چطور به بچه‌ها پول تو جیبی بدهیم؟

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در خانواده بحث پول توجیبی فرزندان است!

چطور به بچه‌ها پول تو جیبی بدهیم؟

از یک طرف بچه‌ها معترض هستند که پول تو جیبی که برای مخارجشان دریافت می‌کنند کافی نیست و از طرف دیگر والدین نیز معتقدند که بچه‌ها ولخرج هستند. اما بد نیست بدانید که پول تو جیبی اولین ابزار آموزش مدیریت پول برای بچه‌هاست پس باید بدانیم چطور به آن‌ها پول تو جیبی بدهیم.

والدین از سر دلسوزی با فرزند خود صحبت می‌کنند، نصیحت می‌کنند و راهکار می‌دهند، اما باید بدانیم که این حرف‌ها موثر نیست. هیچکس از نصیحت خوشش نمی‌آید پس باید در عمل به فرزندان خود سواد مالی یاد دهیم تا یاد بگیرند که چطور پول خود را مدیریت کنند. 

مهمترین ابزار آموزش عملی برای مدیریت مالی، همین پول تو جیبی فرزندان ماست، اما سوال اصلی اینجاست که چطور پول جیبی بدهیم تا به یادگیری فرزند ما کمک کند؟!

۱. نظم را رعایت کنید:

با رعایت نظم، بچه یاد می‌گیرد قرار نیست هر زمان و هر جا که پولی لازم بود، برای او مهیا شود. در این صورت فرزند شما درک می‌کند اگر امروز با پولم فلان وسیله را خرید کردم، تا آخر هفته پولی برام باقی نمی‌ماند. پس بهترین کار این است که در سنین پایین، پول تو جیبی روزانه باشد و با ورود فرزندتان به مدرسه پرداخت‌ها بصورت هفتگی صورت بگیرد.

۲. بچه شما کارمند شما نیست و پول تو جیبی هم حقوق نیست!

پول تو جیبی هم مثل خوراک ، پوشاک و... یک نیاز واجب بچه‌هاست، پس شما به عنوان فردی که مسئولیت بزرگ کردن بچه را بر عهده دارید، وظیفه تامین هزینه‌هایش هم برعهده شماست و باید برای فرزند خود هزینه کنید. نکته مهم اینجاست که هیچ توجیهی برای منت گذاشتن وجود ندارد. 

کاری نکنید که فرزندتان با شرمساری و تنفر پول تو جیبی بگیرد!

۳. پول تو جیبی باید طی سه مرحله پرداخت شود:

زمان پرداخت پول تو جیبی بودجه بندی کنید و پول را به سه قسمت مطابق زیر تقسیم کنید. توجه داشته باشید که نباید کل پول را یکجا پرداخت کرد طبق اصول حسابداری ذهنی باید پول‌ها را تفکیک کنیم و برای بچه مشخص کنیم که هر پول متعلق به چه کاری است.

یک قسمت برای مخارج ضروری روزمره یک قسمت برای برای پس انداز کردن و یک قسمت هم برای کمک به دیگران.

اما چطور به بچه ها این سه قسمت را توضیح دهیم؟

قسمت اول: برای صرف مخارج ضروری توست.

با این توضیح «مهارت خرج کردن» را به او یاد می‌دهید.

قسمت دوم: برای اینکه پول جمع کنی تا بتوانی در آینده چیزهایی که دوست داری را تهیه کنی!

با این جمله اهمیت «مهارت پس‌انداز» را یاد می‌دهید.

قسمت سوم: برای این است که با این پول کاری کنی تا یک یا چند نفر غیر از خودت، خوشحال شوند!

با گفتن این جمله «مهارت بخشندگی» را درون فرزند خود تقویت می‌کنید و این را در او نهادینه می‌کنید که خوشحالی و لذت فردی در گرو لذت جمعی است!

۴. پول تو جیبی وسیله تشویق و تنبیه نیست.

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید بکنید این است که با کم و زیاد کردن پول تو جیبی، بچه را تشویق یا تنبیه کنید! پرداخت پول در ازای کارهایی که جزو وظایف فرزندان است، او را متوقع و شرطی می‌کند. با این کار درواقع برای فرزندتان «اضطراب پولی» ایجاد می‌کنید.

۵. بچه شما قلک شما نیست

اگر به فرزندتان جایزه تعلق گرفت یا پول تو جیبی‌اش را مدتی جمع کرد، آن پول را صرف مصارف خود نکنید. چرا که با این کار کل انگیزه بچه از پس‌انداز را نابود خواهید کرد. اشتباهی که خیلی از والدین ما در دوران کودکی انجام دادند این بود که پول عیدی، تولد و… را به بهانه نگهداری می‌گرفتند و هیچوقت خبری از آن پول نبود!

۶. بازجو نباشید

دائما مثلا یک بازجو از فرزند خود نپرسید چرا خرج کردی؟ کجا خرج کردی؟ چه ضرورتی داشت که خرج کردی؟

به او پیشنهاد بدهید ولی اجازه دهید در تصمیم‌هایش استقلال پیدا کند. به فرزندتان اجازه اشتباه کردن و تجربه زود تمام شدن پول را بدهید. اگر چند بار زیاد خرج کند و زود پول تو جیبی‌اش تمام شود، کم کم یاد می‌گیرد چطور پول خودش را مدیریت کند. اجازه دهید فرزندتان در کودکی متوجه آثار ناخوشایند این کار شود تا در بزرگسالی بتواند بهتر عمل کند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها