درمان کمر درد

کمردرد به معنی درد از زیرآخرین دنده ی قفسه سینه تا پایین چین باسن میباشد، این درگیری یکی از شایعترین علل مراجعه بیماران به پزشک است و اغلب افراد جامعه یک نوبت کمردرد را در طول زندگی تجربه میکنند.

درمان کمر درد

علل کمردرد:

علل درد کمر میتواند ساختارهای خود کمر شامل استخوان، اعصاب، عضلات و مفاصل یا درد ارجاعی از سایر مناطق بدن باشد.

شایعترین

علت کمردرد درگیری عضلانی یا کشیدگی تاندونی است و در افرادی که بهداشت و سلامت کمر را رعایت نمیکنند، پشت میزنشین هستند، اضافه وزن دارند و سیگار میکشند شایعتر است، این درد اصولا بسیار خوشخیم بوده و با دارودرمانی و رعایت درمانهای حمایتی ورزشی تحت نظارت متخصص طب فیزیکی بهبود میابد. با افزایش سن دردهای با منشا دیسک کم کم بروز میکنند، ساختار ژلاتینی بین مهره ها که دیسک نامیده میشود، با افزایش سن شکننده شده و مستعد التهاب و بیرون زدگی میشود و دردهای دیسک کمر رخ میدهد. اگر التهاب موضعی دیسک در محل بین دومهره رخ دهد درد التهابی در خود دیسک و در محدوده ی کمر رخ داده ولی اگر دیسک بیرون زدگی پیدا کند درد رادیکولر و انتشاری به پا ایجاد خواهد شد که همراه گزگز و مورمور و خواب رفتگی بوده و اغلب موارد تحت عنوان درد سیاتیک نامیده میشود. برخی از بیرون زدگیهای دیسک نیاز به رسیدگی اورژانسی دارند این بیرون زدگی ها اغلب همراه علائم بیحسی بین دوپا یا اختلال ادراری یا مدفوعی میباشند. درد و درگیری مفاصل در زمینه بیماری التهابی و روماتیسمی در مفاصل و ستون فقرات که این درد اغلب صبحگاهی بوده و با فعالیت بهبود دارد و پس از استراحت تشدید پیدا میکند. درگیریهای مفاصل وابسته به سن که به علت استئوآرتریت مفاصل و اغلب در افراد مسن رخ میدهد و همراه درد لنگش وجود داشته و درد با فعالیت تشدید میشود. دردهای کمر به علت تنگی کانال کمر که به علت در کنار هم قرارگرفتن بیرون زدگیهای دیسک در سطوح مختلف در کنار استئوآرتریت در ستون فقرات کمری در افراد با سن بالا رخ میدهد، این موارد در کنار هم اغلب سبب فشار به مسیرهای خروجی اعصاب از ستون فقرات شده و منجر به کمردرد در کنار سنگینی و سختی راه رفتن میشود. دردهای نیاز به اقدامات بیشتر، که ممکن است به علت شکستگی، تومور و یا عفونت رخ دهد، علائم این درگیریها اغلب شامل وجود تب، سابقه ضربه، سن بالا یا پایین، تب و وجود بیماریهای زمینه ای میباشد و درصورت وجود این علائم بررسی بیشتر ضروری خواهد بود. تشخیص:

مهمترین رکن در تشخیص علت درد کمر گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص است. در صورت وجود ضعف یا عدم تقارن رفلکسها یا شواهد درگیری مفصلی در معاینه نیاز به بررسی های تصویر برداری از قبیل MRI، گرافی ساده، آزمایش خون و یا نوار عصب و عضله میباشد.

درمان درد کمر:

مراقبهای درمنزل: رعایت بهداشت ستون فقرات در منزل، یعنی رعایت اصول صحیح در بلندکردن و حمل اشیا، استراحت و عدم فعالیت سنگین در اغلب موارد موارد کمردرد موثر است، در فاز حاد و 48 ساعت اول توصیه به گرم کردن نمیشود ولی پس از دوره حاد گرم کردن و ماساژ کمک کننده است. اصلاح حالات بدن مثلا قرار دادن بالشت زیر زانوها یا دراز کشیدن به پهلو در مرحله حاد مناسب است. درمان دارویی: باتوجه به عامل ایجاد کننده درد درمان دارویی استفاده میشود، این درمان از داروهای ضد درد ساده مثل استامینوفن تا داروهای ضد التهاب و ضد درد مثل ایبوبروفن، ملوکسیکام، دیکلوفناک تا تزریقهای کورتونی عضلانی متفاوت است. در برخی موارد خاص درصورت صلاحدید پرشک متخصص ممکن است از مسکنهای مخدری استفاده شود. گاها از داروهای ضدافسردگی و یا ضد تشنج هم باتوجه به شرایط ممکن است استفاده شود. ورزش درمانی: با توجه به علت کمردرد که درگیری دیسک ، درد عضلانی و کشیدگی تاندونی یا اختلال مفصلی (از قبیل درگیری مفاصل ساکروایلیاک) باشد، ورزشهای اختصاصی و متناسب توصیه میشود، این ورزشها شامل تمرینات کششی، تقویتی و یا ترکیبی از اینها میتواند باشد. بهتر است انجام ورزش برای جلساتی تحت نظارت پزشک یا درمانگر باشد تا درصورت انجام حرکت اشتباه اصلاح شود. مداخلات ستون فقرات: در صورت درگیری مفاصل کوچک اطراف ستون فقرات، درگیری در ریشه عصب و یا خود دیسک تزریق کورتون توسط پزشک متخصص در محل درگیری انجام میشود، این تزریق تحت هدایت فلوروسکوپی و یا سونوگرافی انجام میشود و نیاز به بیهوشی ندارد و بصورت هدفمند محل درگیری را مورد هدف قرار داده این روش عوارض سیستمیک مصرف مزمن دارو بصورت خوراکی را نداشته و در مواردی که بیماران به درمان دارویی پاسخ نمیدهد مناسب است. منیپولیشن و درمان دستی ستون فقرات: در برخی از موارد باتوجه به تشخیص پزشک شما مبنی بر درگیری در مفاصل کوچک اطراف ستون فقرات پزشک متخصص تصمیم به انجام منیپولیشن یا درمان دستی ستون فقرات میگیرد، این درمان با توجه به شرایط بیمار و فقط و فقط پس از معاینه و گاها انجام تصویربرداری باید توسط پزشک متخصص انجام شود. در این روش پزشک حرکت و مانور خاصی روی کمر شما انجام داده و پس از آن درد شما کاهش میابد، این روش گاها نیاز به تکرار برای 5 تا 10 جلسه دارد، اغلب درکنار استفاده از این روش توصیه به انجام ورزش های اختصاصی میشود. مدالیته: برای کاهش درد و بهبود فرایند ترمیم ممکن است از مدالیتهایی از در قالب فیزیوتراپی، لیزرپرتوان، تکارتراپی، طب سوزنی (با یا بدون تحریک الکتریکی) و یا ماساژ درمانی استفاده شود. با توجه به شرایط شما و تصمیم متخصص شما مدالیته و روش مورد نیاز شما انتخاب خواهد شد. این روشها در کاهش درد موثر بوده و بهبودی شما را تسریع میکند ولی حتما باید درکنار ورزش درمانی استفاده شود تا اثربخشی طولانی مدت داشته باشد در غیر این صورت پس از دوره ای کوتاه علامت شما عود خواهد کرد. جراحی: پس از معاینه فیزیکی و با توجه به شرایط ممکن است تصمیم به جراحی گرفته شود. از روشهای جراحی متفاوتی میتوان استفاده کرد. این روشها در اغلب موارد با هدف برداشتن فشار از ریشه درگیر انجام میشود، عامل فشار میتواند دیسک بیرون زده یا استخوان اضافه باشد.

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی با توجه به تسلط علمی قابل قبول در دوران تخصص پزشکی در زمینه همه روش های تشخیصی - درمانی غیر جراحی مربوط به کمردرد و بیرون زدگی دیسک کمر نسبت به سایر رشته های تخصصی، مناسب ترین رشته تخصصی برای مراجعه اولیه در زمان وقوع کمردرد می باشند. اکثر علل کمردرد که در بالا ذکر شد، حتی دیسک کمر نیاز به جراحی نداشته و با مراجعه به موقع به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می توان از جراحی و عوارض احتمالی آن فاصله گرفت.

گروه تخصصی پزشکان طب فیزیکی و توان توان بخشی در ایران

گروه پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی متشکل از دوازده تن از پزشکان متخصص رشته طب فیزیکی و توانبخشی فارغ‌التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران است که هم اکنون در شهرهای مختلف کشور در حال خدمت و ویزیت بیماران هستند.
تشخیص و درمان موارد پیچیده و چالش برانگیز به صورت جمعی و با مشورت همه اعضا انجام می شود؛ که خود باعث تشخیص و درمان دقیق تر و با درصد خطای کمتر می شود.

چگونه از بروز مجدد کمردرد جلوگیری کنیم؟؟

ورزش : درکنار انجام ورزشهای اختصاصی ستون فقرات انجام ورزشهایی از قبیل پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا برای کاهش دردهای بدن و مخصوصا کمردرد مناسب است. البته انجام این ورزشها در فاز حاد درگیری مناسب نبوده و باید پس از کسب اجازه از پزشک و پس از گذر از دوره حاد شروع شود.

کاهش وزن : درصورت وجود اضافه وزن، کاهش وزن در کاهش عود کمردرد بسیار مفید است، چاقی شکمی سبب افزایش قوس کمر و فشار به ساختارهای عضلانی-تاندونی، مفاصل و دیسکها شده و احتمال درد کمر را افزایش میدهد.

ترک سیگار : ترک سیگار سبب کاهش حملات کمردرد میشود و احتمال عود کمردرد را کاهش میدهد، افراد سیگاری کمردردهای طولانی تر و حملات کمردرد بیشتری نسبت به سایرین تجربه میکنند.

اصلاح حالت بدن: اصلاح وضعیت قرارگیری بدن در حالت ایستاده و نشسته پشت میز سبب کاهش دردهای عضلانی-تاندونی شده و حملات کمردرد را کاهش میدهد.

اضطراب و افسردگی : دیده شده افرادی که اضطراب و افسردگی دارند بیشتر از سایرین دچار حملات کمردرد شده و دوره های کمردرد بیشتری نسبت به سایرین دارند در صورت وجود این درگیری ها مشورت با متخصص برای رفع آنها بسیار ضروری است.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها