گام‌های بلند انگلیس برای پیش‌گیری از تشدید همه‌گیری کرونا؛ واکسینه کردن شهروندان با یک نوبت اضافه

دولت انگلیس که پس از پشت سر گذاشتن تجربه تلخ زمستان گذشته و از دست دادن کنترل شیوع کرونا، دوره نسبتا آرامی را طی می‌کند قصد دارد تا به منظور حفظ شرایط موجود شهروندان این کشور را یک نوبت اضافه‌تر واکسینه کند.

گام‌های بلند انگلیس برای پیش‌گیری از تشدید همه‌گیری کرونا؛ واکسینه کردن شهروندان با یک نوبت اضافه

مت هنکاک وزیر بهداشت انگلیس روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه دولت اعلام کرد که به همین منظور ۶۰ میلیون دوز واکسن اضافی از شرکت فایزر پیش‌خرید کرده است.

او که فردا اولین دوز از واکسن ضد کرونا را دریافت خواهد کرد گفت؛ شرایط ایجاب نمی‌کند که نسبت به بحران کرونا بی‌خیال بود و باید مراتب احتیاط را رعایت کرد. این سیاستمدار انگلیسی عنوان کرد که اجرای طرح به گفته او واکسیناسیون تقویت کننده «همه را ایمن خواهد کرد» و پیشرفتی را که در زمینه کاهش آمار کرونا به دست آمده حفظ می‌کند.

هنکاک ادامه داد: برنامه واکسیناسیون کشور آزادی را بازگردانده است اما گونه‌های جدید کرونا بزرگترین خطر بشمار می‌روند. از این رو سرگرم برنامه ریزی برای واکسیناسیون تقویت کننده هستیم که بهترین روش برای حفظ ایمنی و آزادی ماست تا افسار این بیماری را مهار کنیم.

وی افزود که این ۶۰ میلیون دوز اضافه در کنار سایر واکسن‌ها، بخشی از برنامه دولت در چارچوب طرح واکسیناسیون تقویت کننده بوده که قرار است پائیز امسال به اجرا گذاشته شود.

بالغ بر ۳۴ میلیون انگلیسی از آذرماه سال گذشته تاکنون دوز اول و ۱۲ میلیون هم دوز دوم از واکسن ضد کرونا را دریافت کرده‌اند. این درحالیست که ظهور گونه‌های جدید ویروس کرونا بحث تزریق واکسن تقویت کننده را داغ کرده است. هنکاک پیش‌تر با ایراد سخنانی در مجلس عوام گفته بود که دولت برای اجرای طرح واکسیناسیون نوبت سوم و مقابله با گونه‌های جدید ویروس کرونا، به اندازه کافی واکسن پیش خرید کرده است.

انگلیس تاکنون ۵۱۷ میلیون واکسن که عبارتند از ۱۰۰ میلیون دوز فایزر، ۱۰۰ میلیون دوز آسترازنکا، ۱۷ میلیون دوز مدرنا، ۳۰ میلیون دوز جانسون‌اندجانسون، ۶۰ میلیون دوز نواوکس، ۱۰۰ میلیون دوز والنوا، ۶۰ میلیون دوز جی‌ام‌اس و ۵۰ میلیون دوز کیوروکس پیش خرید کرده است.

به نظر می‌رسد که انگلیس قصد دارد تا از دوزهای جدید واکسن فایزر برای تزریق به افراد زیر ۳۰ سال استفاده کند. مقامات بهداشتی انگلیس پیش‌تر به دلیل نگرانی از عارضه تشکیل لخته خون، تزریق واکسن آسترازنکا به افراد زیر ۳۰ سال را متوقف کرده و به جای آن واکسن فایزر یا مدرنا را تجویز کردند.

گفته می‌شود که شرکت فایزر سرگرم تولید ترکیب جدیدی است که مقاومت بدن را در برابر گونه‌های آفریقایی و برزیلی کرونا تقویت می‌کند. دانشمندان دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج انگلیس هم به طور جداگانه مشغول تولید ترکیب جدیدی علیه گونه‌های جهش یافته کرونا هستند. آنها امیدوارند که این ماده تا شهریور ماه آینده به مرحله تولید برسد.

تاکنون ده‌ها گونه جدید ویروس کرونا شناسایی شده که از میان آنها جهش انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی و اخیرا هندی بلحاظ قدرت انتقال پذیری باعث نگرانی دانشمندان شده است.

اخیرا شیوع پرشتاب گونه هندی کرونا در انگلیس باعث نگرانی مقامات این کشور شده و به همین منظور تردد به این کشور را متوقف کرده‌اند. آمارهای رسمی انگلیس نشان می‌دهد که شمار مبتلایان به گونه هندی کرونا فقط در عرض یک هفته گذشته ۷۵ درصد در این کشور افزایش داشته است.

پیش‌تر نخست وزیر انگلیس شیوع موج سوم کرونا در کشور را یک تهدید واقعی دانسته و گفته بود که اعمال قرنطینه و اجرای طرح سراسری واکسیناسیون به معنای پایان همه‌گیری نیست.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها