درمان‌های خانگی رفع شوره سر

شوره سر می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد کافی است اول علت آن را پیدا کنیم سپس برای درمانش دست به کار شویم تا برای همیشه از شر آن خلاصی یابیم.

درمان‌های خانگی رفع شوره سر

شوره سر یکی از معضلاتی است که هرکس با آن مواجه می‌شود به سرعت دنبال راهکار برای خلاصی از آن می‌گردد. این مشکل علاوه بر اینکه جلوه بدی به موها می‌دهد در صورت تشدید می‌تواند حتی موجب ریزش موی سر شود. شوره سر در بین نوجوان نیز بسیار رایج است و اغلب خانواده‌ها به دنبال راهکار برای درمان این معضل هستند. علاوه بر شامپوهای ضدشوره که قطعا‍ً تبلیغات آنها را زیاد دیده‌اید راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که در طب سنتی نیز به آنها اشاره شده است.

شوره سر می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد؛ کافی است اول علت آن را پیدا کنیم سپس برای درمان آن دست به کار شویم تا برای همیشه از شر آن خلاصی یابیم؛ خشکی بیش از حد یا چربی بیش از حد پوست سر، مالاسزیا- یک نوع قارچ-، مشکلات عاطفی، آلرژی داشتن به محصولات مراقبت از مو، استرس، رژیم غذایی نامتعادل، هورمون‌ها، کمبود ویتامین‌ها، تعویض مداوم و زودهنگام محصولات مراقبت از مو، تغییر آب و هوایی به خصوص در زمستان، استفاده زیاد از ژل مو یا اسپری مو یا سایر محصولات می‌توانند از دلایل ایجاد شوره سر باشند که در نتیجه می‌تواند منجر به تحریک پوست و خارش و ریزش موی سر شود.

در اینجا قصد داریم چندین راهکار برای درمان شوره موی سر به شما معرفی کنیم.

ماست‌درمانی 

ماست علاوه بر تمام خواصی که دارد می‌تواند به عنوان یک آبرسان قوی به پوست سر کمک کند تا از شر شوره‌ها خلاصی یابد. کافی است مقداری ماست را پیش از حمام روی پوست سر خود ماساژ دهید و بعد از ۱۰الی ۱۵ دقیقه طبق روال استحمام کنید و موهای خود را بشویید تکرار این درمان می‌تواند به مرور شوره سر را کاهش دهد. 

درمان شوره با سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند به عنوان یک ماده اسیدی شوره سر را به خصوص در مواقعی که علت آن مشکلات قارچی است برطرف کند. برای استفاده از این ماده باید بعد از پایان شست‌وشوی موی خود با شامپو و نرم‌کننده، سرکه سیب را روی موها و پوست سر خود اسپری کنید و بعد از ۱۰ دقیقه موها و پوست سر را آبکشی کنید. سرکه سیب علاوه بر خاصیت درمانی خود به شفافیت و درخشندگی موهای شما نیز کمک می‌کند.

آبلیمو درمانی 

آبلیمو ترش نیز کاری شبیه به سرکه سیب با پوسته‌های سر شما می‌کند. آبلیمو به دلیل خاصیت اسیدی بودن از پوسته پوسته شدن کف سر و بروز قارچ نیز پیشگیری می‌کند ضمن اینکه به دلیل اینکه دارای مقادیر زیادی ویتامین C است می‌تواند کمبود ویتامین پوست سرتان را نیز تا حدودی جبران کند.

روغن‌درمانی

روغن‌درمانی برای زمانی است که شوره سر شما به دلیل خشکی بیش از حد پوست سرتان ایجاد شده است، در این زمان می‌توانید یک روغن ملایم نظیر روغن بچه یا روغن نارگیل را کمی روی حرارت گرم کنید در حدی که باعث سوختن پوست نشود، سپس روغن را به پوست سر مالید و کمی ماساژ دهید و بعد از آن یک حوله گرم را دور سر و موها بپیچید و ۲۰ الی ۳۰ دقیقه مکث کنید. سپس حوله را باز کنید و اجازه دهید چندین ساعت مثلاً یک شب تا صبح هوا به موهای پوست‌تان برسد و بعد از آن حمام کنید. شایان ذکر است شستن روغن از روی پوست کار کمی دشواری است پس اگر فکر می‌کنید چربی اضافه روی موها و پوست‌تان باقی مانده دو بار موهای خود را شامپو کنید تا چربی‌ها کامل از روی مویتان شسته و پاک شود.

روغن رزماری

رزماری خاصیت‌های فراوانی دارد که یکی از آنها خاصیت درمانی آن در رفع شوره سر است. اگر دقت کنید در بیشتر شامپوهای ضد شوره از عصاره رزماری نیز در ترکیب آنها استفاده شده است. بنابراین استفاده از روغن رزماری علاوه بر تقویت پیاز مو و رشد بیشتر موها می‌تواند به رفع شوره سر نیز کمک کند. روغن رزماری را می‌توانید به تنهایی یا با ترکیب سرکه سیب روی پوست سر بریزید و ماساژ دهید و بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بشویید و آبکشی کنید. 

درمان شوره سر با جوش شیرین 

کمی جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و روی پوست سر ماساژ دهید و سپس بشویید. جوش شیرین به از بین رفتن شوره سر کمک زیادی می‌کند. 

از بین بردن شوره سر با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یک گیاه فوق‌العاده برای تقویت پوست و مو است. یک برگ آلوئه‌ورا را از وسط برش بزنید و ژل وسط برگ را درون ظرفی بریزید و پیش از حمام این ژل را به پوست سر خود بزنید و سپس موهای خود را بشویید. هفته‌ای دو بار از این روش استفاده کنید تا کم‌کم شوره سرتان از بین برود. آلوئه‌ورا علاوه بر خاصیت درمانی‌ای که برای شوره سر دارد برای تقویت موها و نرمی مو مفید است و از ایجاد موخوره نیز جلوگیری می‌کند.

ماسک زرده تخم‌مرغ 

زرده یک یا دو عدد تخم‌مرغ را بسته به حجم مو، از سفیده جدا کنید و روی پوست سر خود بمالید. اگر می‌خواهید از خواص تقویتی آن نیز برخوردار شوید بعد از آغشته کرد پوست سر به زرده تخم‌مرغ یک کلاه رنگ روی سر بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه استحمام کنید. زرده تخم‌مرغ به دلیل اینکه دارای چربی نیز هست هم به نرمی و شفافیت موهای شما کمک می‌کند و هم شما را از شر شوره سر خلاصی می‌دهد.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها