وزیر امور خارجه در نشست خبری:

تعهد محضری می‌دهم که سال ۱۴۰۰ در خانه هستم یا در دانشگاه/گام سوم ایران نه آخرین قدم است و نه خروج از برجام/اعضای تیم بی در حال کم شدن است

وزیر امور خارجه کشورمان می گوید: امریکا رسما اعلام‌می‌کند که نان مردم به سیاست گره خورده و برای اینکه نان بخورند باید سیاست امریکا اجرا شود.

تعهد محضری می‌دهم که سال ۱۴۰۰ در خانه هستم یا در دانشگاه/گام سوم ایران نه آخرین قدم است و نه خروج از برجام/اعضای تیم بی در حال کم شدن است

به گزارش خبر فوری ، محمد جواد ظریف در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در محل وزارت خارجه برگزار شده، بیان کرد: ما شاهد دو گفتمان در دنیا هستیم. این دو بیش از گذشته در مقابل هم هستند یکی گفتمان صلح و گفتگو و دیگری گفتمان زورگویی و تروریسم اقتصادی است.

وی ادامه داد: امریکا رسما اعلام‌می‌کند که نان مردم به سیاست گره خورده و برای اینکه نان بخورند باید سیاست امریکا اجرا شود. خدا را شکر نیاز ما به آنها بسیار کم است.

ظریف گفت: ما تمدنی هستیم که در اوج پیشرفت، علم خودمان را مجانا به آنها دادیم و اکنون حتی نمی گدارند علم آنها را بخریم. اما اکنون دانش ما به جایی رسیده است که در برخی حوزه ها مثل نانو ما به پیشرفت رسیده و از انها مستقل شده ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: امریکا امروز در دنیا تنها است. حتی در حوزه نظامی هم نمی تواند غالب باشد. حتی متحدان آمریکا خجالت می کشند که نامشان کنار آمریکا در یک فهرست قرار بگیرد.

او گفت: آمریکا در طول هفتاد سال هیچ جنگی را نبرده است جز جنگ گرانادا. گفتمان زور و سلطه محکوم شکست است و آمریکا نشان دهنده این است.

ظریف گفت: ما با مردم آمریکا مشکل نداریم. ما بسیار ناراحتیم که دیروز این مردم گرفتار فرهنگ تقدیس خشونت شدند.

واکنش ظریف به تحریمش از سوی آمریکا

او بیان کرد: تحریم وزیر خارجه یعنی چه؟ یعنی شکست در گفتگو و سیاست دیپلماسی.

وی با تاکید بر اینکه گفتمان صلح باعث شده که یک خبرنگار با یک موبایل دنیا را تغییر دهد، گفت: امنیت ما قابل خرید و فروش نیست چون امنیت ما از مردم ما نشات می گیرد. هر وقت تحریم کردند به علت مردممان بود. بعد مندند و گفتند چرا پیشرفت کردید؟ در دوران جنگ ما را از ابتدایی ترین ابزار دفاع از مردممان محروم کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: شما ایران را با نوکرانتان اشتباه گرفتید که امنیت را از شما بخرند. ایران چند هزار سال تمدن دارد. تمدن ایران چند برابر عمر امریکا است. همانطور که امپراطوری ایران پایان یافت، هر امپراطوری نابود می شود، تنها خدا باقی می ماند. ما به لطف خدا فشارهای شما را با پیشرفت جبران می کنیم.

او بیان کرد: به من گفتند که اگر با ترامپ مداکره نکنی، تحریم می‌شوی. من قبول نکردم و تحریم شدم.

نگران 1400 نباشید

وزیر امور خارجه کشورمان سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد: در ابتدا خبرنگاری از او درباره احتمال کاندیداتوری اش پرسید و ظریف پاسخ گفت: بیایید برویم امصا بدهم که نمی‌خواهم رییس جمهور شوم. اصلا بلد نیستم. من اگر بگذارند فقط این کار را بلدم. نگران ۱۴۰۰ نباشید.

امریکا عقلش زایل شده

خبرنگار دیگری پرسید که نفتکش انگلیسی را در چه شرایطی ازاد می کنید؟ آیا درگیری نظامی رخ خواهد داد یا ائتلاف بین المللی؟ و ظریف پاسخ گفت: نه. امریکا مسئول آتش افروزی است و ائتلاف او برای حفاظت از جایی معنا ندارد. امریکا عقلش زایل شده که نمی داند سیاستش در خلیج فارس غلط است.

او ادامه داد: اقدام انگلیس در جبل الطارق راهزنی بود. اتحادیه اروپا از اول با تحریم فرامرزی مخالف بوده. پس ربطی به انگلیس نداشته. ضمنا نفتکش به سمت جایی که انگلیس مدعی بوده نمی رفته است.

او گفت: ضمنا اقدام ما عمل متقابل نبود بلکه دیگر در مقابل تخلفات انگلیسی چشم پوشی نمی کتیم. قبلا چشم پوشی می کردیم.

خبرنگاری دیگری پرسید که آیا پیشنهاد مشخصی از مکرون گرفته یا داده اید که اقتصاد آرام شده؟ و پاسخ شنید: خیر. بازار آرام شده و این امر ربطی به اتفاق خاصی ندارد. اما کار دیپلمات راهکار دادن و دنبال روش بودن است. گفتگوها را ما ادامه می دهیم.

گام سوم به معنای فروپاشی برجام نیست

"آیا اگر گام سوم برداشته شود ما به دوران پیشا برجام می رویم؟" سوال دیگری بود که از وزیر امور خارجه پرسیده شد. ظریف پاسخ داد: برجام ظرفیت اقدام بیشتر را دارد لذا حتی گام سوم به معنی فروپاشی برجام نیست. امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام نیست.

او گفت: ما می توانیم برنامه هسته ای را قدرتمندتر از قبل به پیش ببریم اما غرب نمی تواند اقدامی کند. چون مشکل حاصل عهد شکنی امریکا است وگرنه ما خلاف برجام عمل نکرده و نخواهیم کرد. اگر اروپا تعهدات برجامی را اجرا کند این اقدامات متوقف شود.

شما دروغ گویی خود را با تحریم رهبری مشخص کردید

او در پاسخ به این سوال که چرا با آمریکا مذاکره نمی کنید؟، گفت:ما مذاکره کردیم. طولانی ترین‌مذاکره تاریخ آمریکا با ما بود. هیچگاه وزیر خارجه امریکا ۹ ساعت پیاپی با کسی بحث نداشته. اینکه چون دولت امریکا عوض شده و حالا دوباره بحث کنیم بی معنی است.‌ ما وقت زیادی نداریم. در امریکا هم انقلاب نشده، دولت عوض شده و دولت جدید تعهدات دولت قبلی را به ارث می برد. برجام تعهد بین المللی است و نمی توان گفت که رای کنگره را نداشته پس لازم الاجرا نبوده است.

ظریف گفت: آمریکا نمی تواند ادعای مذاکره کند، وقتی وزیری که می‌خواهد با او مذاکره کند و بالاترین مقام کشور را تحریم کرده است. شما دروغ گویی خود را با تحریم رهبری مشخص کردید.

اعضای تیم بی در حال کم شدن است

ظریف در پاسخ به سوالی درباره ارتباط آمریکا و ایران در آینده گفت: آمریکا فقط می‌خواهد مردم ایران را در فشار بگذارد و اراده خود را تحمیل کند. آنها تروریسم اقتصادی را دنبال می کنند، ابتدا ان را متوقف کنند تا ما مسیر را ادامه دهیم.

او در تفاوت بین ترامپ و تیم بی نیز گفت: به نظر من ترامپ دنبال جنگ نیست اما تیم بی همواره دنبال جنگ است. ترامپ گفته بولتون جنگی نیست که دوست نداشته باشد. نتانیاهو هم دنبال جنگ است. او در کنگره گفت اگر به عراق حمله کنید یک تعییر اساسی در منطقه رخ دهد. بله تغییر رخ داد؛ داعش آمد.

ظریف گفت: شواهد گویا است که همچنان هدف تیم بی این است که جنگ راه بیندازند. برای نتانیاهو مهم نیست که چند سرباز امریکایی کشته شود. البته اعضای تیم بی کم خواهد شد. همسایگان ما کم کم دارند متوجه این موضوع شوند که صهیونیستها قدرت تامین امنیت انها را ندارند. سفره ایران برای همسایگان گسترده است.

او اظهار کرد: ایام حج است‌، نماد وحدت مسلمین. ما دعوت می‌کنیم که جنگ یمن را پایان دهید و همچنین جنگ سوریه و افغانستان را. بیایید سر یک سفره بنشینیم؛ سفره امنیت.

بارها ملاقات خصوصی با مقامات سعودی داشتم

سوال دیگری درباره چرخش امارات و عربستان و وقت تنش زدایی پرسیده شد. ظریف گفت: وقت تنش زدایی خیلی وقت است که رسیده. من بارها با مقامات سعودی ملاقات خصوصی داشته و پیشنهاد گفتگو داشتم. گفتگو به نفع همه است.

او گفت: نباید تمام سیاستهای شورای خلیج فارس علیه هم باشد و امارات و عربستان مقابل قطر بایستند. این پیشنهاد جدید ما نیست. ما از دهه ۸۰ داریم می‌گویبم که بیایید با هم در صلح باشیم.

اما آیا بن سلمان با ایران گفتگو می کند؟ ظریف در پاسخ به این سوال گفت: من خبری از درون ولیعهد ندارم. تماسی هم نبوده، اما ما آماده ایم.

ظریف تاکید کرد: ما آماده صلح در یمنیم. هر چه زودتر بفهمند که در یمن کار به جایی نمی برند بهتر است.

ما در جلسه ای که دولت افعانستان در حاشیه باشد، شرکت نمی کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره روند صلح در افغانستان گفت: همه کشورها باید نقش حاشیه ای داشته باشند و نقش محوری را باید خود افعانستان داشته باشد. اما خارجی ها با طالبان بدون حضور دولت افغانستان مذاکره می‌کنند؛ ایراد این کار این جا است و ما مخالف این هستیم.

او تاکید کرد: ما جلسه ای که دولت افعانستان در حاشیه باشد را قبول نداریم و اصلا در آن شرکت نمی کنیم.

14، 15 ماه است که اروپا در قبال تعهداتش کاری نکرده است

وزیر امور خارجه همچنین در مورد کف مطالبات ایران از اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات مربوط به اجرای برجام اظهار کرد: آن‌ها پس از خروج آمریکا از برجام تعهداتی را به ایران ارائه دادند تا ایران در برجام باقی بماند ولی حدود 14، 15 ماه از این تعهدات گذشته ولی آن‌ها کاری نکردند و اگر هر اقدام آن‌ها بخواهد 14، 15 ماه طول بکشد دلیلی ندارد که این راه و مسیر ادامه پیدا کند.

بازگشت فروش نفت ایران به قبل از خروج آمریکا از برجام کف تعهدات اتحادیه اروپا در برابر ایران است

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این ارتباط گفت: برای ادامه کار و اینکه جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را به قبل از کاهش تعهدات برجامی بازگرداند بر دو موضوع تأکید ویژه کرده‌ایم از جمله اینکه میزان فروش نفت ما به قبل از می 2018 یعنی قبل از خروج آمریکا از برجام بازگردد و منابع مالی آن به ایران بازگردد، این کف تعهدات اتحادیه اروپا در برابر ایران است و ما بر آن تأکید داریم. البته آن‌ها تعهدات دیگری نیز دارند که باید آن را انجام دهند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌های مهم اروپایی در عین حال که می‌توانند با ایران همکاری کنند از همکاری با ایران بعضا خودداری می‌کنند و آیا ایران در جریان مذاکرات خود با اروپایی‌ها این موضوع را به آن‌ها گوشزد کرده است، تصریح کرد: ما با اروپایی‌ها که صحبت کردیم این موضوع را به آن‌ها گفته‌ایم. اروپایی‌ها می‌گویند که شرکت‌های دولتی و غیردولتی ما تحت فشار شدید آمریکا هستند و فشارها و تحریم‌های آمریکا شرکت‌های دولتی و غیردولتی نمی‌شناسد.

وی با کنایه ادامه داد: با توجه به این موضوع باید به اروپایی‌ها به خاطر داشتن چنین شریکی تبریک گفت.

ظریف همچنین با بیان اینکه آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند که اینستکس را نیز تحریم می‌کنند، ادامه داد: ما باید بدانیم تمام بازار مربوط به آمریکا نیست و اگر شرکت‌های بزرگ جهانی زیر بار قلدری آمریکا نروند آمریکا نمی‌تواند تمام دنیا را تحریم کند.

چین، روسیه و هند تصمیم گرفته‌اند در مبادلات با ایران از دلار استفاده نکنند

وی با بیان اینکه ما با برخی از کشورها به توافق رسیده‌ایم که در جریان تبادلات مالی خود از دلار استفاده نکنیم، گفت: مثلا چین، روسیه و هند نیز تصمیم گرفته‌اند که در مبادلات خود از دلار استفاده نکنند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به نظر من روش تهاتر کالا می‌تواند یکی از روش‌های خوب تبادلات تجاری بین کشورهای در حال توسعه باشد چرا که دیگر آن‌ها مجبور نیستند از زورگویی مالی نظام بین‌المللی تبعیت کنند.

اگر اروپایی‌ها برای آینده خود نگران هستند باید در برابر قلدری‌های آمریکا بایستند

وی خاطر نشان کرد: اگر اروپایی‌ها برای آینده خود نگران هستند باید در برابر این قلدری‌ها بایستند چرا که ممکن است در آینده آمریکایی‌ها به آن‌ها بگویند که آن‌ها حق ندارند با چین کار کنند یا از روسیه گاز بخرند. آمریکا در چه موقعیتی است که به یک قاره می‌گوید که حق ندارید با فلان کشورها کار کنید.
وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه بحث مذاکره با آمریکا از نگاه ظریف و همچنین رابطه او و مقام معظم رهبری و برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه بین نظرات او با مقام معظم رهبری اختلافاتی وجود دارد، تصریح کرد: من نظرم را در رابطه با مذاکره با آمریکا عرض کردم. این طور نیست که ما مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها انجام نداده باشیم، ساعت‌ها مذاکره شد که نتیجه آن برجام شد. در همان موقع که این مذاکرات انجام شد رهبری فرمودند این مذاکرات و نتیجه آن یک آزمایش برای آمریکایی‌هاست و اگر آن‌ها در این آزمایش موفق شوند این می‌تواند مقدمه‌ای برای مسائل دیگر باشد.

نمی دانم چگونه برخی می توانند در ولایت مداری من شک کنند

ظریف درباره سوالی درباره رابطه شخصی اش با رهبری نیز گفت: اینکه رهبری به من اجازه دهند حرفم را در جلسات م با ایشان بگویم، نشانه احترام ایشان است. البته من نظر کارشناسی می دهم و نظرات من لزوما با نظر ایشان یکی نیست ولی ایشان گوش می دهند و اصرار دارند که همه نظراتشان را بگویند.

او گفت: عده ای در داخل و خارج سعی دارند رابطه ما را بهدهم بریزند اما شما گوش نکنید، نمی دانم چگونه برخی می توانند در ولایت مداری من شک کنند.

تحریم‌ها و لغو آن خط قرمز ما و خط قرمز برجام است

ظریف در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکره با اروپا بحث لغو تحریم‌ها همچنان خط قرمز ما است با تأیید این موضوع گفت: برای ما نتایج اقداماتی که اروپایی‌ها در راستای اجرای تعهدات‌شان انجام می‌دهند، مهم است. ما به آن‌ها گفته‌ایم که باید نتیجه اقدامات خود را در راستای اجرای تعهداتشان به ما نشان دهند. بحث تحریم‌ها و لغو آن خط قرمز ما و خط قرمز برجام است.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما چندی پیش پیشنهاد امضای پیمان عدم تعرض بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را مطرح کردید ولی برخی معتقدند که برای تحقق این موضوع باید یک برنامه عملی ارائه شود، اظهار کرد: طرحی که ما ارائه دادیم یک طرح مشخص است. در این طرح تأکید بر این است که باید از انجام اقدامات خصمانه، همکاری در انجام اقدامات خصمانه و یا شرکت در ائتلافی برای انجام اقدامات خصمانه علیه یکدیگر،طرفین خودداری کنند. من حرف عجیبی نمی‌زنم و اصول این موضوع مشخص است. ما برای اجرای این موضوع آماده‌ایم. خودمان نیز طرح‌هایی را تدوین کرده‌ایم. البته قبل از آن باید اشتیاقی نیز وجود داشته باشد که در راستای اجرای این طرح حرکت کنیم.


از این که عربستان و امارات مذاکره را بر درگیری ارجح بدانند استقبال می‌کنیم

ظریف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در پی مدت اخیر شاهد چرخش ناگهانی سیاست امارات متحده عربی نسبت به ایران بوده‌ایم و آیا این احتمال وجود دارد که شاهد چنین چرخشی از سوی عربستان نیز باشیم و آیا کانال ارتباطی پنهانی بین ایران و عربستان وجود دارد، گفت: اجازه بدهید که من از عبارت چرخش ناگهانی استفاده نکنم. ما بارها بر آمادگی خود برای مذاکره با کشورهای همسایه و منطقه تأکید کرده‌ایم. سفره مذاکره برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه از جمله امارات و عربستان باز است و هرگاه آن‌ها تمایل داشته باشند که در سیاست‌های خود اصلاحاتی ایجاد کنند و مذاکره را بر درگیری ارجح بدانند و آن را انتخاب کنند، ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

اطلاعی از بحث پشت پرده بین ایران و عربستان ندارم

وی با بیان اینکه آنچه که شما اشاره کردید چرخش ناگهانی و یا اصلاح بوده است را به گذشت زمان ارجاع می‌دهیم، ادامه داد: در مورد بحث پشت پرده نیز من اطلاعی از این موضوع ندارم که آن را بعید می‌دانم. البته گفت‌وگویی بین مسئولان حج دو کشور ایران و عربستان صورت گرفته است. من از نحوه میزبانی مردم عربستان از مردم ایران،تشکر می‌کنم و امیدوارم که این گفت‌وگوها نتایجی فراتر از حج داشته باشد و اگر چنین اتفاقی بیفتد ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در این نشست خبری که با حضور تعداد قابل توجهی از خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد وزیر امور خارجه خطاب به خبرنگاران و دیگر شرکت کنندگان در این جلسه گفت: اگر من در جلسه با صدای بلند صحبت می‌کنم به خاطر سروصدایی است که وجود دارد وگرنه من عصبانی نیستم ننویسید ظریف عصبانی بود من برای این که صدایم شنیده شود مجبورم بلند صحبت کنم مثل زمانی که به مجلس می‌روم و برای این که صدایم شنیده شود بلند صحبت می‌کنم نگویید ظریف عصبانی بود، من عصبانی نیستم.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • داودی
    0

    جناب اقای ظریف عزیز و گرامی شما نور چشم ملت ایران هستید مردم ایران رشد سیاسی بسیار بالائی پیدا کردند شما عصاره صبر و اندیشه و سیاست و کیاست رهبر عزیزمان هستید مردم ما خوب میدانند قبل از ان اقای گاو چران بی مغز در داخل ایران مورد بی مهری اقلیت سیاسی خاصی قرار گرفتید که تماما نه از روی سیاست مدرن متداول روز بلکه از بغض و حسد بوده شما فردی وطن پرست و مسلمانی با ریشه هستید ما کاری به بی ریشه ها نداریم شما اصیل و نجیب و با ریشه هستید لذا ملت ایران به وجود شما سیاستمدار کار بلد و زرنگ و با هوش وبا سیاست افتخار میکنند اگر غیر از این بود که ان گاو چران بی مغزو همدستانش اینقدر از دست شما عصبانی نمیشدند خودتان خوب میدانید چقدر مسئولین کشور های دور و نزدیک آرزوی داشتن همچین سیاستمدار مانند شما را دارنداکثر عقلای سیاسی و بزرگان ایران عملکردمسئولیت شما را تائید میکنند امیدواریم در اینده نچندان دور جشن پیروزی حق بر باطل را در کنار شما و در بزرگترین میدان پایتخت با وزیرمحترم خارجه عزیزمان برپا کنیم .

  • .
    0

    ظریف چشم راستم .سردار سلیمانی چشم چپم مانند چشمانم به شما اعتماد داریم ودوستان داریم همیشه زنده باشید دلاوران وقهرمانان ایران

  • رضا
    0

    باید بیایی که ما یکبار هم که شده انتخاب واقعی خودمان رو داشته باشیم

  • امید
    0

    تا۱۴۰۰پرونده ات رو خواهدشد وبه جرم خیانت اعدام خواهی شد حداقل باید جوابگو خون شهداء هسته ای را با بدهد حالا انتظار رئیس جمهور شدن را هم دارد بزک نمیر بهار می آد کمپوزه با خیار می آد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها