معرفی غذا‌های محبوب و خوش طعم کشور قطر

کشور قطر، از جمله کشور‌های حاشیه‌ای خلیج فارس است که جاذبه‌های بی‌نظیری برای بازدید گردشگران دارد. کشور توریستی قطر، امسال میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است و اکثر گردشگران به این کشور برای تماشای مسابقات فوتبال سفر می‌کنند. یکی از ویژگی‌هایی که کشور قطر را بسیار خاص می‌کند، توانایی آن در حفظ تاریخ و فرهنگ خود در کنار مدرنیته و نوآوری است.

معرفی غذا‌های محبوب و خوش طعم کشور قطر
در این گزارش قصد داریم، تا بهترین و معروف‌ترین غذا‌های قطری را که بخشی از فرهنگ این کشور است، به شما معرفی کنیم؛ بنابراین، در سفر به این کشور و پس از بازدید از جا‌های دیدنی قطر، از مزه کردن غذا‌ها و انواع دسر‌های قطری نباید غافل شد.
 
در ادامه به معرفی برخی از مشهورترین و لذیذترین غذا‌ها و دسر‌های قطر خواهیم پرداخت، غذا‌هایی که در رویداد‌های اجتماعی، گردهمایی‌های خانوادگی و حتی جلسه‌های کاری در این کشور سرو می‌شوند.
 
معرفی غذا‌های محبوب و خوش طعم کشور قطر

مجبوس؛ غذای ملی قطر

 مجبوس (majboos) یا «کبسه» یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذا‌های سنتی کشور قطر است، که به‌عنوان غذای ملی قطر نیز شناخته می‌شود؛ بنابراین، قطعا باید در سفر به این کشور آن را امتحان کنید.
 
پس حتما در سفر به کشور قطر این غذای ملی را تست کنید. تهیه این غذا به زمان زیادی نیاز دارد و بسیار مشکل است.
 
بره، گوشت، مرغ، میگو، برنج، گوشت شتر یا ماهی و ادویه‌های خاص و عطردار از مواد تشکیل‌دهنده مجبوس هستند؛ غذایی که با خوردن آن، گرمای کشور قطر را حس خواهید کرد. مجبوس در اصل یکی از غذا‌های محبوب منطقه خاورمیانه است که در کشور‌هایی مانند عمان، کویت، بحرین و قطر طبخ می‌شود. 
 
معرفی غذا‌های محبوب و خوش طعم کشور قطر

غذا سنتی سالونه

غذا سنتی سالونه (Saloona) یکی دیگر از غذا‌های سنتی و مشهور قطر است، که با گوشت‌های مختلف نظیر گوشت ماهی، گوجه‌فرنگی، مرغ یا بره، هویج و سیب‌­زمینی بادمجان، تهیه می‌شود؛ غذایی که می‌توان آن را به‌تنهایی یا همراه با برنج و نان سرو کرد. سالونه یکی از منحصر به فردترین غذا‌های قطری یا در اصل عربی است که با چشیدن طعمش، شگفت زده خواهید شد.
 
سالونه در لغت به معنی «خورش» است و سالونه ماهی، از غذا‌های رایج برخی مناطق جنوبی ایران مانند آبادان، خرمشهر و بوشهر است که همراه با چلوی ساده سرو می‌شود.
 
معرفی غذا‌های محبوب و خوش طعم کشور قطر

غذا سنتی قوزی

یکی از محبوب‌ترین غذا‌های عربی که با برنج سرو می‌شود، قوزی (Ghuzi) است و از جمله غذا‌های سنتی قطر نیز به حساب می‌آید. این غذا در واقع گوشت بره برشته شده است که با ترکیب سبزیجات، ادویه‌جات و آجیل­‌های طعم‌دهنده یک غذای لاکچری به شمار می‌آید و برای مهمانان در جشن‌های خاص سرو می‌شود.
 
معرفی غذا‌های محبوب و خوش طعم کشور قطر

ثرید

یکی دیگر از غذا‌های قطری که در ماه رمضان در میان مردم مسلمان این کشور بسیار محبوب است، ثرید یا ترید است که در فارسی محاوره به آن «تلیت» گفته می‌شود. غذایی مشابه آبگوشت در ایران که از سبزیجاتی، چون لوبیا، سیب‌زمینی پخته شده، هویج، پیاز، گوشت مرغ یا گوشت گوسفند یا بره و سس گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات تند تشکیل شده است. ترید با نان سرو می‌شود و برای خوردن، باید نان را در آب گوشت بخیسانید؛ سپس نوش جان کنید.
 
معرفی غذا‌های محبوب و خوش طعم کشور قطر

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو (Waraq enab) یکی از غذا‌های محبوب قطر است، که برای تهیه آن، برگ درخت انگور را با موادی، چون گوشت چرخ‌کرده، برنج و ادویه‌های خوش‌طعم و گاهی گوجه‌فرنگی پوره‌شده پر می‌کنند و سپس آن را به روشی خاص طبخ می‌کنند. این غذا در قطر با با سس‌های مختلف لیمو، ماست یا گوجه‌فرنگی و معمولا در کنار کوسا محشی سرو می‌شود؛ این غذا که زحمت زیادی دارد، از طعم و مزه ویژه‌ای برخوردار است.
 
معرفی غذا‌های محبوب و خوش طعم کشور قطر

بلالیت

یک نوع پاستای شیرین که اصالتی هندی دارد و در قطر غذایی محبوب است، بلالیت (Balaleet) است، این غذا که از ورمیشل سرخ شده (نودل گندم)، کره، هل، شکر، تخم‌مرغ، زعفران و روغن گیاهی تشکیل شده است؛ این پاستا با ترکیب بی نظیر و طعم منحصر به فردش، شما را مجذوب خود می‌کند.
 
بلالیت گاهی همراه با آجیل سرو می‌شود و قطری‌ها آن را به‌عنوان صبحانه و دسر می‌خورند. البته سرو بلالیت در عید فطر و ماه رمضان نیز بسیار رایج است.
نکته جالب در مورد پاستا بلالیت در جنوب کشور و شهر‌هایی مانند بوشهر و بندر عباس نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است و گردشگران این منطقه به راحتی می‌توانند آن را در رستوران‌ها یا خانه‌ها این خطه پیدا کنند. بلالیت غذایی سبک و ساده است که برای تهیه آن تمام مواد را با هم مخلوط می‌کنند و می‌پزند؛ سپس تخم‌مرغ نیمرو شده را روی آن به‌صورت تکه تکه شده قرار می‌دهند.
 
معرفی غذا‌های محبوب و خوش طعم کشور قطر

مضروبه

یکی دیگر از غذا‌های محبوب قطری که باز در ماه رمضان بسیار برای این مردم جذاب است و به فرنی در این کشور معروف است، مضروبه (Madrouba) است. این غذا‌های خوش طعم از نظر شکل و بافت بسیار شباهت به حلیم ما است، با این تفاوت که با مرغ، کره، برنج، شیر و هل درست می‌شود. تهیه مضروبه به زمان زیادی نیاز دارد و طعم و مزه آن، کم‌شیرین است. قطری‌ها مضروبه را آن‌قدر می‌پزند تا حالتی خمیری شکل به خود بگیرد.
 
معرفی غذا‌های محبوب و خوش طعم کشور قطر

مرگوگ

 یکی از مفیدترین غذا‌های سنتی قطری که در میان مردم این کشور بسیار محبوب است، مرگوگ (Margoog) یا «مرقوق» است، که سرشار از فیبر و ویتامین­‌های مهم و ضروری است. این غذا خوش طعم معمولا با کدو سبز، بادمجان، هویج، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و گوشت ترد و نرم درست می‌شود؛ البته در برخی رستوران‌ها به این ترکیب، تکه‌های خمیر نان نیز می‌افزایند تا کمی لعاب به غذا بدهد، همچنین این خورش بسیار خوشمزه در برخی از مناطق جنوبی کشور ایران هم طبخ می‌شود و در جزیره کیش بسیار در رستوران‌ها یافت می‌شود.
منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رابی
    1

    مردم عادی توان خرید چهار عدد تخم مرغ و یک کیلو گوجه‌فرنگی را ندارند یک املت درست کنند بخورند .این خبر بیشتر به درد آقازاده ها و بچه آخوندها می خورد که برای خوشگذرانی و عیش و نوش می روند قطر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها