طرز تهیه دلمه کدو سبز خوشمزه و مجلسی

دلمه یک کلمه ترکی می‌باشد و به معنی (پرشدن یا پرکردن) است. منشاء غذای دلمه مشخص نیست ولی در ایران و بسیاری از کشورهای عربی، ترکیه، آذربایجان، مصر و یونان پخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

طرز تهیه دلمه کدو سبز خوشمزه و مجلسی

 دلمه های ایرانی انواع مختلفی دارند مثل دلمه بادمجان، دلمه کدو سبز، دلمه برگ مو، فلفل دلمه، دلمه گوجه‌فرنگی. دلمه با مواد مختلفی پر می‌شود در بعضی از انواع دلمه از گوشت و ادویه، در برخی از گوشت و سبزیجات معطر و برنج و گاهی بدون گوشت بوده و با برنج و سبزیجات درست می شود.

دلمه کدو سبز همانند دلمه بادمجان پخته می شود اما دشوارتر است زیرا کدو سبز بافت ترد تر و شکننده تری دارد و خالی کردن شکمش دقت می خواهد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دلمه کدو سبز در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم :

میزان مورد نیاز :

کدو سبز درشت

۶ عدد

گوشت چرخ کرده

۲۵۰ گرم

سبزی دلمه (ترخون، گشنیز، نعنا و شوید)

۱ پیمانه

گوجه فرنگی

۳ عدد

پیاز

۲ عدد

برنج نیم پز

یک و نیم پیمانه

سرکه و شکر و زرشک

به مقدار لازم

فلفل کاپی

چند دانه برای عطر

طرز تهیه دلمه کدو سبز در منزل

طرز تهیه دلمه کدو سبز در منزل

مرحله اول

برای تهیه دلمه خوشمزه کدو سبز در ابتدای کار، کدو های درشت را خوب می شوییم. سپس با پوست نصف می کنیم و با ابزار مخصوص داخل کدوها را خالی می کنیم. کدو را داخل آب جوش و نمک به مدت ۱۵ دقیقه می جوشانیم.

مرحله دوم

سپس از آب جوش خارج می کنیم آن را درون یک آبکش می ریزیم تا آب اضافه آن خارج و خنک شود. در ادامه برنج را که از دو ساعت قبل خیس کرده ایم، آب کش کرده و درون یک قابلمه آب جوش می ریزیم و با کمی نمک می گذاریم تا بپزد.

مرحله سوم

در این مرحله وقتی برنج ها نیم پز شد، آن را آب کش کرده و کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله چهارم

در این مرحله پیاز های خرد شده را به روغن اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا شیشه ای و سبک شود. سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کرده و حسابی تفت می دهیم. حالا گوشت و سیر را هم به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله هم چنان مواد را با حرارت تند تفت می دهیم تا کاملاً رنگ گوشت تغییر کند و عطر سیر و ادویه بیرون بیاید. سبزی دلمه را هم اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. در آخر، برنج نیم پز و زرشک را هم به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله، گوجه ها را پوره می‌کنیم با کمی روغن زیتون روی حرارت می گذاریم تا کمی آب آن تبخیر شود. یک ظرف مناسب فر برداشته و از پوره گوجه فرنگی، کف ظرف می ریزیم. سپس از مواد برنجی، داخل کدو را پر می کنیم.

عکس دلمه کدو سبز

مرحله هفتم

کدو ها را روی پوره گوجه می چینیم. سپس سرکه و شکر را بستگی به ذائقه، ترکیب می کنیم و روی دلمه ها می ریزیم. فلفل ها را کنار دلمه می گذاریم و روی آنها را فویل می‌کشیم و داخل فر به مدت نیم ساعت می گذاریم تا پخته شود.

مرحله هشتم

می توان کدو ها را سرخ کرد اما کدو آب پز شده سالم و رژیمی است. این غذا را می توان در کنار ماست و سیر سرو نمود. در دستور اصلی این غذا اصلاً رب گوجه فرنگی وجود ندارد و از پوره گوجه فرنگی استفاده شده است. اگر رنگ قرمز تری دوست داشتیم از رب گوجه هم می توانیم استفاده کنیم.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها