وقتی ظریف گفت مصوبه مجلس در مورد برجام را اجرا می کنیم، قالیباف نگران شد/ ترامپ و اسراییل و عربستان بعد از مصوبه مجلس، با دم شان گردو می شکنند

توجه به شعارها و عملکرد رئیس مجلس یازدهم و همراهان وی نشان می‌دهد هدفشان همان اهداف معروف به دلواپسی مرتبط با برجام در گذشته است. ادامه گل‌آلودماندن آب و ماهی‌گیری سیاسی به‌جای رفع تحریم‌ها، در این مواضع دیده می‌شود.

وقتی ظریف گفت مصوبه مجلس در مورد برجام را اجرا می کنیم، قالیباف نگران شد/ ترامپ و اسراییل و عربستان بعد از مصوبه مجلس، با دم شان گردو می شکنند

با توجه به توافق اخیر اوپک و غیراوپک برای افزایش تولید نفت خام و عرضه روزانه 500 هزار بشکه نفت خام بیشتر به بازار بازپس‌گرفتن سهم ایران در بازار نفت خام اگر غیرممکن نباشد، بسیار سخت و مشکل خواهد بود. از سوی دیگر با ادامه حضور نام ایران در لیست سیاه بانکی بین‌المللی به دلیل عدم پیوستن به لوایح گروه ویژه اقدام مالی FATF امکان تبادلات بانکی و پولی با کشورهای باقی‌مانده در برجام ممکن و میسر نخواهد بود.‌

حضور قالیباف در شبکه یک سیما (پنجشنبه 13 آذر 99) و مصاحبه او مانند یک مقام اجرائی کشور (رئیس‌جمهور) و نه در جایگاه یک مقام قانون‌گذار (نمایندگی و ریاست مجلس) نشان داد خود مجلس هم از تصویب طرحی ناپخته و مطالعه‌نشده نگران شده است. قالیباف سعی کرد دلیل تصویب قانون جدید را توجیه کند و به مخاطبان غیرایرانی اطمینان بدهد هدف، خروج از برجام نبوده است. اما وزیر محترم امور خارجه دولت دوازدهم در جایگاه یک دیپلمات ورزیده خوب عمل کرد و گفت به مصوبه مجلس عمل می‌کنیم.

شاید همین اظهارنظر آقای ظریف موجب شد مجلس یازدهم از کرده خود نگران شود و رئیس مجلس یازدهم سعی کرد اطمینان دهد هدف خروج از برجام نبوده است و نخواهد بود. تردیدی نیست شنوندگان عاقل این حرف را باور نمی‌کنند. درهرحال چنانچه این موضوع تحقق یابد و ایران از برجام خارج شود، دولت سیزدهم به ریاست یک نظامی یا هر شخص دیگری که مورد حمایت مجلس یازدهم ‌باشد، چیزی روی میز مذاکره نخواهد داشت و بازنده بازی دور جدید هر نوع مذاکره با آمریکا و متحدانش خواهد بود. در مدت تعیین‌شده در قانون موردبحث به دلیل اینکه هنوز دولت بایدن به‌طورکامل مستقر نشده است، تحریم‌ها لغو نخواهند شد. از سوی دیگر کشورهای اروپایی عضو برجام و چین و روسیه هم منتظر خواهند ماند تا دولت بایدن کاملا مستقر شود و بعد با همراهی دولت بایدن برای اجرائی‌شدن یا نشدن برجام اقدام و عمل کنند. ‌

فراموش نکنیم چین، روسیه و اروپا قبل از اینکه ایران یا برجام برایشان مطرح باشد، منافع ملی و روابط اقتصادی و سیاسی خودشان با آمریکا برایشان اهمیت بیشتری دارد. با این توضیح دولت دوازدهم بدون اینکه در قانون جدید بودجه و محل تأمین هزینه‌ها مشخص شده باشد، موظف شده:

‌یکم: اقدامات لازم برای تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۲۰ درصد را آغاز کند و سالانه هم به میزان ۱۲۰ کیلوگرم از آن را ذخیره و نگهداری کند. درهمین‌حال تولید اورانیوم غنی‌شده (با چه خلوصی در قانون تعیین نشده) را ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و این تولید را به ذخایر اورانیوم کشور اضافه کند.

‌دوم: تا نیمه اسفند 1399هزار ماشین غنی‌سازی اورانیوم از نسل دوم را نصب و اورانیوم را غنی‌سازی کند.

سوم: دولت دوازدهم موظف است هم‌زمان تا نیمه اسفندماه 1399 تعداد ۱۶۴ ماشین غنی‌سازی پیشرفته از نوع آی‌آر۶ را نصب و تا اسفندماه 1400 (دولت سیزدهم مسئولیت خواهد داشت) تعداد این نوع ماشین‌ها را به هزار دستگاه برساند.

چهارم: دولت دوازدهم موظف است که زمان‌بندی ساخت یک رآکتور آب سنگین 40‌مگاواتی جدید به‌منظور تولید رادیو ایزوتوپ بیمارستانی را تا 12 دی 1399 به مجلس یازدهم تحویل دهد.

پنجم: این بخش خیلی جالب است. مجلس یازدهم نمی‌خواهد منتظر مستقرشدن دولت بایدن شود و به همین دلیل دولت دوازدهم را موظف کرده است که چنانچه کشورهای باقی‌مانده در برجام یعنی فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه از خرید نفت و مراوده بانکی که منجر به بازگشت عواید مالی صادرات نفت می‌شود خودداری کنند، اجرای پروتکل الحاقی را دو ماه پس از ابلاغ این قانون ‌متوقف کند.‌ درواقع مجلس یازدهم با قانونی که تصویب کرد، طرح تداوم تحریم‌ها را تصویب کرد، تا دولت دوازدهم را متهم کند که در شعارهایی که در دولت یازدهم داد و نهایتا تا پایان عمر دولت دوازدهم بی‌عرضه بود و کاری برای ملت ایران نکرد.

شاید به همین دلیل کاسبان تحریم با خوشحالی‌ بلافاصله نرخ برابری دلار با ریال را افزایش دادند و قیمت‌ها سیرصعودی پیدا کردند.

تعهدات ایران در برجام دربرگیرنده اقدام و عمل برای کاهش فعالیت‌های اتمی و صدور مجوز نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران است. بعد از اینکه آمریکا در اردیبهشت 97 از برجام خارج شد و طرف‌های دیگر هم اقداماتشان در چارچوب برجام را به‌طور جدی پیگیری نکردند، ایران ادامه اجرای بخش‌هایی از تعهدات خود در کاهش فعالیت‌های اتمی را که به آن عمل کرده بود، به حالت تعلیق درآورد. اما به ادامه اجرای بخش‌های مهمی از برجام مانند خودداری از غنی‌سازی 20 درصد، اجرای پروتکل الحاقی و اجازه نظارت‌های ضروری و فراتر از پروتکل الحاقی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان پایبند باقی ماند.

ایران برای تشویق طرف‌های برجام به اجرای تعهداتشان برخی از تعهدات خود را کاهش داد یا کنار گذاشت؛ مانند تولید بیشتر از سقف مجاز اورانیوم غنی‌شده با خلوص پایین، مدت تولید بیشتر از حد توافق‌شده آب سنگین و استفاده از مواد رادیواکتیو در فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه با نسل جدید سانتریفیوژها. ‌

با اجرای مصوبه جدید مجلس یازدهم‌ نظام جمهوری اسلامی ایران برخلاف آنچه قالیباف در مصاحبه روز پنجشنبه 13 آذر 99 در رسانه ملی تأکید کرد و گفت که ایران از برجام خارج نمی‌شود، باید گفت که این‌طور نیست و مصوبه اخیر مجلس یازدهم ایران را از برجام خارج می‌کند. در نتیجه تحریم‌ها از همه نوع برای تحریم‌کنندگان توجیه خواهند داشت و تداوم خواهند یافت. چرا؟غنی‌سازی 20‌درصدی با هدف تأمین سوخت رآکتور تحقیقانی برای مصارف پزشکی مدنظر بوده است و در چارچوب برجام برای مدت زمان معینی تأمین شده و نیازی به غنی‌سازی 20‌درصدی در حال حاضر نیست.

اما حالا که قانون جدید مصوبه مجلس یازدهم اصرار بر تولید اورانیوم با غنی‌سازی 20‌درصدی دارد، این تصور را در جامعه جهانی دامن زده که منظور مجلس یازدهم، ساخت سریع‌تر سلاح اتمی است.

با توجه به اینکه ریاست مجلس یازدهم یک نظامی است و یک گروه خاص از این جریان نیز برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اعلام داوطلبی کرده‌اند، مصوبه مجلس یازدهم موجب شده ماشین تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و متحدان شیخ‌نشین و آل‌سعود در خلیج‌فارس به شک و شبهه درباره مجهزشدن ایران به سلاح هسته‌ای دامن بزنند.

تلاش‌های وسیعی شروع شده است تا دولت جو بایدن را متقاعد کنند سیاست‌های فشار حداکثری اقتصادی علیه مردم ایران و تداوم تحریم‌ها را ادامه دهد. درهرحال، در صورت اجرائی‌شدن قانون جدید مجلس یازدهم از برجام چیزی باقی نخواهد ماند که بایدن به آن بازگردد.طبیعی است با وسعت‌گرفتن شک و شبهه درباره نیت قانون‌گذاران مجلس یازدهم، در چارچوب پروتکل الحاقی، بازرسان آژانس به‌فوریت خواهان بازدید از مراکز اتمی ایران بشوند. اما قانون جدید تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» دولت دوازدهم را موظف کرده هم غنی‌سازی تا سطح ۲۰‌درصدی را شروع و هم پروتکل الحاقی یعنی توافقی را که اجازه نظارت بیشتری بر فعالیت‌های اتمی ایران از سوی آژانس می‌دهد، متوقف کند. رئیس مجلس با کمال مسرت از فوریت تصویب طرح مجلس در شورای نگهبان در روز 12 آذر 99 قانون جدید را به رئیس‌جمهوری برای اجرا ابلاغ کرد و در مصاحبه زنده در رسانه ملی شبکه یک در روز13 آذر با لبخند و رضایت از اینکه دولت دوازدهم در بازی شطرنج سیاسی ایران از سوی مجلس یازدهم به مرحله کیش رسیده است از قانون جدید دفاع کرد.

واقعیت این است که دولت دوازدهم با قانونی که مفهوم آن خروج ایران از برجام به دست دولت است، در حالت کیش قرار گرفته و باید دید آیا می‌تواند خود را از مات‌شدن نجات دهد یا نه؟ طبیعی است که دولت‌های باقی‌مانده در برجام اگر می‌خواستند با آمریکا مخالفت کنند، در سه سال اخیر می‌کردند و برجام فعال می‌شد. اما حتی متحدانی که ایران روی رفاقت آنها به‌ویژه چین حساب ویژه باز کرده بود، در این مدت منافع ملی و میزان حجم تجارت و مبادلات بازرگانی خودشان با آمریکا را بیشتر مدنظر قرار دادند. از سوی دیگر، با شناختی که از یک جناح خاص با توان و نفوذ اقتصادی و سیاسی در ایران دارند، می‌دانند که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در داخل ایران طرفداران قدرتمندی دارد که به کاسبان تحریم شهرت یافته‌اند. بنابراین، پاسخ آنها به قانون جدید مجلس یازدهم معلوم و واضح است. دولت‌های اروپایی می‌گویند نمی‌توانند بانک‌ها و خریداران نفت خام را که بخش خصوصی هستند، مجبور کنند با ایران بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا روابط بانکی و خرید نفت خام داشته باشند. از همه مهم‌تر می‌گویند به ‌دلیل نپیوستن ایران به FATF و ادامه حضور ایران در لیست سیاه روابط بانکی بین‌المللی، عملا ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی، بانکی و پولی از سوی بانک‌های جهانی با بانک‌های ایرانی ممکن نیست.

درواقع ایران خودش را عملا در یک تحریم تمام‌عیار بانکی جهانی فراتر از تحریم‌های آمریکا قرار داده است و حل این مشکل در دست مجلس یازدهم و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران است و ربطی به برجام ندارد.

با توجه به شرایط بازار و توافق اخیر اوپک و غیراوپکی‌ها که روزانه 500 هزار بشکه به حجم تولید نفت خام در بازاری که بیش از 20 میلیون بشکه در روز از تقاضا برای مصرف نفت خام در آن کاهش پیدا کرده است، عرضه خواهند کرد، بدون تردید احیای سهم ایران در بازار نفت خام به زمان طولانی نیاز دارد؛ بنابراین بسیار بعید به نظر می‌رسد که تا یک ماه آینده خرید نفت اروپا از ایران دوباره آغاز شود یا مبادلات بانکی از سر گرفته شود.

چین و روسیه از تداوم تحریم‌های بانکی و نفتی ایران متضرر نمی‌شوند؛ بلکه سود هم می‌برند. کمااینکه چین اگر نفت ایران را بخرد، با قیمت بسیار ارزان می‌خرد و روسیه هم جای خالی نفت ایران در اروپا را پر کرده است. درهرحال آنها منتظر خواهند ماند تا دولت بایدن مستقر شود و وزرای کابینه بایدن هم رأی اعتماد بگیرند؛ بنابراین دولت دوازدهم برای ادامه اجرای پروتکل الحاقی حدود دو ماه فرصت دارد. در این مدت دولت بایدن در آمریکا هنوز روی کار نیامده است تا بازگشت آمریکا به برجام میسر باشد. تحریم‌ها تداوم خواهند داشت و کاسبان تحریم به کاسبی مشغول خواهند بود.

دولت دوازدهم چاره‌ای ندارد جز خاتمه‌دادن به اجرای پروتکل الحاقی که بخش مهمی از اجرای قانون جدید مجلس یازدهم محسوب می‌شود. بدیهی است که بلافاصله ایران با واکنش جامعه جهانی روبه‌رو خواهد شد و دونالد ترامپ، اسرائیل، آل سعود و شیخ‌های متحد آنها در خلیج فارس به‌اصطلاح با دم‌شان گردو خواهند شکست.

در بازی سیاسی و اقتصادی داخلی کشور و به‌ویژه مرتبط با برجام دولت یازدهم و دوازدهم به مجلس یازدهم و شورای نگهبان می‌بازند و دولت سیزدهم وارد یک توافق باخت برای ایران و برد برای آمریکا و اسرائیل در 1400 خواهد شد. چنانچه ملت اجازه پیدا می‌کرد قبل از تصویب نهایی قانون جدید در مجلس یازدهم اظهار نظر کند، همان‌طور که اکثریت ملت در انتخابات مجلس یازدهم حرف‌شان را زدند، ضروری بود دست‌کم قبل از تصویب نهایی قانون جدید، صداوسیما فضایی فراهم می‌کرد که کارشناسان، مردم و دولت در این زمینه هم اظهار نظر می‌کردند و موافقان و مخالفان حرف‌شان را می‌زدند. ملت زمانی می‌تواند دراین‌باره اعلام نظر کند که زمان انتخابات 1400 فرا برسد و مردم با رأی‌شان و حضور در پای صندوق‌های رأی درباره تداوم وضع موجود و تداوم تحریم‌ها یا برون‌رفت از وضع موجود نظر بدهند. رئیس‌جمهور نیز به‌عنوان منتخب مردم و رئیس شورای عالی امنیت ملی باید مشکلاتی را که اجرای این قانون برای مردم و منافع ملی نظام جمهوری اسلامی ایران به وجود می‌آورد، مطرح و تصمیم شورای مذکور را برای مقام معظم رهبری ارسال کند.

نکته‌ای که برخی کارشناسان مورد توجه قرار می‌دهند، این واقعیت است که رئیس مجلس یازدهم و برخی نظامیان که احتمالا از ایشان حمایت می‌کنند، در این شورا حضور دارند و درصورتی‌که رئیس قوه قضائیه هم با ایشان موافق باشد، رئیس‌جمهور احتمالا نتواند نظر مثبت شورای عالی امنیت ملی را برای متوقف‌کردن قانون جدید کسب کند. در این صورت تنها راهی که برای دولت دوازدهم باقی می‌ماند، این است که به طور مستقیم از مقام معظم رهبری درخواست کند که از طریق اختیارات رهبری دخالت کنند و اجرای قانونی را که بدون مطالعه علمی و کارشناسی و تأثیرات آن بر روابط خارجی، اقتصادی، بازرگانی، بین‌المللی و... ایران در این شرایط کرونایی تصویب شده است، متوقف یا به حالت تعلیق درآورند.

منبع: شرق

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 54
  • حقی
    0

    آقای مفسر خبر فوری! متاسفانه کاملا مغرضانه تفسیر کردی! انچنان از بازگشت تحریم ها حرف می زنی که انگار تا حالا به برکت برجام کلی گل وبلبل بوده وحالا دیگه بدبخت می شیم!! این سیاست مدارانی که شما ازشون طرفداری می کنید بازنده تمام عیاراند وخودشون هم تا حالا فهمیدن قبری که کندن خالی بوده!!!

  • من
    0

    خداوندا شر کاسبان تحریم را از سر این ملت کم کن.

    نظرات شما -
    • قربانی
      0

      و همچنین کاسبان برجام. فراموش نکنیم دلار در زمان کاسبان برجام سر به فلک کشید. انفعال کافیست.

    • محمد
      0

      همچنین کاسبان برجام رو

    • سید
      0

      لعنت خداوند بر کاسبان برجام که دلار سه هزاری رو سی و سه هزار کردند

  • علیرضا بهرامی راد
    0

    مگر تا بحال برجام چه نفعی برای ما داشته که خارج شدن از آن ضرر باشد حتی همان فروش نفت و جایگاه بازاری که در مقاله به آن اشاره داشتید بعد از برجام با افت شدیدی رو به رو شد. به جای این همه سفسته کردن بهتر بود رک و صریح تیتر میزدید ما سینه چاکان آمریکا و غرب حاضریم شرف ، غیرت و منافع ملی را قربانی مصالح حذبی خود کنیم و تا ایران را مانند لیبی به ویرانه تبدیل نکنیم دست بردار نیستیم

  • ناظمی
    0

    خبرفوری این تفسیروتهدیدهادیگه قدیمی شده شماافسادطلبهااگرچیرجدیدی داریدروکنید بسم الله!!! والا گوش ماازاین چرت وپرتها زیادشنیده

  • عباسی
    0

    تفسیر به جایی بود . مجلس ناپخته همینه . هرچند مجلس توی ایران عملا هیچ کاره است .

  • مجتبی
    0

    الان فقط ارایشگر روحانی تحریم نیستش بعد شمل دقیقا از کدوم برجام حرف میزنید تمام خبراتون سمت سوی دولت رو مبگیره قلمتون رو نفروشید اهالی خبر فوری

    نظرات شما -
    • علی
      0

      میشه دلیل تحریمهای اونها رو بگید لطفا ؟ بر اساس برجامی که میگید بدرد نخور بوده 150 میلیارد دلار پول ایران ازاد شد این پول کجا رفت ؟ این حجم پول میشه بودجه یه مملکت مثل ایران ولی متاسفانه هیچ چیزی از این دلارها حتی دور و بر مرز ایران هم نیومد و مستقیما جاهایی رفت که خودشون خبر دارن و لاغیر

  • حسام
    0

    کاملا مغرضانه تفسیر کردی .............. 7 سال بابت برجام مملکت رو به این روز انداختین بعد طلب کارین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وقتی ما به همه تعهدات عمل کردیم تو 4 سال گذشته ولی حتی یه مورد از تعهدات طرف مقابل انجام نشده چه اصزازی است که هی التماسشونو کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بی طرف و منطقی باشین لطفا .....

  • امیر
    0

    فرض کل مطلب بالا مغرضانه بود ولی با کمی دقت (لزومی به هوش بالا ندارد تا موضوع را بفهمیم) به این جمله که در صدر پاراگراف دوم ( آقای قالیباف به عنوان نماینده مجلس در منصب ریاست مجلس - در جایگاه رئیس اجرایی صحبت می کند!! یعنی عدم شناخت جایگاه قانون گذار و مجری قانون) رو که قبول داریم؟؟؟ اونوقت به پختگی یا عدم پختگی تصمیمات این مجلس پی می برید - این موضوع وقتی واضح تر و قابل لمس است که مصاحبه های ایشون رو گوش کرده باشید.(بالاخره هرکسی آرزویی داشته که متاسفانه برای ایشون برآورد نشده بلکه تبدیل به رویا شده) پس مابقی رو هم با دقت بخونید

    نظرات شما -
    • مسعود
      0

      چطور تصویب برجام در مجلس قبلی، حق مجلس بود. ولی لغوش حق مجلس فعلی نیست؟! یاللعجب!

  • صادق
    0

    شما هشت ساله صحبت از مذاکره می زنید ب کجا رسیدید امثال شماها وضع مردم رو اینجوری کردن با این تحلیل

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      دقیقا همینطوره مدافعین برجام از مردم خجالت بکشند .

  • دانا
    0

    این بحث از ۲ ماه پیش مطرح بوده و آقایان مجلسی قبلا رضایت بزرگان دیگر را کسب کرده اند.بد نیست بدون برجام را هم در این دولت تجربه کنیم تا درسی برای همه ی ما باشد.هر چند می دانم هزینه ی گرانی خواهیم داد.فقط آقای قالیباف مرد باشند اگر مردم کشور از این طرح متضرر شدند از مجلس استعفا دهند .

  • بهرام گور
    0

    باسلام خدمت کارکنان سایت خبر فوری وخوانندگان این سایت.اولا تحلیل با اون که کمی نقص داشت ولی موارد جالبی رو گوش زد کرد مثلاً اینکه آقای قالیباف از الان خودشو روی صندلی ریاست جمهوری میبنه که اگه این اتفاق بیفته ایشون با این رزومه که کاری که بد نیست ولی از خلاف کردن ترسی ندارم مثل سم میمونه برای این مردم بینوا .دوم اینکه باید منتظر این باشیم که با تمام کشورههای دنیا سرشان شود که باز دود آن به چشم مردم میرود کاش سال بعد یکی منتخب بشه که با درایت بتونه مملکت رو از این بنبست خارج کنه

    نظرات شما -
    • سید
      0

      تو رو خدا ببین کی شده تحلیلگر، آب که سر بالا بره غورباقه ابوعطا میخونه

  • حمزه
    0

    خدایا تو خود شاهد باش ببین چه کسانی با لباس دین به این ملت نجیب مسلط شدند ؟

  • محمدی
    0

    جناب تحلیل گر خودت میگی الان هم هیچ گونه عملیات بانکی و دادوستد وغیره صورت نمی گیرد پس به چه دلیل پروتکل الحاقی رو باید اجرا کنیم؟ ضمناً گور پدر هر کشوری که از این کار خوشحال یا بدحال میشه.

  • sk
    0

    ظریف گفت اجرا می کنیم ... قالیباف نارحت شد .. یا تحلیلگران به اصطلاح سیاسی این خبر گزاری که دست و پاشون رو گم کردند و فقط حرف اسرائیل رو آمریکا و مخالفین رو می زنند ... آیا چیزی دیگه برای آمریکا و غرب مونده که اجراء کنند ... دارو که در زمان جنگ هم ممنوع نیست الان به ما نمی دند .. شما به چی برجام دل خوش کردین .... .... ببخشید ویزاهای شما رو فراموش کرده بودم که تاریخش داره تموم میشه........... این رو هم مثل بقیه نظراتم سانسورش می کنی .... ولی حرفم رو زدم ....

  • علی
    0

    متاسفانه مردم فقط چسبیدن به برجام و از چیزای دیگه غافلن مثل FATF اگه این لامصب تصویب نشه هرکاری تو برجام شده رو هواست مجلس و مجمع هم دقیقا این رو میدونن و خیلی راحت قایمش کردن پشت برجام وقتی شما روزی 1میلیارد بشکه نفت بفروشی و نتونی پولش رو بگیری فایده ای داره ؟ متاسفانه مردم فکر میکنن که برجام زندگی اونها رو بهم زده نمیدونن که این مصوبات واقعا مغرضانه مجلسیهاست که زندگی مردم رو درگیر کرده خود مجلسیها تمامشون کاسب تحریمن من جای حسن روحانی بودم همین امروز دستور میدادم مصوبه مجلس اجرایی بشه اونوقت میخوام ببینم کدوم یکی از این مردمی که سنگ بدرد نخور بودن برجام رو به سینه میزنن کجای این هیئت میشینن

  • ش
    0

    اگر با مباحث حقوقی آشنا باشید این قانون همزمان ضمانت اجرای آنرا از باب استنکاف مجریان تبیین نموده است لذآ اگر تمکین و تعریف نکنند در جای دیگر باید آب خنک بنوشند این مجلس وکیل الدوله نیست تاکنون هم صبرشان از باب ولایت مداری می باشد..

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      احسنت دقیقا درسته عوام فریبی و وعده های برجام نافرجام و ذلت بار بس است دیگر .

  • sia
    0

    ببین موضوع خیلی سادست ، ایران از پروتکل الحاقی خارج میشه ، غنی سازی بیست درصد شروع میشه و با اطلاعاتی که از دانشمندان پاکستانی خریده به سرعت به سمت بمب اتمی میره ، مرد حسابی بمن بگو در این شرایط اسرائیل و عربستان بایست نگران بشن یا بقول شما با دمشان گردو بشکنن، نه برادر ، ما که اینهمه فشار کشیدیم ، یه مدت هم روش ، بزارین بمب اتم ساخته بشه ، اونموقع مذاکره کنیم

  • عباس
    0

    اگر موضوع سیاه بازی نیست، من پیشنهادم اینست که روحانی استعفا دهد، به چند دلیل ۱ _قطعا دبیرخانه شورای امنیت بدون هماهنگی با مقام سطح اول این جوابیه را نداده است. ۲- قطعا مجلس بدون اجازه این مصوبه را نداده است ۳- شورای نگهبان با عجله طرح را تصویب کرده، بدون دستور نبوده است. به این سه دلیل، دولت منتخب چکاره است؟ بهیچوجه صلاح نیست که دولت بخواهد حکم حکومتی بگیرد و اگر بدهند بامنت بخواهند مشکل خود یافته را حل کنند. باید جمع کرد این بساط مملو از دروغ و خیانت و خود بزرگ بینی های کاذب. در ۴۱ سال عمر جمهوری ، برجام یک توافق بین المللی و برد- برد بود که ما لیاقتش را نداشتیم. ما خود ایجاد کننده تحریممیم و خود کرده را تدبیر نیست.

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      یا مصوبه مجلس رو مو بمو اجرا کند و ما مردم صحبت کند.البته اگر صدا و سیمای میلی وقت داشته باشد.

  • علی
    0

    آقای ایکس،اتفاقا تحلیل خبر فوری بسیار عالی وبجااست دراین هفت سال میدانی چرا دولت نتوانست کاری بکند چون رقبای روحانی که نتوانستندرای بیاورند سنگ اندازی کردند،الان درمجلس نگاه کن چه کسی رئیس است در این چندماه که آمده کاری که برای مردم انجام نداده ،دلار وطلا،ارزاق را به کجا کشانده فقط هدفشان تسویه حساب سیاسی نیست هدفشان تسویه حساب شخصی است ،گرفتار بودیم قبول الان که آقایان به اصطلاح مردمی ،چرا مردم را به نابودی کشاندند،بنده نه راستی نه چپی هستم ولی میدانم تمام بدبختی ما مردم بخاطر این عقده های آقایان مجلسی هست که هفت سال است مردم را به خاک سیاه کشانده اند.فقط می خواین بگید مابهترینیم نه داداش راهی که شما میروید به هندوستان است.انشاالله همیشه منطقی فکر کنید.

    نظرات شما -
    • نصرت الله
      0

      علی آقا...باورکن من تازه فهمیدم مجلس هفت ساله دست قالیباف ودوستانشه.....برادرمن چطوربه خودت اجازه میدی هفت سال بی تدبیری وکم کاری وشعار ودروغ روبه حساب شش ماه کارمجلس بذاری...به قالیباف نقد وارده ولی بادلیل، نه باعقده وکینه وغرض ورزی

    • سید
      0

      خدا شفا بده سنگ اندازی داداش چی میزنی مملکت به فنا رفت 2 تا جمله دستاورد برجام را بگو ما بدانیم ؟ خود دولت چندین بار اعلام کرده طرفین به هیچکدام از تعهدهای خود عمل نکردند بعد تو آمده ای از سنگ اندازی صحبت می کنی تو که طرفدار دولت هستی لطفا به صحبت های رئیس جمهور منتخب و معاونان و وزیران آن گوش بده دنبال معیشت مردم بودن تسویه حساب شخصی است باعث تاسف است از طرز فکرت دست خودت نیست چون منشاء اطلاعات تو آنطرف آب هست آنهایی که زمان انتخابات روحانی را بولد کردن و رقیبش را قاتل و این مردم همیشه فریب خورده را با تبلیغات غرب ندانسته و از ندانم کاری رای دادن به دولت تدبیر و نتیجه اش شد این مملکت 80 سال عقب افتاد. حتما مرغ وگوشت و برنج و میوه هم به برجام و تحریم ربط دارد چشمت را باز کن آب در آسیاب دشمن نریز این دوران تمام می شود و رو سیاهی به ذغال می ماند وقتی من بلد نیستم مدیران ارشد و وزرای خود را درست انتخاب کنم امروز باید معیشت مردم به خطر بیفتد توهم قطعا از دولت تدبیر چیز گرانی بدست آورده ای که اینگونه طرفداری می کنی . حتما دوست داشتی توان نظامی را هم کنار بگذاریم .بنده خدا دور تا دور ما پایگاه های نظامی شیطان بزرگ است تو فکر کن ما این کار را بکنیم بخدا 24 ساعت نگذشته به ما حمله می کردند .عراق چه شد . لیبی چه شد افغانستان چه شد آنها دنبال منافع خود و غارت مملکت های دگر هستند فکر کردی به فکر ما هستند که تقریبا چندین هزار کیلومتر از مملکت خود دور شوند برای احقاق حقوق بشر بابا اگر فکرت اینه خوب جنسی داری میزنی ادامه بده

    • سید
      0

      معلومه از کارهای بسیار مهم آقای قالیباف در مجلس خیلی ناراحت وعصبی هستید، ولی این حرفهایصد من یه غازت پشیزی هم نمیارزه

    • سید
      0

      به چه زبونی بگم نابود کردید ایران رو با این افکار پوسیدتون. تا کی میخواید مثل کبک سرتون توی برف کنید

    • ایرانی
      0

      خدا رو شکر حداقل لحن حرف زدنت درست شد (سید)

  • کیان
    0

    احسنت مگر رسانه میدان بازی شما ها تندرو ها هست( اسم دارد رسانه ملی) تا دیروز که بهبوچچهتان بالا بود تمام قد پشت قالی باف بودید از برجام خارج شویم موشک ول کنیم رو سرو کله دنیا به ظریف هر ناروایی گفتید دوستی در متن خودم نوشت این مردک احسنت دارد چه شد حالا که آقای ظریف اطاعت امر کردن و میخواهند مصوبات سه شنبه سیاه رو که با کشاندن دو بار در یک روز شورای نگهبان از خونه بیرون دو بار جلسه در مجلس برای ایرادات شورای نگهبان در یک روز طرحی که اگر ریس جمهور آن را اجرا نکند باید با وزیر امور جارجه پشت میله هایی زندان باشند شما هم گردو خاک می‌کردید چه شد پاهایتان سست شده خبر فوری قلم فروش تفسیر کنندگان خبر فوری ناشی وجناحی لطفا تا آخر بازی پشت قالی جونتون بایستید تا غلط کردم خودش را از نزدیک ببینید (شب درازستو قلندر بیدار) شب یلدا نزدک هست پیشاپیش مبارک به همه هم وطنان مواظب قالی باشین هندونه نخوره سردیش شه دو تا لایحه تصویب کنه چون شبی داراز هست سه تا لايحه هم جا داره

    نظرات شما -
    • نصرت الله
      0

      تفسیرت تماما برمبنای تیترخبره....شما هم تاآخربازی پشت حسن دیپلمات باتجربه تون بایستید

    • کیان
      0

      بله نصرت الله آقا چون منم مثل شما در ایران زندگی میکنم گوشت مرغ 40 هزارتومان هم یکبار خریدم و بعد به سویا تنزل دادم برنج شمالی رو به هندی میوه ار خریدام کلا رفته بیرون ولی سعی میکنم حرف حق بزنم فقط شما بیا بالا بگو آقای قالیباف در یک روز دوبا جلسه گذاشتن دو بار نرفتن شورای نگهبان هر همان روز ایرادات شورای نگهبان رو بر طرف نکردن این کارها رو قالی باف کردن یا روز نامه خبر فوری یا من

  • 1
    0

    حالاحالاها باید از این مجلس بسوزید - گندی که روحانی و تیمش زدند به این زودی جمع نخواهد شد حالا با سرمقاله نوشتن باشد یا تحقیر رئیس مجلس. محکم تر خودتون رو به درو دیوار بزنید که روز شادی ماست

  • مورچه
    0

    سیاست خارجی صفرصفر سیاست داخلی وفشارب مردم عالی عالی بیست

  • کوروش هخامنشی
    0

    خاک بر سرتون .بازم شما نافهمها میخواهید رای بدهید به بدتر از یک نظامی.رای به افساد طلب روحانی و جهانگیری ها. عقل سیاسی ندارید سخنان قالیباف رو برعکس به خورد دیگران میدهید.قالیباف گفت مصوبه مجلس طبق بندهای 34و35برجام هست.خاک بر سر خبر فوری که هنوز نمیدونه فرق است بین لغو تحریم ها و خروج از برجام. واقعا یکم فک کنید بعدا اظهارنظر کنید که اینقدر مورد تمسخر قرار نگیرید.وچقدرزود بیاورید شماها که در خبر فوری رو بدون بررسی نظر میدهید و دنبال میکنید

  • نام مستعار
    0

    آقای قالیباف حرف نزنی سنگین تری.

  • خبر فوری
    0

    هرکاری ازتون برمیاد که قالیباف رو خراب کنید عمر اصلاح طلبا تموم شده بیشتر از این آبروی خودتونو نبرید

  • محسن
    0

    این رو از روزنامه شرق کپی کردند اینجا گزاشتند. این همه با ساز شما حرف میزنند . بزارید یه مطلب هم از روزنامه مطبوع ما بزارند. نترسید خبر فوری تا حالا برای شما به اصظلاح راستی ها سنگ تمام گزاشته . باز هم میزاره. انشالله سال دیگه اوضاع همتون بهتر بشه

  • علي
    0

    خدا بداد ملت مظلوم ايران برسه كه تو اين معادلات سياسي قدرت داخلي و خارجي هيچ كس بفكرش نيست

  • ،٫
    0

    وسط این دعواهای سیاسی و شعار دادن بین اصولگرا و اصلاح طلب مردم کجا قرار دارند؟تورم،بیکاری،بی ارزش شدن پول ،گرانی،عدم ارتباط مالی با سایر کشورها و....را چه کسی درست کند؟

  • مورچه
    0

    سیاست خارجی صفرصفرسیاست داخلی عالیه فشارروی مردم

  • احمدی
    0

    تحلیل مناسبی است اگر زوائد و حواشیِ خوشبینانه را کنار بگذاریم و کدهای اصلی این نوشته را مد نظر قرار دهیم: میزان مشارکت مردم در در انتخابات اخیر مجلس. کاسبان تحریم. شکستهای مکرر رئیس کنونی مجلس در انتخابات به صورت پیاپی و پیروزی در انتخابات مجلس به علت عدم حضور اکثریت. همه چیز مثل روز روشن است: نمی توان کشور را با عوامفریبی و به سود کاسبان تحریم و دشمنان ملت اداره کرد. بنده حتی توصیه فردوسی را که می فرماید: بترس از خدا و میازار کس ...» در خصوص این افراد به کار نمی برم زیرا از میزان و کیفیت اعتقادات ایشان اطلاعی ندارم ولیکن یادآور می شوم: این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا به عبارتی: همیشه اینطور نخواهد بود که حسابهای شخصی خود را پشتوانه تصمیمات کلی قرار دهند و حال زار و تنگنای اقتصادیِ ملت برایشان موجب سودآوری باشد.

  • معلم
    0

    این تفاسیر به کنار، تا همین الان به بسیاری از مقاصر طرح به اصطلاح لغو تحریمها رسیده اند: بیم آن بود که با سیر نزولی دلار، تولیدات و دارایی های کاسبان تحریم کم ارزش شود. بیم آن بود که تا مدتی، مردم روش منطقیِ عدمِ استقبال از فروشهای اصطلاحا ویژه سایپا و ایران خودرو را در پیش گیرند. حالا اوضاع برایشان مناسبتر شد. همان جامعه مضطرب و بی ثبات که ایده آل کاسبان تورم و آشفتگی بازار است. فکر می کنید خواست مردم فقیر بر کرسی می نشیند؟ خیر. قدرت در دست ثروت اندوزان است و می دانم مسببان چنین طرحهای تحریم برانگیزی، اکنون به نوشته هایی از این دست می خندند و می گویند: راست می گویی ولی ضربه ها را بنوش که ما زورمان بیشتر است.

  • کاربر
    0

    در این کشور تنها و تنها غنی سازی یک چیز مهم و حتی راه نجات است و آن غنی سازی افکار و ذهن های پوسیده مسئولین هست!فکاری که منافع کشور و ملتشو صرف بازی های سیاسی و جاه طلبی هاش کرده

  • احمد
    0

    جنابان عصاره ملت. جنابان عصاره مشارکت حداقلی! در قیمتها ورود جهادی بفرمایید. در کنترل تورم ورود جهادی بفرمایید. در همسانسازیِ تورم و دریافتی کارگران و کارمندان ورود جهادی بفرمایید لطفا. در کنترل قیمت مسکن و خودرو و ... ورود جهادی بفرمایید. عمرمان دارد تمام می شود. مردم را بازیچه دعواهای .... سیاسی - روانیِ خود نکنید.

  • Abbas
    0

    خبر فوری اینا فکر میکنن مردم نمیدونن این عقدهایست که از قبل به جا مونده و الان دارن سر این دولت خالی میکنن خدا میدونه از کارکرد و نحوی دولت داری این دولت راضی نیستم ولی حداقلش میتونم به خودم بگم این دولت میخواست کاری برا مردم بکنه میخواست راهکاری برای جلوگیری از تحریم ها وفشارها روی مردم برداره ولی نشد یا بهتره بگم نذاشتن

  • محمد
    0

    بازی جدید اصولگرا ها برای ریاست جمهور بعدی باعث شده دودش به چشم ملت بدبخت احمق همیشه در صحنه بره. چند سال ملت و بازی دادند تا ترامپ بره حالا اومدن بازی جدید راه انداختند. گاماس گاماس

  • رحیم اب منگل
    0

    یه جوری میگه اسرائیل وعربستان با دمشان گردو میشکنند انگار وقتی ما رو تاسیساتمان بتن می ریختیم اونا داشتند ضجه می زدند

  • مجتبی
    0

    متاسفم که خبرگزاری هستید ولی اینقدر اطلاعاتتان ضعیفه البته بیشتر احتمال می دهم این مطالب از سر غرض ورزی باشه تا اطلاعات ضعیف.یعنی واقعا نمی دونید قبل از مصاحبه قالیباف نمایندگان گفتند این طرح به منزله خروج از فرجام نیست.بعدشم از کدوم برجام خارج شیم مگه برجامی مونده که ازش خارج شیم.کمی در مواضعتان تجدید نظر کنید.

  • ایرانی
    0

    نویسنده این تحلیل آبکی خیلی بیسواد هستن. و یا از مزد بگیران دولت بی تدبیر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها