آموزش مفهوم رو و زیر به کودکان

آغاز کار را با کارهایی شروع می‌کنیم که قابلیت جلب توجه کودک به مفاهیم مورد نظر ما که در اینجا مفاهیم زیر و رو هستند را داشته باشند.

آموزش مفهوم رو و زیر به کودکان

گروه نخست کارها آنهایی هستند که در طول انجامشان کودک در زیر یا روی یک شیء قرار می گیرد یا اشیائی را در زیر یا روی اشیاء دیگری قرار می دهد. یک شکل از این گروه از فعالیت ها می تواند به این صورت باشد که چند صندلی را چسبیده به هم در یک ردیف قرار می دهیم.

- صندلی ها باید به صورتی باشند که کودک بتواند زیر آنها عبور کند. از کودک می خواهیم که از زیر این صندلی ها به شکل سینه خیز عبور کند و هنگامی که از زیر آخرین صندلی رد شد بایستد، و در بازگشت، از روی صندلی ها راه برود و به جای نخست خود بازگردد.

آموزش مفهوم رو و زیر,مفهوم رو و زیر,آموزش مفهوم زیر و رو به کودکان

مفهوم رو و زیر

همین طور می توانیم صندلی ها را با فاصله ای حدود یک متری  از یکدیگر بگذاریم و از کودک بخواهیم که از زیر نخستین صندلی به طور سینه خیز و از روی صندلی دومی رد شود و به همین ترتیب به گونه یک در میان از زیر و روی صندلی ها عبور کند تا صندلی ها به آخر برسند. در بازگشت نیز به همین صورت انجام دهد.

آموزش مفهوم رو و زیر,مفهوم رو و زیر,آموزش مفاهیم زیر و رو

آموزش مفهوم رو و زیر به کودکان

- یک روش دیگر آموزش زیر و رو به کودکان به این صورت می باشد که توپ هایی را انتخاب کنید و یک بار زیر میز و یک بار روی میز بگذارید. هم زمان کلمه ی زیر یا رو را تکرار کنید و از کودک بخواهید که او نیز تکرار کند تا این مفهوم در او شکل گیرد.

آموزش مفهوم رو و زیر,مفهوم رو و زیر,آموزش مفهوم زیر و رو به کودکان

آموزش مفهوم زیر و رو به کودکان

- همین طور میتوانید یک صندلی و یکی از اسباب بازی‌های کودکتان را بردارید و اسباب بازی را روی صندلی بگذارید و با او تکرار کنید که اسباب بازی مورد علاقه‌ی او، روی صندلی قرار دارد!

 

توجه کنید روی صندلی نه بالای صندلی!

و آنگاه اسباب بازی را زیر صندلی بگذارید و با او تکرار کنید که الان مثلا عروسکش زیر صندلی قرار دارد!

بعد از انجام این تمرین‌ها، از کودک بخواهید که  با جابجا کردن عروسک، محل آن را به شما بگوید و چنانچه صحیح گفت تشویقش کنید!

آموزش مفهوم رو و زیر,مفهوم رو و زیر,آموزش مفهوم رو و زیر

آموزش مفاهیم زیر و رو

- یک روش دیگر برای آموزش مفهوم زیر و رو استفاده از نخ و چند صندلی است. نخ را از روی صندلی ها یک در میان از رو و زیر آنها رد کنید و از کودک بخواهید که بگوید کدام زیر و کدام رو می باشد. این فعالیت را چند بار تکرار کنید که مفهوم زیر و رو توی ذهن کودک بماند.

آموزش مفهوم رو و زیر,مفهوم رو و زیر,آموزش رو و زیر به کودکان

آموزش مفهوم زیر و رو

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها