سخنان جنجالی اردشیر زاهدی در بی‌بی‌‎سی: 

غلط می‌کنید تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانید/ به قاسم سلیمانی افتخار می‌کنم / نمی‌خواهم کسی از خارج برای ما تصمیم بگیرد

اردشیر زاهدی گفت: من به او [ قاسم سلیمانی] افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند.

غلط می‌کنید تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانید/ به قاسم سلیمانی افتخار می‌کنم / نمی‌خواهم کسی از خارج برای ما تصمیم بگیرد

اردشیر زاهدی، وزیر امورخارجه دوران پهلوی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی صحبت‌هایی انجام داد، هرچند که مجری این شبکه چند بار سعی کرد حرف‌های خودش را در دهان وی بگذارد اما در این کار موفق نبود و در نهایت به استفاده از تیتر زیر اکتفا کرد.

غلط می‌کنید تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانید/ به قاسم سلیمانی افتخار می‌کنم / نمی‌خواهم کسی از خارج برای ما تصمیم بگیرد

بخش‌هایی از صحبت‌های داماد شاه پهلوی که زمانی سفیر ایران در انگلستان و آمریکا بود را می‌خوانید:

* در پاسخ به این سوال که: مخالفت شما با تحریم، نتیجه‌ای جز تقویت جمهوری اسلامی ندارد و نوعی حمایت از جمهوری اسلامی تلقی می‌شود آیا شما از جمهوری اسلامی حمایت می‌کنید گفت: راجع به دولت و جمهوری اسلامی هیچ وقت صحبت نکردم و نمی‌کنم، در این موضوع عقیده‌ام بوده و هست درحالی که ما در اینجا[خارج] خوش می‌گذرانیم و خوب می‌خوریم، دلم با ایرانی‌هایی است که در ایران شرایط اقتصادی مساعد و حتی دارو ندارند. آن‌ها را برادران و خواهران خودم می‌خوانم.

* دیپلمات‌های ایران الحق و الانصاف ۵ سال زحمت کشیدند و توافقنامه‌ای را امضا کردند اما رئیس جمهور آمریکا[ترامپ] آمد گفت چون رئیس‌جمهور قبلی[اوباما] که امضا کرده سیاه پوست من آن را قبول ندارم؛ این چیزها در دنیای امروز قابل قبول نیست.

* ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید آنجا بمب بیاندازید، به نظرم آن‌ها دیگر ایرانی نیستند و شرافتشان را فروختند و از خارج پول بگیرند.

* من به قدرت ارتش ایران که برای مملکت خودش قسم خورده افتخار می‌کنم، به همین دلیل با یک ژنرالش بد بودند آن برخلاف قوانین بین‌المللی چه کردند؟ بعد به سایرین می‌گویند شما تروریست هستید تروریست کسانی هستند که برخلاف قوانین ترور می‌کنند و بعد می‌گویند افتخار می‌کنیم که ترور کردیم.

* درپاسخ به این سوال که آیا حمایت شما از آقای سلیمانی به این معنا نیست که شما به سمت حمایت جمهوری اسلامی کشیده شده اید؟ بگذارید هرکسی هرچیزی دلش می‌خواهد بگوید این سربازان و افسران و به بالا[فرماندهان] به قرآن و مملکتشان قسم خوردند و برای مملکتشان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکتشان دفاع کردند.

* من به او[ قاسم سلیمانی] افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند.

* ۶۰ میلیون از جمعیت امروز ایرانی سواد دارند و ۴۰ میلیون آن‌ها مدرسه و دانشگاه رفته و یا دکتر و مهندس هستند ۲۰ میلیون از این جمعیت خانم‌ها هستند و این سرمایه‌ای است که بسیاری از کشورها آن را ندارند.من به منابع انسانی ایران افتخار می‌کنم.

* آینده ایران در اختیار کسانی است که اراده دارند و می‌توانند خودشان دولت را بیاورند و ببرند و ما در خارج چنین حقی را نداریم.

* غلط می‌کنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند.

* آمریکا و شرکایش مانند اسرائیل و سعودی در برابر ایران به زانو درآمدند. آن‌ها خلاف قانون سازمان ملل که خودشان در آن حضور دارند و در آنجا رای دادند عمل می کنند.

* اگر می‌خواهید علیه مردم ایران زور بگوید، من طرفدار هرکسی[ جمهوری اسلامی] می‌خواهید بگویید هستم.

* دولت ایران امروز مال مردم ایران است. آن جوانان هستند که برای خودشان تصمیم می‌گیرند. ما کسانی که از ایران رفتیم پول هم برای خودمان برداشتیم و آوردیم حق نداریم بگوییم لنگش کن! این خلاف شرف است.

* ایران بیدی نیست که با این بادها بلرزد.

* ما چندین میلیارد پول برای خرید طیاره(هواپیما) و ... دادیم اما امروز ایران خودش هواپیما و زیردریایی می‌سازد، من به آن‌ها افتخار می‌کنم.

* وزیر خارجه آمریکا غلط می‌کند که از خلیج ع ر ب ی به جای خلیج فارس استفاده می‌کند، کجا خوانده؟ او بچه بوده.

* من صریح بگویم آینده ایران برای جوانان ایران است. من به این جوان ها سر تعظیم فرود می‌آورم، من به آن ها حسادت نمی‌کنم چرا که بیشتر از من می‌فهمند و مناسبات زندگی امروزی را هم رعایت می‌کنند حتی در مساجد ما هم امروزه کامپیوتر است.

* من نمی‌خواهم کسی از خارج برای ما تصمیم بگیرد.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 55
  • بیل و کلنگ
    1

    خب ،مفنگی!!!! بلند شو بیا ایران رو آباد کن ، کالیفرنیا چه غلطی میکنی؟!؟؟؟؟!

    نظرات شما -
    • جواد
      0

      بیرونش کردن اقای قرصی تو امریکا تریاک پیدا نمیشه بچه جان

    • محمد
      1

      ایرانی وتن پرست ایرانی وتن پرست

  • فرازمندی
    1

    الی هستین ممنون

  • قوام اسلطنه
    0

    حکومتی که وزیر خارجه اش تو باشی رو باید گل گرفت و گرفتند!خاکبرسر اونکس که تو رو وزیر خارجه و سفیر ایران در آمریکا کرد،که دست تمام کودنهای عالم رو از پشت بسته بود.

    نظرات شما -
    • جانباز وطنم ایران
      1

      کودن ابوجهل دهنت رو ببند که مستراه اجنبی . زاهدی حرفی زده از سر شعور و فهم و وطن پرستی بوده

    • ناشناس
      0

      ملاک زمان حال ادماس نه گذشتشون مثل حر بن ریاحی

    • رضا
      1

      جناب جانباز میدونی چندتا امثال زاهدی را تیرباران کردند؟ میدانید برای مصادره یا بهتر بگم غارت اموال چند نفر را فرستادند اون دنیا؟ همین زاهدی اگه مونده بود الان استخوان‌هاش زیر یه قبر محقر و گمنام پوسیده بود.

    • به جانباز
      0

      درصد سوختگیت چنده؟؟؟؟ آب بریزم افاقه میکنه؟!؟!؟؟؟

  • پریناز حاتمی
    1

    اردشیر زاهدی طاغوتی صد شرف داره به دزدهای بی شرف یقه بسته تسبیح به دست امروزی. زنده باد مرد وطن پرست. زنده باد زاهدی. زنده باد ایران. مرگ بر وطن فروشان . جاوید باد نام خلیج پارس. جاوید باد ایران

  • سعید
    1

    من به جناب اردشیر زاهدی دست مرزاد می گویم وایشان هم به ایرانی بودنشان افتخار کنند ما داخل این کشور وشما درخارج هر دو از یک بدنه هستیم ویک ریشه داریم

  • وحید
    0

    داداش تو هم میدونی باوجودتر و مردتر از حاج قاسم نبود.روحش شاد.

  • ناشناس
    0

    این واقعیت جمهوری اسلامی است که ازدهان زاهدی بیرون امده نه دروغهای که. مسیح علینژاد وبی بی سی فارسی یا شبکه های معاند میگن

    نظرات شما -
    • علی
      0

      اینم داره توی همون شبکه حرف میزنه چند دادن بهش معلوم نیس

  • امیر حسین
    1

    درود بر شرف دکتراردشیر زاهدی

  • ۴۳۴۳
    0

    بسم الله الرحمن الرحیم درود خدا وپیامبران الهی بر همه آنهایی که حاضر نشدند بنده غیر خدا شوند رب صل علی محمد و آل محمد

  • رویا
    1

    آفرین در حقیقت ایرانی هست وبه قدرت ایران اگاه ❤

  • رضا
    0

    فقط یه سوال از زاهدی دارم و اینکه اصلا چرا در خارج زندگی می‌کنید شما باید در ایران می‌ماندید و به اتفاق نخست وزیر هویدا اعدام می‌شدید. شما حرفتان را با ریا می‌زنید. پوست و خون و رگ و پی و مال و منال شما و پدرتان و ایل و تباران از نظام سابق است و بالاترین مناصب را داشتید و سالها در آمریکا کار چاق کن بودید اینکه از نظامیانی که به قرآن و قانون اساسی قسم خوردند تا خدمت کنند خوب این برای همه اعصار صدق میکنه حتی نظام سابق. برای کدام منفعت و موقعیت برای فرزندان و تباران این گونه سخن می‌گویید. اگر راست میگید بیایید همین حرف ها را در تهران بزنید.تنزل یک انسان تا کجا؟

    نظرات شما -
    • ایران
      0

      زاهدی وطن فروش نان به نرخ روز خور

  • عبدالرضا غیایی شاملو
    1

    لطفأ لااقل وقتی که یک نفر بعنوان یک انسان یک ایرانی و بخصوص در چنین موقعیتی سعی میکنه بر خلاف هزاران وطن فروش خائن دیگر که عاشق تحریم، جنگ و خونریزی در ایران هستند از کشورش، هموطنانش و اصالتش دفاع کند و انرژی مثبت به ایرانیان بدهد اینگونه رفتار نکنید و این سخنان ناشایست را بکار نبرید، به هر صورت باید سخنان ما میان کسی که به ایران احترام میگذارد و مخالف جنگ، خونریزی و تحریم در ایران است با کسانی که مدام به ایران و ایرانی توهین میکنند و موافق تحریم و جنگ هستند تفاوت داشته باشد یا نه؟ این نمیشود که بخواهیم همه را شماتت کنیم، جواب احترام گذاشتن احترام متقابل است، یاعلی

  • احمد
    0

    بابا ایول زاهدی آخر عمری وطن پرست شدی خداوند توبه پذیر است إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻳﺎﺭﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ [ ﺁﻥ ] ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ،(١) وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺧﺪﺍ ﺩﺭﺁﻳﻨﺪ ،(٢) فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﭘﺲ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﮔﻮﻱ ، ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻩ ، ﻛﻪ ﺍﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ .(٣)

  • ناشناس
    1

    الان متن خبرعلیزاده رو ازخبرفوری خوندم. زاهدی وبی بی سی هممون روسیاه کردن چقدر ما ساده لوحیم وزودباور لعنتیا نفرت انگیز

  • محمود
    0

    باسلام وعرض ادب من ازاقای زاهدی یک سوال دارم بفرمایید شما که وزیر امورخارجه بوده اید ژنرال هایز بدون اطلاع شاه ایران دربحبوحه پیروزی انقلاب چگونه واردایران شد ودر تهران بسر میبردوبا شما به ملاقات شاه رفت و دونفری ایشان راتشویق به خروج ازکشورکردیدهمان کاری که پدرجنابعالی درزمان مصدق کردتاشاه راهمراه با ژنرال هایزبرسردوراهی قرار دهید امید است پاسخی داشته باشیدبه نظراینجانب شما یک خائن به مملکت ایران بوده ایدواین راتاریخ اثبات خواهد کرد

  • حمید
    1

    دروردبرهرایرانی غیرتمند واقعا درود به دکتر زاهدی که از ایران دفاع جانانه کرده

  • علی
    0

    خب آقای زاهدی چرا رفتی خارج زندگی میکنی بیا همینجا یه سمت تو هم بگیر میدن بهت میتونی بیایی ایران شما از دل مردم ایران خبر داری بی بی سی چند بهت داده

  • ...
    0

    سلام دزده بگیر .. باز بابای دزد سر مشق می نویسه.. کی دزده ....

  • ........
    0

    سلام ای مردم مردم دزده بگیر .. سیاست بد از دعوا . سیاست در شد دزد موند.. ...سیاست جنگ اوزار میخواهد ...

  • ن
    0

    سلام ای مردم مردم دزده بگیر سیاست بد از دعوا است سیاست در شد دزد موند. ..ان که ماشین اشقال تولید میکنه.. پول تو فکر کنم تو همین کشور سرمایه گذاری کردی.. ...سیاست بد از دعوا..

  • مرد باش
    0

    سلام مرد باش روراست باش .. پول ملی را بالا نکشدی.. مسله سیاست بد از دعوا..

  • بنده خدا
    0

    اینها که خودشون هم اعتراف میکنن هرچقدر تونستیم دزدیدیمجمع کردیم آوردیم وخوردیم و... ولی باز از امثال (زیباکلام) باشرافت تر هست ببینید اینهاییکه اینجا میخوردند ونشخوار میکنند وبر علیه نظام و حکومت و مصالح ملت حرف میزنند وعمل میکنند و از آمریکا و اسراییل دفاع میکنند چه حیوونایی هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بنده خدا اسم حیوانو خراب نکن. سگ باوفا. اینا ازحیوان تفهمترن

  • ننن
    0

    سلام ای مردم دزد بگیر .. دعوای بد از اشتی .. .نهگ خورها میدانند چی است . ..خر پولها کشور

  • نننن
    0

    سلام ای مردم دزد نگیر خودشان رسوای جهان نند

  • ...
    0

    قشنگ دمشو دیدند....

  • ایرانی
    0

    واقعا عجیبه که بعضی ها برای اینکه حقیقت رو نپذیرند؛ از پهلوی شاه دوست تر، از آمریکا غربی تر و از اسرائیل صهیونیست تر می شن

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      نظر بسیار درستی است . آفرین

  • ارش
    1

    اقای زاهدی حرف حق را تو کشور خارجی زده وشجاعتش قابل احترام وافتخاره

  • ن
    0

    سلام ای مردم دزد بگیر خودشان سیاست مدار دنیا شد. اون زمان اصلحه برنوو بود ... حالا جنگ اوزار میزنی....فاطح میخواهی اون روز در رفتی امروز تو دستی..

  • مممم
    0

    سلام ای مردم دزد بگیر خودشان سیاست مدار دنیا شد. اون زمان اصلحه برنوو بود ... حالا جنگ اوزار میزنی....فاطح میخواهی اون روز در رفتی امروز تو دستی.. ساقه با گل میخواهی.....ها...

  • گ
    0

    سلام من ویروس هستم کرونا هم هستم.. باز هم گفتم بد از عید..یکی یکی شما داعشی ها را تکه پاره میکنم

  • .......
    0

    سلام چاقو با دستش نمیخواهی..

  • ........
    0

    ایرج قادر فلیم باز ولا از شما بهتر بود

  • فاتح
    1

    من فاتح خیبر م

  • .......
    0

    سلام احمق اردشیر سخت نگیریم سخت میخوریم..پدرت در میارم... ...هرکه کوتاهی در مهین کنه سخت میخوره... میهن عشق میخواد..

  • Reza nikkhah
    0

    فقط يك كلام ميتونم بگم و اون اينكه سگ زود برادر شغاله... بي بي سي از اين مصاحبه نفع ميبره و بس، پس اين آقا عروسك خيمه شب بازي بي بي سي كثافته.... بدونه اضهارات اين شخص هم تمام دنيا ميدانن ايران ابرقدرت منطقه ميباشد و احتياجي به نظر اين آدمها تا ديروز سنگ شاه ملعون و به سينه ميزدن و امروز از قدرت جمهوري اسلامي ايران حرف ميزنن. بعد از چهل سال فريب نميخوريم.

  • آرد و شیر
    0

    این خائن یکی از کثیف ترین‌ کسانی ست که به ایران و ایرانی خیانت بزرگ و تاریخی کردند .بهمراه فردوست . گویا دست شاه فقید نمک نداشته برای این سگان ولگرد. ضمنا حالا که آمریکا اینقدر بدن چرا تشریف نحسش رو‌نمیاره ایران تا برادران سپاهی ش در همون فردوگاه خدمتش برسند . زمان شاه هم مثل الان جو شان‌ زیاد شده بود و هار شده بودند.

  • ایران
    0

    زاهدی وطن فروش اگر حقیقت میگی چرا فرار کردی چرا باپول این مردم خارج زندگی میکنی تو دروغ میگی وابدا برای ایران و مردمش نگران نیستی الانم بوی کباب به مشامت خورده ولی بدان خر داغ میکنن

  • 1
    1

    قبول دارم بعضی در اوایل انقلاب نباید اعدام می شدند و تندروی صورت گرفت شاید ایشان هم می ماند اعدام می شد البته کم جرم نداشت ولی من قاضی نیستم.ولی حرف هایش درست بود. حرف حق رو هرکی بزند قابل احترام است. گمان نکنم ایشان با این سن و سال دیگر بدنبال منصب و اسم درآوردن باشد یا از کسی بترسد.اینکه می گوید عده ای ایرانی هستند و شرف ندارند و بدنبال تحریم و جنگ هستند درست هست.دید ایشان باز بود

  • 1
    0

    بی بی سی هم که چه جمله ای را از آنهمه حرف تیتر زده!!!

  • 1
    0

    تیتر بی بی سی کجای حرفهای زاهدی بود؟ کدام پاراگراف؟

  • محمد
    1

    درود بر شرفت خدا حفظت کنخ

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      کجایش شرف وجود داره؟! پس چرا حس و مشاهده نمیشه؟!

  • حسن زنجانی
    1

    یه وضعیتی قرار داریم هر که از ایران حمایت کنه می پذیریم . همین الان اوباما یا بن سلمان بن زاید بیاد با این صراحت حتی بصورت صوری از ایران و سردار سلیمانی حمایت کنه نباید فهشش بدیم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      شما باید اول فهم درستی از دشمن قسم خورده خود داشته باشی و بعد حرف دل ویا حرف دشمنت را که زدی بزنی !!!!

  • محمد
    0

    به یک سیاست مدار میگن سیاست چیه .میگه برید یه سطل لجن بیارید تا بهتون بگم . سطل لجن براش میارن ، سیاتمدار انگشت رو توی لجن میزنه بعد توی دهنش میزاره ، همه از این کارش تعجب میکنن ،بعد یکی بلند میشه به سیاستمدار میگه احتیاجی به این کار نبود خب فقط میگفتی سیاست لجنه ، بعد سیاستمدار لبخندی میزنه بهش میگه ، نه لجن سیاسته نه سطل لجن ، اینکه جلوی این ملت انگشت کوچک رو توی لجن بزنی ولی انگشت سبابه رو دهن بزاری ، کسی هم نفهمه سیاسته اردشیر زاهدی تا جوان بود با سیاست داماد پهلوی شد با سیاست سفیر ایران توی انگلیس آمریکا شد ، انقلاب که شد با سیاست دارایی ایران رو به یغما برد ، جنگ که شد حتی یک نظر کاربردی به کشورش نداد ، اما نباید تاریخ رو فراموش کرد که .. حر .. هم یه شبه .. حر .. شد بنظرم باید باهاش یه معامله کرد تمام اطلاعات و تجربه اش در برابر تنها کفن دفن جسدش در خاک ایران عزیز . بصورت گمنام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها