خواص یک معجون پرفایده؛ از درمان گلودرد تا شوره سر

یک متخصص طب سنتی گفت: نکته مهم درمورد دمنوش‌ها این است که داغ مصرف شود و در صورت تمایل به سرد مصرف کردن، باید تفاله‌ها را خارج کرد.

خواص یک معجون پرفایده؛ از درمان گلودرد تا شوره سر

این روز‌ها با توجه به سرمای هوا، شیوع آنفلوآنزا و عفونت‌ها و همچنین آلودگی هوا که منجر به ایجاد گلو درد یا سرفه‌های خشک و خلطی می‌شود، بیشتر مردم به دنبال درمان‌هایی برای سرفه‌های خود هستند.

علیرضا یارقلی، پزشک متخصص طب سنتی برای درمان انواع سرفه‌ها به روش خانگی توصیه کرد: اگر سرفه‌ها خشک بود می‌توان از تخم بارهنگ استفاده کرد و اگر خلط  داشت دمنوش عناب و آویشن درمان کننده است. این دمنوش می‌تواند ترشحات خلطی را تا حدود زیادی کم کند. اضافه کردن پر سیاوشان هم می‌تواند کمک کنده باشد و ترشحات خلطی را کم کند. همچنین بابونه هم می‌توان به آن اضافه کرد.

به گفته او، این گیاهان را می‌توان به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده کرد؛ و برای عفونت‌های ریوی و سینوسی مناسب است.

او تاکید کرد: نکته مهم درمورد دمنوش‌ها این است که داغ مصرف شود. اگر افراد می‌خواهند سرد مصرف کنند باید مایع جوشانده را صاف کرده و تفاله‌ها را خارج کرد.

به گفته او، اما خیلی از سرفه‌ها به این خاطر ترشحات سینوس است و از سینوس به حلق وارد می‌شود برای کنترل این مشکل باید در شب هنگام خواب از کلاه استفاده کرد.

این پزشک طی سنتی همچنین گفت: علاوه بر بوبخور دادن با این دمنوش، می‌توان آن را با آب ولرم رقیق کرده و بینی را شست و شو داد.

او از رفع شوره سر به عنوان فایده دیگر دمنوش عناب و آویشن یاد و اضافه کرد: این دمنوش همچنین برای شوره سر هم مناسب است.به این منظور می‌توان آن را یک ساعت قبل از حمام به سر زد یا حتی قبل از شامپو زدن به سر استفاده کرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رابی
    0

    برای رفع شوره سر چند قاشق ماست محلی را روی سرتان بریزید به طوری که تمام سر و پوست آن را پوشش دهد.چند دقیقه ماست را روی سرتان آهسته ماساژ دهید و بعد از نیم ساعت با آب ولرم و شامپو بشورید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها