واکسیناسیون دانش آموزان علیه کرونا؛ از هراس والدین تا دلایل پزشکی / نظر شما چیست؟

برخی متخصصین نسبت به واکسیناسیون کودکان تردیدهایی دارند و این موضوع در بسیاری از کشورها مورد بحث قرار گرفته است ولی با این وجود واکسیناسیون کودکان در کشورهای مختلف در حال انجام است.

واکسیناسیون دانش آموزان علیه کرونا؛ از هراس والدین تا دلایل پزشکی / نظر شما چیست؟

بعد از حدود ۵۸۰ روز که دانش آموزان از مدارس دور بودند، امسال نیز شروع مدارس به صورت مجازی خواهد بود، البته مجموعه دولت در تلاش برای شروع مجدد آموزش حضوری هستند و این امر با شروع واکسیناسیون دانش آموزان از دیروز، دور از انتظار نخواهد بود.

بهرحال روز گذشته ( ۲۸ شهریورماه) با وجود حرف و حدیث های بسیار، با تزریق واکسن به دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳) به مرحله اجرایی رسید. البته این درحالی بود که وزیر بهداشت پیش‌تر تاکید کرده بود واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال بلامانع است اما بر اساس آنچه که در سامانه salamat.gov.ir مشاهده می‌شود، فعلا سامانه برای متولدین ۱۳۸۳ و ماقبل بازگشایی شده است که احتمالا این تصمیم برای جلوگیری از بروز تجمع دانش‌آموزان در مراکز تجمیعی واکسیناسیون گرفته شده است.

آنچه واضح است ابتدا دانش آموزان پایه دوازدهم که باید خود را به تحصیل حضوری رسانده و آماده شرکت در آزمون کنکور شوند، در اولویت قرار گرفته اند.

اما سوال اصلی اینجاست؛ کدام واکسن‌ها برای دانش‌آموزان مناسب است؟ پرسشی که وزیر بهداشت در پاسخ به آن تاکید می‌کند که «براساس مطالعاتی که انجام شده واکسن سینوفارم برای این گروه سنی تزریق خواهد شد و این واکسن در اختیار همه مراکز نیز قرار داده شده است.»

و این در حالی است که رئیس گمرک در روزهای گذشته از واردات واکسن تک دوز سینوفارم که مخصوص کودکان است، خبر داده بود که البته با شروع واکسیناسیون با واکسن دو دوزی سینوفارم، مشخص است که این وعده هنوز محقق نشده است.

از طرفی برخی متخصصین نسبت به واکسیناسیون کودکان تردیدهایی دارند و این موضوع در بسیاری از کشورها مورد بحث قرار گرفته است.

رویکرد متفاوت کشورها به واکسیناسیون کودکان علیه کرونا

برخی کشورهای دیگر نیز مدتی است که واکسیناسیون نوجوانان در برابر بیماری را آغاز کرده اند اما رویکردها در این رابطه متفاوت است اما واکسیناسیون کودکان تا امروز فقط در کوبا انجام شده است.

طبق توصیه مقامات ارشد سلامت انگلیس کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله این کشور می توانند در برابر بیماری کووید-۱۹ واکسینه شوند و بدین ترتیب یک دوز واکسن فایزر به آنان تزریق می شود.

در ماه مه، آژانس دارویی اروپا (EMA) تزریق واکسن فایزر به کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله را تایید کرد. از آن زمان، کشورهای مختلف اتحادیه اروپا با سرعت های مختلف این اقدام را آغاز کردند. در دانمارک (نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله) و در اسپانیا (نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ ساله)، بیشتر کودکان این گروه سنی حداقل یک دوز از واکسن را دریافت کرده اند.

فرانسه نیز به سرعت در حال انجام واکسیناسیون است و ۶۶ درصد از افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله یک دوز از واکسن را دریافت کرده و ۵۲ درصد کاملا در برابر بیماری واکسینه شده اند. همچنین تا ماه اکتبر گذرنامه سلامت در این کشور به افراد زیر ۱۸ سال نیز تعلق می گیرد به این معنی که همه نوجوانان برای ورود به مکان هایی مانند سینما، موزه ها، رستوران ها و مراکز خرید سرپوشیده، باید گذرنامه سلامت ارائه دهند.

مشاوران علمی آلمان توصیه کردند که واکسن تنها باید به کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله مبتلا به بیماریهای زمینه ای ارائه شود. اما در ماه اوت و پس از گسترش بیشتر سویه دلتا، تزریق واکسن به همه افراد بالای ۱۲ سال گسترش یافت.

در سوئد کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله تنها در صورت داشتن بیماری ریوی، آسم شدید یا سایر بیماریهای پرخطر، واجد شرایط واکسیناسیون هستند.

در نروژ به تازگی تزریق واکسن به کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله اعلام شده، اما تنها دوز اول تزریق می شود و تصمیمی برای تزریق دوز دوم اتخاذ نشده است.

در ماه مه، تنظیم کنندگان مقررات دارویی در ایالات متحده و کانادا اولین افرادی بودند که تزریق واکسن فایزر برای کودکان ۱۲ سال به بالا را تصویب کردند. بلافاصله توزیع واکسن در سراسر ایالات متحده آغاز و دو دوز واکسن به فاصله سه هفته تزریق شد.

همچنین شرکت فایزر بررسی اثربخشی واکسن کرونا را روی کودکان سنین پایینتر آغاز کرده است. انتظار می رود نتایج اولیه بررسی تاثیر واکسن در افراد بین ۵ تا ۱۱ سال در ماه سپتامبر و داده های مربوط به نوزادان شش ماهه تا چهار ساله تا پایان سال به دست آید.

در شیلی نیز تزریق واکسن به کودکان شش ساله تایید شده، در حالیکه این شرکت اخیرا آزمایشات بالینی خود را برای آزمایش واکسن روی کودکان شش ماه تا ۱۷ ساله آفریقای جنوبی آغاز کرده است.

چین شرایطی را فراهم کرد تا برخی از کودکان سه تا ۱۷ ساله بتوانند واکسن تولیدی شرکت سینوواک را دریافت کنند. چین اولین کشوری بود که واکسیناسیون برای این گروه سنی را مورد تایید قرار داد.

تنظیم کنندگان مقررات دارویی کشور هند واکسن جدید تولید داخلی موسوم به Zydus Cadila را برای همه افراد ۱۲ سال به بالا تایید کرد.

در حال حاضر این تزریق واکسن باید در سه دوز جداگانه با استفاده از یک اپلیکاتور بدون سوزن انجام شود، نه یک سرنگ سنتی. این شرکت گفته است امیدوار است به زودی آزمایش‌های خود را در کودکان کوچک‌تر از دو سال و بالاتر آغاز کند.

همانطور که در بالا بررسی کردیم با وجود تردیدها، واکسیناسیون در کودکان بر علیه بیماری کرونا در بسیاری از کشورها شروع شده و ادامه دارد و البته به دلیل اینکه کشور زودتر به ایمنی جمعی دست یابد، واکسیناسیون کودکان غیرقابل اجتناب است ولی انتظار از وزارت بهداشت این است که اینکار را با تامل و بدون هیجان زدگی و با پلتفرم های تایید شده انجام دهد که از سویی نگرانی خانواده ها از سلامتی کودکان برطرف شود و از سویی شادابی و طراوت هر چه زودتر به جامعه باز گردد.

منبع: خبر فوری

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ....
    0

    برخی کشورهای جهان ۱۲ سال به بالا رو واکسن می زنند .

  • میرزا
    0

    والا بنده در میانسالی ۲ دوز سینو فارم تزریق کردم، یک هفته از تزریق دوم گذشته وهنوز گرفتار بدن درد و کوفتگی .......هستم .چطور جرات کنم برای فرزندانم تصمیم تزریق واکسن را بگیرم

  • علیرصا
    0

    بنده هیچوقت طفل معصومم رازیردست اینهانمیگذارم اصلا بزارامسال مردودبشه بهترازاینه که معلوم نیست چه کوفت زهرماری بهشون تزريق کنن بچه هم ازدستم بره پیش کش خودشونو بچههاشون

  • آریایی
    0

    اگر از همون واکسنی که برای رهبر عزیز و سایر مسئولین زده اند برای فرزند منهم بزنند ؛ اجازه میدهم .

  • کارشناس
    0

    ما شنیدیم که فقط فایزر مجوز تزریق آن هم فقط برای 12 سال به را دارد . جوانان ما موش آزمایشگاهی نیستند . آقایان از خر شیطان پیاده شوند و برای نوجوانان از فایزر استفاده کنند . مطمئن باشید آسمان به زمین نمی آید .

  • شیما
    0

    کشور کانادا نه تنها بزرگسالان را بلکه جوانان و نوجوانان را هم واکسینه کرده است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      با .واکسن مناسب نه سینوفارم

  • سید حسین
    0

    امام خامنه ای ع واکسن برکت الله زدند به نوجوانان و کودکان هم این واکسن را بزنید.

  • مردم به گروگان گرفته شده
    0

    واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی وارد کنند فایزر وارد کنند از همونی که به مسئولین زدن از همونی که به آقایون که تبر گردنشون رو نمیتونه قطع کنه بزنن اشکال نداره بچه هامون رو میاریم واکسن میزنیم جگر گوشه های ما موش آزمایشگاهی نیستن سینوفارم رو بزنن به بچه های خودشون از هر چی بگذریم و گذشتیم از این یکی نمیگذریم

  • عبدالله
    0

    #نه_به_واکسم_اجباری_کرونا_حتی_ایرانی

  • محمد
    0

    در مورد واکسیناسیون ایمنولوژیستها و متخصصین باید نظر بدن به شخصه معتقدم برای سنین پایین تر از ۱۸ سال بهتره با تامل جلو بریم و تا یکسال دیگه مدارس بسته و اموزش مجازی باشه تا یافته های دانشمندان کاملتر بشه

  • تقی معمولی
    0

    اگر با همون واکسن بَده (فایزر) واکسینه کنن والدین مشکلی در رضایت برای واکسیناسیون فرزندان ندارن اما فکر نکنم کسی رضایت بده که فرزندش با سینوفارم یا برکت واکسینه بشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها