چگونه عزت نفس خود را افزایش بدهیم؟

هر فرد با اعتماد به نفسی لزوماً از عزت نفس بالایی برخوردار نیست. هر زمان شکستی به سراغتان آمد و هنوز احساس ارزشمندی داشتید، آن زمان عزت نفس دارید؟

چگونه عزت نفس خود را افزایش بدهیم؟

شاید باور نکنید اعتماد به نفس یه چیز است و عزت نفس یه چیز دیگر. اگر روزی طرد شدید و یا روزی مدیری به چشمان شما خیره شد گفت واقعا بدرد نمی‌خورید و از فردا دیگر به سرکارت برنگرد و به این فکر کردی که با یک طرد و یا حرف یک مدیر چیزی از ارزش‌هایت کم نمی‌شود. آن زمان باید به افتخار چنین روحیه ارزشمندی به سرعت به خانه بروی و یک چای خودت را مهمان کنی و به آینده‌ای فکر کنی که می‌توانی با این عزت نفس برای خودت بسازی. چون انتخاب‌های شما، آینده شما را می‌سازد.

عزت‌نفس سالمی که در شما وجود دارد در ایجاد اعتمادبه‌نفس نقش موثر دارد و اعتماد به نفس هم در آینده نزدیک به سراغتان خواهد آمد. آنچه که در کارایی و توانایی ما اثرگذار است چیزی جز ارزش قائل شدن و دوست داشتن خود نیست؟

اما پرسش مهم این است که چرا عزت نفس مهم است؟ شاید هیچ کس موافق نباشد احساس ارزشمندی احساس بدی است. چون عزت نفس کم، احساس ارزشمندی را پایین می‌آورد. ملاک تصمیم‌گیری‌هاتان را به اشتباه می‌اندازد. تمایل به رشد و ارتقا را ازبین خواهد برد. این دلایل کمترین دلایل عقل پسندی است که می‌تواند به شما اثبات کند عزت نفس مهم است.

تاثیر عزت نفس در موفقیت چیست؟

تأثیر عزت نفس بر انگیزه و کارایی

افرادی درباره عزت نفس مطاله داشتند به این نتیجه رسید افرادی که با خود مهربان بوده و به خودشان احترام می‌گذارند و عزت نفس بالاتری دارند، معمولاً انگیزه بیشتری برای دستیابی به اهداف خود دارند. بر اساس تحقیقات علمی، این افراد معتقدند که می‌توانند موفقیت حاصل از تلاش‌ها و کوشش‌هایشان را تجربه کنند.

تاثیر عزت نفس در مقابله با چالش‌ها و استرس

افراد با عزت نفس بالا معمولاً در مواجهه با چالش‌ها و استرس‌های زندگی مؤثرتر هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که این افراد در مقایسه با کسانی که عزت نفس کمتری دارند، توانایی بهتری در مدیریت استرس دارند. به عنوان مثال، یک مطالعه موردی نشان داده است که افراد با عزت نفس بالا توانسته‌اند با موفقیت با چالش‌های زندگی مقابله کنند و از این تجربه به عنوان فرصتی برای رشد شخصی بهره‌مند شوند.

عزت نفس و ارتباطات مؤثر

عزت نفس بالا به افراد کمک می‌کند تا ارتباطات بهتری با دیگران برقرار کنند. افراد با اعتماد به نفس بیشتر، معمولاً مهارت‌های ارتباطی برتری دارند و می‌توانند در محیط‌های کاری و اجتماعی با مؤثرترین شکل ممکن ارتباط برقرار کنند.

 عزت نفس و تعیین اهداف 

افراد با عزت نفس بالا بیشتر احتمال دارد که اهداف خود را تعیین کنند و به آنها برسند. افراد با عزت نفس بالا باور دارند که می توانند به اهداف خود برسند و بنابراین برای رسیدن به آنها تلاش می کنند. ریسک کنند و فرصت‌های جدید را تجربه کنند. افراد با عزت نفس بالا از ریسک کردن نمی‌ترسند و از فرصت‌های جدید استقبال می‌کنند.

 از شکست نمی‌ترسند و از آن درس می‌گیرند

 افراد با عزت نفس بالا می‌دانند که شکست بخشی از فرآیند یادگیری و رشد است و از آن درس می‌گیرند. دیگران ارتباط برقرار کنند و روابط سالم برقرار کنند.افراد با عزت نفس بالا اعتماد به نفس بیشتری دارند و بنابراین راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و روابط سالم برقرار می‌کنند.

چگونه می‌توان عزت نفس را افزایش داد

عزت نفس را می‌توان با تمرین و تلاش افزایش داد. در اما کسانی که عزت نفس پایینی دارند برای افزایش عزت نفس می‌توانند کمی با خود مهربان باشند.  به جای اینکه یک چاقو بردارند و به جان خود ارزشمندشان بیافتند و مدام دست به انتقاد از خود بزنند روی نقاط قوت خود تمرکز کنند. و با تعیین اهداف واقع بینانه به خودشان فرصت دستیابی به هدف را بدهند تا احساس موفقیت در آنها ایجاد شود و لذت ببرند. افراد برای اینکه عزت نفس بالا را تجربه کنند نباید از درخواست حمایت و کمک دیگران بهراسند. همچنین از دوستان و خانواده خود کمک بگیرند تا به آنها انگیزه داده شود و آنها را باور داشته باشند. این افراد باید از تجربیات خود درس بگیرند. از هر شکستی درس گرفته و به جلو حرکت کنند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • چای دبش باغ ازگل
    0

    بزرگترین قتل کشتن اعتماد ب نفس اطرافیان است یک پدر یا مادر و همسر کافیست در جمع فامیل توی ذوق یکی از اعضای خانواده محترم بزند اعتماد ب نفس را نابود و شخصیت فرد سرخورده منزوی خواهد شد!!! فراموش نکنید در جمع کسی را نصیحت نکنید!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      البته فکر کنم اعتماد بنفس با عزت نفس فرق فوکوله ، عزت نفس ایرانی با نیم بها شدن یک بلیت و یا یک وعده غذای تبلیغاتی شروع بکار رستورانی کاملا فرو میریزد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها