طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری

یکی از ترشی‌های خوشمزه ایرانی ترشی بندریست و اگر یک بار آن را آزمایش کرده باشید هرگز نمی‌توانید از آن دست بکشید.

طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری

چاشنی ترشی و انواع گوناگون و متنوع آن در میان ایرانی‌ها بسیار طرفدار دارد. یکی از ترشی‌های خوشمزه که اگر یک بار آن را بخورید هرگز از آن سیر نمی‌شوید و جزو هواداران پروپاقرص آن خواهید شد ترشی بندریست.

همان‌گونه‌که می‌دانید ترشی انواع گوناگون دارد و معمولا در کنار غذا سرو می‌شود. در بیش‌تر ترشی‌ها ماده اولیه گل‌کلم و هویج و البته سرکه است که در تمامی ترشی‌ها کاربرد دارد و فصل پاییز فصل انداختن و درست‌کردن ترشی و شور است.

ترشی بندری معمولا باید تند و تیز باشد و چرا به آن بندری می‌گویند، چون مردم عزیز ما در جنوب کشور غذا‌ها و چاشنی‌های تند می‌خورند به این دلیل به این ترشی ترشی بندری می‌گویند.

همان‌گونه‌که اشاره کردیم ترشی بندری اصیل باید بسیار تند باشد، اما اگر شما نمی‌توانید ماده غذایی تند میل کنید و به آن علاقه زیادی ندارید می‌توانید آن را بدون فلفل یا با فلفل بسیار کم و براساس سلیقه و ذائقه خود درست کنید.

اگر دوست دارید در منزل یک ترشی بندری خوشمزه را به روش بازاری تهیه کنید و از خوردن آن در کنار انواع غذا لذت ببرید، در ادامه این مطلب با آموزش ترشی بندری و نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن همراه ما باشید.

طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری

مواد لازم برای تهیه ترشی بندری


بادمجان: ۱ کیلو

گوجه فرنگی: ۶ عدد

هویج: ۴ عدد

گل کلم: ۱۵۰ گرم

سیر: ۱ بوته

سرکه: به میزان لازم

نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان دلخواه

زردچوبه: ۱ قاشق غذاخوری سرپر

پودر گلپر: ا قاشق مرباخوری

طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری

نکات مربوط به گل کلم

یکی از سبزیجات بسیار پرخاصیت و سرشار از فیبر، گل‌کلم است که ویتامین‌های فراوانی دارد و دارای مقادیر شایان‌توجهی از پتاسیم، منگنز، منیزیم و فسفر است. هنگام خرید گل‌کلم دقت داشته باشید که گل کلم سالم و تازه باید کاملا سفید باشد و لکه‌های سیاه روی گلم کلم نشانه کهنگی آن است. سطح گل کلم باید کاملا ترد و تازه باشد و آثار له شدگی نداشته باشد. همچنین برگ‌های گل کلم تازه باید به رنگ سبز روشن باشد. گل کلم را می‌توانید بدون این‌که بشویید، به مدت ۵ روز در یخچال و داخل کیسه کاملا خشک و با سر باز نگهداری کنید.

ویژگی‌های بادمجان خوب

یکی از سبزیجات بسیار پرمصرف و البته پرطرفدار درمیان ایرانی‌ها بادمجان است که از آن در انواع غذا و ترشی استفاده می‌کنند. بادمجان سرشار از ویتامین، کلسیم، فسفر، فیبر، پتاسیم، ضد سرطان و برای قلب هم بسیار مفید است. هنگام خرید بادمجان کوشش کنید آن‌هایی را بخرید که دست‌چین نخستند چراکه بادمجان‌های چین چندم به شیرینی بادمجان‌های چین نخست نیستند و دارای تخم زیادند بنابراین به کیفیت بادمجان‌های نخستین چین نیستند.

برای تهیه ترشی بندری بهتر است از بادمجان‌های تازه و پوست نازک استفاده کنید؛ زیرا برای تهیه این ترشی می‌توانید پوست بادمجان را نگیرید؛ بنابراین بادمجان‌ها باید ترد و پوست نازک باشند.

نکات مربوط به سرکه

برای تهیه ترشی یکی از موادی که اساسی و بسیار مهم است سرکه است. همان‌گونه‌که می‌دانید سرکه انواع و اقسام گوناگونی دارد، اما برای تهیه ترشی بهتر است از سرکه انگور استفاده شود. رنگ سرکه انگور قرمز است و نسبت به سرکه سفید مزه ملایم‌تری دارد. البته باید بدانید که در شور از سرکه سفید استفاده می‌کنند تا رنگ شور سفید باقی بماند.

طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری

طرز تهیه ترشی بندری

نخست و در ابتدا بادمجان‌ها را پوست کنید و بشویید؛ سپس به صورت نگینی خرد کنید. بادمجان‌های خرد شده را همراه با کمی نمک و نصف لیوان سرکه داخل یک قابلمه بریزید و اجازه بدهید حدودا ده دقیقه بجوشد؛ سپس آبکش کنید تا تلخی آن گرفته شود.

گوجه فرنگی را پوست کنید؛ سپس به صورت نگینی خرد کنید. هویج و سیر را هم به همین ترتیب به صورت نگینی خرد کنید. حالا ترکیب گوجه فرنگی، هویج و سیر خرد شده را همراه با نمک، فلفل سیاه و قرمز داخل یک قابلمه بریزید و ۱ لیوان سرکه به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا به مدت ۵ دقیقه بجوشد.

بیشتر بخوانید:  خواص شلغم را دست کم نگیرید

اکنون باید گل کلم‌ها را به صورت نگینی خرد کنید و به قابلمه گوجه فرنگی اضافه و صبر کنید تا گلم کلم همراه با بقیه مواد ۵ دقیقه دیگر با حرارت بجوشد.

در این مرحله بادمجان، زردچوبه و پودر گلپر را به مواد بالا اضافه کنید و بعد از ۱ دقیقه اجاق گاز را خاموش کنید.

پس از این‌که ترشی کمی خنک شد، آن را داخل شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و روی ترشی را سرکه بریزید تا جایی که کاملا با سرکه پوشانده شود. در شیشه‌ها را محکم ببندید و در جای خنک نگهداری کنید. پس از یک هفته می‌توانید این ترشی بندری خوشمزه را میل کنید. نوش جان.

طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری

نکاتی درباره تهیه ترشی بندری

اگر دوست داشته باشید و بخواهید می‌توانید در این ترشی از تمبر هندی استفاده کنید. برخی در غذا‌هایی مانند بامیه هم از تمبر هندی استفاده می‌کنند پس بهره‌گیری از آن در ترشی چیز عجیبی نیست ضمن این‌که در این صورت طعم و رنگ بازاری‌تری خواهد داشت. تمر هندی را با آب جوش خیس کنید و چند بار آبکش کنید. آب صاف تمر هندی را در مرحله دوم و بعد از اینکه گوجه جوشید، قبل از اضافه کردن گل کلم داخل قابلمه بریزید. همچنین در صورت دلخواه می‌توانید سیاه دانه هم به ترشی بندری اضافه کنید.

نکاتی که باید در تهیه انواع ترشی رعایت کنید

بهتر است ترشی را در ظرف شیشه‌ای به‌هرروی بریزید؛ البته در گذشته ترشی را در ظروف سفالی و سرامیک هم درست می‌کردند. ظرفی که برای ترشی در نظر گرفته‌اید، باید کاملاً تمیز و خشک باشد. در غیر این صورت ترشی کپک می‌زند. در ظرف را هم محکم ببندید تا هوا نکشد. اگر هوا بکشد، ترشی خراب می‌شود.

ترشی باید حتما در جای خنک و به دور از نور خورشید نگه‌داری شود. شاید بهترین جا برای نگه‌داری ترشی یخچال باشد، چون هم خنک است هم تاریک.

در ریختن ادویه ترشی و نمک زیاده‌روی نکنید. برخی چنان در ریختن ادویه زیاده‌روی می‌کنند که در عمل شما مزه هیچ‌یک از مواد را متوجه نمی‌شوید گویی فقط ادویه می‌خورید.

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها