مشته بادمجان، یک غذای شیرازی

مشته بادمجان یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و مشهور شیرازی است که از ترکیب بادمجان سرخ شده با کوفته قلقلی و گوجه فرنگی تهیه می‌شود.

مشته بادمجان، یک غذای شیرازی

غذا‌های محلی درواقع به نوعی میراث فرهنگی مردمان هر کشوری محسوب می‌شوند. برخی از این غذا‌ها با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی و آشنایی با غذا‌های جدید، کم کم از یاد رفته‌اند و یا روش طبخ آن‌ها متفاوت شده است. اگر به هر نقطه از ایران سفر کنید، قطعا با غذا‌های بسیار خوشمزه و محلی آشنا می‌شوید که برخی از آن‌ها را تابه‌حال نخورده‌اید یا حتی نامش را نشنیده‌اید. در میان شهر‌های ایران، شهر شیراز یکی از شهر‌هایی است که خوشمزه‌ترین غذا‌های محلی را دارد. محال است تابه حال نام کلم پلوی شیرازی، غم‌بر پلو، آش سبزی، دو پیازه، ترحلوا، فالوده شیرازی و... را نشنیده باشید. یکی از غذا‌های خوشمزه شیراز همین مشته بادمجان است که اگر یکبار آن را بخورید، تا ابد عاشقش خواهید شد. اگر دوست دارید این غذای خوشمزه و راحت را در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
بادمجان متوسط: ۴ عدد
پیاز بزرگ: ۲ عدد
سیر: ۳ حبه
گوجه فرنگی: ۲ عدد
آرد نخودچی: ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
فلفل قرمز، پودر تخم گشنیز، زردچوبه و نمک: به میزان لازم
آب جوش: نیم لیتر
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

مشته بادمجان

 

برای درست کردن این غذای خوشمزه شیرازی ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و ورقه‌ای کنید. مقداری نمک روی بادمجان‌ها بریزید و آن را کنار بگذارید تا تلخی بادمجان گرفته شود. در این فاصله ۱ عدد پیاز را با قسمت ریز رنده، رنده کنید و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. مقداری نمک، زردچوبه، پودر تخم گشنیز و آرد نخودچی را روی گوشت و پیاز بریزید و با دست مواد را ورز بدهید. حالا از گوشت به اندازه گردو بردارید و کف دستتان گرد کنید و داخل سینی بچینید. حالا سینی را به مدت ۱ ساعت داخل یخچال بگذارید تا کوفته‌ها استراحت کنند. در این فاصله یک قاشق روغن داخل یک ماهی تابه بریزید و وقتی روغن داغ شد، رب گوجه فرنگی را داخل روغن به مدت ۱ دقیقه تفت بدهید و بعد کمی نمک و فلفل قرمز را همراه با آب جوش به رب اضافه کنید و هم بزنید. وقتی مواد جوشید و به یک سس غلیظ تبدیل شد، اجاق گاز را خاموش کنید.

در مرحله بعد مقداری روغن داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا داغ شود. حالا کوفته قلقلی‌ها را داخل روغن سرخ کنید و وقتی هر دو طرف کوفته‌ها سرخ شد، آن‌ها را از روغن خارج کنید. حالا داخل همان روغن بادمجان‌ها را هم سرخ کنید و کنار بگذارید. ۱ عدد پیاز درشت را به صورت خلالی خرد کنید و داخل ماهی تابه همراه با روغن سرخ کنید. در مرحله بعد حبه‌های سیر را روی پیازداغ بریزید. گوجه فرنگی‌ها را حلقه کنید و روی پیازداغ بچینید. حالا بادمجان‌های سرخ شده را یک سمت و کوفته قلقلی‌ها را سمت دیگر ماهی تابه بریزید. سس گوجه فرنگی را که از قبل آماده کرده بودید، روی مواد بریزید و درب ماهی تابه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و نیم ساعت زمان بدهید تا غذا حسابی جا بیفتد. مشته بادمجان خوشمزه شما در این مرحله آماده سرو است که می‌توانید همراه با نان داغ و سبزی خوردن میل کنید، نوش جان.

نکات مهم
۱ ـ بادمجان مهمترین چیزی است که در این غذا وجود دارد، پس باید آن را با روشی سرخ کنید که تلخی نداشته باشد؛ بنابراین هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان‌های چین اول استفاده کنید؛ چون بادمجان‌های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. همچنین موقع خرید بادمجان حتماً بادمجان‌های براق، کشیده و سنگین را انتخاب کنید. حواستان باشد که بادمجان زخمی نباشد. هنگام خرید بادمجان توجه کنید که کلاهک بادمجان هرچه کشیده‌تر باشد، نشان از شیرین بودن آن است. اگر همه این نکات را در خرید بادمجان رعایت کنید، باز هم ممکن است بادمجانی که انتخاب کرده‌اید، تلخ باشد. اگر بادمجان تلخ بود با روش‌های زیر تلخی بادمجان‌ها را بگیرید.
بادمجانی را انتخاب کنید که سایز مناسبی داشته باشد. برای گرفتن تلخی بادمجان پوست بادمجان‌ها را بگیرید؛ اما برای اینکه له نشوند، کلاهک بالای آن‌ها را نکنید. آن‌ها را تمیز بشویید؛ سپس بین یک ربع تا نیم ساعت داخل ظرف آب نمکی که کمی از حد معمول شورتر است، قرار بدهید. بعد از آب نمک خارج کنید. با دست فشار دهید تا نمک و آب اضافه آن خارج شود. دیگر نیازی به شستن بادمجان‌ها نیست با این کار هم تلخی بادمجان گرفته می‌شود، هم اینکه موقع سرخ کردن روغن کم‌تری جذب بادمجان می‌شود. روش دیگری که می‌توانید با استفاده از آن تلخی و روغن اضافه بادمجان را بگیرید، این است که بادمجان‌ها را بعد از اینکه سرخ کردید، ۲ تا ۳ بار در آب در حال جوش بگذارید و اجازه دهید هر بار ۱ دقیقه بماند؛ سپس از آب خارج کنید و آب‌کشی کنید. دوباره آب را عوض کنید و جوش بیاورید و این کار را انجام بدهید.

۲ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بهلول
    0

    جاى دو پيازه الو رانميگيردميتوانى لم بدى ودرست كنى

  • رابی
    0

    این غذا را مردم تا قبل از انقلاب می توانستند بخورند. الان یک املت نیز به زور می توانند تهیه کنند.دستور پخت یک اشکنه باحال را بنویسید که ملت انقلابی و همیشه در صحنه ایران نوش جان کنند و قوت بگیرند و بروند در انتخابات شرکت نمایند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها