در نوروز پذیرایی خانه‌تان را ایرانی بچینید

دوست دارید اتاق پذیرایی خانه‌تان را برای دید و بازدیدهای عید نوروز به سبک ایرانی و از منظر اسلامی بازطراحی کنید؟ این گزارش ویژهٔ شماست.

در نوروز پذیرایی خانه‌تان را ایرانی بچینید

اگر دوست دارید در عید نوروز برای پذیرایی خانه‌تان طرحی نو دراندازید، با ما همراه باشید. این سومین گزارش از سلسله گزارش‌های «معماری زندگی» است. مهندس «حسین کریمی» پژوهشگر، طراح و مدرس معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی برایمان از ویژگی‌های یک اتاق پذیرایی خوب می‌گوید.

در فضای پذیرایی تبرج نکنید

«پیوند با خویشاوندان شهرها را آباد مى‌سازد و بر عمرها مى‌افزاید، هرچند انجام‌دهندگان آن از نیکان نباشند.». این روایت از حضرت محمد (ص) در اهمیت صلهٔ رحم نقل شده است. از طرفی ایشان می‌فرمایند «برای هر چیزی ذکاتی است و ذکات خانه، میهمان است.». پس با طراحی زیبا و بهرهٔ بهینه از فضای پراهمیت پذیرایی برای صلهٔ ارحام، می‌توانیم از خیر دو دنیا بهره‌مند شویم.در صلهٔ رحم میهمان و میزبان باید با هم ارتباط عمیق و پایداری شکل دهند و از شادی‌ها و غم‌های همدیگر مطلع شوند تا بتوانند به هم کمک کنند. اما اگر در میهمانی «ظاهر» مدنظر باشد و به نمایش مادیات بینجامد، نتیجه‌ای جز مادی‌گرایی، اندوه و سخت کردن میهمانی نخواهد داشت.کریمی با این مقدمه می‌گوید «طراحی پذیرایی نباید با تبرج باشد که دل میهمانان را به قول معروف بسوزاند. از طرفی توصیه شده نعمت‌هایی که خداوند به شما عطا فرموده آشکار کنید، اما دچار تبرج نشوید.».

رنگ‌های گرم، صمیمی و روشن انتخاب کنید

برای طراحی فضای پذیرایی رنگ‌های گرم، صمیمی و روشن توصیه می‌شود. در روایات آمده سفید جزو پاک‌ترین رنگ‌ها است و همه جا می‌توان از آن استفاده کرد. ضمن اینکه این رنگ فضا را بزرگتر نشان می‌دهد. در روایات آمده که رنگ سبز باعث شادی، نشاط، طراوت و تازه شدن فضا می‌شود. مولا علی علیه‌السلام هم می‌فرمایند «نگاه کردن به سبزه مایهٔ شادابی، نشاط و حیات است.». در علم امروزی هم ثابت شده که نور و رنگ سبز بر غدهٔ هیپوفیز تأثیر بسزایی دارد و موجب شادی و نشاط انسان می‌شود.کریمی با این توضیحات می‌گوید «رنگ‌های تیره علاوه بر دلگیر بودن، فضا را کوچکتر نشان می‌دهد. به همین دلیل اصلاً مناسب پذیرایی نیست. رنگ‌های گرم از بُعد شخصیت‌شناسی باعث گرمی، صمیمیت و پویایی فضا می‌شود و افراد در آن به صحبت درمی‌آیند. رنگ‌های سرد فضا را یخ‌تر و عدم‌صمیمیت ایجاد می‌کند. یخ میهمان دیرتر می‌شکند و دیرتر به صحبت می‌آید و خودمانی می‌شود.».

1

 

کرسی را به پذیرایی بیاورید

کرسی ما را یاد دورهم نشستن، گرم گرفتن و خاطرات گذشتگان می‌اندازد و با گرمای مطبوعش لذت دور هم جمع شدن را دوچندان می‌کند. کریمی با توصیه به استفاده از کرسی در فضای پذیرایی می‌گوید: «از فواید کرسی بهبود عملکرد بدن، درمان بیماری‌های ناشی از سردی و ‌رطوبت بدن، گرم نگه داشتن کف پاها و دست‌ها و عملکرد بهتر دستگاه گوارش است.».

مبلمان را به سمت قبله بچینید

در چیدمان مبلمان پذیرایی استقبال از قبله را رعایت کنید. پیامبر (ص) فرموده‌اند «هر چیزى شرافتى دارد و شریف‌ترین نحوهٔ نشستن، آن است که رو به قبله باشد.». کریمی می‌گوید «می‌توان با تغییر چیدمان مبلمان خانه نحوهٔ نشستن و گردهم آمدن را به سمت قبله مقرر کرد تا برکت زندگی افزون شود و محل توجه و دورهمی به سمت خدا سوق پیدا کند.».

2

3

گوشهٔ پذیرایی یک محراب جذاب بسازید

پسندیده است در پذیرایی، فضایی را برای عبادت و نماز خواندن در نظر بگیرید. امام صادق علیه‌السلام به یکی از شیعیان توصیه فرموده‌اند «دوست دارم در خانه‌‌ات یک اتاق را به عنوان نمازخانه برگیرى.». این شاید در خانه‌های کوچک امروزی مقدور نباشد. اما می‌توان گوشه‌ای از خانه را به عنوان محراب با عناصر معنوی آراست.کریمی می‌گوید «در فضای نمازخانه می‌توانیم محراب جذاب و دلنشینی بسازیم. قرار دادن تابلوی فرش یا سنگ حرم امام رضا علیه‌السلام در بخش شمال شرق محراب، المان مربوط به امام زمان (عج) در سمت قبله، سنگ حرم امام حسین علیه‌السلام در غرب محراب و... می‌تواند موقع سلام بعد از نماز حال معنوی بیشتری برایمان ایجاد کند. با روزی چند بار قرار گرفتن در این بخش خانه انرژی زیادی به دست می‌آوریم.».ضمناً از نصب تابلوی «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» در ابتدای پذیرایی یا ورودی غافل نشوید که موجب ایمنی از شر جن و انس می‌شود.

پذیرایی را دلباز کنید

از مولا علی علیه‌السلام روایت شده که با خانهٔ وسیع هم می‌توانی به خواسته‌های اخروی برسی، اگر «مهمان دعوت کنی و از آنها پذیرایی کنی، در آن صلهٔ رحم به جا آوری و حقوق واجبی که بر گردن توست در آن ادا کنی.».بنابراین وسعت مسکن اگر از منابع حلال باشد و برای کارهای خوب مثل خویشاوندنوازی و مهمان‌پذیری استفاده شود، شرعاً مطلوب است. کریمی با تأکید بر این نکته می‌گوید «در دکوراسیون داخلی اگر پذیرایی‌تان کوچک بود با شلوغ نکردن فضا و با بهره‌گیری از رنگ‌های سفید و روشن می‌توانید فضا را دلبازتر کنید.».

4

مصالح و وسایل تزئینی بی‌خطر انتخاب کنید

در دکوراسیون فضای پذیرایی از وسایل تزئینی نوک‌تیز، خطرناک و شکننده استفاده نکنید. پذیرایی معمولاً فضای بازی بچه‌ها هم هست. پس گل‌هایی مثل کاکتوس و مصالح خطرناک (مثل آجر آنتیک که برجستگی‌های خشن دارد) در این مکان برای کودکان خطرآفرین هستند.کریمی با بیان این نکات کلیدی می‌گوید «نباید حین بازی مدام به کودک تذکر داد و او را محدود کرد. چون به گفتهٔ پزشکان باعث از بین رفتن خلاقیت و حتی سوق دادن کودک به سمت بیش‌فعالی می‌شود.».

پاکیزگی، فقر را از بین می‌برد

نظافت و پاکیزگی در اسلام بسیار توصیه شده و از آن به عنوان عامل فقرزدایی یاد شده است. این پژوهشگر معماری ایرانی اسلامی در این باره به روایاتی از اهل‌بیت (ع) اشاره می‌کند. از جمله اینکه «جارو کردن خانه‌ها، فقر را از بین می‌برد.»، «شستن ظرف و جارو کردن جلوی در خانه، باعث جلب روزی می‌شود.»، «اتاق‌های خود را از تار عنکبوت تمیز کنید، زیرا باقی گذاشتن آن در خانه فقر می‌آورد.» و...کریمی در انتها توصیه می‌کند «در انجام کارهای خانه «نیت کردن» باعث برکت می‌شود. مثلاً هنگام جارو زدن نیت کنید که خانه را پاکیزه می‌کنید تا امام زمان (عج) خانه‌تان را با قدوم خود متبرک کنند. به این ترتیب نظر لطف آن حضرت همراه شما خواهد بود.».

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    7

    اره جون خدت یک محراب هم میسازیم با منزل 25 متری

  • رابی
    7

    دو تا مناره هم وسط پذیرایی نصب کنید که کلکسیون کامل بشه😁😆😅🤣
    التماس شفای عاجل

  • محمد محمدی
    2

    با ماهی ۷میلیون حقوق هم میشه؟

  • سید علی اصغر صمدی
    0

    سلام. مفید بود ممنون. 🙏🙏

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها