علل اصلی از دست دادن اشتهای خود را کشف کنید

هر کسی ممکن است به دلایل مختلف دچار از دست دادن اشتها شود. افراد ممکن است تمایل کمتری به غذا خوردن داشته باشند، علاقه خود را به غذا از دست بدهند، یا با فکر خوردن حالت تهوع داشته باشند. در کنار از دست دادن اشتها، اگر فرد غذای کافی برای حفظ بدن خود نخورد، ممکن است دچار خستگی و کاهش وزن نیز شود.

علل اصلی از دست دادن اشتهای خود را کشف کنید

از دست دادن اشتها می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد. برخی موقتی و برخی دیگر جدی تر هستند. ممکن است دلایل زیادی برای از دست دادن اشتها وجود داشته باشد. حتی افرادی هستند که تقریباً یک شبه از فکر غذا منزجر می شوند. زمان صرف غذا به یک مشکل واقعی تبدیل می شود زیرا هیچ چیز برای آنها جذاب نیست.

باید توجه زیادی داشته باشید تا بتوانید علل بی اشتهایی خود را شناسایی کرده و به پزشک مراجعه کنید. به این ترتیب می توانید با متخصص مشورت کنید تا با هم بتوانید راه حل مشکل خود را پیدا کنید.

کم اشتهایی چیست؟

از دست دادن اشتها با کاهش ناگهانی یا پیش رونده میل به خوردن مشخص می شود. از دیدگاه پزشکی، این وضعیت به عنوان هیپوکسی یا بی اشتهایی شناخته می شود. ممکن است موقتی باشد یا برای مدت طولانی فرد را همراهی کند.

در صورتی که کمبود اشتها طولانی شود و منجر به کاهش وزن قابل توجه شود، اصطلاح پزشکی برای تعریف آن بی اشتهایی است. این مشکل می تواند در نتیجه مشکلات مختلف جسمی و روانی رخ دهد.

عواقب کاهش اشتها بر بدن انسان

به طور کلی، از دست دادن اشتها در موارد فردی عواقب جدی ندارد. با این حال، هیپوکسی، زمانی که در طول زمان تداوم یابد، می تواند منجر به سایر بیماری های زمینه ای مرتبط با کمبود وزن و سوء تغذیه شود. از جمله شایع ترین عواقب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تضعیف سیستم ایمنی

- سوء تغذیه

- کاهش وزن و توده عضلانی

- ضعف و خستگی

- حالت تهوع و سرگیجه

- تغییر حالت هوشیاری

در یک مطالعه ، نشان می دهد که در افراد مسن، کمبود اشتها منجر به نقص ایمنی، مستعد ابتلا به عفونت ها و کاهش وزن می شود. در این میان در کودکان تاثیر منفی بر رشد و تکامل عصبی مشاهده شده است.

علت بی اشتهایی چیست, علت بی اشتهایی و احساس سیری, دلیل بی اشتهایی

عوارض کم شدن اشتها

6 دلیل احتمالی کاهش اشتها

1. انواع خاصی از عفونت ها

عفونت های باکتریایی یا ویروسی می توانند یکی از شایع ترین علل کاهش اشتها باشند. معمولاً وقتی فردی به آنفولانزا مبتلا می شود، به دلیل سرفه و خستگی جسمانی، دچار بی اشتهایی می شود. 

با این حال، از آنجایی که این وضعیت معمولاً در مدت زمان کوتاهی بهبود می یابد، بلافاصله به حالت عادی باز می گردد. بنابراین، میل به خوردن بر می گردد. سایر علل عفونی کم اشتهایی به شرح زیر است:

- گاستروانتریت 

- سینوزیت و رینیت

- فارنژیت و التهاب لوزه

- ذات الریه

- هپاتیت

- از دست دادن اشتها و آنفولانزا

- عفونت های باکتریایی یا ویروسی می توانند یکی از شایع ترین علل کاهش اشتها باشند.

2. علل روانی

براساس یک مطالعه ، یکی از دلایلی که می تواند باعث کاهش اشتها شود، خلق و خو است. برخی از افراد مسن با افزایش سن به تدریج اشتهای خود را از دست می دهند.

این مشکل تقریباً نامحسوس است و اغلب در زمانی که بسیار پیشرفته باشد توسط دوستان و خانواده تشخیص داده می شود. همچنین در افرادی که دچار ضایعه شدید شده اند نیز شایع است. این مورد در مورد فوت یکی از اعضای خانواده، جدایی یا طلاق است

از جمله شرایط روانی اصلی مرتبط با هیپوکسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 افسردگی

- استرس

- اضطراب

- موارد وحشت زدگی

به طور مشابه، مواردی از کاهش اشتها ناشی از اختلالات خوردن وجود دارد. واضح ترین مثال بی اشتهایی است. این بیماری زمانی رخ می دهد که فرد به تنهایی و بدون مشورت پزشک تصمیم می گیرد برای کاهش وزن، غذا خوردن را متوقف کند. به دلیل کمبود مواد مغذی، بدن ضعیف می شود و از دست دادن کامل اشتها ظاهر می شود.

بی اشتهایی شدید, علل از دست دادن اشتها, کاهش اشتها

برخی افراد با افزایش سن اشتهایشان کم می شود

3. مشکلات پزشکی مزمن

برخی از بیماری ها هستند که به بدن ما حمله می کنند و می توانند باعث کاهش اشتها شوند. این ممکن است شامل نارسایی کلیه، نارسایی قلبی، بیماری های کبدی یا HIV باشد. علل دیگر عبارتند از:

- کم کاری تیروئید

- پرکاری تیروئید

- زوال عقل

- بیماری التهابی روده

- دیابت شیرین

- بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)

4. بارداری

علیرغم آنچه که معمولاً باور می شود، برخی از زنان ممکن است در دوران بارداری دچار کاهش اشتها شوند. این کاهش اشتها معمولاً با حالت تهوع و استفراغ همراه است. به طور کلی اعتقاد بر این است که نتیجه کند شدن دستگاه گوارش به دلیل پروژسترون و فشرده شدن مستقیم دستگاه گوارش توسط رحم است.

5. انواع خاصی از سرطان

از دست دادن اشتها و کاهش وزن ناخواسته از علائم شایع چندین نوع سرطان است. این در مورد سرطان روده بزرگ ، معده، تخمدان و پانکراس است. علاوه بر این، معمولاً این علائم با شرایط زیر همراه است:

- ناراحتی معده

- رفلاکس معده

- نفخ شکم

- عرق شبانه

- زردی پوست و غشاهای مخاطی

- خون در مدفوع

6. مواد شیمیایی و داروها

یکی از شایع ترین علل خارجی کاهش اشتها، مصرف مواد توهم زا است. به عنوان مثال، این ممکن است شامل مواد مخدری مانند کوکائین، حشیش، هروئین و آمفتامین ها باشد.

از سوی دیگر، بی اشتهایی به عنوان عارضه جانبی داروهای مختلف است. بی اشتهایی معمولاً با یبوست، حالت تهوع یا اسهال همراه است. این مورد در مورد آنتی بیوتیک ها، آرام بخش ها و داروهای شیمی درمانی است.

 علل از دست دادن اشتها, کاهش اشتها, علل کم شدن اشتها

علل کم شدن اشتها از عوارض برخی داروها می باشد

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی بود

اگر فقدان میل به غذا خوردن بیش از حد طولانی است و همچنین وزن زیادی از دست می دهید ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

به طور مشابه، هیپوکسی مرتبط با علائم افسردگی یا سوء مصرف مواد، مانند الکل و مواد مخدر، باید در اسرع وقت برطرف شود. علاوه بر این، تغییرات در رفتار و تغییر تصویر بدن می تواند با اختلال خوردن مرتبط باشد.

پزشک متخصص با توجه به علائمی که ارائه می‌دهید و دلایلی که منجر به از دست دادن اشتها می‌شود، درمانی را که باید دنبال کنید، نشان می‌دهد.

غذا کلید زنده ماندن است

به یاد داشته باشید که غذا منبع انرژی است که ما را سرزنده و سالم نگه می دارد. در غیر این صورت، ما نمی توانیم برای مدت طولانی زنده بمانیم. از این نظر، هرگز نباید از دست دادن اشتها را به عنوان یک علامت دست کم بگیریم و بهتر است در صورتی که این علامت مدتی است وجود دارد، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها