فاکتورهای کلیدی در ابتلای زودهنگام به سرطان روده

سرطان روده از جمله بیماریهایی است که شیوع آن در میان افراد کمتر از ۵۰ سال افزایش پیدا کرده است.

فاکتورهای کلیدی در ابتلای زودهنگام به سرطان روده

تحقیقات نشان می دهد: برخی فاکتورهای سبک زندگی از قبیل مصرف زیاد گوشت قرمز و مصرف الکل می تواند در افزایش موارد ابتلا به سرطان روده نقش داشته باشد.

محققان آمریکایی می گویند: موارد ابتلا به سرطان روده در افراد زیر ۵۰ سال در بسیاری از کشورها رو به افزایش است اما دلایل این افزایش به خوبی شناسایی نشده و این مطالعه، اولین اقدام در شناسایی این عوامل بوده که نشانه هایی را برای تشخیص افرادی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، در اختیار قرار می دهد.

محققان به منظور بررسی این موضوع که چه فاکتورهای سبک زندگی در بروز سرطان روده در افراد جوان نقش دارند به ارزیابی ۱۳ تحقیق پرداختند که شامل افراد کمتر و بیشتر از ۵۰ سال مبتلا به این سرطان و افراد سالم بوده است.

به گفته آنها علاوه بر خوردن گوشت قرمز بیشتر و مصرف مواد الکلی، افرادی که شروع زودهنگام سرطان روده بزرگ در آنان تشخیص داده شد از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDS) مانند آسپرین به طور منظم مصرف نمی کردند. مصرف روزانه دُز پایینی از آسپرین می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.

همه این عوامل می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را پس از ۵۰ سالگی افزایش دهد. در مقابل، شاخص توده بدنی و استعمال دخانیات هرچند از فاکتورهای خطرزا در شروع زودهنگام سرطان روده به حساب نمی آیند اما در مجموع می تواند در ابتلا به این سرطان در سنین بالاتر تاثیر داشته باشد.

به گزارش مدیسن نت، همچنین محققان دریافتند افرادی که به میزان کافی از مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف نمیکنند بیشتر احتمال دارد به سرطان روده دچار شوند و این خطرات میان زنان و مردان مشابه است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    a

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها