چه دمنوش‌های گیاهی برای کودکان توصیه می‌شود؟

مصرف بعضی از دمنوش‌ها برای کودکان بی‌خطر است و می‌توانند برای سلامتی آن‌ها مفید باشد و علائم جزئی بعضی بیماری‌ها را تسکین دهد، اما بعضی از آن‌ها برای کودکان مفید نیست، بنابراین باید از نوع دمنوشی که به کودکان می‌دهید و میزان مصرف آن‌ها آگاه باشید.

چه دمنوش‌های گیاهی برای کودکان توصیه می‌شود؟

انواع چای مانند چای سیاه، چای سبز، قهوه و نوشابه حاوی کافئین هستند، از آنجایی که کافئین ماده‌ای ادرارآور است موجب می‌شود بدن کودکان آب بیشتری از دست دهد، با وجود اینکه حد مجاز مصرف کافئین برای کودکان زیر ۱۲ سال در نظر گرفته نشده است، کارشناسان توصیه می‌کنند هنگام تصمیم‌گیری برای دادن چای حاوی کافئین به کودک، احتیاط کنید، توصیه می‌شود که بچه‌های پیش دبستانی بیش از ۴۵ میلی لیتر کافئین در روز مصرف نکنند.

نوشیدنی‌های کافئین دار چه بلایی بر سر کودکان می‌آورد

اگر کودک شما نوشیدنی حاوی کافئین می‌نوشد، ممکن است هوشیار شود و برای مدت طولانی بیدار بماند و بیدار ماندن بیش از حد، برای کودکان عوارض بسیار زیادی دارد؛ کافئین باعث افزایش ادرار می‌شود که به نوبه خود منجر به کمبود کلسیم در بدن شده و در نتیجه بر سلامت استخوان‌ها تأثیرات منفی می‌گذارد؛ کافئین به عنوان یک سرکوب‌کننده اشتها عمل می‌کند و می‌تواند با کاهش مصرف غذا‌های غنی از مواد مغذی، بر سلامت کودکان و رشد آن‌ها تأثیرات منفی بگذارد، اگر به کودکان در وعده صبحانه یک فنجان چای شیرین شده با شکر می‌دهید، ممکن است کودک در سن رشد با گرفتن مقدار بالایی از شکر در شروع روز، در معرض ابتلاء به دیابت قرار گیرد، همچنین کافئین منجر به بیش فعالی، تمرکز نداشتن، اضطراب، بی‌قراری کودکان و کاهش قدرت گیرایی می‌شود.

والدین می‌توانند به کودکان به جای چای و قهوه، دمنوش و چای‌های گیاهی بدهند که فاقد مواد شیمیایی مضر است، اما مصرف زیاد دمنوش برای کودکان توصیه نمی‌شود و در صورت بروز هر نوع مشکل، حساسیت و آلرژی در اثر مصرف آن در کودک باید مصرف را قطع کرد، همچنین اگر کودک شما بیماری یا مشکلات پزشکی دارد، لازم است قبل از تجویز دمنوش به فرزندتان، ترکیبات آن را بررسی و با پزشک مشورت کنید.

تأثیر مصرف دمنوش‌های گیاهی بر درمان بیماری‌ها در کودکان

دمنوش گیاهی برای کودکان بالای دو سال می‌تواند به مدیریت علائم بعضی از بیماری‌های خفیف مانند سرماخوردگی و آلرژی کمک کند، زیرا آب‌رسان است؛ دمنوش گیاهی را هرگز به نوزاد زیر شش ماه ندهید، زیرا ممکن است حاوی باکتری‌های مضر باشد یا باعث واکنش آلرژیک شود، همچنین دمنوش کودکان باید رقیق‌تر از بزرگسالان باشد یعنی مدت کوتاه‌تری دم شود و خنک‌تر از دمنوش بزرگسالان تهیه شود.

دمنوش بابونه آرام‌بخش است و می‌تواند به کودکان کمک کند تا آرام شوند و راحت‌تر بخوابند و اضطراب خفیف آن‌ها را کاهش می‌دهد، همچنین بابونه ضد دل درد، رفع‌کننده مشکلات گوارشی، تسکین‌دهنده درد‌های بدن و از بین برنده گاز در روده‌هاست، اما اگر کودک شما به این گیاه حساسیت دارد، بهتر است از مصرف دمنوش بابونه خودداری کنید.

دمنوش زنجبیل می‌تواند سبب رفع بدن درد‌های ناشی از سرماخوردگی و آنفلوانزا شود و به عملکرد هضم و جذب غذا، فعالیت مناسب کبد و کیسه صفرا کمک کند و مشکلات تنفسی و معده در کودکان از جمله حالت تهوع را از بین ببرد.

دمنوش نعناع می‌تواند در کاهش حالت تهوع، گلودرد و سرفه، گرفتگی بینی در اثر سرماخوردگی یا آلرژی و بیماری مسافرت (دل‌آشوب، سرگیجه و عوارض ناخوشایند ناشی از سفر با وسایل نقلیه که در کودکان به طور شایع بروز می‌کند) برای کودکان مؤثر باشد، همچنین یکی از دمنوش‌های کمک‌رسان که سبب رفع دل درد و اسپاسم و گرفتگی‌های عضلات داخل شکمی هنگام ابتلای کودک به مسمومیت‌های گوارشی می‌شود، دمنوش نعناع است.

دمنوش رازیانه حاوی آنتی اکسیدان‌های حیاتی برای بدن کودک است و مشکلات گوارشی، تنفسی، درد‌های کولیک در روده کودکان را رفع می‌کند، زمانی که کودکتان به این مشکلات دچار شد، یک بار در روز به آن‌ها دمنوش رازیانه دهید.

دمنوش هِل بهترین نوشیدنی برای کودکان دچار دل درد است، زیرا هل سبب تسهیل عملکرد دستگاه گوارش و درد‌های معده می‌شود.

دمنوش بادرنجبویه یک گیاه فوق‌العاده ملایم است و اغلب در مکمل‌های طبیعی برای کودکان استفاده می‌شود، خواص آرام بخشی این دمنوش گیاهی به کودکان کمک می‌کند تا راحت‌تر بخوابند و می‌تواند اضطراب و بیش فعالی را کاهش دهد، همچنین ترکیب گیاه بادرنجبویه و ریشه سنبل الطیب در کاهش بی‌خوابی و بی‌قراری کودکان زیر ۱۲ سال بسیار مؤثر است.

در حالی که به احتمال زیاد با طیف وسیعی از دمنوش‌های گیاهی بی‌خطر برای کودکان خود روبه‌رو می‌شوید، هنوز در مورد تأثیرات این نوشیدنی‌ها بر کودکان خردسال ابهاماتی وجود دارد، با این اوصاف ایده عاقلانه‌ای است که قبل از مصرف هر گونه دمنوش گیاهی برای کودک خود، با پزشک خود مشورت کنید، همچنین به یاد داشته باشید که در حالی که گفته می‌شود بعضی از گیاهان در مقادیر کم برای کودکان بی‌خطر است، تحقیقات بسیاری در مورد مزایا یا عوارض این نوشیدنی‌های گیاهی روی کودکان وجود ندارد.

منبع: ایمنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها