کاهش فشار خون با نوشیدنی های داغ

نگران فشار خون بالا هستید؟ سعی کنید نوشیدنی‌های مفید برای قلب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مطمئن باشید که این نوشیدنی‌ها همراه با ورزش منظم و برنامه غذایی هوشمندانه، می‌توانند به پیشگیری و کنترل فشار خون بالا کمک کنند.

کاهش فشار خون با نوشیدنی های داغ

به نقل از هلث، اگر بخواهید فشار خون بالای خود را کاهش دهید، ممکن است از قبل بدانید که باید غذاهای پر سدیم مانند غذاهای حاوی گوشت‌ موجود در اغذیه فروشی‌ها، سوپ‌های کنسرو شده با سدیم و پیتزاهای یخ زده را محدود کنید همینطور برای مصرف چربی‌های ناسالم و نوشابه‌های پر از قند و سایر نوشیدنی‌ها که می‌توانند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به فشار خون شما شوند، احتیاط کنید.

اما در مورد غذاهایی که باید بیشتر مصرف کنید چه می‌دانید؟ نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه به همراه پروتئین بدون چربی می‌تواند به پیشگیری و کنترل فشار خون بالا کمک کند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم به رژیم غذایی گیاهی روی آورده‌اند تا میزان فشار خون و سطح کلسترول بد خون (LDL ) را کاهش دهند.

البته، آنچه برای نوشیدن انتخاب می‌کنید نیز مهم و ممکن است فشار خون بالای شما را به سادگی کاهش دهد. ترکیبات موجود در نوشیدنی‌هایی که در ذیل معرفی شده ممکن است راه‌های جدیدی برای درمان فشار خون بالا ارائه دهد.

نوشیدنی داغی که فشار خون را کاهش می‌دهد

چای سیاه و چای سبز

چای سیاه و سبز هر دو حاوی ترکیبات خاصی هستند که باعث شل شدن و گشاد شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون می‌شوند. دانشمندان پیش‌بینی کردند که خواص ضد فشار خون چای می‌تواند گزینه‌های درمانی امیدوارکننده‌ای را برای کاهش فشار خون ارائه دهد. برگ‌های چای حاوی فلاونوئیدهای اپی گالوکاتچین ۳-گالات و اپی کاتچین گالات هستند که اعضای خانواده کاتچین محسوب می‌شوند.

نتایج پژوهش کنونی نشان داد که این کاتچین‌ها می‌توانند KCNQ۵ را فعال کنند که به نوبه خود باعث شل شدن عروق خونی می‌شود؛ KCNQ۵، کانال پتاسیم است که در ماهیچه صاف رگ‌های خونی یافت می‌شود. کاتچین‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی موثر در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

پروفسور جفری ابوت، محقق ارشد این تحقیق گفت: ما با استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای دریافتیم که کاتچین‌های خاص به پای سنسور ولتاژ متصل می‌شوند و شامل بخشی از KCNQ۵ است که به کانال اجازه می‌دهد در پاسخ به تحریک سلولی باز شود. این اتصال به کانال اجازه می‌دهد تا در فرآیند تحریک سلولی خیلی راحت‌تر و زودتر باز شود.

تقریبا از هر سه نفر جمعیت بالغ یک نفر دارای فشار خون بالاست که عامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ زودرس در سراسر جهان است بنابراین، یافتن راه‌هایی برای درمان این بیماری می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

نتایج تحقیقات گذشته نشان داده است که نوشیدن چای می‌تواند به‌طور مداوم فشار خون را در مقادیر کم کاهش دهد و درک اثر کاتچین ها بر KCNQ۵ می‌تواند به توسعه داروهای ضد فشار خون با کارایی بالاتر کمک کند.

نوشیدنی داغی که فشار خون را کاهش می‌دهد

بسیاری از کشورها، مانند ایالات‌متحده آمریکا و بریتانیا، چای را با شیر می‌نوشند، اما مزایای ضد فشار خون چای ممکن است با مخلوط کردن آن با شیر کاهش یابد. گروه تحقیقاتی این ایده را آزمایش کردند و دریافتند که وقتی شیر به چای سیاه اضافه می‌شود، فعال شدن KCNQ۵ را مسدود می‌کند با این حال، پروفسور ابوت معتقد است که بدن انسان واکنش متفاوتی نشان می‌دهد.

ما معتقد نیستیم که این مورد به معنای این است که هنگام نوشیدن چای باید از شیر اجتناب کرد تا از خواص مفید چای استفاده کند. ما مطمئن هستیم که محیط معده انسان کاتچین‌ها را از پروتئین‌ها و سایر مولکول‌های موجود در شیر جدا می‌کند.

علاوه بر این، این گروه تأثیر دما بر چای را بررسی کرد و دریافت که در دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد، ترکیب چای تغییر می‌کند و تأثیرات بیشتری بر فعال‌سازی KCNQ۵ می‌دهد.

پروفسور ابوت توضیح داد: صرف‌نظر از اینکه چای سرد یا گرم مصرف شود، این دما پس از نوشیدن چای حاصل می‌شود، زیرا دمای بدن انسان حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین، به سادگی با نوشیدن چای، خواص مفید و ضد فشار خون آن را فعال می کنیم.

KCNQ۵ همچنین در مغز بیان می شود و در تنظیم عملکرد عصبی نقش دارد. جهش در گونه‌های ژن KCNQ۵ عملکرد کانال آن را به درستی متوقف می‌کند و باعث اختلالات مغزی می‌شود که به آن انسفالوپاتی صرعی (تشنج) معروف است با این حال، کاتچین‌ها توانایی عبور از سد خونی مغزی و فعال کردن KCNQ۵ را دارند.

این کشف ممکن است به دانشمندان کمک کند تا درمانی برای رفع کانال‌های شکسته KCNQ۵ و اصلاح حساسیت مغز در مورد تشنج ایجاد کنند. و نتایج آن در نشریه Cellular Physiology and Biochemistry منتشر شده است.

نوشیدنی داغی که فشار خون را کاهش می‌دهد

چای ترش

نوشیدنی دیگری که موجب کاهش فشارخون بالا می‌شود چای ترش است؛ بر اساس نتایج تحقیق که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نوشیدن چای ترش ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. شرکت‌کنندگان در گروه مداخله به مدت یک ماه هر روز صبح دو فنجان چای ترش می‌نوشیدند که منجر به کاهش قابل توجه فشار خون در مقایسه با گروه کنترل بدون نوشیدن چای شد. چای ترش، حاوی آنتوسیانین و سایر آنتی اکسیدان‌هاست. در بررسی سال ۲۰۲۰ محققان توضیح دادند که آنتوسیانین‌ها و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است به رگ‌های خونی کمک کنند تا در برابر آسیب‌هایی که می‌تواند باعث آسیب به آنها شود، مقاومت کنند. بسیاری از ترکیبات چای ترش رنگ قرمز روشن ایجاد می‌کنند و طعم ترش به این نوشیدنی می‌دهند.

نوشیدنی داغی که فشار خون را کاهش می‌دهد

آب انار

نوشیدنی دیگری که موجب کاهش فشارخون بالا می‌شود آب انار است؛ آب انار سرشار از پتاسیم و سایر مواد مغذی مفید برای قلب و فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن سه برابر چای سبز است. بنابراین جای تعجب نیست که نتایج پژوهش در سال ۲۰۱۸  نشان داد که نوشیدن روزانه ۶ اونس (معادل تقریبا 0.170 لیتر) آب انار به مدت ۶ هفته به‌طور قابل توجهی باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در مقایسه با افرادی شد که آب انار مصرف نمی‌کردند.

نوشیدنی داغی که فشار خون را کاهش می‌دهد

شیر کم چرب

نوشیدنی دیگر برای کاهش فشارخون بالا شیر کم چرب است، شیر سرشار از فسفر، پتاسیم و کلسیم سه ماده مغذی مرتبط با فشار خون سالم و غنی شده با ویتامین D است ویتامینی که فشار خون سالم را افزایش می‌دهد. در تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۹ محققان دریافتند که وقتی مردان و زنان رژیم غذایی سرشار از لبنیات را طی ۶ هفته مصرف کردند که شامل ۵ تا ۶ وعده شیر، ماست و پنیر کم‌چرب بود، شرکت‌کنندگان هم فشار خون سیستولیک و هم دیاستولیک خود را کاهش دادند. فشار خون دیاستولیک، به‌طور متوسط به ترتیب حدود ۴.۵ و ۳ امتیاز کاهش یافت در مقایسه با زمانی که یک وعده یا کمتر لبنیات در روز به مدت ۶ هفته مصرف کردند. محققان بر این باورند که گنجاندن مقدار زیادی لبنیات در رژیم غذایی شما ممکن است بتواند در پیشگیری و درمان فشار خون بالا نقش داشته باشد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها