مد‌های طراحی منزل در سال ۲۰۲۳

در این مطلب با گرایشات به‌روز و ازمدافتاده‌ی امسال از دید طراحان داخلی آشنا می‌شوید.

مد‌های طراحی منزل در سال ۲۰۲۳

بعضی از بهترین طراحان داخلی درباره‌ی گرایشات به‌روز و ازمدافتاده‌ی امسال نظرات خودشان را اعلام کرده‌اند. از نظر این کارشناسان، مبلمان منحنی، نورپردازی فراگیر و رنگ‌های جسورانه امسال مد روز هستند.

از طرف دیگر استفاده از مواردی مثل مبلمان فَست (جنبشی شبیه فست‌فود که به ساخت مبلمان ارزان با عمر کوتاه اشاره دارد) یا وسایل ساخته شده از چوب نخل و شَبی‌شیک (سبک مُدروز با طرح قدیمی) در سال جاری دیگر چندان باب نیستند.

گرایشات مد روز در طراحی داخلی

اتاق‌های نشیمن چندمنظوره

۶ گرایش اتاق نشیمن سال جاری و ۳ گرایش ازمدافتاده

کِندال ویلکینسون طراح داخلی «طراحی کِندال ویلکینسون» در این باره می‌گوید: «مردم به جای دنبال کردن رویکرد‌های مینیمالیستی، اتاق نشمینی را دوست دارند که فضای آن لایه‌دار باشد. این به آن معناست که این فضا‌ها باید چندمنظوره باشند. هدف از این ایجاد این فضاها، دورهمی‌های اجتماعی و جادادن به فضای کاری مدرن یا سبک دورکاری است.» از نظر این طراح داخلی، بهترین رویکرد، داشتن جایی است که فضای کوچکتر و خصوصی‌تری برای تعاملات و میزبانی را در اختیار افراد قرار دهد.

اسباب و اثاثیه‌ی منحنی

۶ گرایش اتاق نشیمن سال جاری و ۳ گرایش ازمدافتاده

کیتی لابوردت-مارتینز، طراح داخلی و بنیان‌گذار مشترک دکوراسیون داخلی «هِرث هوم» از افزایش محبوبیت اسباب و اثاثیه‌ی منحنی می‌گوید: «سال ۲۰۲۲ مبلمان‌های راحتی زیادی دیدیم، همینطور صندلی‌ها و نیمکت‌های تاکیدی (تک و چشمگیر) و این گرایش طراحی داخلی روزبه‌روز از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهد شد.» به عقیده‌ی کیتی، این وسایل درصورتی که با پارچه‌های سنگین مانند بوکله ساخته شوند محبوبیت خاصی پیدا می‌کنند.»

اسباب و اثاثیه‌ی بزرگ با رنگ‌های جسورانه

۶ گرایش اتاق نشیمن سال جاری و ۳ گرایش ازمدافتاده

لابوردت-مارتینز می‌گوید مردم از طریق اسباب و اثاثیه‌های تجملی، رنگ‌های بیشتری را به اتاق‌های نشیمن‌شان اضافه می‌کنند. «گرایش دیگری که امسال همچنان شاهد آن خواهیم بود، اسباب و اثاثیه رنگی مانند نارنجی سوخته است که با بافت‌ها و رنگ‌های پاستلی کم‌رنگ جفت‌وجور شدند. ما پهلوی هم گذاشتن رنگ‌های آبی، خاکستری و سفید را در ترکیب با رنگ زنگارگونه‌ی تیره‌ی ناب را دوست داریم.» لابوردت-مارتینز می‌افزاید که ترکیب رنگ‌ها فضا را جذاب می‌کند و به آن یک حال و هوای آرامش‌بخش و پیچیده می‌دهد.

ته‌رنگ‌های بنفش همچنان محبوبیت خواهند داشت

۶ گرایش اتاق نشیمن سال جاری و ۳ گرایش ازمدافتاده

مارینا یو، طراح ارشد در «وایت‌هال» می‌گوید امسال رنگ بنفش در اتاق‌های نشیمن بسیار پرطرفدار خواهد بود: «این رنگ چندکاربردی است و گستره‌ی شگرفی از تنوع سایه دارد، از آبی ارغوانی گرفته تا ارغوانی روشن و بادمجانی. ما در نمایشگاه‌های امسال این ته‌رنگ را زیاد دیدیم و حالا نیز راهش را به فضا‌های داخلی باز کرده است.»

نورپردازی‌های فراگیر و آرام‌بخش

۶ گرایش اتاق نشیمن سال جاری و ۳ گرایش ازمدافتاده

برای طراحی یک اتاق نشیمن، وسایل نورپردازی بسیار مختلفی وجود دارند و نورپردازی فراگیر همچنان یک انتخاب پرطرفدار است: «ما باید شاهد نورپردازی‌های غیرمستقیم بیشتری از ناحیه‌ی فرورفتگی‌ها (چراغ‌پوش‌ها) و نگهدارنده‌ها (فیکسچر) در سطح چشم باشیم به شکلی که دیوارکوب‌ها فرم و عملکرد را دوچندان کنند. علاوه بر این، دیوارکوب‌ها در حال تندیسی شدن هستند، شبیه اثاثیه‌های تاکیدی یا آثار هنری.»

رواج گرایشات دوستار محیط زیست

۶ گرایش اتاق نشیمن سال جاری و ۳ گرایش ازمدافتاده

مگان ون دورن، مدیر بخش طراحی داخلی در «تیم معماری» می‌گوید صاحبخانه‌ها همچنان طرفدار طرح‌های دوستار محیط زیست هستند: «گرایشِ مانداری و دوستار محیط‌زیست بودن در هر چیزی منعکس می‌شود از وسایل گرمایشی گرفته تا رنگ‌های خنثی با پایه‌ی قهوه‌ای و مواد سازگار با محیط زیست، پرداخت‌های الهام‌گرفته از طبیعت و دستیابی به نور طبیعی. طبیعت اثر آرامش‌بخشی دارد که برای فضای زندگی ایده‌آل است.»

گرایشاتی که از مد افتاده‌اند

وسایل ساخته شده از چوب نخل

۶ گرایش اتاق نشیمن سال جاری و ۳ گرایش ازمدافتاده

به نقل از سارا بِی، مدیر طراحی داخلی «کورا»، اتاق‌های نشیمن پر از چوب نخل با ریزه‌کاری‌های زیست‌پذیری جایگزین خواهند شد که حس و حال اتاق را به طبیعت نزدیک‌تر می‌کنند: «دوره‌ی شکوفایی وسایل خانگی از چوب نخل به اتمام رسیده است. برخلاف مواد دیگر، اگر عنصری از جنس چوب نخل در جای درست قرار بگیرد، هنوز هم خوشایند است، اما دیگر مثل گذشته بر طراحی فضا غالب نیست.»

اسباب و اثاثیه‌ی سبک فَست

۶ گرایش اتاق نشیمن سال جاری و ۳ گرایش ازمدافتاده

استفاده از اسباب و اثاثیه‌ی فَست به صاحبخانه‌ها در صرفه‌جویی پول کمک می‌کند، اما مبلمان‌های آماده‌ی مونتاژ دیگر مثل گذشته محبوبیت ندارند: «درست است که این قبیل مبلمان‌ها (سبک فَست) ارزان هستند و به لطف این ارزانی می‌توانید سبک‌های مختلف را امتحان کنید، اما تاثیر منفی روی محیط مسئله‌ای است که اهمیتش روزبه‌روز برای مردم بیشتر می‌شود.»

شَبی‌شیک (سبک مدروز، با طرح قدیمی)

۶ گرایش اتاق نشیمن سال جاری و ۳ گرایش ازمدافتاده

لوسی اِسمال، طراح و بنیانگذار تالاهار‌های لوکس نمایشی، از کمرنگ شدن و ازمدافتادن شبی‌شیک می‌گوید: «شبی‌شیک دیگر شیک نیست. تابلو‌ها و میز‌های چوبیِ سبک روستایی سفیدکاری‌شده دیگر از مد افتاده‌اند. به همین دلیل مشتریان ما حالا به دنبال طرح‌های منحصربفردتری هستند.»

 
منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها