دلیل سفیدک زدن لباس در ماشین لباس‌شویی

این روزها روزهای نزدیک‌شدن به نوروز و سال نوست و بسیاری از ما درحال خانه‌تکانی و شست‌وشو هستیم و شاید این روزها بیش‌از گذشته از ماشین لباس‌شویی استفاده و به شستن آن دقت کنیم. یکی از مشکلاتی که شاید با آن روبه‌رو شده‌ باشید سفیدک زدن لباس در ماشین لباس‌شوییست.

دلیل سفیدک زدن لباس در ماشین لباس‌شویی

این روز‌ها روز‌های نزدیک‌شدن به نوروز و سال نوست و بسیاری از ما درحال خانه‌تکانی و شست‌وشو هستیم و شاید این روز‌ها بیش‌از گذشته از ماشین لباس‌شویی استفاده و به شستن آن دقت کنیم. یکی از مشکلاتی که شاید با آن روبه‌رو شده باشید سفیدک زدن لباس در ماشین لباس‌شوییست.

همه ما می‌خواهیم هنگامی‌که لباس‌هایمان را در ماشین لباس‌شویی می‌ریزیم پس از تمام شدن کارش یک لباس سالم و تمیز تحویل بگیریم نه یک لباس بدبو و پر از لک و سفیدک.

این مشکل را بسیاری به‌ویژه روی لباس‌های رنگی دارند که پس از شستن آن‌ها در ماشین شاهد لک و رگه‌های سفیدی روی آن‌ها هستند. اما دلیل این موضوع چیست؟ شاید برخی گمان کنند این رگه‌های سفید باقی‌مانده پودر ماشین است که برروی لباس باقی مانده است، اما همیشه هم این‌گونه نیست.

 باید بدانید ماشین لباس‌شویی مانند هر وسیله دیگری نیاز به مراقبت و اصولی برای نگهداریست تا کارایی لازم را داشته باشد و کار خود را به خوبی انجام دهد. در این‌جا به چند دلیل اشاره می‌کنیم که سبب سفیدک زدن روی لباس در ماشین لباس‌شویی می‌شود.

جرم کثیفی در مخزن ماشین لباس‌شویی

درست است که ماشین لباس‌شویی خود عاملی برای شست‌وشوی کثیفی‌هاست، اما خود نیازمند رعایت اصول بهداشتی و تمیزکاریست تا بتواند خوب و سالم کارش را انجام دهد. یکی از دلایل این‌که روی لباستان پس از شست‌وشو لک باقی می‌ماند وجود جرم و کثیفی در مخزن ماشین است ضمن این‌که سختی آب سبب می‌شود در ماشین لباس‌شویی جرم تشکیل شود که همان‌ها در شستن خوب لباس‌ها مانع به‌وجود می‌آورند.

باید به این موضوع دقت داشته باشید که دست‌کم سه ماه یک بار ماشین لباس‌شویی خود را تمیز و رسوب‌زدایی کنید. اگر جرم‌گیر ندارید که پودر‌های آماده است می‌توانید از ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین برای این کار بهره بگیرید.

ریختن پودر ماشین لباس‌شویی در جای نادرست

همان‌گونه‌که می‌دانید تمامی ماشین‌های لباس‌شویی اتوماتیک دارای ۳ بخش جداگانه برای پودر، مایع و نرم‌کننده هستند. گاهی برخی گمان می‌کنند این سه بخش با دیگری تفاوت ندارد بنابراین پودر ماشین لباسشویی را در بخش که دوست داشته باشند می‌ریزند. اگر کسی به اشتباه پودر را در بخش ویژه و مخصوص نرم‌کننده بریزد و از آن‌جایی‌که نرم‌کننده لباس در لحظات پایانی به لباس‌ها اضافه می‌شود، پر شدن محفظه نرم‌کننده با پودر ماشین لباس‌شویی سبب می‌شود پودر در لحظات پایانی شست‌وشو به لباس‌ها افزوده شود و زمان کافی برای حل شدن در آب را نداشته باشد.

سفیدک زدن لباس در ماشین لباس‌شویی

بیش از گنجایش ماشین لباس‌شویی لباس ریختن در آن

برای تمیزی بیش‌تر لباس‌ها، ماشین لباس‌شویی باید به اندازه کافی بچرخد تا لباس‌ها روی هم کشیده شوند. قراردادن لباس، بیش از گنجایش ماشین لباسشویی، مانع از چرخش آن می‌شود و سبب به‌وجودآمدن لکه سفید روی لباس‌ها خواهد شد.

اگر مشکل این باشد با شست‌وشوی دوباره لباس‌ها این لک‌ها پاک می‌شوند. اگر احساس کردید ماشین خوب و درست نمی‌چرخد بهتر است با نمایندگی و بخش تعمیرات آن تماس بگیرید.

استفاده از پودر ماشین لباس‌شویی نامرغوب

یکی از رایج‌ترین دلایل به‌وجودآمدن لک و رگه‌های سفید روی لباس استفاده از پودر ماشین نامرغوب و بی‌کیفیت است. برخی گمان می‌کنند پودر‌ها هیچ تفاوتی با هم ندارند و تاثیری هم بر نتیجه شست‌وشو برجای نمی‌گذارند درصورتی‌که این موضوع کاملا نادرست است.

باید بدانید پودر‌ها و کیفیتشان با هم متفاوت است ضمن این‌که نقش مهمی در طول عمر ماشین لباس‌شویی و تمیزی بیش‌تر لباس‌ها را دارد. اگر پودر ماشین کیفیت لازم را نداشته باشد این امکان وجود دارد که به‌خوبی در آب حل نشود بنابراین سبب می‌شود مواد شوینده روی لباس بمانند و روی آن لکه‌های سفید به‌وجود آورند.

استفاده بیش از اندازه از پودر ماشین لباس‌شویی و نرم کننده لباس

یکی دیگر از عوامل سفیدک‌زدن لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی استفاده بیش‌از اندازه پودر است. برخی گمان می‌کنند هرچه پودر بیش‌تری در ماشین بریزند لباس‌ها بهتر و بیش‌تر تمیز می‌شوند درصورتی‌که اصلا این‌گونه نیست و همین کار سبب سفیدک‌زدن آن‌ها می‌شود.

اندازه پودر و آب مصرفی را متناسب با مقدار لباسی که می‌خواهید بشویید تنظیم کنید. چنان‌چه برای لطافت بیش‌تر لباس‌ها تصمیم دارید از نرم‌کننده لباس استفاده کنید، بهتر است از نرم‌کننده در ماشین لباس‌شویی غیر‌اتوماتیک استفاده نکنید؛ چون در ماشین لباس‌شویی معمولی، نرم‌کننده لباس به درستی در آب مخلوط نمی‌شود و سبب ماندن لکه سفید روی لباس می‌شود.

مشکلات ماشین لباس‌شویی

خرابی شیرآب در بخش جاپودری ماشین لباس‌شویی

همان گونه که اشاره کردیم ماشین لباسشویی دارای محفظه‌ای برای ریختن پودر است. با شروع کارکردن ماشین لباس‌شویی، موادشوینده به کمک شیر آب تعبیه شده در این محفظه، به دیگر بخش‌ها انتقال پیدا می‌کند. شیرآب خراب، از انتقال، با سرعت بالا جلوگیری می‌کند. همین کار، سببمی‌شود که انتقال مواد شوینده دچار مشکل شود و کمی از موادشوینده در زمان پایانی شست‌وشو یا آبکشی، دیرتر به دیگ برسد. می‌توان نتیجه گرفت که خرابی شیرآب سبب دیر و نامنظم رسیدن مواد شوینده به دیگ و باقی ماندن آ‌ن‌ها برروی لباس می‌شود.

شیوه پاک کردن سفیدک از روی لباس‌ها

برای از بین‌بردن هر چیزی شیوه‌ای خاص وجود دارد که اگر آن را بدانید آسوده‌خاطر می‌توانید آن را انجام دهید. برای پیش‌گیری و پاک‌شدن لک‌های سفید روی لباس پس از شست‌وشو هم راه‌هایی وجود دارد؛ که در این‌جا به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نخست باید دقت کنید که این لک و رگه‌ها به چه دلیل روی لباس‌ها به‌وجود آمده‌اند.

اگر لباس‌هایتان براثر ریختن بیش‌از اندازه پودر دچار این مشکل شده‌اند از این پس اندازه پودر را تنظیم کنید و لباس‌ها را بار دیگر و بدون پودر آب‌کشی کنید.
دقت کنید از پودر‌های باکیفیت برای شستن لباس‌هایتان استفاده کنید.

اگر جرم و آلودگی روی لباس‌ها دیدید، بهتر است پیش از هر چیز به طور اساسی دستگاه خود را جرم‌زدایی کنید. در بالا در مورد استفاده از سرکه سفید و جوش‌شیرین توضیح دادیم که می‌توانید برای جرم‌زدایی ماشین لباس‌شویی از آن بهره بگیرید.

اگر متوجه شدید که آب ورودی به دستگاه سرد است به احتمال زیاد المنت‌های ماشین لباسشویی خراب شده و به تعمیر نیاز دارد.

برای کنترل دمای آب لباسشویی می‌توانید در هنگام شست‌وشو، شیشه دردستگاه را لمس کنید. چنان‌چه شیشه گرم نبود، اطمینان پیدا کنید که آب سرد وارد ماشین شده است.
هر سال از نمایندگی برندی که ماشین لباس‌شویی متعلق به آن است بخواهید برای سرویس و چک‌کردن دستگاهتان بیایند و آن را بررسی کنند.

منبع: رویداد24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها