این توصیه ۵ کلمه‌ای وارن بافت را آویزه گوشتان کنید

وارن بافت برای جوانان توصیه‌ها و پندهای خوبی دارد. به‌ویژه یک توصیه ۵ کلمه‌ای او بسیار معروف است.

این توصیه ۵ کلمه‌ای وارن بافت را آویزه گوشتان کنید

وارن بافت این توصیه را دو بار در سخنرانی‌های خود تکرار کرده است. یک بار در سال ۱۹۸۷ و بار دیگر در سال ۲۰۰۳؛ یعنی به فاصله ۱۶ سال بعد!

همین موضوع نشان می‌دهد که وارن بافت یکی از موفق‌ترین و ثروتمندترین افراد جهان چقدر به این توصیه و حقیقت درون آن اعتقاد دارد و همانند یک نقشه راه به جوانان جویای موفقیت نشان می‌دهد.

آن توصیه ۵ کلمه‌ای عبارت است از: «تا جوان هستید عجایب خود را توسعه دهید» (Develop your eccentricities when young).

شاید یک تفسیر ساده از این توصیه‌ی وارن بافت این باشد که تا جوان هستید کارهای عجیب و غریب و شگفت‌انگیز انجام دهید. ولی توصیه وارن بافت عمق و درک بالاتری از صرف کارهای عجیب و غریب سطحی دارد.

خود وارن بافت یک منبع بزرگ الهام‌گیری کارهای عجیب و غریب و دور از قاعده است. او به طور مرتب کارهای خارج از عرفی در طول زندگی خود انجام داده و هرگز آن‌ها را متوقف نکرده است؛ بلکه هرچه سن او بیشتر می‌شود، کارهای نامتعارف او اوج می‌گیرند.

بیایید به چند نمونه اشاره کنیم:

در سال ۱۹۳۶ و در سن ۷ سالگی، کتابی به نام «One Thousand Ways to Make $1,000» را به طور کامل حفظ می‌کند و تصویری از آن در ذهن خود باقی می‌گذارد. یک کتاب بسیار خوب برای مواقعی که از مدرسه به خانه می‌آیید و تازه سر کلاس ثروتمند شدن و موفق شدن می‌نشینید.

در سن ۱۳ سالگی اولین اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت می‌کند. این تجربه چنان برای او خاطره‌انگیز است که هنوز وارن بافت می‌تواند آن را به یاد آورده و حتی جملاتش را دوباره بازگو کند. درآمد او از تحویل روزنامه به مردم بوده است. از کل درآمدش هزینه ۳۵ دلاری برای دوچرخه کسر می‌کند و یک اسکناس ۷ دلاری مالیات می‌دهد.

در سن ۲۰ سالگی، پس از اینکه متوجه می‌شود استاد، معلم، الگو و منبع الهام‌گیری او «بنجامین گراهام»، رئیس شرکت Geico است، با یک قطار خودش را به واشنگتن می‌رساند و یک سرایدار را وادار می‌کند آخر هفته او را به دفتر اصلی این شرکت ببرد و چهار ساعت با معاون شرکت چت کند که بعدا خودش مدیرعامل Geico می‌شود.

این کارهای عجیب و غریب منجر به چه نتایجی می‌شوند؟ چند دهه بعد: ۱۰۰۰ دلار مهم نیست! وارن بافت اکنون یکی از ثروتمندترین افراد جهان است. اظهارنامه مالیاتی اخیر او چندین متر است و شرکت Berkshire Hathaway یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایالات متحده است. درباره شرکت Geico هم باید گفت ۱۰۰ درصد متعلق به شرکت برکشایر است.

دو روی سکه

البته، نمی‌توان جوانان را ترغیب کرد همانند وارن بافت کارهای عجیب و غریبی انجام بدهند تا به موفقیت برسند یا اینکه تضمین بدهیم اگر کارهای خارج از عرف انجام دهند، حتما وارن بافت می‌شوند.

وارن بافت در یکی از نامه‌های خود از قول یک فیلسوف فرانسوی به نام «آگوست کومته» می‌نویسند: «عقل باید خدمت‌گذار دل باشد نه غلام او».

مهم نیست موفقیت را چگونه و در چه چیزی تعریف می‌کنید؛ موفقیت از نظر شما ثروتمند شدن، رهبری یک کسب‌وکار یا داشتن یک هنر و استعداد یا هر چیز دیگری است؛ باید به دو روی این سکه توجه کنید:

جوانانِ خود را تشویق به کاوش گسترده در علاقه‌مندی‌ها، احساسات و استعدادهای خود کنید و در انجام کارهای غیرعادی همسو با این کنکاش علاقه‌مندی خود، حمایت‌شان کنید.

آن‌ها را تشویق کنید دریابند جهان چگونه کار می‌کند و احساسات خود را کورکورانه دنبال نکنند. خود را محدود به یک سری کارهای عادی و رایج نکنند و اگر واقعا علاقه‌مند چیزی هستند، دنبالش بروند و دست به کارهای شگفت‌انگیزی بزنند تا تجربه‌های تازه‌تری به دست بیاورند.

اما این خارج شدن از عرف نباید به معنای دست به هر کاری زدن و شگفت‌انگیز بودن تفسیر شود و همیشه باید یک لایه عقل‌گرایی و منطق در کارها حاکم شود.

منبع: گاهنامه مدیر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مهدی
    0

    جو جوامع مختلف با هم فرق میکنه نمیشه یه توصیه کلی برای همه ی مردم دنیا داشت
    تو ایران ممکنه با یه ریسک چنان زمین بخوری که دیگه نتونی بلند شی تازه اگه از ابتدا چیزی برای ریسک داسته باشی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها