خواص گیاه بُن‌سرخ چیست؟

یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: بُن‌سرخ یکی از گیاهان خوش عطر و بوی بهاره است که خواص دارویی زیادی دارد.

خواص گیاه بُن‌سرخ چیست؟

یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: بُن‌سرخ یکی از گیاهان خوش عطر و بوی بهاره است که خواص دارویی زیادی دارد.تارا امیدی اظهار کرد: گیاه بُن سور یا بُن‌سرخ خوش عطر و بو از خانواده پیاز و شبیه تره است که در کوه‌ها می‌روید.

وی ادامه داد: عصاره هیدرواتانولی موجود در این گیاه دارای اثرات ضد درد است و به‌عنوان مسکن طبیعی استفاده می‌شود، به علاوه خواص ضدعفونی کننده دارد و از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

امیدی بیان کرد: از این گیاه می‌توان به‌عنوان جایگزین آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی استفاده کرد، و برای رفع سینه درد، سنگ کلیه، گلو درد و درمان بیماری‌های گوارشی و روماتیسمی مفید است.

این کارشناس گیاهان دارویی تصریح کرد: روش تهیه دمنومش گیاه بُن‌سُرخ به این صورت است که یک قاشق غذاخوری از آن‌را در یک لیوان آب جوش بریزید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد، این گیاه طعم مطبوع و مزه خاصی به غذا می‌دهد و می‌توان به صورت خشک و تازه درون پلو استفاده کرد.

وی با اشاره به این‌که این گیاه سرشار از آهن است، عنوان کرد: آهن عنصر اکسیژن را به سلول‌ها منتقل و سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می‌دهد.

امیدی ادامه داد: این گیاه همچنین ۳۰ درصد نیاز ویتامین A بدن را تأمین می‌کند، این ویتامین برای سلامتی پوست، استخوان و بافت‌های نرم بسیار ضروری بوده و ۲۰ درصد نیاز روزانه ویتامین C را تأمین، ویتامین سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و از بروز برخی انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره ه این‌که کبد از حیاتی‌ترین اندام‌های بدن به حساب می‌آید، تصریح کرد: کبد تحت تأثیر عوامل مختلف مانند عادت بدغذایی همچون مصرف بیش‌از مواد غذایی چرب، اضافه وزن، استفاده نادرست و بیش از حد از داروهای شیمیایی و… باعث اختلالات کبدی می‌شود، براساس تحقیقات انجام شده، برخی گیاهان می‌توانند اثر مطلوبی در مراقبت از کبد داشته باشند.

وی افزود: گیاه بُن‌سرخ دارای انواع آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که به محافظت از کبد در برابر آسیب از طریق کاهش التهاب کمک می‌کنند و استفاده از این گیاه یک روش درمانی جایگزین در برابر اسیب اکسیداتیو ناشی از مواد شیمیایی سمی است.

امیدی عنوان کرد: بُن‌سرخ گیاهی عالی برای تسکین دردهای شکمی است که دارای خواص میکروب‌کش و ویروس‌کش است و می‌تواند به طور مؤثری دردهای شکمی را درمان کند.

این کارشناس گیاهان دارویی بیان کرد: روش‌های مختلفی برای رفع سنگ کلیه وجود دارد، یکی‌از درمان‌هایی که ساده و قابل اجراست، استفاده از دمنوش بُن‌سرخ است.

وی افزود: این گیاه سرشار ازآنتی اکسیدان و ویتامین C است و می‌تواند برای درمان سرماخوردگی کمک بزرگی باشد.

 

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها