دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل:

حداقل تجارت تهران- بغداد ۱۴ میلیارد دلار در سال است

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: حداقل تبادل تجاری تهران- بغداد حدود ۱۴ میلیارد دلار در سال است.

حداقل تجارت تهران- بغداد ۱۴ میلیارد دلار در سال است

حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما درباره نخستین سفر آقای مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به ایران افزود: این سفر نشان دهنده عمق روابط مردمی و رسمی دو کشور ایران و عراق است که در سال‌های اخیر شاهد نشانه‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی دو ملت و کشور بودیم و این درک را مقامات و مردم عراق، متقابل دارند.

وی افزود: در سال‌های اخیر و در بخش‌های اقتصادی؛ دو کشور رشد بالایی در تبادل تجاری داشته اند و حداقل تبادل تجاری تهران و بغداد در همین روزهایی که ما داریم درباره این سفر صحبت می‌کنیم حداقل حدود ۱۴ میلیارد دلار در سال است در حالیکه این عدد در همکاری‌های ایران و اروپا به سه میلیارد دلار هم نمی‌رسد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: عمق در هم تنیدگی روابط تجاری دو کشور به حدی است که حتی آمریکایی‌ها در سخت‌ترین شرایط تحریمی خودشان ضد مردم ایران، مجبور به معاف کردن عراق از تحریم شدند و این از فرصت‌های خوب میان دو کشور است.

وی درباره دیدار آقای مصطفی الکاظمی با رهبر انقلاب هم گفت: در شرایطی که آمریکایی‌ها به همه کشورها از جمله مقام‌های رسمی عراق؛ فشار زیادی را برای کاهش روابط اقتصادی و تجاری با ایران وارد می‌کند، ولی آشکار و علنی آقای الکاظمی در رأس هیأتی متشکل از هشت وزیر وارد تهران شد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل افزود: این سفر برای توسعه بیشتر همکاری‌ها، بین دو کشور انجام شد و عراق از همسایگان مهمی است که از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک در منطقه غرب اسیا برخوردار است و اقتصادهای بین دو کشور مکمل همدیگر است و اشتراک‌های فراوانی میان دو کشور وجود دارد.

امیرعبداللهیان با اشاره به زمانی که مقام معظم رهبری به نخست وزیر عراق و هیأت همراه اختصاص دادند نیز گفت: این دیدار؛ نشان دهنده عمق راهبردی همکاری‌های دو کشور است و مقام‌های عراق؛ این را به خوبی درک می‌کنند که مهمترین پیام این دیدار؛ دوستی، برادری و حمایت است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب به صراحت نکاتی را به مقام‌های عراقی درباره هشدار نسبت به رفتارها و سیاست‌های تخریب کننده آمریکا در عراق متذکر شدند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: اکنون عراقی‌ها به این نتیجه رسیده اند که در سال‌هایی که آمریکایی‌ها جوانان آن‌ها را می‌کشتند و به ناامنی‌ها دامن می‌زدند و تروریست‌ها را در راستای منافع خودشان در داخل عراق مدیریت می‌کردند، جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاسی، اقتصادی و صادرات برق و گاز به مردم عراق کمک کرد و مردم عراق هیچ وقت این صحنه‌های زیبایی که از ایران مشاهده کرده اند را فراموش نمی‌کنند، اما صحنه‌های زشت، خشن و وحشیانه‌ای را که از نظامیان آمریکایی دیدند نیز فراموش نخواهند کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: اگر امروز نخست وزیر عراق با افتخار با رهبر انقلاب دیدار می‌کند به دلیل نقش پدری و برادری جمهوری اسلامی ایران برای همه طرف‌ها در عراق است، در نتیجه با عشق و علاقه با رهبری دیدار می‌کنند و درس‌های بزرگی هم می‌آموزند که این درس‌ها برای منافع مردم عراق بسیار سازنده و مفید است.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها