ویتامین مفید برای سلامت پوست

ویتامین ب به دلیل انواع مختلفی که دارد ممکن است برای مصرف عموم گیج‌کننده به نظر برسد با این حال هشت نوع ویتامین ب وجود دارد که بعضی‌ از آنها بسیار معروف هستند و بعضی دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

ویتامین مفید برای سلامت پوست

هر کدام از ویتامین‌ها برای بدن خواص مفید و متفاوتی دارند. ویتامین ب با گونه‌های متعدد خود که شامل ب۱، ب۲، ب۳، ب۵، ب۶، ب۷، ب۹ و ب۱۲ می‌شود از جمله این ویتامین‌ها است.

ب۱۲ (کوبالامین) معمولاً ویتامینی است که بیش از همه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند چرا که وجودش برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون، دی‌ان‌ای، انرژی، عملکرد مغز و سایر بافت‌های عصبی حیاتی است. اما ب۳ یا «نیاسین» تا حدی گمنام‌تر باقی مانده است.

نیاسین در واقع یک مولکول کلیدی است که به انواع عملکردهای بدن کمک می‌کند و به ویژه برای پوست مفید است.

نیاسین برای بدن چه می‌کند؟

این ویتامین کمتر آشنا، در صدها واکنش شیمیایی در بدن ما که به سوخت و ساز و متابولیسم انرژی ربط دارند دخالت دارد.

نیاسین دارای فواید متعددی برای سلامتی ما است. این ویتامین کلسترول «بد» (از جمله ال‌دی‌ال و تری گلیسیرید) را در بدن کاهش می‌دهد، در حالی که میزان کلسترول «خوب» از جمله اچ‌دی‌ال را بالا می‌برد.

دکتر شاد مروستی، متخصص پزشکی خانواده در آریزونا، می‌گوید: نیاسین می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، از سلول‌های پوست محافظت کند و به طور بالقوه به پیشگیری از دیابت نوع ۱ کمک کند.

نیاسین چگونه به پوست کمک می‌کند؟

همچنین دکتر مایا توسنی، پزشک متخصص پوست، در این باره می‌گوید مصرف نیاسین به شکل نیاسینامید (یا نیکوتین آمید) یک گزینه درمانی ایمن، مفید و کم‌هزینه برای موارد پیش‌سرطانی و سرطان‌های پوست غیر ملانوم محسوب می‌شود.

به گفته وی این به این دلیل است که وقتی کراتینوسیت‌ها (سلول‌های پوستی که در لایه بیرونی پوست یافت می‌شوند) نیاسین کافی نداشته باشند، منجر به تجمع گونه‌های فعال اکسیژن (رادیکال‌های آزاد) می‌شوند و این امر می‌تواند موجب ایجاد سلول‌های سرطانی شود. در صورت کمبود نیاسین، این کراتینوسیت‌ها بیشتر در معرض آسیب دی‌ان‌ای و مرگ سلولی هستند.

نیاسین همچنین می تواند در پیشگیری از برخی سرطان‌های پوست کمک کند. نیاسین امید به عنوان یک عامل پیشگیرانه در بیمارانی که در معرض خطر بالای ابتلا به کراتوزهای اکتینیک پیش‌سرطانی و همچنین سرطان‌های پوستی مانند کارسینوم سلول بازال و سلول سنگفرشی هستند استفاده می‌شود.

محققان در سال‌های اخیر از مزایای بیشتری از این ویتامین آگاه شده‌اند. آن‌ها می‌گویند به نظر می‌رسد نیاسین برای درمان سرطان، پیری و بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیک بدن نیز مفید است.

منابع غنی از نیاسین کدامند؟

نیاسین را می‌توان در بسیاری از غذاها یافت با این حال این ماده در برنج قهوه‌ای، سیب زمینی‌ها، مرغ و آجیل به ویژه بادام زمینی وجود دارد.

متخصصان تغذیه می‌گویند: مصرف نیاسین به عنوان یک مکمل نیز به طور کلی بی‌خطر است، زیرا در داخل بدن تبدیل به یک ویتامین محلول در آب می‌شود به این معنی که مقادیر اضافی آن از طریق ادرار دفع خواهد شد. 

با این حال مصرف چنین مکملی می تواند عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی داشته باشد و برای همین کارشناسان توصیه می‌کنند قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود حتما مشورت کنید.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها