کدام بیماران کرونایی در خطر قارچ سیاه هستند؟

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: بیماری قارچ سیاه در بیماران کرونایی دیابتی که قند کنترل نشده دارند و همچنین بیمارانی که از کورتون برای درمان استفاده کرده‌اند ممکن است، بروز کند.

کدام بیماران کرونایی در خطر قارچ سیاه هستند؟

علی‌رضا جانبخش امروز در خصوص وضعیت استان در موج پنجم کرونا، اظهار داشت: بیماری کرونا هر روز در حال پیشرفت است در پیک پنجم کرونا هستیم، تعداد مراجعان سرپایی و بستریی بسیار بسیار زیاد شده و تقریبا بیمارستان‌های استان پر است و علی‌رغم افزایش تخت‌ها باز مراجعه کنندگان زیاد است.

وی ادامه داد: در سویه جدید دلتا ویروس افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال بیشتر درگیر می‌شوند و به علت سرعت بالای انتشار و دوره کمون (۲ تا هفت روز) کوتاه افراد مبتلا به صورت همزمان و تعداد زیاد در یک خانواده درگیر می‌شوند.

افرادی که واکسن کرونا می‌زنند، ناقل نیستند

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تأکید بر سرعت واکسیناسیون، گفت: باور غلطی در خصوص تزریق واکسن وجود دارد مبنی بر اینکه که پس از تزریق، مبتلا به کرونا شدیم در حالی که تزریق واکسن زمینه ابتلا به بیماری یا ناقل بودن را فراهم نمی‌کند، این افراد قبل از تزریق درگیر بیماری بوده‌اند.

وی در خصوص مصونیت واکسن کرونا، گفت: واکسن بلافاصله مصونیت ایجاد نمی‌کند، ۱۵ روز بعد از تزریق دُز دوم مصونیت ایجاد می‌شود نه مصونیت کامل باید همواره پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

جانبخش اشاره‌ای به حساسیت‌های پاییزی همچون عطسه، آبریزش بینی و... همزمانی آن با بیماری کرونا داشت و گفت: بیماری کرونا در حال حاضر همه عفونت‌های تنفسی، فصلی و آلرژی را تحت تاثیر قرار داده است در اوج همه‌گیری‌ها هر گونه علائم مشکوک عفونت‌های تنفسی را کرونا تلقی می‌کنیم و در سه روز اول درمان علامتی است اگر علائم بیشتر از سه روز تداوم داشت و تشدید یافت، ممکن است کرونا باشد.

برگشت حس بویایی بعد از ابتلا به کووید ۱۹

وی در خصوص ابتلای دوباره، گفت: گونه‌های جدید کرونا شایع می‌شود و ابتلای دوباره وجود دارد، اماکسی که به کرونا مبتلا شده معمولا تا سه ماه مصون است و به ندرت دیده شده که فرد در این مدت به کرونا مبتلا شود.

جانبخش در توضیح اختلالات بویایی بیماران کرونایی، افزود: اینکه چرا بیماران کرونایی دچار اختلالات بویایی می‌شوند دقیقا مشخص نیست ولی حتما در طول زمان برمی‌گردد اصلا نیازی به مصرف دارو نیست؛ عارضه ماندگاری در خصوص اختلالات بویایی ثبت نشده است.

دیابتی‌ها برای پیشگیری از قارچ سیاه قند خود را کنترل کنند

وی اشاره‌ای به بیماری قارچ سیاه داشت و گفت: قارچ سیاه یک بیماری قارچی فرصت‌طلبی بوده که از سال‌های پیش بوده و مختص کرونا نیست، اما کسانی که دیابت دارند و به کرونا مبتلا می‌شوند دیابت آن‌ها در حین ابتلا از کنترل خارج می‌شود قند بالا می‌رود و سیستم ایمنی به شدت افت پیدا می‌کند و آن وقت قارچی که در دستگاه تنفسی است فعال می‌شود و علائم تنفسی ایجاد می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اضافه کرد: در برخی از بیماران کرونایی هم به علت مصرف کورتون و دگزامتازون که تنها داروی موثر در کاهش مرگ و میر است سبب خارج شدن قند از کنترل می‌شود و افراد دچار قارچ سیاه می‌شوند ولی این میزان خیلی بالا نیست اما چون ابتلا به این بیماری خطرناک و کشنده است کسانی قند کنترل نشده ندارند و یا در حین کرونا کورتون استفاده کرده‌اند مراقب علائم تنفسی مانند زخم‌های سقف دهان و بینی باشند اگر چنانچه نقاط سیاه رنگ علائم و زخم وجود داشته باشد ممکن است شروع قارچ سیاه باشد.

وی غرغره با آب نمک را به عنوان یک راه پیشگیری از کرونا موثر دانست و گفت: راه ابتلا به کرونا دهان و دستگاه تنفسی است، بنابراین قره‌قره کردن با آب نمک رقیق اصولا در کاهش عمل ویروس موثر است.

منبع: فارس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها