مرعشی: مذاکرات از مرحله دولت روحانی گذشت /رئیسی باید تصمیم بگیرد/ ایران باید تکلیفش را روشن کند نه اروپا

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی بر این باور است که مسئله ایران و غرب در اختیار ایران است اگر ایران بخواهد با دنیا کار کند در حال حاضر شرایط برای همکاری فراهم است.

مرعشی: مذاکرات از مرحله دولت روحانی گذشت /رئیسی باید تصمیم بگیرد/ ایران باید تکلیفش را روشن کند نه اروپا

«آیا مذاکرات برجامی در دولت روحانی به نتیجه می رسد یا به مسئولیت به دولت رئیسی منتقل می شود؟»، «دولت آینده به ریاست ابراهیم رئیسی چه سیاستی را در ارتباط با مذاکرات هسته ای در پیش می گیرد؟» و ... سوالاتی که این روزها به کرات مطرح می شود.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران و از چهره های شاخص اصلاح طلب بر این باور هستند که فرصت مذاکره یا به نتیجه رساندن مذاکرات آن در دولت روحانی به اتمام رسیده و ابراهیم رئیسی در دولت بعدی باید تصمیم گیر این مسئله مهم باشد.

این چهره سیاسی اصلاح طلب تاکید دارد که مسئله ایران و غرب در اختیار ایران است و به نوعی غرب تکلیفش روشن است اما ایران، نه؛ حال اگر ایران بخواهد با دنیا کار کند در حال حاضر شرایط برای همکاری فراهم است در عین حال اگر ایران تصمیم دیگری داشته باشد طبیعتا آقای رئیس جمهور منتخب باید مسئولیت‌های آن را بپذیرند.

مشروح مصاحبه با حسین مرعشی را می خوانید؛

********

*آقای مرعشی! چه پیش بینی از دولت آقای رئیسی دارید؟ مثلا در عرصه دیپلماسی ارزیابی می کنید رئیسی چه مشی و روشی را دنبال کند؟

هنوز هیچ اظهارنظری از آقای رئیسی بعد از اعلام نتایج انتخابات نداشتیم و هیچ انتصابی صورت نگرفته است که بتوان فهمید ایشان به چه سمتی در سیاست خارجی حرکت خواهند بنابراین تا حدودی زودهنگام است و اینها تحلیل است تا اینکه تحلیلی متکی بر خبر باشد.

*اگر بخواهیم گمانه زنی ها را در نظر بگیریم و نشانه ها را ردیابی کنیم مثلا در اولین دیدار دیپلماتیک رئیسی، باقری کنی در کنار ظریف حضور داشت. برخی پیش بینی نقش پررنگ این چهره را در دولت رئیسی می دهند و حتی نگرانی هایی از باب بازگشت به مشی دولت احمدی نژاد در سیاست خارجه مطرح است.

آقای احمدی نژاد اول دولت با احمدی نژاد اواخر دولت متفاوت بود آقای احمدی نژاد روی یک سیاست حرکت نکرده است. آقای رئیسی به عنوان کسی که می خواهد هم کشور را اداره کند و هم به قول و وعده‌هایی که به مردم داده عمل کند قاعدتا، شخصا به این سمت خواهد رفت که در روابط بین المللی اش یقینا به دنبال گسترش روابط با جهان صنعتی و کشورهای منطقه خواهد بود.

مسئله اصلی غرب، مسئله برجام است چون اولویت غرب، امنیت اروپا است از نظر غربی ها امنیت اروپا به برجام گره خورده است هیچ اولویتی برای غرب مهمتر از احیای برجام نیست اولویت دوم اروپایی ها این است که آنها علاقه مندند ایران بیش از اندازه به چین وابسته و نزدیک نشود. به بیانی دیگر اروپایی ها تمایل دارند با ایران به عنوان کشور پرجمعیت منطقه و دارای منابع انرژی همکاری کنند.

در واقع تکلیف غرب روشن است از این رو ایران باید تصمیم بگیرد ایران می تواند آن توافق‌هایی که در زمان روحانی و در وین انجام شده و آماده تایید نهایی است را قبول کند. می‌تواند با یک سری گفت و گوها، اصلاحات جزئی را دنبال کند. یا می تواند سخت بگیرد و روی قانونی که چندان کارشناسی هم نبوده و توسط مجلس یازدهم تصویب شده بایستد.

ممکن است ماه ها و یا حتی سالها طول بکشد تا دوباره توافق جدیدی شکل بگیرد. مسئله ایران و غرب در اختیار ایران است اگر ایران بخواهد با دنیا کار کند در حال حاضر شرایط برای همکاری فراهم است در عین حال اگر ایران تصمیم دیگری داشته باشد طبیعتا آقای رئیس جمهور منتخب باید مسئولیت‌های آن را بپذیرند.

* برخی پیشنهاد می دهند که بهتر است توافق در دولت رییسی انجام شود و به تایید مجلس برسد تا بعدها دولت روحانی زیر سوال نرود نظرتان چیست؟

به هر حال دولت آقای روحانی نتوانست موافقت آن کمیته تطبیق که از سوی رهبری تعیین شده باشند را جلب کند و از آن عبور کند بنابراین از دولت آقای روحانی گذشت. اینکه می گوییم از دولت آقای روحانی گذشت بدین معنا که شش ماه از سال ۱۴۰۰ را از دست دادیم و نتوانستیم نفت بفروشیم، ارز موردنیاز برای کالاهای اساسی مان را تامین کنیم، نتوانستیم نیازهای بودجه ای را تامین کنیم و این به معنای فشار بیشتر به مردم و اقتصاد کشور بود.

*پس پیش بینی می کنید مذاکرات تا پایان این دولت به نتیجه نرسد؟

خیر. مذاکرات به دولت آقای رئیسی رسید.

*پیش بینی می کنید مذاکرات در دوره آقای رئیسی به سرانجامی می رسد یا خیر؟

این مسئله بستگی دارد همانطور که گفتم شرایط آماده است دولت می تواند بر پایه گفت و گوهایی که در دولت روحانی انجام شده است با اصلاحات جزئی جلو ببرد و یا می تواند دراین باره سخت گیری کند.

* بعضی ها می گویند ممکن است قدرت و اختیارات رییسی در مذاکرات هسته ای بیشتر باشد به نظرتان چنین چیزی ممکن است یا خیر؟

خیر. دلیلی ندارد. سیاست های رهبری از ابتدا روشن بود قاعدتا با تغییر دولت، سیاست‌ها تغییری نمی‌کند.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • ص
    0

    ملت با آقای رئیسی مذاکره می نمایند که اموال و دارایی خاندان شما رسیدگی شود مشکل ما شمایید نه آمریکا

    نظرات شما -
    • فائضه
      0

      لایکها منطقی نیست .مشکوکه .احتمالا فیک میباشد

    • ایرانی آباد و آزاد
      0

      لایک های فیک و غیراصولی.... لطفا بررسی گردد.

  • مورچه خوار
    0

    اینقدر مردمو بازی ندید الکی سرگرم نکنید همه می دونن روحانی یا ریسی یااحمدی هیچکاره اند ایرانو نابود کردین مردمو بیچاره بدبخت گدا گشنه کردین راه حل فقط اجرای همه پرسی برای گرفتن نظرمردم واجرای اونه نه اندیشه یه جریان اقلیت جامعه

  • کمالی
    0

    کم ارجیف بگو آمریکا میگه تضمینی نیست اگر یک جمهوری خواه رئیس جمهور آمریکا بشه به برجام پایبنده هیچ خسارتیم بابت خروج از برجام نمیدم تمام تحریم ایسا و کاتسا و چرخه دلار هم برقراره. برجام باید بندهاش طولانی تر و محدودیتهامدتش بیشتر بشه و حتی برنامه موشکیتونم ضعیف تر کنید. برد کمتر تعداد کمتر... ایران نباید توی سوریه لبنان یمن و عراق نفوذ داشته باشه و..... اینا خفته نه مذاکره.

    نظرات شما -
    • رضا سان
      0

      خفت گرسنگی مردمته. خفت از بین رفتن خانواده هاست( اعتیاد_ فحشا_ فرزندان بی سرپرست_ .....) بازم بگم

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    سرنوشت کشور و زندگی مردم اصلا برای نظام و حاکمیت و به اصطلاح اصول گرایان و تندروها مهم نیست و فقط فقط دنبال نمایش و جنگ قدرت و بازی های سیاسی و تسویه حساب جناحی خود هستند!!!!!

  • قاسم
    0

    چرا اینقدر یاوه می‌گویی مردک بنا به گفته رفیقتان روحانی و ظریف و دیگر هم پیاله هایتان ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده و این آمریکایی‌ها بودن که از برجام خارج شدن و اروپایی‌ها بودن که به تعهداتشان عمل نکردند. تا به کی میخواهید مزدور و سخنگوی خارجی‌ها باشید

  • مجتبی وطن خواه
    0

    اگر تحلیل ایشان درست باشد چطور با شرایطی که دولت روحانی داشته با آن همه امتیازی که به غرب دادند مسئله حل نشد!!!

  • فارس
    0

    بنده چند وقتی هست که خداوند قدرتی به من داده که خیلی راحت ذهن خونی میکنم و از آینده مطلع هستم .مردم ایران آخرین ریس جمهور ایران آقای ریسی هستش

    نظرات شما -
    • علی
      0

  • یوناس
    0

    آقای مرعشی تو هم شدی فایزه نفر دوازدهم غربیها هستی این غرب هست که 6 سال دولت روحانی رو مچل خودش کرده و وعده سرخرمن میده بعد تو میگی ایران باید تکلیفش رو مشخص کنه چرا به روی بد عهدی و فریب غربیها و آمریکا ماله میکشی چی گیرت میاد تو و امثال تو مملکت رو به این روز درآوردید (روزی که رفسنجانی روحانی رو جلو انداخت برای ریاست جمهوری 92)

  • م
    0

    پس دیگه چرا این نمایش انتصابات راه انداخته اید،همه دنیا می دانند که در ایران فقط منشی ها و مهره ها عوض می شوند ولی سیاست ها دست کس دیگری است و غیر قابل تغییر.

  • رضا سان
    0

    داریم داقون میشیم رجال سیاسی ایران خودشون سردرگمن ...... یکی به داد این ملت برسه......... لعنت بر چپ راست میانه منافقین سلطنت طلبها... آقایون مگر ما عمر نوح داریم پس کی زندگی کنیم خجالت خوب چیزیه

    نظرات شما -
    • .
      0

      داغون

  • مرتضی
    0

    خیلی بی شرمی می خواهد که بگوییم توپ در زمین ایران است. واقعااااا

  • کریمی قدوسی
    0

    جناب آقای حضرت آیت الله العظمی دکتر سید رئیسی مد ظله العالی برجام را پاره می کند و ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران در رفاه و آسایش و خوشی زندگی خواهند. اجرکم عندالله

  • نذیر
    0

    آقای مرعشی راست می گوید اروپا مشکلی ندارد تکلیفش معلوم است این ایران است که باید تکلیفش را معلوم کند اروپا زور می گوید ایران هم باید بگوید چشم تا امثال مرعشی راحت دنبال گشت وگذار خود باشند

  • محسن
    0

    نظرتون چیه که رئیسی هم مثل روحانی ۸سال دیگه کشور رو تعطیل کنه و بگه برجام را خدا آورد آخرش هم تمام قدرت کشور را تقدیم آمریکا کنه؟ آیا کدخدا پرستان می دانند آمریکا ۲۰سال در افغانستان حضور داشت و نتیجه اش طالبان بود؟!

  • ایرانی
    0

    کلید حل مشکلات دست رهبری است . رئیسی مثل پیشکسوتانش هیچ کاره است . ما نمی توانیم دنیا را تغییر دهیم . اما می توانیم خودمان را تغییر دهیم . 42 سال بر طبل جدایی با دنیا کوبیده ایم . وضع الان نتیجه راه غلطی است که برای اصلاح جهان انتخاب کرده ایم .تنها راه نجات بازگشت روحانیت به مساجد و حوزه های علمیه و نظامیان به پادگان ها سپردن کار به دست متخصصان پاکدست خوش فکر وطن دوست.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      42 سال بر طبل جدایی کوبیدیم؟؟؟ کاری به 16 سال دولت آقای رفسنجانی و خاتمی ندارم مگه تو این هشت سال خودمون رو باسه رابطه با غرب نکشتیم؟؟؟ چرا آدرس غلط میدید؟؟

  • ناشناس
    0

    تا کی باید با آمریکا جنگ کنیم خسته شدیم ما صلح میخواهیم نه جنگ من به رییسی امیدی ندارم دلتنو به رییسی خوش نکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها