چگونه شپش سر را ریشه کن کنیم؟

در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم؛ که چگونه شپش سر را ریشه کن کنیم؟

چگونه شپش سر را ریشه کن کنیم؟

شپش نوعی انگل با طول حدود 2 الی 3 میلی‌متر است. هر قسمت از بدن انسان می‌تواند با شپش درگیر شود؛ اما رایج‌ترین شپش متعلق به موی انسان‌ها است. این شپش‌ها که از نظر پزشکی پدیکولوس کاپیتیس نامیده می‌شوند، به موی انسان چسبیده و روزی 4 تا 5 مرتبه از خون او تغذیه می‌کنند.

پیش از خواندن روش‌‌های ریشه کن کردن شپش سر خوب است بدانید:

  • اگرچه شپش‌ها می‌توانند گسترش یابند؛ اما فرد مبتلا به شپش، ناقل هیچ بیماری نیست؛
  • شپش‌ها فقط می‌توانند 24 ساعت بیرون از بدن انسان زنده بمانند؛ بنابراین بیشتر تمایل دارند در موهای انسان‌ها زندگی کنند؛
  • موقعیت‌هایی مانند: مدرسه رفتن، در کنار دیگران نشستن، خوابیدن در یک تخت و استفاده از شانه و حوله مشترک می‌توانند باعث انتقال شپش‌ها شوند.

روش‌های بسیاری برای ریشه کن کردن شپش‌ها وجود دارد، برخی از این روش‌ها سنتی و خانگی هستند و برخی روش‌ها شیمیایی و پزشکی. در ادامه با هر دو درمان بیشتر آشنا خواهیم شد.

درمان های خانگی برای ریشه کن کردن شپش سر

تقریباً تمام درمان‌های خانگی به روشی برای خفه کردن شپش‌ها متکی هستند. همچنین استفاده از برخی داروهای خانگی نیز برای از بین بردن شپش سر موثر هستند. این روش‌های خانگی عبارت‌اند از:

شانه کردن موهای مرطوب

شانه کردن موهای مرطوب یک روش سنتی برای از بین بردن شپش از روی مو است. با این روش، شپش سر قابل مشاهده شده و از شوره سر متمایز می‌شود. همچنین این روش بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه است. در این روش باید آب یا یک نرم‌کننده را روی موهای سر اسپری کرده و با یک شانه دندانه‌دار ظریف، موها را شانه و شپش‌ها بُکشید. اگرچه روش این روش موثر است؛ اما زمان‌بر بوده و نیاز به صبر دارد.

شپش‌ها را خفه کنید

یکی از روش‌های ریشه کن کردن شپش‌ها، خفه کردن آن‌ها است. البته برخی از کارشناسان معتقدند؛ که در واقع شانه زدن مو، شپش‌ها را از بین می‌برد و درمان‌های خفه کننده، فقط شپش‌ها را بیهوش کرده و باعث می‌شود آن‌ها راحت‌تر به شانه گیر کنند.

برای استفاده از این تکنیک ابتدا موها را با روغن زیتون یا بادام مرطوب کنید. استفاده از وازلین و سس مایونز توصیه نمی‌شود؛ زیرا شست‌وشوی هر دو دشوار است. سپس موها را به دسته‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و آن‌ها را شانه کنید.

پس از اینکه موها را به‌طور کامل شانه زدید، آن‌ها را با یک شامپوی معمولی به‌خوبی شسته و سپس موها را خشک کنید. شانه و حوله استفاده شده را به مدت 30 دقیقه در سرکه خیس کرده و 10 دقیقه در آب بچوشانید تا به‌خوبی تمیز شوند. این روش را هر روز به مدت یک هفته انجام دهید تا شپش‌ها از بین بروند.

ریشه کن کردن شپش سر با روغن

تحقیقات نشان داده استفاده از برخی روغن‌ها، همراه با شانه کردن مو، در از بین بردن شپش سر موثر هستند. قبل استفاده از این روغن‌ها، اطمینان حاصل کنید؛ که به آن‌ها حساسیت ندارید. برخی از این روغن‌ها عبارت‌اند از:

  • روغن درخت چای؛
  • روغن اسطخدوس؛
  • روغن چریش؛
  • روغن گل میخک؛
  • روغن اوکالیپتوس؛
  • روغن انیسون؛
  • روغن برگ دارچین؛
  • روغن آویشن قرمز؛
  • روغن نعناع؛
  • روغن جوز هندی.

روغن‌ها را روی پوست سر مالیده، سپس موها را شانه زده و با شامپو آن‌ها را بشویید. به یاد داشته باشید؛ که شانه کردن موها برای از بین بردن شپش و تخم آن‌ها ضروری است.

درمان های پزشکی برای ریشه کن کردن شپش سر

بر اساس یک نظرسنجی در سال 2014، مادرانی که از درمان‌های پزشکی برای ریشه کن کردن شپش سر کودکان خود استفاده کرده‌اند، نسبت به مادرانی که درمان‌های خانگی را انتخاب کردند 79 درصد رضایت بیشتری از درمان داشتند. برخی از درمان‌های پزشکی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

دارو

توضیحات

شانه زدن مو؟

هشدار

حشره‌کش مالاتیون

این دارو را به موها و پوست سر خود بمالید. اگر هفت تا نه روز پس از درمان همچنان شپش‌ها را مشاهده کردید، استفاده از دارو برای بار دوم لازم است.

بله

قابل اشتعال؛

برای کودکان کمتر از 6 سال استفاده نشود؛

زنان باردار و شیرده با مشورت پزشک مصرف کنند.

لوسیون آیورمکتین

دارو را روی موهای خشک و پوست سر خود بمالید و بعد از 10 دقیقه موها را با آب بشویید.

خیر

برای کودکان زیر 6 ماه مناسب نیست.

سوسپانسیون اسپینوساد

محلول را روی موهای خشک و پوست سر بمالید و پس از 10 دقیقه با آب بشویید.

ضروری نیست

برای کودکان زیر 6 ماه مناسب نیست.

لوسیون بنزیل الکل

این لوسیون را به مدت 10 دقیقه روی پوست سر و موهای خشک بمالید و سپس با آب بشویید. اغلب درمان مجدد مورد نیاز است؛ زیرا این لوسیون شپش‌ها را می‌کُشد؛ اما تخم‌ها آن‌ها را از بین نمی‌برد.

بله

برای کودکان زیر 6 ماه مناسب نیست.

منعی برای استفاده در بارداری و شیردهی ندارد.

لوسیون لیندان

شامپو را روی موهای خشک و پوست سر بمالید. سپس موهای خود را خیس کرده و 4 دقیقه منتظر بمانید تا کف کند، سپس موها را آب‌کشی کنید.

خیر

لیندان عوارض جانبی جدی ایجاد می‌کند؛ بنابراین فقط در صورت عدم موفقیت سایر داروها از آن استفاده کنید. برای نوزادان نارس، مبتلایان به HIV، زنان باردار یا شیرده، کودکان و افراد مسن مناسب نیست.

اکثر داروهای پزشکی برای از بین بردن شپش، سمی هستند؛ بنابراین در استفاده از آن‌ها احتیاط کنید. علاوه بر این، هنگام شستن مو از استفاده از چندین شامپو یا نرم‌کننده خودداری کنید. برخی عوارض جانبی احتمالی داروهای پزشکی عبارت‌اند از:

  • شوره سر؛
  • احساس سوزش در محل مصرف دارو؛
  • قرمزی چشم؛
  • تحریک پوست بدن، پوست سر و چشم.

جمع‌بندی

در این مقاله به پرسش چگونه شپش سر را ریشه کن کنیم، پاسخ دادیم. در نظر داشته باشید؛ که تراشیدن سر می‌تواند شما را از شر شپش‌ها خلاص کند؛ اما از بروز دوباره آن جلوگیری نمی‌کند. بنابراین چه درمان‌های خانگی را انتخاب می‌کنید، چه درمان‌های پزشکی، می‌بایست شپش سر به‌طور کامل ریشه‌کن شود.

اگر به دنبال نتایج سریع و آسان هستید، محصولات پزشکی ممکن است انتخاب بهتری باشند. با مراقب بهداشتی خود در این باره صحبت کنید تا مؤثرترین، ایمن‌ترین و آسان‌ترین روش را به شما معرفی کند.

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها