طرز تهیه پلو بریانی با سبزیجات؛ غذای مجلسی بلوچی

با طرز تهیه پلو بریانی، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای هندی، پاکستانی و بلوچی آشنا شوید و با تهیه آن در منزل، یک غذای مجلسی و محلی ایرانی بپزید.

طرز تهیه پلو بریانی با سبزیجات؛ غذای مجلسی بلوچی

بریانی یا بیریانی (Biryani)، یکی از غذاهای لذیذ و پرادویه پلویی است که خاستگاه آن را به شمال هند نسبت می‌دهند؛ البته پلو بریانی، علاوه بر هند در قسمت‌هایی از پاکستان، افغانستان، ایران و عراق هم با طرز تهیه‌ای تقریبا مشابه طبخ می‌شود. پلو بریانی در استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان از محبوبیت بسیاری برخوردار است و یکی از غذاهای مجلسی به شمار می‌آید که در مجالس عروسی یا عزا سرو می‌شود.

پلو بریانی، یکی از غذاهای ثابت در منوی رستوران‌های هندی است. این غذا معمولا به‌عنوان شام عروسی در هند سرو می‌شود و آن را با مرغ یا گوشت می‌پزند؛ اما یک نسخه گیاهی نیز از این غذا وجود دارد که با قارچ، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر و ادویه‌های مختلف درست می‌شود. همان طور که می‌دانید کشور هند، بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد و گوشت و مرغ، بخش کوچکی از سبد غذایی آن‌ها را تشکیل می‌دهد؛ به همین دلیل، غذاهای گیاهی در سفره هندی‌ها، بیشتر دیده می‌شود.

مواد لازم برای چهار نفر

۳۰۰ گرم برنج

۲۵۰ گرم قارچ خلالی خرد شده

۲ عدد گوجه‌فرنگی متوسط پوره شده

یک عدد پیاز متوسط پوست کنده و نگینی یا خلالی خرد شده

یک حبه بزرگ سیر پوست کنده و له شده

۲ قاشق غذاخوری نعنا ساطوری خرد شده

۲ قاشق غذاخوری گشنیز ساطوری خرد شده

یک قاشق چای‌خوری پودر تخم گشنیز

نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل

نصف قاشق چای‌خوری گرام ماسالا

نصف قاشق چای‌خوری پودر زیره سبز

۳ عدد هل

یک سوم قاشق چای‌خوری پودر دارچین

یک قاشق چای‌خوری تخم رازیانه

برگ بو، میخک و جوز هندی به مقدار دلخواه

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

 

طرز تهیه

مرحله اول: آماده‌سازی برنج: برنج را از نیم ساعت قبل در چهار لیوان آب و دو قاشق چای‌خوری نمک خیس کنید تا در زمان پخت، بیشتر قد بکشد.

مرحله دوم: مقداری روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس زیره سبز، برگ بو، هل، دارچین، تخم رازیانه، میخک و جوز هندی را در آن بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا عطر آن‌ها بلند شود. 

مرحله سوم: پیاز نگینی یا خلالی خرد شده را به ادویه‌ها در تابه اضافه کنید و آن را تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سپس سیر له شده را در تابه بریزید و سرخ کردن را برای حدود یک دقیقه دیگر ادامه دهید.

مرحله چهارم: نعنا و گشنیز ساطوری خرد شده را به‌همراه پوره گوجه‌فرنگی یا گوجه‌فرنگی ریز خرد شده در تابه بریزید و مواد را با هم تفت دهید تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود.

مرحله پنجم: قارچ خلالی خرد شده را به‌همراه نمک، فلفل و زردچوبه به مواد داخل تابه اضافه کنید و آن را تفت دهید تا آب قارچ بخار شود.

مرحله ششم: آب برنج خیس کرده را خالی کنید و آن را به‌همراه کمی آب جوش در تابه بریزید. شعله گاز را زیاد کنید تا آب داخل تابه بخار شود و برنج شما نرم شود. در این مرحله روی درب تابه دم‌کنی بگذارید و شعله گاز را کم کنید تا بریانی پلوی سبزیجات برای حدود ۲۰ دقیقه دم بکشد.

مرحله هفتم: بریانی پلو سبزیجات را در ظرف سرو بکشید و همراه با انواع ترشی یا ماست به سر میز بیاورید.

نکات مهم برای تهیه پلو بریانی با سبزیجات

شما می‌توانید ادویه‌ها را در مرحله دوم به‌صورت ساییده نشده هم استفاده کنید.

برای تهیه بریانی پلو بهتر است که از برنج هندی استفاده کنید؛ زیرا این غذا به‌صورت کته و دمپختی آماده می‌شود و دانه‌های بلند و قد کشیده برنج هندی، ظاهر آن را مجلسی‌تر خواهند کرد.

در طرز تهیه بریانی سبزیجات، می‌توان از ماست هم استفاده کرد. برای این کار، یک تا دو لیوان ماست را بعد از سرخ کردن همه مواد (سبزیجات و ادویه‌ها) و قبل از اضافه کردن برنج در تابه بریزید و آن را با مواد دیگر تفت دهید. توجه داشته باشید که پس از افزودن ماست، باید آن را مرتب هم بزنید تا نبرد.

در برخی طرز تهیه‌ها به‌جای ماست از کمی آب لیموی تازه استفاده می‌کنند.

اگر به نعنا و گشنیز تازه دسترسی ندارید، از نصف مقدار ذکر شده نعنا و گشنیز خشک استفاده کنید.

شما می‌توانید از انواع سبزیجات مانند هویج، ذرت، سیب‌زمینی، فلفل دلمه‌ای و غیره برای تهیه بریانی سبزیجات استفاده کنید.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها