طرز تهیه کاچی به ۲ روش متفاوت

کاچی برای انواع ذائقه ها، دسری متفاوت محسوب می شود. کاچی بعنوان یک بمب انرژی در آشپزخانه مادرها و مادربزرگ ها شناخته می شود و از دید آن ها وقتی که کاچی با زعفران فراوان، روغن حیوانی و انواع مغزها آماده شود، باعث بهبود حال هر مریضی میشود.

طرز تهیه کاچی به ۲ روش متفاوت

یکی از دسرهای سنتی ایرانی میباشد که ویتامین های بسیاری دارد و اصولا به عنوان عصرانه یا صبحانه، آن را میل می کنند یا این که به عنوان یکی از وعده های اصلی جایگزین میشود. از خواص کاچی برای زنان تازه زایمان کرده می توان به تقویت و برگرداندن قوای ازدست رفته اشاره کرد. کاچی در ماه رمضان به عنوان یک دسر افطاری خوشمزه یا حتی یک غذای سبک برای افطار به حساب می آید. این دسر که در تمامی شهر ها با نام های متفاوتی شناخته میشود دارای روش پخت متفاوتی می باشد. به عنوان مثال به کاچی در شهر تبریز، قویماق گفته میشود و کرمانی ها به منظور خاصیت دسر و افزایش انرژی در زمان پخت به آن چهار مغز اضافه می کنند.

کاچی با آرد گندم

>> مواد لازم برای کاچی:

مواد لازم میزان
آرد ۳۰۰ گرم( برنج و گندم)
کره ۱۰۰ گرم
شکر ۲۰۰ گرم
آب حدود ۷ لیوان
گلاب ۱ لیوان
زعفران دم کرده به مقدار لازم
پودر هل ۱ قاشق مرباخوری
دارچین، پودر هل و زنجبیل به میزان لازم
خلال پسته و بادام برای تزئین

>> طرز تهیه کاچی با آرد گندم:

برای درست کردن کاچی در ابتدا باید آب و شکر را در ظرفی بریزید و روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا این که شکر در آب حل شود. سپس به مواد کاچی، زعفران اضافه کنید تا مخلوط آب و شکر، غلیظ شود یعنی مثل شیره مربا غلیظ و کشدار شود. فراموش نکنید که باید در مرحله پایانی قوام آمدن شیره از گلاب استفاده کنید تا خوش عطر باشد.

طرز پخت کاچی,کاچی سنتی,کاچی طرز تهیه

برای تزیین کاچی بهتر است از پودر نارگیل، پسته یا خلال بادام استفاده کرد

سپس در یک ظرف، کره یا روغن بریزید و روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید. آرد گندم را پس از ذوب شدن کره، به آن اضافه کنید و مدام هم بزنید تا رنگ آرد، عوض شود و طلایی مایل به قهوه ای شود. در این مرحله موادی مانند دارچین، پودر هل و زنجبیل را اضافه کنید و بقدری هم بزنید تا با آرد و روغن یکنواخت شود و عطر ادویه ها در بیاید. بعد از این که آرد و ادویه، آماده شد شیره را اضافه کنید و روی اجاق گاز با حرارت ملایم بطور مرتب هم بزنید تا یکدست شود. درصورت سفت شدن بیش از حد کاچی باید یک پیمانه دیگر آب اضافه کنید. سپس پس از گذشت ۵ دقیقه باید کاچی را دم کنید. به این منظور قابلمه را بر روی شعله پخش کن قرار دهید و دم کنی بر روی در آن قرار دهید. بعد از دم کشیدن کاچی بمدت ۲۰ دقیقه، آنرا در ظرف مورد نظرتان بریزید و تزیین کنید.

کاچی سنتی

- مواد مورد نیاز کاچی سنتی:

مواد لازم میزان
آرد سفید شیرینی پزی ۳ قاشق غذا خوری سر پر
آب جوش ۳ لیوان
روغن حیوانی ۳ قاشق غذا خوری
نبات زعفرانی چوبی ۳ عدد
دارچین، زنجبیل و زردچوبه یک چهارم قاشق چای خوری
زعفران ساییده شده یک چهارم قاشق چای خوری

- روش تهیه کاچی سنتی:

روش درست کردن کاچی زعفرانی با آرد سفید به راحتی میباشد و میتوانید در یک ظرف تفلون یا هر ظرف نچسب دیگری کاچی درست کنید، بهتر است ضخامت این ظرف بحدی باشد که کاچی داخل آن نسوزد و بخوبی بپزد. به این ترتیب سه لیوان آب را بجوشانید و پس از آن نبات کوبیده شده و زعفران سابیده شده را به آب اضافه کنید و هم بزنید، سپس باید صبر کنید تا شربت بر روی حرارت ملایم بجوشد و کم کم غلیظ شود.

دستور پختن کاچی,طرز تهیه کاچی با آرد گندم,روش تهیه کاچی سنتیبرای شیرین کردن کاچی میتوان از نبات آسیاب شده نیز استفاده کرد

اکنون مقداری روغن درون یک قابلمه دیگر بریزید و پس از داغ شدن، کم کم آرد الک شده را بیفزایید. در این مرحله ترکیب آرد و روغن را روی شعله با حرارت ملایم تفت دهید تا جایی که رنگ آرد، کرم مایل به قهوه ای شود، برای این که رنگ کاچی روشنتر شود میتوانید کمی آنرا تفت دهید، سپس زردچوبه را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی اش گرفته شود.

در مرحله آخر درست کردن کاچی، شربتی که از آب، نبات و زعفران درست شد را به آرد تفت خورده در دو مرحله اضافه کنید و بطور مداوم در حین افزودن زعفران، هم بزنید تا یکدست شود و به شکل گلوله گلوله درنیاید، در این مرحله زنجبیل را به مواد اضافه کنید و درب ظرف را به مدت چند دقیقه ببندید تا روی گاز با شعله ملایم بپزد و روغن پس دهد، بعد از این که کاچی شما روغن انداخت، دارچین را اضافه کنید. البته می توانید برای تزیین کاچی از دارچین استفاده کنید.

تزیین کاچی

برای تزئین کاچی می توانید از موادی همچون پودر پسته، نارگیل یا خلال بادام استفاده کنید. برای تزیین کاچی می توان از پودر دارچین استفاده کرد. استفاده از گل محمدی برای تزیین کاچی خیلی مفید است چون گل محمدی عطر و بوی خاصی دارد. کاچی را میتوانید در ظرف های بستنی خوری کوچک بریزید وتزیینش کنید.

نکات طلایی در طرز تهیه کاچی

* کاچی باید مانند ماست چکیده یا فرنی غلظت داشته باشد یعنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

* در طرز تهیه کاچی می توان بجای شکر از عسل استفاده کرد.

مواد لازم برای کاچی,خاصیت کاچی,تزیین کاچیکاچی، از انواع دسرهای سنتی ایرانی هاست که سرشار از ویتامین است

* باتوجه به ذائقه ی خود می توانید از روغن گیاهی و یا روغن های حیوانی بجای کره در طرز تهیه کاچی استفاده کنید.

* از نبات آسیاب شده می توانید به منظور شیرین کردن کاچی استفاده کنید.

* این نکته را در نظر داشته باشید که اضافه کردن مغز به کاچی سبب غلظت بیشتر آن می شود. پس درصورت مغزدار کردن کاچی، قبل از غلیظ شدن کاچی، مغزها را به آن بیافزایید.

* درصورت سفت شدن کاچی می توانید به آن یک لیوان آب یا شیر پرچرب کاله اضافه کنید و پس از روغن پس دادن کاچی روی حرارت، باید شعله ی گاز را خاموش کنید.

* بعضی از مناطق، ادویه مخصوص کاچی نظیر پودر هل، رازیانه، دارچین، زیره، فلفل سیاه و تخم گشنیز دارند.

* آرد را باتوجه به رنگی که دوست دارید کاچی داشته باشد، می توانید سرخ کنید.

* کاچی برای گیاه خواران بسیار مفید است. اگر وگان هستید، میتوانید از کره سبزیجات و یا چربی های مجاز به جای کره حیوانی در رژیم غذایی تان استفاده کنید.

* ارومیه ای ها از کمی شیره انگور تازه که هنوز ترش نشده به منظور شیرین کردن کاچی استفاده می کنند که به آن دوشاپ گفته میشود.

* در طرز تهیه ی کاچی از آرد برنج الک شده می توان بجای آرد گندم استفاده کرد.

* در طرز تهیه ی کاچی می توان از آرد برنج و آرد گندم به میزان یکسان استفاده کرد.

* از ادویه فروشی ها می توانید ادویه مخصوص کاچی را تهیه کنید و یا خودتان به اندازه های مشخص شده در منزل آماده کنید.

عکس تزیین کاچی،مدل های تزئین کاچی،عکس تزیین کاچیمیتوان کاچی را با مخلوط مساوی آرد برنج و آرد گندم تهیه کرد

* کاچی را در زمان پختن، هم نزنید تا بخوبی روغن بیندازد و حتماً در زمان پخت کاچی از شعله پخش کن استفاده کنید.

* به جای ادویه میتونید از عرق هل و عرق دارچین داخل شربت استفاده کنید.

* در برخی از مناطق در روش پخت کاچی از زردچوبه و نمک استفاده میکنند.

منبع: سرپوش
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها