۱۱ روش برای ترغیب دیگران برای گوش دادن به حرفمان

همه ما دوست داریم که جزء افراد تاثیرگذار باشیم، زمانی که در جمعی قرار می گیریم به صحبت هایمان توجه شود و دیگران آنها را به خوبی بشنوند. بنابراین اگر در هر جمعی خلاف آنچه گفتیم اتفاق بیوفتد، احساس بدی خواهیم داشت.

۱۱ روش برای ترغیب دیگران برای گوش دادن به حرفمان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که صحبت های برخی افراد آنقدر شیرین، آرام و لطیف است که ناخودآگاه دوست داریم به آنها گوش دهیم یا به قدری در صحبت هایشان غرق می شویم که کل چیزی از حرف های آن ها متوجه نمی شویم. در این موقعیت شما هم فکر می کنید باید چه تکنیکی به کار بگیرید که دیگران را به صحبت های خودتان علاقه مند کنید.

همه ما نیاز داریم که حرف هایمان شنیده شوند و گاهی به درخواستمان جواب مثبت داده شود، اما اگر در محل کار، منزل یا موقعیت‌های دیگر این اتفاق نیوفتد، دیگران به‌اندازه کافی حرف‌هایمان را نشنوند یا به ما بی اعتنایی کنند احساس خیلی بدی شکل خواهد گرفت، البته باید توجه کرد این احساس کاملا دو طرفه است، یعنی اگر شما هم به گونه ای رفتار کنید که کاملا به صحبت های طرف مقابل گوش می دهید و با شنیدن صدای او خود را علاقه مند نشان دهید، احساس خوبی را به طرف مقابل القا می کنید. در ادامه به تکینیک هایی اشاره شده است که موجب ترغیب دیگران برای شنیدن حرف های ما خواهد شد:

۱) خوب بشنوید:

بی حوصلگی که این روزها گریبان بسیاری از مردم را گرفته سبب شده به جهت شنیدن صحبت دیگران به آنها گوش ندهند، بلکه فقط برای ارائه پاسخ خود را متمرکز نشان می دهند. اگر شما می خواهید دیگران به خوبی حرفتان را گوش دهند باید شنونده خوبی باشید. فردی که خوب می شنوند می تواند علاقه دیگران را برای شنیدن حرف های خودش برانگیزد. رعایت نکات زیر می تواند از شما یک شنونده خوب بسازد:

- اجتناب از قضاوت دیگران

- تلاش در جهت درک کردن دیگران، در این صورت این موضوع را از دیگران خواهید گرفت.

- تمرکز و توجه کافی برای شنیدن حرف های طرف مقابل خود.

- نپریدن میان حرف های دیگران، تنها در صورتی این کار شدنی است که ضرورتی وجود داشته باشد.

چطور صحبت کنیم که دیگران گوش بدهند

گوش کنید؛ ترغیب دیگران برای گوش دادن به حرفمان

۲) دائما از خودتان صحبت نکنید:

شما نباید خیلی از خودتان حرف بزنید، دیگران خیلی تمایل ندارند که درباره شما بشنوند، بنابراین تلاش کنید اطلاعاتی دقیق و مختصر از خود ارائه کنید. در محیط‌های کاری و حرفه‌ای این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار است. در خصوص این موضوع می توانید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

- بدون حاشیه سراغ اصل کلام بروید. در صورتی که در محل کار صحبت می کنید، بهتر است از بخش‌های مهم ایده و راهکارتان صحبت کنید. در صورتی هم که در محل کار صحبت می کنید تنها باید از کار حرف بزنید.

- صحبت ها و پاسخ های شما نباید بیشتر از یک جمله باشند، در نتیجه از پاسخ هایی کوتاه استفاده کنید و از پیچاندن موضوع با جملات خودداری کنید.

- صحبت های واضحی داشته باشید و در پایان جمع بندی کنید، در غیر این صورت مخاطب خود را برای تحلیل منظورتان به دردسر می اندازید.

ترفندهایی برای ترغیب افراد به شنیدن حرف هایمان

صحبت زیاد از خود ممنوع؛ ترغیب دیگران برای گوش دادن به حرفمان

۳) استفاده از زبان بدن:

برقراری ارتباط از آنچه به زبان می آورید فراتر است، بنابراین جهت داشتن ارتباط سازنده باید از زبان بدن هم استفاده کنید. حالت های چهره، حرکات بدن و صحبت هایتان همگی با هم پیام هایی مکمل دارند که برای مخاطب ارسال می شود. در صورتی که می خواهید شنونده را تحت تاثیر قرا دهید از زبان بدن خود استفاده کنید برای مثال می توانید موارد زیر را اجرا کنید:

- استفاده از لحنی استوار و محکم

- عدم تکرار حرف ها

- برقراری ارتباط چشمی با مخاطب

- ایستادن به صورت صاف و همراه با اعتماد به نفس

- سر خود را بالا گرفته و از خمیده شدن یا خجالت کشیدن خودداری کنید

به زبان بدن مخاطب خود توجه کنید. در صورتی که شنونده دست به سینه دارد، با احتمال خیلی زیاد حالت دفاعی دارد و هنوز با شما احساس همدلی و همراهی ندارد. از طرفی اگر مخاطبتان به شما نگاه نمی کند ممکن است صحبت شما چندان جالب نباشد یا گوش نمی دهد. اگر چرخاندن سر و بازیگوشی مخاطب خود را دیدید، متاسفانه بی علاقگی را نشان می دهد.

چند ترفند برای ترغیب افراد به شنیدن حرفمان

استفاده از زبان بدن؛ ترغیب دگران برای گوش کردن به حرفمان

۴) مثبت صحبت کنید:

تنها موضوع حوصله سربر دنیا تنها اقتصاد نیست، بلکه شنیدن حرف های منفی یا ناامید کننده گاهی می تواند خیلی سخت تر از شنیدن موضوعات حوصله سربر باشد. منظور از این نکته این نیست که اصلا احساسات منفی خود را به زبان نیاورید، بلکه باید به گونه ای صحبت کنیم که در میان دوستان خود به یک فرد منفی باف تبدیل نشویم. کسی که مدام گله دارد و از زمین و زمان شکایت می کند، نمی تواند هم صحبت جذابی باشد، گوش کردن به صحبت های این فرد به هیچ وجه نمی تواند ساده باشد.

از طرفی اگر از موضوعاتی بی ربط برای صحبت کردن استفاده کنید، خسته کننده خواهد بود. شاید موضوعات علمی جالب و شنیدنی باشند اما همه دلشان نمی خواهد درباره آنها بشنوند. صحبت های متناقض از آنجا که دنبال کردنشان سخت است، شنونده های خوبی نخواهند داشت، بنابراین زمانی که کباب می خورید از ضرر گوشت قرمز صحبت نکنید.

۵) ارتباط خود را وسیع تر کنید:

همه ما دوست داریم به صحبت های کسی گوش کنیم که اعتماد و احترام ما را جلب کرده اند، بنابراین اگر با افراد بیشتری دوست باشید و ارتباط بگیرید شرایط بهتری خواهید داشت. دایره وسیع دوستی و ارتباطات موجب می شود، افراد بیشتری را در زندگی داشته باشید که به دلیل احساس آشنایی دوست داشته باشند صحبت هایتان را گوش دهند. اگر مخاطب خود را بشناسید و از خصوصیات او مطلع هستید بهتر می توانید وی را به گوش دادن ترغیب کنید.

چگونه همه به حرفمان گوش دهند

افزایش ارتباط؛ ترغیب دیگران برای گوش دادن به حرفمان

۶) شناختن مخاطبان:

همانطور که گفتیم بهتر از دایره دوستی خود را وسیع کنید، این حلقه ارتباطی شامل افرادی می شوند که شما آنها را می شناسید و آنان هم همینطور بنابراین بیشتر توجه خواهند کرد. در بسیاری از موقعیت ها با افرادی جدید روبرو می شویم و باید آنها را به شنیدن صحبت هایمان ترغیب کنیم. در این شرایط باید سعی کنید مخاطب را شناسایی کنید، موضوعات مورد علاقه او را بشناسید و توجه او را به همان نقطه جلب کنید. برای مثال اگر درباره یک موضوع صحبت می کنید، برای دانستن اشتراک یا علاقه از تجربیاتش سوال کنید، همچنین روحیه و شخصیت طرف مقابل را در نظر بگیرید تا درک بهتری از او پیدا کنید و او را بیشتر از قبل با خود همراه کنید.

۷) نفس بکشید:

زمانی که اضطراب دارید سریع تر نفس می کشید، در صورتی که می خواهید مسلط تر صحبت کنید و دیگران را به خود همراه کرده باشید باید به نفس های خود دقت کنید. آرام و عمیق نفس بکشید، این کار شما را از لحاظ روحی آرام تر می کند و همین آرامش سبب می شوند بهتر صحبت کنید.

۸) برقراری تعامل با مخاطب:

کسی دوست ندارد که فقط شنونده باشد و دیگری دائما صحبت کند، بنابراین باید به تعامل با دیگران توجه کافی داشته باشید و او را در صحبت کردن خود شریک کنید. تعامل یکی از راه های برقراری ارتباط و جلب توجه دیگران است، بنابراین نباید اهمیت آن را دست کم بگیرید.

۹) توجه به لحن صحبت کردن:

زمانی که قصد دارید توجه دیگران را به خود جلب کنید باید به لحن و کلماتی که انتخاب می کنید توجه داشته باشید. بلند صحبت کردن یا خیل یا خیلی آرام بودن موثر نیست در عین حال لحن محکم شما نباید حالت تهاجمی داشته باشد. همه این موارد را در نظر داشته باشید تا اعتماد به نفس در لحنتان ایجاد شود. به نکات زیر توجه داشته باشید:

- شمرده صحبت کنید، کلمات را واضح ادا کنید و از زیر لبی حرف زدن یا خیلی سریع گفتن جملات خودداری کنید.

- رعایت لحنی محکم و صدایی رسا در زمان درس‌دادن و سخنرانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ترغیب کردن دیگران برای اینکه به حرفمان گوش دهند

توجه به لحن؛ ترغیب دیگران برای گوش دادن به حرفمان

۱۰) عدم اغراق:

اغراق کردن به هیچ وجه نمی تواند توجه دیگران به صحبت های شما جلب کند، بلکه میل دیگران را برای هم صحبتی هم کاهش می دهد. در واقع اغراق کردن نوعی ابراز تعصب است که برخی در حرف زدن به کار می گیرند و افراد متعصب هم چندان جذاب نیستند و صحبت هایشان هم جالب نخواهد بود. از کلماتی مانند هرگز یا همیشه به هیچ عنوان استفاده نکنید.

در زمان تعریف از یک موقعیت یا ابراز نظر مراقب باشید که اغراقی صورت نگیرد، اصلا به دوستان خود نگویید که همیشه دیر به سر قرار می آیید، این جملات موجب عصبانیت دیگران می شوند و اعتبار صحبت شما را کم خواهند کرد، بنابراین اغراق را کنار بگذارید تا معتبرتر به نظر برسید و دیگران بدانند که شما بیهوده و متعصبانه حرف نمی زنید.

۱۱) جالب و متنوع صحبت کنید:

یکی از روش هایی که می توانید توجه دیگران را به صحبت های شما جلب کند استفاده از روش‌های مختلف صحبت‌کردن می باشد. از یکنواختی در لحن خود اجتناب کنید. در صورتی که از موضوعی جدی صحبت می کنید، مقداری شوخی چاشنی بحث کنید تا فضا از خشکی خارج شود.

استفاده از شوخی و طنز کارآمد است اما اگر چندان شوخ طبع نیستید و نمی توانید از پس موضوع بربیایید نتیجه مطلوب نخواهد بود، بنابراین زمانی شوخی کنید که واقعا طناز هستید.

نحوه صحبت کردن برای جلب توجه دیگران

جالب صحبت کردن؛ ترغیب دیگران برای گوش دادن به حرفمان
منبع: سرپوش
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    درود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها