خبرفوری تازه‌ترین خبرها درباره توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند

اولین گفتگوهای برجامی، پس از پیروزی بایدن / عراقچی پس از عمان، راهی اتریش می‌شود / آغاز گفتگوهای محرمانه؛ خیالپردازی یا واقعیت؟

سفر منطقه‌ای معاون وزیر خارجه به عمان و دیدار او با مقامات دیپلماتیک این کشور ذهن‌ها را به هشت‌سال قبل برد، همان دوره‌ای که مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا آغاز شد. اما آیا همان اتفاق درحال تکرار است؟

اولین گفتگوهای برجامی، پس از پیروزی بایدن / عراقچی پس از عمان، راهی اتریش می‌شود / آغاز گفتگوهای محرمانه؛ خیالپردازی یا واقعیت؟

"قصه‎پردازانی که از ملاقات‌های خیالی من در عمان صحبت می‌‎کنند ظاهرا درک درستی از شرایط کنونی ندارند". این بخشی از صحبتهای سید عباس عراقچی معاون محمدجواد ظریف است. اما او به کدام خیال‌پردازی‌ها اشاره دارد و چرا چنین تند و صریح شایعات را رد می‌کند؟

دیروز برخی سایت‌ها هدف عراقچی از سفر به عمان را دیدار با یکی از نمایندگان بایدن عنوان کرده بودند. این رسانه‌ها حدس زدند که ممکن است مانند ماه‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد، بار دیگر گفتگوهایی آغاز شده باشد که نتایج آن ماه‌های بعد علنی شود.

به‌ویژه آنکه اخیرا ظریف با اشاره به مذاکرات سال ۱۳۹۱ گفته بود با وجود مخالفت رئیس جمهور وقت، رهبر انقلاب دستور شروع این گفتگوها را داده بودند. گفتگوهایی که در نهایت سه سال بعد به برجام منتهی شد.

حالا درحالی که ۵ هفته به پایان کار ترامپ در کاخ سفید باقیست، همان سناریو می‌تواند تکرار شود. صحبتهای عراقچی در گفتگو با همتای عمانی در ستایش نقش منطقه‌ای و بین‌المللی عمان نشان می‌داد بار دیگر این کشور می‌تواند میزبان گفتگوهایی تازه باشد.

با این حال عراقچی این گمانه‌زنی‌ها را خیالپردازی توصیف می‌کند. شاید به‌خاطر آنکه تیم دیپلماسی، گفتگوهای مهمتری در پیش داشته و نیازی به گفتگوهای محرمانه با تیم بایدن احساس نمی‌کند.

نشست کمیسیون مشترک برجام امروز بصورت مجازی برگزار می شود. این نشست پس از لغو گفتگوهای اقتصادی با اروپا که در پی اعدام روح‌الله زم تعلیق شد، می‌تواند فرصتی برای زمینه‌سازی جهت بازگشت آمریکا به برجام، بدون نیاز به هرگونه مذاکره باشد.

پیش بینی می شود این نشست که در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه‌ کشورهای ایران و ۱+۴ و به ریاست هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شود، بمدت دو ساعت بطول بیانجامد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ریاست هیأت ایرانی در این نشست را برعهده خواهد داشت و باید دید در این نشست چگونه موضوع بازگشت آمریکا به برجام مطرح خواهد شد.

تهران امیدوار است که این نشست، آخرین نشست ۱+۴ باشد و با حضور آمریکا، دوباره گفتگوها با ۱+۵ ازسر گرفته شود.

عراقچی هرچند گفتگوهای پنهانی ایران و آمریکا در عمان را خیالپردازی می‌داند، اما قطعا نمی‌تواند انتظار دولت روحانی برای رفع تحریم‌ها از سوی بایدن را انکار کند. اقدامی که خواهد توانست شانس چهره‌هایی چون محندجواد ظریف را برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ افزایش دهد.

با توجه به اظهارات اخیر روحانی که گفته بود برای رفع تحریم‌ها حتی یک ساعت را از دست نمی‌دهد، باید دید چه اقدامات پنهان و آشکاری برای احیای برجام در پیش خواهد بود.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 42
  • رضا
    0

    ایشالا که همه چیز درست میشه ومردم یه نفس راحت میکشن اگه توافق حاصل بشه همه چیز ارزون میشه مطمئن باشید

    نظرات شما -
    • گودینی
      0

      متاسفانه نمی فهمید علی برکه الله.

    • محسن عبدلی
      0

      خدا کنه درس بشه مردم دیگه به نون سبشون محتاج شدن خدا لعنت کنه کاسبان تحریمو

    • اشک
      0

      اخیه رضاچراگریه میکنی ونظر میزاری اشک منو دراوردی

    • ایرانی سرافراز و سربلند
      0

      آقا رضا مطمئن نیستیم اتفاقا !!!! ۸ سال با گردنِ کج با امریکا مذاکره شد و منافع امریکا تامین شد !! اگر همان همت در جهت قدرت مند شدنِ سیاسی و اقتصادی و هسته ای و پیشرفت صنعت مان گذاشته شده بود ، الان هم اقتدار و هم عزت داشتیم .... با ترور اینهمه سردار مملکت و دانشمند و نخبه ، صحبت از مذاکره دیگه جای تعجب داره !!

  • کیان
    0

    انشالله با دست پر برگردی شاید فشار روی مردم کمتر بشه و امید به زندگیشون برگرده با صلح و تعامل هم میشه زندگی کرد متن باید خیلی آروم باشه تا خبر فوری بزارتش البته مال ما رو ها و گرنه شما که هر چی گفتید خودشه

    نظرات شما -
    • چی بگم والا
      0

      چی بگم والا چون خیلا دوست ندارن اب شفاف وذلال باشه

  • گدازاده
    0

    مذاکره برجامی برای اینکه ظریف برنده انتخابات ۱۴۰۰شود ‌‌ـــــ پس مردم چی

    نظرات شما -
    • پرنیا
      0

      مردم برای آقای ظریف بسیار مهم هستن وبرای اینکه مردم زندگی راحت‌تری داشته باشن خیلی تلاش کرد .اگه مردم براش مهم نبودن مثل بعضی ها می رفت فقط یه بیانیه می خوند وبر می گشت.در ضمن من بعید می دونم آقای ظریف کاندید ریاست جمهوری بشه

    • ایرانی
      0

      گدازاده ی یا آقازاده؟

    • گدازاده
      0

      پرنیاوایرانی عدم واقعیت پذیری شمادونفر ریشه درتعصب خشک وپوچ شمادارد ذهن شما کند کار میکند اما تو یک ایرانی اسم تو نفوذی است نه ایرانی ونه یک ایرانی نادان روحانی ودولتش کشوررا ۲۰سال به عقب برد ومردم را به فقرمطلق

    • محمد
      0

      مهم برا تیم دولت بیعمل پیروزی تو انتخاباته مثل سال 92 . باقی مسایل مهم نیست مردم تو را خدا فریب نخورید.لطفا انتشار دهید.

  • علی محمد صادقیان
    0

    ظریف و دارو دسته اش یا جاهل یا خائن حالت سوم ندارد .

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      حالت سومش شما ساندیس خورها هستید که خودتون رو به یک ساندیس میفروشید و اروم میگیگیرید

    • شرافت داشته باشیم
      0

      حسن آقا !!! دیگه دوره ی این ادبیات لُمپَنی تموم شده !!!! ۲ مورد از خدمات دولت را با ذکر مثال برای ما نام ببرید لطفا ؟! عرض کردم خدمات ها ! خدمات ب مردم و ملت و وطن .... با تشکر

  • وکیل مدافع
    0

    اعتماد به آمریکا هیچ سودی ندارد ، چرا از مذاکرات قبلی درس نمیگیرید مگر شما غیرت ندارید باوجود اینکه هسته ای رو تعطیل کردند ،سرداربزرگ رو ترور کردند ،دانشمندان مارو ترور کردند ،واز همه مهمتر با وجود مخالفت رهبر چرا مذاکره ؟؟؟؟؟ به اذعان اکثر اقتصاد دانان ۳۰ درصد مشکلات تحریم هست ، بقیه از بی تدبیری هاست ،

    نظرات شما -
    • سردار اذربایجان
      0

      شما فکر کنم از اب گل الود ماهی میگیرید

  • میرزایی
    0

    انشااله برجام زنده میشه اکثر مشکلات مردم حل میشه ماکه امر نوح وصبر ایوب قدرت سلیمان را نداریم

  • اسماعیل
    0

    رای ما به دولت روحانی فقط بخاط تعامل با دنیا بود .با صلابت کارتان را دنبال کنید هیچ چیزی در تاریخ وذهن مردم نابود شدنی نیست.آسایش دوگیتی بادوستان محبت است وبادشمنان مدارا

  • س
    0

    توانمندیهای داخلی را تعطیل خاصه ۸۰ هزار پروژه عمرانی که می توانست چند میلیون جوان را شاغل و کشور را توسعه یافته نموده از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری بلکه معاشرت معکوس ایجاد نمایدمتوقف نموده تا توانستید واردات با ارز ۴۲۰۰ و عرضه آن به ملت با ارز آزاد نمودید در مورد بنزین که در سال ۹۲ خود کفا و حتی صادر کننده شده بودیم به بهانه آلودگی هوا روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین وارد که آلودگی هوا دو برابر شد اذهان و نیاز مردم را به مذاکره آنهم صرفا با آمریکا گره زدید انشالله سال ۱۴۰۰ با پیاده شدن از دولت به اعمال شما رسیدگی خواهد شد هوس مذاکره مجدد صرفا برای خروج خودتان از اوضاع و احوال کنونی ایجاد شده برای کشور و ملت بوده و به نوعی کلاهبرداری مجدد سیاسی است ..بهتر است خود را برای ۱۴۰۰ آماده پاسخگویی نمایید..

    نظرات شما -
    • علي
      0

      ٨٠ هزار پروژه عمراني با كدام پول؟با سياست هاي منزوي كننده مملكت رو به ورشكستگي كشانده اييد.در بودجه ١٤٠٠ حتي در امد هاي دولت به اندازه نصف مخارج جاري مملكت كه نميرسه. ا

  • ابوذر
    0

    متأسفم برا بعضی که بعد 8سال از گذشت عمر بی برکت. این دولت. بازم دلبسته اید بهش

  • علي
    0

    عراقچي خدا قوت أنشالله با مذاكرات عزتمندانه شما شرايط دنيا وايران به روز هاي قبل از امد ترامپ برگرده و تحريم هاي نفتي و بانكي حذف و گشايش اقتصادي إيجاد بشه . همچين تو دهني به نفوذي هاي اسراييلي كه مخالف اجراي برجام هستند بخورد.

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      مخالف اجرای برجام یک طرفه

    • ایرانی با عزت و مقتدر
      0

      علی آقا ! ۸ سال مذاکرات ب نتیجه نرسید ک هیچ ! ۸۰ سالِ دیگه هم با امریکا مذاکرات ب نتیجه نخواهد رسید !! امریکا تا ایران را منزوی و ضعیف و حقیر نکند ، تا منافع ش تامین نشود تا هژمونی اش شکل نگیرد ، قدم از قدم بر نمی دارد !!! کی قراره حقایق رو متوجه شیم الله اعلم !!!!!! اونهایی ک تصور میکنن امریکا حلال مشکلات شان است ؛ کاش بعد از این ۸ سال ک عمری بود برای خودش ، متوجه میشدن ما از دشمن داخلی ( منافق و خائن ) بیشتر داریم ضربه میخوریم !!!

  • sk
    0

    عراقچی با تخت روانچی با هم می رفتند و کنگر می خوردند و لنگر مینداختند و به زور برگه سفید رو از تیم بایدن میگرفتند و امضاء می کردند و برمیگشتند ... من فکر می کنم اگه یه کشتی گیر می بردند که فیتیله پیچ کنه تیم بایدن رو ، و عراقچی برگه رو ازشون بگیره و سفید امضاء کنه بهتره ...

  • بهزاد
    0

    مرگ بر کاسب تحریم.

  • گدازاده
    0

    بایدن یک سیاستمداربسیارحرفه ای ست وبادولت روحانی مذاکره نخواهدکرد لذا اوخوب میداندکه نباید بادولتی که کمتراز۸ماه دیگر ب پایان میرسد مذاکره کرد یعنی اشتباهی که ظریف انجام داد وترامپ آنراپاره کرد حسن روحانی وتیم مذاکره کننده بی جهت ذوق میکنند بایدن وتیم مذاکره کننداش خامی شماراندارد بلکه کاملآ پخته ست ودوستانی که طالب مذاکره هستید وامریکا امریکا میکنید ..... به این رفت و امدنها دل خوش نباشید ...ــــــــزیرا نظر آخر نظررهبری ست شبخوش.

  • حرف حق....
    0

    خدا لعنت کنه کاسبانه تحریمو راه نجات تعامل با دنیاست ما مشکلمان داخلی است

    نظرات شما -
    • بصیر
      0

      بالاخره مشکل مان داخلی ست و داریم از خائن و منافق و خود فروخته ضربه می خوریم ؟! یا مشکلمان در تعامل است ؟ قطعا دومی نمی تواند باشد چرا که این ۸ سال ثابت کرد افرادی ک در تعامل بودند ؛ آنچه توسط امریکا دیکته شد را عمل کردند و امریکا همون طور ک رهبر فرمودند متعهد نبود و نیست و نخواهد بود .. فقط کشور تضعیف شد ک این هدف امریکا بود !!!!!!

  • ایرانی
    0

    به نظر من هرچند که در این مدت ریاست جمهوری روحانی مردم در این دو سه سال آخرش از لحاظ معیشتی سختی کشیدند،اما باز با این حال مردم برای گشایش اقتصادی و بهبود وضع معیشتی شون امیدشون به اینه که بتونیم با جهان رابطه داشته باشیم.و از آنجا که اصول گراها بسته فکر میکنند و اعتقادی به دوستی و رابطه با کشورهای دیگر ندارند باز مردم اگر اندک امیدی براشون مونده باشه که وضع اقتصادیشون بهتر بشه اینه که یه اصلاح طلب رو باز برای ریاست جمهوری انتخاب کنند

    نظرات شما -
    • عزت
      0

      ایرانی کدوم طرفی هستی یک روزغربی هستی یه روز شرقی یه روز فدای چی میزنی

    • ایران عزیز و مقتدر و با صلابت
      0

      همه طالبِ تعامل با جهان هستیم . اما تعامل ! نه باج ، نه کاسه ی گدایی در دست گرفتن ، نه التماس کردن برای مذاکره ! نه ! ما طالبِ صلح و رابطه ی متقابل با جهانیم . اما رابطه ی یک طرفه باعث خفت و خواری و حقارت است . ما طالب عزت و اقتدار و قدرت هستیم . اما یادمون هم نرفته ک تحریم دارویی چه بلایی سرِ بیمارامون آورده !

  • حاجی محمد راد
    0

    شما که ادعای فهمیدن زبان دنیا رو دارید، و ادعای مذاکره رو دارید، کمی هم با خودتان صادق باشید و با زبان فارسی با سران قوای دیگر و با دلسوزان مخالف نظرات اشتباه شما هم کلام شوید و مذاکره کنید، چرا همش دنبال انگلیسی حرف زدن و سفرهای اروپا و آمریکا رفتن و اقامت در هتل های لاکچری هستید، اگر وطن فروش و خودفروخته و کذاب نیستید دلایل روشن و واضح به آنان که بیشتر مسائل کشور را میدانند ارائه دهید و از -نظرات دلسوزان انقلاب و کشور استفاده کنید، ولی شما از دروغگویان حقه باز بیشرف و پست فطرت نباشید،با راست گویی و عملکرد درست بگذارید از شما به نیکی یاد شود،مذاکرات با زبان فارسی خیلی بهتر است؟⁉️

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      آخه سران دیگر قوا که برای دلسوزی برای نظام و مردم کار نمی کنند آقای رئیس مجلس تخریب سازمان یافته را علیه دولت رهبری میکند میره بیمارستان بازدید عوامل خودش را می فرسته بنام یک شهروند جلوی قالیباف را می گیره می گوید ای قالیباف شما جسوری روحانی ترسو قالیباف به عنوان رئیس مجلس این درک را ندارد که طرف به شخص و مقام دوم نظام داره توهین میکند و ایشان بجای اینکه تا دید طرف توهین می کند راهش را بگیره بره می ایستد وقند تودلش آب میکند این نشان از فکر نظام و دلسوزی به مردم نیست بلکه نشان از فرصت طلبی و فکر ریاست و منافع خود بودن است.

  • ناشناس
    0

    چین اروپا روسه کنگره امریکا اینها بارها کفتن برجام دیگرسندقابل قبولی نیست ظریف وعراقچی این رانمیدانند

  • احمد
    0

    تا زمانی که کاسبان تحریم مستند و در نقاب انقلابی گری و ولایت مداری شبانه روز پشت سر ترامپ و نتانیاهو در تلاش برای شکست برجام می باشند ، امکان احیای برجام کم است.

    نظرات شما -
    • ارزش ها جای خودشونو دادن ب ضد ارزشها گویا
      0

      منظورتون همون ترامپِ قمار بازی ست ک هم وطن تون رو ب شهادت رسوند دیگه ؟! همون ترامپی ک تحریم های دارویی رو علیه هم وطن هامون وضع کرد دیگه ؟ منظورتون از اسرائیل همون رژیمِ غاصبی ست ک در ترور نخبه های مملکت نقش داشته دیگه ؟ همون رژیمی ک بی جرم و بی جنایت آدم ها را می کُشد دیگه ؟! احمد آقا این قبری ک بالای سرش ایستادید و فغان میکنید ، مرده ای داخل ش نیست ... نکنه با همینها محشور شید برادر

  • مهدی
    0

    اب ریخته دیگه بر نمی گرده!!! شماها اگه به جایه مذاکره با غرب با جونا و مردم این مملکت تعامل میکردید امروز اینقدر بدبختی یقه مارو نمی گرفت،چند ماه بیشتر از دوره شما نمونده این چند ماه هم خوش باشید

  • کاربر ناشناس
    0

    ازطرف روسیه وچین

  • ارشان
    0

    اگر بدخواهان بگذارند به نیجه میرسد

  • بصیر
    0

    اصلاح طلب ، اصول گرا !!!! بعضیا انقدر بسته فکر میکنند ک جامعه رو دو دسته کردند ... ب جایِ این حزب گرایی ها ، ب عملکرد و نحوه رفتار افراد و سابقه شون باید نگاه کرد .... ! نگاه کنید و ببینید در جامعه بین المللی هر وقت مقتدر و با صلابت و دستِ پُر ( ب لحاظ علمی ، قدرت نظامی و ...) ظاهر شدیم ، ابر قدرتها در تلاش برای تعامل بودند و هر گاه کاسه ی گدایی در دستمان بود ک تو رو خدا بیاید با ما مذاکره کنید ! دشمن پا از گلیم فراتر گذاشت و تحقیر شدیم !!!! آزموده را آزمودن خطاست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها