از «علائم عفونت ادراری در اطفال» تا «سهم نمک در سبد غذایی»

در اخبار سلامت می‌توانید مطالبی درباره علائم عفونت ادراری در اطفال و سهم نمک در سبد غذایی را مطالعه کنید.

از «علائم عفونت ادراری در اطفال» تا «سهم نمک در سبد غذایی»

در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه و همچنین پیشگیری و آموزش شناخت برخی علائم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی را هر روز در قالب «اخبار سلامت» ببینید.

*مصرف حبوبات در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالا موثر است

زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کنترل وزن با رعایت رژیم غذایی صحیح و اصلاح الگوی غذایی در کنار کاهش مصرف روزانه قند، نمک و چربی، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و همچنین حبوبات می‌تواند از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری کند.

وی بیان داشت: حبوبات علاوه بر اینکه منبع بسیار خوب پروتئین ارزان و ریز مغذی‌ها محسوب می‌شوند، حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی و فشارخون بالا، نقش دارند.

عبداللهی با اشاره به اینکه مصرف نان و غلات سبوس دار در پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون، مؤثر هستند،تصریح کرد: از نظر تغذیه‌ای، مصرف نان‌هایی که سبوس بیشتری دارند و سفید نیستند و همچنین استفاده از سایر غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای و ماکارونی غنی شده با فیبر که با آرد سبوس‌دار، تهیه شده‌اند، توصیه می‌شود؛ زیرا فیبر غذایی خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و همچنین سرطان‌ها را کاهش می‌دهند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: مردم در زمان خرید محصولات غذایی به نشانگرهای رنگی یا برچسب تغذیه ای که پشت بسته‌بندی محصولات غذایی مختلف، درج شده توجه کنند. این نشانگر با سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز بیانگر میزان نمک، چربی و اسیدچرب ترانس هستند و افرادی که دارای بیماری هایی مانند فشار خون هستند حتما توجه کنند که از محصولاتی استفاده کنند که دارای نشانگر سبز است.

عبداللهی گفت: بیش از 50 درصد نمک دریافتی بدن، نمکی است که هنگام طبخ به غذا اضافه شده یا به عنوان یک عادت نادرست غذایی از نمکدان در سفره استفاده می‌شود؛ البته نان یکی دیگر از منابع مهم دریافت نمک است و مردم به طور متوسط روزانه 300 گرم نان مصرف می‌کنند.

مهم‌ترین عامل مشکلات کلیه در کودکان/ علائم عفونت ادراری

سارا طالبی پورنیکو متخصص اطفال و نوزادان با اشاره به علایم عفونت ادراری کودکان، گفت: مهم‌ترین عامل مشکلات کلیه در کودکان به دلیل نا آشنایی خانواده با عفونت ادراری و مراجعه دیر هنگام والدین به پزشک است.

وی اظهار داشت: عفونت ادراری یکی از شایع ترین عفونت‌ها در میان کودکان است که در شیرخواران و کودکان گاهی هیچ علامت اختصاصی مشخصی ندارد؛ به همین دلیل، والدین باید رفتار و ناراحتی‌های فرزند خود را در خردسالی جدی بگیرند.

این متخصص نوزادان و اطفال تصریح کرد: علایم عفونت ادراری ممکن است گاهی به شکل درد و سوزش حین ادرار کردن، ادرار بدبو یا کدر، ادرار قطره قطره بروز کند و در مواردی نیز مشاهده شده که این عفونت به شکل درد شکم، تب، تهوع و استفراغ، خوب شیر نخوردن، بی قراری و یا از دست دادن کنترل ادرار نمود پیدا می‌کند؛ به همین دلیل والدین با مشاهده چنین عواملی باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

پورنیکو ادامه داد: درمان عفونت ادراری بسیار مهم است؛ چراکه باعث عفونت کلیه و بیماری پیلونفریت می‌شود و اگر عفونت ادراری مثانه را درگیر کند، کودک دچار عارضه سیستیت می‌شود.

وی گفت: بسیاری از کودکانی که دچار ریفلاکس ادراری هستند به دلیل برگشت ادرار از مثانه به سمت کلیه‌ها بیشتر از سایرین مستعد عفونت ادراری هستند؛ به همین خاطر به این خانواده‌ها همواره پیشنهاد می شود که کودکان خود را به صورت دوره ای تحت نظر پزشک قرار دهند.

این متخصص اطفال و نوزادان اضافه کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با پیشرفت تجهیزات در ایران شیوه های شناخت این عارضه در کودکان به خصوص در نوزادان بسیار دقیق‌تر از قبل شده به طوری که با یک آزمایش ادرار ساده به همراه کشت ادرار می‌توان عفونت را تشخیص داد.

پورنیکو با بیان اینکه عفونت‌های ادراری قابل درمان سریع است، افزود: در صورت مراجعه به موقع والدین و تشخیص به هنگام می‌توان با استفاده از آنتی بیوتیک مناسب به مدت ۷ تا ۱۰ روز روند عفونت را از بین برد، اما لازم است پس از کامل شدن درمان مجدد تست ادرار گرفته شود تا از بین رفتن عفونت اطمینان حاصل شود.

این متخصص اطفال گفت: گاهی مشاهده شده به دلیل گسترش عفونت کودک با وجود مصرف دارو همچنان علائم بیماری نظیر سوزش و درد را دارد؛ در این مواقع والدین باید توجه داشته باشند که سه روز بعد از شروع دارو، علائم بهبودی باید مشاهده شود واگر اینطور نشد احتمال مقاومت دارویی وجود دارد و باید دوباره به پزشک مراجعه کرد تا روش درمان تغییر داده شود.

پورنیکو خاطر نشان کرد: عوض کردن به موقع پوشک، نوشیدن آب زیاد، پیشگیری از یبوست و آموزش دادن کودکان به تخلیه به موقع ادرار از جمله مواردی است که با رعایت آنها می‌توان از عفونت ادرار در کودکان جلوگیری کرد.

*نان، پنیر و دوغ بیش‌ترین مقدار نمک را به سبد غذایی ایرانی‌ها وارد می‌کنند

هدایت حسینی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به مناسبت پویش ملی کنترل فشار خون در کشور، اعلام کرد: مطالعات انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در خصوص عوامل غذایی موثر بر افزایش فشار خون ناشی از دریافت نمک نشان می‌دهد نان، پنیر و دوغ بیشترین سهم در دریافت نمک نهفته از طریق مواد غذایی را در سبد غذایی ایرانی‌ها دارند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور افزود: حدود 53 درصد از نمک دریافتی روزانه سبد غذایی ایرانی‌ها از طریق نمک افزوده شده به غذا و 12.5 درصد از طریق نان، 5.3 درصد از طریق پنیر و 4.7 درصد از طریق دوغ، وارد سبد غذایی روزانه در کشور می‌شود.

حسینی گفت: با توجه به آنکه سرانه مصرف نمک طعام روزانه دریافتی در ایران بیش از دو برابر مقدار توصیه شده توسط مراجع علمی بین‌المللی است؛ به منظور پیشگیری و کنترل پر فشاری خون توصیه می‌شود از افزودن نمک به غذا از طریق نمکدان در منزل پرهیز شود و حتی الامکان از محصولات لبنی و نان کم‌نمک استفاده شود.

* حضور ناوگان های آمبولانس در مراسم راهپیمایی روز قدس

پیمان صابریان رئیس اورژانس تهران از حضور ناوگان‌های آمبولانس در مراسم راهپیمایی روز قدس خبر داد و گفت: نیروهای اورژانس در قالب ۲۵ دستگاه آمبولانس، ۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۵ دستگاه موتورلانس در مراسم راهپیمایی روز قدس حضور دارند.

رئیس اورژانس تهران با اشاره به جزئیات حضور ناوگان اورژانس تهران در راهپیمایی روز قدس، گفت:‌ مرکز اورژانس تهران همچون سال‌های گذشته در کنار سایر ارگان‌ها، مجموعه‌ای از ناوگان‌های آمبولانس های خود را برای خدمت‌رسانی به ملت عزیز و همیشه در صحنه و اجرای هرچه باشکوه‌تر این مراسم آماده کرده است.

منبع: فارس

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها