داروی بسیار گران بیماران sma تولید داخلی می‌شود

دکتر کیانوش جهانپور گفت: تمام تلاش برای کاهش مشکلات دارویی این بیماران است ولی متاسفانه داروی خارجی این بیماران بسیار گران است و در فهرست دارویی کشور نیز نیست زیرا هزینه این دارو به اندازه اثربخشی آن نیست

داروی بسیار گران بیماران sma تولید داخلی می‌شود

دکتر کیانوش جهانپور درباره جدیدترین وضعیت دارویی بیماران (sma) اظهار داشت: تمام تلاش برای کاهش مشکلات دارویی این بیماران است ولی متاسفانه داروی خارجی این بیماران بسیار گران است و در فهرست دارویی کشور نیز نیست زیرا هزینه این دارو به اندازه اثربخشی آن نیست و حتی در نوع تیپ یک این بیماری، نیز براساس گزارشات مربوطه - فقط 10 درصد امید به بهبودی این بیماران با مصرف داروی مذکور وجود دارد.

وی ادامه داد: حتی در این زمینه چند هفته قبل در انگلستان نیز اثربخشی داروی مربوطه بیماران اس‌ام‌ای توسط شرکت سازنده این داروی بسیار گران رد شد و باید شرکت سازنده هزینه تهیه این دارو را برای بیماران پایین بیاورد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درخصوص اینکه بیماران اس‌ام‌ای در حال حاضر و با وجود هزینه بالای این دارو که برای یک نوبت و سه آمپول آن باید حدود 750 هزار دلار هزینه کنند، گفت: این بیماران از داروهای رایج درمانهای نگه دارنده استفاده کنند.

جهانپور تصریح کرد: البته برخی موسسات تحقیقات دارویی کشور و شرکت‌های دانش بنیان نیز اطلاع دادند که برای ساخت فرمولاسیون این داروی گران قیمت وارد مرحله تحقیقات شدند و امید داریم تا قبل از 24 ماه این دارو در کشور ما ساخته شود.

جهانپور ادامه داد: بنابراین استفاده از دارو «اسپینرازا» برای بیماران (sma) که نوعی "اختلالات نخاعی و تحلیل عضلات بدن" است در نظام سلامت ایران و کشورهای دیگر محل مناظره است و عنوان می‌شود که اثربخشی این دارو به اندازه قیمت بسیار گران آن قابل پذیرش نیست و کارخانه سازنده باید هزینه این دارو را بسیار پایین بیاورد.

همچنین در این راستا دکتر حمیدرضا ادراکی - مدیرعامل بنیاد بیماریهای نادر ایران نیز به تسنیم عنوان کرده بود که بیماران (sma) در کشورهای دیگر تحت حمایت‌ ویژه بنیاد بیماریهای نادر اروپا هستند ولی وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی کشورمان با ورود داروی مورد نیاز این بیماران توسط بنیاد بیماری‌های نادر ایران موافقت نمی‌کند. در دنیا داروی «اسپینرازا» با تأییدیه‌ سازمان غذا و داروی آمریکا ساخته شده است و در برخی کشورها نیز پاسخ درمانی مناسبی گرفتند و این بنیاد عضو بنیاد بیماری‌های نادر اروپا است و می‌تواند برای تهیه داروی مورد نیاز بیماران اس‌ام‌ای (sma) بسیار کمک و تسهیل‌گر باشد.درحالیکه این بنیاد به هیچ عنوان منفعتی از چنین وارداتی ندارد و دارو می‌تواند با نظارت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به دست بیمار برسد و با هزینه پایین‌تری در اختیار آنها قرار گیرد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها