وزیر خارجه عربستان گفت‌ وگوها با ایران را «دوستانه» خواند

وزیر خارجه عربستان سعودی شامگاه شنبه گفت‌وگوهای کشورش با ایران را دوستانه خواند و در عین حال تنش در مناسبات ریاض-بیروت را به حزب الله مرتبط کرد.

وزیر خارجه عربستان گفت‌ وگوها با ایران را «دوستانه» خواند

بن فرحان گفت: گفت‌وگوها میان عربستان سعودی و ایران دوستانه است، اما تاکنون پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین منشأ بحران کنونی در روابط کشورش با لبنان را ناشی از آنچه «هژمونی حزب الله» در آنجا خواند، دانست.

بن فرحان افزود: عربستان سعودی هیچ نظری در مورد ماندن یا رفتن دولت کنونی لبنان ندارد.

بن فرحان گفت: من فکر می‌کنم موضوع بسیار گسترده‌تر از وضعیت کنونی است... فکر می‌کنم مهم است که دولت لبنان یا نهاد لبنان مسیری رو به جلو تدوین کنند که لبنان را از ساختار سیاسی فعلی که هژمونی حزب‌الله را تقویت می‌کند، آزاد کند.»

عربستان سعودی کلیپی از سخنان وزیر اطلاع رسانی لبنان مربوط به قبل از تصدی این منصب در کابینه جدید لبنان را بهانه‌ای برای ایجاد تنش در روابط خود با بیروت قرار داده و شب گذشته سفیر خود را از بیروت فراخواند و به سفیر لبنان هم 48 ساعت مهلت داد خاک عربستان سعودیب را ترک کند.

«جورج قرداحی» مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که اخیرا به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی در دولت «نجیب میقاتی» انتخاب شد، در یک برنامه تلویزیونی معروف «برلمان شعب» (پارلمان مردم) به صراحت بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تاکید کرده بود.

پس از انتشار اظهارات قرداحی، منابع رسانه‌ای نزدیک به سعودی در لبنان به وی حمله کردند و مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

روزنامه لبنانی الاخبار امروز نوشت که محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی به تلافی شکست در نبرد جاری در استان مارب یمن به بیروت حمله کرده است.

منبع: فارس

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    اگر اصلاح‌طلبان بگذارند با تمام کشورها رابطه پیدا می ‌کنیم

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    واقعا دیپلماسی فعال را در دولت آقای ریسی می شود دید وحس کرد،واردات واکسن کرونا ،سران شانگهایی،التماس غرب برای مذاکره،روابط عربستان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها