خواص آب کرفس برای سلامتی مغز، بدن و پوست

آب کرفس یکی از نوشیدنی‌هایی است که با تاثیراتش در کاهش وزن بین مردم شناخته شده است، اما این نوشیدنی نه چندان خوش طعم خواص مهم دیگری هم دارد که در این مطلب به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

خواص آب کرفس برای سلامتی مغز، بدن و پوست

مصرف کرفس و آب کرفس تاثیرات بسزایی در سلامت بخش‌های مختلف بدن دارند. آب کرفس یک نوشیدنی بی نظیر برای افرادی است که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، اگرچه طعم خوبی ندارد و به همین دلیل افراد زیادی از نوشیدن آن خودداری می‌‎کنند.

یکی از مهمترین تاثیرات آب کرفس تاثیر آن در کاهش وزن است و اکثر افراد آب کرفس را به این کارکرد میشناسند، به همین دلیل در مطلبی به طور جداگانه به بررسی فواید کرفس برای کاهش وزن پرداخته‌ایم.

آب کرفس سرشار از آنتی اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات شیمیایی طبیعی هستند که به‌عنوان محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد مضر شناخته شده‌اند که به همه انواع سلول‌ها آسیب می‌رساند و علائم پیری و همچنین خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توان در انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص یافت، و گزارش شده است که آب کرفس حاوی 12 آنتی‌اکسیدان متمایز در هر ساقه است.

خواص آب کرفس برای کاهش التهاب

التهاب می‌تواند به دلیل عوامل متعددی مانند استرس شیمیایی و فیزیکی، آلرژی‌ها (حساسیت بیش از حد)، عفونت‌ها و رژیم غذایی نامناسب رخ دهد.

اغلب اوقات، التهاب نتیجه نقص ایمنی است. به‌عبارت‌دیگر، زمانی که بدن برای محافظت از خود در برابر هرگونه اختلالی ضعیف باشد، ممکن است التهاب نیز رخ دهد. گنجاندن غذاهای ضدالتهاب و کم نشاسته در رژیم غذایی می‌تواند کمک زیادی به بدن کند.

آب کرفس بسیار ضدالتهاب است. ممکن است به کاهش شدت بیماری‌های التهابی حاد و مزمن مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، برونشیت، آسم، لوپوس، نقرس، بیماری کرون، نشت روده و غیره کمک کن.. این فعالیت به مواد فعال مانند آپیژنین، آپیین و لوتئولین در آب کرفس نسبت داده می‌شود.

به‌طورکلی التهاب یکی از شایع‌ترین علل درد و ناراحتی مزمن است. در واقع، التهاب به طور مستقیم با بیماری‌هایی مانند پوکی‌استخوان و آرتریت مرتبط است که به‌شدت بر تحرک و کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد.

هر ساقه کرفس حدود 25 ترکیب شیمیایی دارد که به بدن کمک می‌کند تا به التهاب واکنش نشان دهد و در کوتاه‌مدت و بلندمدت تحرک بهتری را تقویت می‌کند.

خواص آب کرفس برای بهبود هضم

هنگامی که دستگاه گوارش از کار می‌افتد، این موضوع می‌تواند به جنبه‌های مختلف سلامت جسمی و روحی نفوذ کند. هضم ضعیف و مشکلات روده می‌تواند منجر به نفخ، یبوست، حالت تهوع و حتی بی‌ثباتی خلق‌وخو، افسردگی و اضطراب شود.

آب کرفس حاوی ترکیباتی به نام پلی‌ساکارید است که به طور قابل‌توجهی زخم معده را کاهش می‌دهد، از سلامت پوشش معده حمایت می‌کند و کارایی دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، محتوای بالای آب کرفس نیز از طریق هیدراتاسیون، فرایند هضم را بهبود می‌بخشد.

خواص آب کرفس سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

دریافت ریزمغذی‌های کافی در طول روز برای حفظ سلامتی و احساس رضایت از وعده‌های غذایی بسیار مهم است.

هر لیوان آب کرفس حاوی لیستی طولانی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری از جمله ویتامین K، A، C، فولات و پتاسیم است. علاوه بر این، شاخص گلیسمی پایین آب کرفس قند خون را افزایش نمی‌دهد.

خواص آب کرفس برای پاک‌کردن پوست

آب کرفس برای بهبود ظاهر شفافیت پوست، از جمله خلاص شدن از شر لکه‌ها و حتی آکنه شناخته شده است. علاوه بر این، محتوای بالای آب کرفس به هیدراته نگه‌داشتن پوست کمک می‌کند که از بافت خوب پوست و همچنین سطح چربی سالم پشتیبانی می‌کند.

خواص آب کرفس برای رشد مو

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب کرفس به محافظت از رگ‌های خونی پوست سر در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

این خاصیت می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند و حتی رشد مو را افزایش دهد. ویتامین‌های موجود در آب کرفس، به‌ویژه ویتامین K برای سلامت فولیکول‌های مو و حفظ تارهای مو قوی و درخشان مفید هستند.

خواص آب کرفس برای تثبیت خلق‌وخو

سلامت روان‌بخش قابل‌توجهی از سلامت کلی بدن را تشکیل می‌دهد. نوسانات خلقی و نگرانی‌های مربوط به‌سلامت روان می‌تواند با کمبود تغذیه یا التهاب در بدن تشدید شود، و اثر خنثی‌کننده آب کرفس می‌تواند به تغذیه بدن کمک کند.

بنابراین، خلق‌وخوی را در طول روز پایدارتر نگه می‌دارد. اگرچه آب کرفس جایگزین دارو نیست، اما می‌تواند به‌عنوان یک مکمل قدرتمند برای درمان پزشکی برای سلامت روان عمل کند.

خواص آب کرفس برای کاهش ازدست‌دادن حافظه

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم آب کرفس می‌تواند به کند کردن پیشرفت ازدست‌دادن حافظه کمک کند. یک عادت منظم آب کرفس می‌تواند به بدن در حمایت از سلامت شناختی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مشابه در آینده کمک کند.

خواص آب کرفس برای یبوست

آب کرفس به دلیل فیبر فراوان موجود در کرفس، ممکن است اختلالات گوارشی مختلف را درمان کند. فیبر رژیمی برای حرکت در روند گوارش موردنیاز است.

به حرکات روده آزاد کمک می‌کند و در نتیجه از یبوست جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توان ساقه‌های کرفس را در مصرف سبد غذایی نیز جای داد.

خواص آب کرفس برای قلب و عروق

شواهد فراوانی رابطه قوی بین استرس اکسیداتیو و فشارخون بالا را نشان می‌دهد. ازبین‌بردن رادیکال‌های آزاد که باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند می‌تواند فشارخون را کاهش دهد.

آب سبزیجات تهیه شده از برگ کرفس، کلم‌پیچ، سیب، خیار، لیمو و زنجبیل ممکن است برای این منظور ایدئال باشد. برگ‌های کرفس حاوی فلاونوئیدهایی مانند آپیژنین هستند که آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند. این ترکیبات فنلی بر متابولیسم و ​​تجمع لیپیدها تأثیر می‌گذارد.

خواص آب کرفس برای کبد

برگ و ساقه کرفس دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی بر روی کبد است. پلی‌فنول‌ها سموم انباشته شده و رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برند.

آن‌ها فعالیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی مانند گلوتاتیون ردوکتاز، سوپر اکسید دیسموتاز، کاتالاز و غیره را در سیستم بدنی افزایش می‌دهند.

این عمل منجر به کاهش پراکسیداسیون لیپیدی و تجمع در کبد می‌شود. مسائلی مانند بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD)، سیروز، و سرطان‌های کبدی را می‌توان به‌خوبی مدیریت کرد.

خواص آب کرفس برای مغز و خواب

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی گیاهی می‌تواند خواب را بهبود بخشد. سبزیجات سرشار از پلی‌فنول‌های غذایی - مانند کرفس - ممکن است ریتم شبانه‌روزی و چرخه خواب و بیداری را تعدیل کنند.

آپیژنین موجود در برگ کرفس دارای خواص محافظت‌کننده عصبی و ضدالتهابی قوی است. افزودن کرفس به اسموتی صبحانه نه‌تنها به آن بافت خوبی می‌دهد، بلکه مغز را نیز تحریک می‌کند.

با کاهش سرعت مرگ نورون‌ها حافظه را تقویت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها و یون‌های معدنی از سلول‌های مغز در برابر استرس‌های شیمیایی و بیماری‌زا محافظت می‌کنند. ازاین‌رو، آب کرفس ممکن است انتخاب خوبی برای مدیریت بیماری آلزایمر، ازدست‌دادن حافظه (زوال عقل) و اختلالات عصبی باشد.

خواص آب کرفس برای کلیه

آب کرفس حاوی دو ماده معدنی ضروری سدیم و پتاسیم است. این مواد معدنی به‌عنوان تنظیم‌کننده مایعات بدن عمل می‌کنند. ازاین‌رو، آب کرفس یک ادرارآور عالی است. به عبارتی تولید ادرار را تسهیل و از عفونت‌های مجاری ادراری (عفونت ادراری) یا مشکلات کلیوی جلوگیری می‌کند.

عصاره برگ کرفس می‌تواند مواد معدنی و آب ازدست‌رفته در ادرار را بازیابی کند. آب کرفس می‌تواند رسوبات نامطلوب کلسیم در بدن را از طریق ادرار دفع کند. این فرایند از سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا، تصلب شرایین و غیره جلوگیری می‌کند.

خواص آب کرفس برای افزایش باروری در مردان

مطالعات موش‌ها در سال‌های اخیر ارتباط مثبتی بین باروری و مصرف کرفس نشان می‌دهد. طب سنتی از کرفس برای تحریک میل جنسی، محافظت از بیضه‌ها و کمک به تولید اسپرم استفاده می‌کند.

ظرفیت آنتی‌اکسیدانی کرفس به این جنبه کمک می‌کند. فلاونوئیدها مانند آپیژنین اندام‌های تناسلی مردانه را در برابر استرس شیمیایی سم‌زدایی و محافظت می‌کنند.

این به نوبه خود تعداد و زنده ماندن اسپرم را افزایش می‌دهد. تجویز 100-200 میلی‌گرم بر کیلوگرم عصاره برگ کرفس به موش باعث افزایش اندازه اندام‌های جنسی آن‌ها شد. ازاین‌رو، آب کرفس ممکن است باروری را در مردان تقویت کند.

خواص آب کرفس برای تعادل اسید و باز در بدن

رژیم غذایی امروزی دارای بار اسیدی بالایی است. این موضوع می‌تواند هموستاز اسیدی - قلیایی را در بدن مختل کند. این عدم تعادل شیمیایی اغلب با اختلالات مزمن کلیه و کیسه صفرا، به‌ویژه کلسیفیکاسیون (سنگ) در این اندام‌ها مرتبط است.

خوردن سبزیجاتی که قلیایی هستند تا حدی می‌تواند کمک‌کننده باشد. کرفس باعث تحریک ترشح قلیایی در بدن می‌شود.

حاوی یون‌های الکترولیت مهم مانند پتاسیم، منیزیم، سدیم و غیره است. آب آن اسیدیته را کاهش می‌دهد و سطح pH کلی را تا حدودی کنترل می‌کند. مصرف منظم آن می‌تواند سطح اسیداوریک را که از عوامل کلیدی کلسیفیکاسیون هستند، کنترل کند.

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها