طرز تهیه انواع برنج سرخ شده

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع برنج سرخ شده آشنا کنیم و طرز تهیه آن ها را نیز به شما یاد دهیم .

طرز تهیه انواع برنج سرخ شده

برنج سرخ شده یک غذای بسیار خوشمزه و کم هزینه است. وقتی برنج از وعده غذای تان اضافه می آید به راحتی می توانید این غذا را تهیه کنید. چینی ها و کره ای ها با اضافه کردن تخم مرغ و سبزیجات و برنج پخته شده آن را به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار می دهند. مردم گیلان از برنج پخته شده برای تهیه یه دسر و خوراکی خوشمزه به اسم برنجک یا همان برنج سرخ شده استفاده می کنند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع برنج سرخ شده آشنا کنیم و طرز تهیه آن ها را نیز به شما یاد دهیم .

برنج سرخ شده چینی

 خاندان سوئی اولین کسانی بودند که برنج سرخ شده را کشف کردند مردم چین اعتقاد داشتند که نباید برنج هدر شود به همین خاطر به دنبال راه حلی برای استفاده مجدد از برنج بودند که خوشبختانه تهیه برنج سرخ شده یک راه حل بسیار به صرفه و کم هزینه برای استفاده از برنج پخته شده است. این غذا معمولا کنار غذاهای دیگر استفاده می شد. گاهی به عنوان پیش غذا و گاهی به عنوان غذای اصلی. مردمان آسیای شرقی و جنوب شرقی آسیا از طرفداران پروپا قرص این غذا هستند. این غذا در تمام دنیا طبخ می شود. در بعضی کشورهای آسیایی دوره گردها در خیابان در حال فروش این غذا هستند.

طرز تهیه انواع برنج سرخ شده

مواد لازم

برنج پخته شده ۲ لیوان

پیاز ۱ عدد

سیر ۲ حبه

تخم مرغ ۲ عدد

فیله مرغ ۲۰۰ گرم

سبزیجات (نخودفرنگی، ذرت،هویج) ۱ پیمانه

سویا سس ۳ ق غذا خوری

روغن کنجد ۱ ق غذا خوری

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه برنج سرخ شده چینی

  • پیاز و سیر را پوست بکنید و پیاز ها را خلالی کنید و سیر را در ظرفی بکوبید. پیاز ها را تفت دهید و بعد از چند دقیقه که گذشت سیر پوره شده را به آن اضافه کنید.

  • حالا نوبت اضافه کردن فیله مرغ است. مرغ ها را به تکه های کوچک درآورید و به موادمون اضافه کنید. حرارت بالا مانع آب انداختن مرغ می شود پس حرارت را زیاد کنید فلفل سیاه هم بوی زخم مرغ را می گیرد پس مقدار کمی هم فلفل سیاه اضافه کنید. این مواد را با هم چند دقیقه هم بزنید.

  • دراین مرحله لازم است سبزیجات پخته شده را به موادمون اضافه کنید و تفت دهید تا یکدست شود بعد از چند دقیقه تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته و هم بزنید و سپس به آرامی به مواد آماده شده مون اضافه کنید.

  • در این مرحله باید برنج را به مواد آماده شده اضافه کنید( برنج را باید در مقداری نمک خیس کنید و بعد از یک ساعت بپزید و آبکش کنید) به آرامی هم بزنید تا یکدست شود حالت نوبت اضافه کردن سویا سس و مقداری روغن کنجد است. هم بزنید و مقداری روی حرارت قرار دهید تا یکدست شود به همین راحتی برنج سرخ شده چینی شما آماده است نوش جان کنید.

برنج سرخ شده شمالی

گیلانی ها خوراکی های خوشمزه زیاد دارند یکی از این خوراکی ها اسمش اویشته برنج یا به اصطلاح تهرانی ها برنجک یا برنج سرخ شده است. این خوراکی یکی از تنقلات اصیل و قدیمه گیلان است که تو شب های زمستان همراه گردو و تخم کدو ودیگر مغزها خورده میشود.

بریم تا یه برنجک خوشمزه درست کنیم.

طرز تهیه انواع برنج سرخ شده

مواد لازم

3 پیمانه برنج

نمک به مقدار لازم

1 و 1/2 پیمانه عدس

گردو و بادام و حتی کشمش به میزان لازم

کنجد تفت داده

طرز تهیه برنج سرخ شده شمالی

  • ابتدا برنج ایرانی که (خوش عطر و خوشبو باشد) را در مقداری آب و نمک به مدت یک شبانه روز بگذارید تا خیس بخورد. بعد آن را آبکش کنید و دو تا سه ساعت در آبکش قرار دهید تا آبش کامل خشک شود.

  • در این مرحله لازم است یک تابه بزرگ بیاورید و روی حرارت قرار دهید و برنج ها را در روی این تابه تفت دهید تا جایی که رنگش طلایی شود فقط نکته قابل توجه این است که حرارت را ملایم باشد و زمانی که برنج را به تابه می ریزید سریع هم نزنید اجازه دهید آب برنج به مدت حداقل پنج دقیقه خشک شود بعد که حالت پفکی گرفت شروع به هم زدن و تفت دادن کنید؛ چرا که هم زدن باعث شکستن دانه های برنج می شود.

نکته قابل توجه اینکه باید برنج را با قاشق چوبی هم بزنید و تفت دادن با حرارت ملایم و به صورت مداوم صورت بگیرد.

برنج سرخ شده و یا برنجک شما آماده است اونو همراه گردو، بادام، عدس سرخ شده و... میتونید به عنوان آجیل در نوروز و مراسمات خاص مثل شب یلدا استفاده کنید.

برنج سرخ کرده کره ای

کره ای ها نیز از این غذای حاضری خوششان می آید چون خیلی راحت و ساده آماده می شود برنج و تخم مرغ جزو مواد اصلی این غذا محسوب می شود که عده ای آن را با رب گوجه تند و یا ساده تهیه می کنند.

طرز تهیه انواع برنج سرخ شده

مواد لازم:

دو پیمانه برنج خام (یا سه پیمانه برنج سفید پخته)

سه عدد تخم مرغ

سه شاخ پیازچه

یک قاشق غذاخوری سیر، رنده شده

سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن مایع

صد پنجاه گرم کیمچی (یا کلم خام رنده شده)

یک قاشق غذاخوری رب گوجه

دو قاشق غذاخوری سس سویا

بیشتر بخوانید:غذا با گوشت چرخ کرده + انواع و طرز تهیه

طرز تهیه برنج سرخ شده کره ای

مرحله اول:  تهیه املت

ابتدا قرار است یک املت درست کنیم برای تهیه املت قسمت سبز رنگ پیازچه ها را یک سوم فوقانی را جدا کنید و در ماهی تابه به همراه یک حبه سیر له شده تفت دهید. سپس تخم مرغ ها را در ظرف دیگری شکسته و شروع به هم زدن کنید. فراموش نکنید که به تخم مرغ ها نمک نزنید چون سس سویا حاوی نمک زیادی است که در مرحله پایانی اضافه خواهیم کرد. تخم مرغ ها را به پیازچه و سیر اضافه کنید و بعد از چند دقیقه حرارت املت حاضر است.

مرحله دوم

در این مرحله پیازچه های باقی مانده را خورد کنید و به همراه مقداری سیر در ماهی تابه همراه با مقداری روغن تفت دهید رب گوجه را اضافه کنید و هم بزنید حالا نوبت اضافه کردن سس سویا و کیمچی است ( کلم ریز ریز شده) آنها را نیز اضافه کرده و تفت دهید کلم ها نباید زیاد پخته شود بلکه سفتی آن باید زیر دندان باشد.

مرحله سوم

بعد از چند دقیقه که مواد را هم زدید تا یکدست شود اکنون برنج پخته شده و یا برنجی که قبلاً اضافه آمده است را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا آب اضافی موادمون بخار شود.حرارت را ملایم کنید در این مدت املت تهیه شده را تکه تکه کنید و بعد از چند دقیقه که آب مواد بخار شد تکه های املت را اضافه کنید. ادویه های مورد نیاز خود را متناسب با ذاعقه خود اضافه کنید. برنج پخته شده شما حاضر است.

نوش جان کنید.

منبع: رویداد24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها