درجه‌های مختلف فتق دیسک کمر و راهکار‌های درمان آن

یک متخصص فیزیوتراپی گفت: فتق دیسک کمر به ۳ درجه مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که برای هر کدام تمرین و راهکار درمانی متفاوتی وجود دارد.

درجه‌های مختلف فتق دیسک کمر و راهکار‌های درمان آن

عارف سعیدی، فیزیوتراپیست و مدرس دانشگاه تهران در گفت‌وگویی اظهار کرد: یکی از درد‌های شایع در بین افراد ورزشکار و همچنین غیر ورزشکار، بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر است.

او افزود: دیسک در بین همه افراد به خصوص در بین مهره‌های کمری وجود دارد. متاسفانه برخی اوقات به علت آماده نبودن بدن هنگام ورزش این دیسک تحت فشار قرار می‌گیرد و از ناحیه پشتی دچار بیرون زدگی می شود.

این مدرس دانشگاه تهران ادامه داد: این بیرون زدگی، فشار بر روی ریشه‌های عصبی، عصب سیاتیک و عصب‌های به سمت پا وارد می‌کند که می‌تواند کار آن‌ها را مختل کند. همچنین احساس درد تیرکشنده، گاهی اوقات همراه با بی حسی و ضعف در عضلات و در موارد شدید بی اختیاری در فرد را ایجاد کند. گاهی اوقات ممکن است فتق دیسک‌ها علائمی در کمر ایجاد نکنند و علائم فقط در مسیر عصب پا‌ها بروز پیدا کند.

این متخصص فیزیوتراپی بیان کرد: فتق دیسک معمولا به درجه‌های ۱، ۲ و ۳ تقسیم بندی می‌شود. در درجات ۱ و ۲ بهترین درمان مربوط به توانبخشی، فیزیوتراپی و ورزش درمانی است. در درجه ۳ معمولا دیسک کاملا پاره و مایع اطراف هسته مرکزی، در درون کانال نخاعی و ریشه عصبی ریخته شده است که فرد را با بی اختیاری و ضعف در پا‌ها رو به رو می‌کند. در این شرایط باید جراحی صورت بگیرد که معمولا در ۱۰ درصد موارد این اتفاق رخ می‌دهد.

سعیدی گفت: بیشتر دیسک‌ها معمولا درجه ۱ و ۲ هستند که با تمرین‌های غیرتهاجمی مثل فیزیوتراپی، توانبخشی و ورزش درمانی؛ درمان می‌شوند. افرادی که دچار فتق دیسک کمر شده اند سعی کنند از افزایش وزن جلوگیری کنند تا درد در ناحیه پا‌ها کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: کنترل وزن در افراد دچار فتق دیسک کمر بسیار حائز اهمیت است. این افراد از تمرین‌های رو به جلو و ناگهانی خم شدن پرهیز کنند. رانندگی طولانی مدت برای این افراد توصیه نمی‌شود؛ در صورت رانندگی طولانی مدت هر ۱ ساعت یکبار بین ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت داشته باشند.

عمل جراحی آخرین راهکار درمان فتق دیسک کمر

مدرس دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: آنچه که در جدیدترین مقالات علم روز بیان شده این است که درمان دیسک به سمت درمان‌های غیرجراحی پیش می‌رود به طوری که حدود ۱۰ درصد فتق دیسک‌ها نیاز به عمل جراحی دارند. عمل جراحی در مرحله آخر است و این افراد در ابتدای راه؛ خود را با جراحی رو به رو نکنند. در واقع تمرین و راهکار‌های مختلفی برای درمان فتق دیسک کمر وجود دارد و در صورتی که با هیچکدام از این تمرین‌ها مثل ورزش، توانبخشی، فیزیوتراپی و آب درمانی بهبود نیافتید؛ در مرحله آخر و در صورت درد شدید و همچنین احساس بی اختیاری عمل جراحی را انجام دهند. توصیه ما این است در ابتدا درمان‌های غیر جراحی زیر نظر متخصصان فیزیوتراپی را انجام دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها