راه های مراقبت از لوازم مدرسه دانش‌ آموزان

انسان‌ها در تمام زندگی به‌ویژه در دوران کودکی باید مورد آموزش قرار گیرند و برخی موارد به آن‌ها گوشزد شود و الا نمی‌دانند چه کاری درست و چه کاری نادرست است و تا متوجه موضوع شوند شاید به خود یا وسایلشان آسیب زنند.

راه های مراقبت از لوازم مدرسه دانش‌ آموزان

فرزندان ما در آغازین روز‌هایی که به مدرسه می‌روند و دورانی تازه از زندگی خود را شروع می‌کنند درست مانند دیگر برهه‌های زندگی نیازمند آموزشند. یکی از این آموزش‌ها چگونگی نگهداری از وسایل و نوشت‌افزار و کیف است. اگر به فرزند خود نیاموزید چگونه و به چه شکل باید از وسایل خود نگهداری کند به‌آسانی و زودی آن‌ها را خراب و گم می‌کند و از بین می‌برد.

راه‌کارهایی برای مراقبت از لوازم مدرسه دانش‌آموزان

هنگامی‌که از وسیله‌ای درست و خوب نگهداری می‌کنیم آن وسیله تا مدت‌ها می‌تواند برای ما کار کرده و نیاز‌های ما را برطرف کند، اما هنگامی که از آن درست مراقبت نکنیم به‌سرعت خراب می‌شود و ناچاریم بار دیگر هزینه کنیم تا آن را تهیه کنیم. این کار ضمن این‌که ما را فردی غیرمسئول و مخرب محیط‌زیست نشان می‌دهد معرف ما به‌عنوان کسیست که ارزش وسایل خود را نمی‌داند و برای آن اهمیتی قائل نیست.

 این موضوع درباره وسایل مدرسه فرزند شما هم صادق است. اگر از دفتر‌ها و کتاب‌ها به‌خوبی مراقبت نشود به‌مرور زمان کهنه و پاره می‌شوند. برای پیشگیری از این مسائل لازم است که به فرزندتان ارزش لوازم مدرسه و اهمیت مراقبت از آن‌ها را یاد دهید. این کار باعث افزایش دقت و مسئولیت‌پذیری آن‌ها می‌شود.

باید به فرزند خود گوشزد کنید و آموزش دهید که باید از وسایلی که برایشان تهیه کردید در تمام طول سال استفاده کنند و اگر آن‌ها را خراب و گم کنند نشان می‌دهند آن‌گونه‌که باید مسئولیت‌پذیر نیستند و برای وسایل خود ارزش قائل نیستند.

راه‌کارهایی برای مراقبت از لوازم مدرسه دانش‌آموزان

کتاب‌ها را جلد کنید

کتاب‌های مدرسه جزو پرکاربردترین وسایل است که بچه‌ها مدام با آن‌ها سروکار دارند به همین دلیل زودتر از دیگر وسایل کهنه یا پاره می‌شوند. بهتر است در همان ابتدای سال با کاغذی که فرزندتان دوست دارد و یا جلد بی‌رنگ آن‌ها را جلد کرده تا از پاره و کهنه‌شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

استفاده از نظم‌دهنده

برای مراقب و نظم‌ دادن به هر وسیله‌ای به‌ویژه نوشت‌افزار که شمار زیادی از وسیله را دربرمی‌گیرد راه‌کار خوبی وجود دارد و آن استفاده از جامدادی و طبقه‌بندی آن‌هاست. نوشت‌افزار پرکاربرد، اما کوچکی مانند تراش و پاک‌کن خیلی زود و با کمی سهل‌انگاری گم می‌شوند.

بنابراین لازم است که فرزندتان یک جامدادی مخصوص برای این لوازم داشته باشد تا بتواند از وسایلش به‌خوبی نگهداری کند. شما باید به او بیاموزید از هر وسیله‌اش که استفاده کرد باید دوباره آن را به جامدادی‌اش برگرداند تا از گم‌شدن آن‌ها جلوگیری کند.

فرزند شما هم‌چنین باید به جامدادی دیگری برای مرتب کردن لوازم هندسی و کاردستی داشته باشد.

لوازمی مانند قیچی، چسب، غلط‌گیر و همچنین لوازم هندسی مانند گونیا، پرگار و ... باید در جامدادی‌های مقاوم‌تر جا داده شوند که نشکنند.

راه‌کارهایی برای مراقبت از لوازم مدرسه دانش‌آموزان

هنگامی‌که وسایل مرتب باشند و هر یک سرجای خود قرار داشته باشند هم آسان‌تر پیدا می‌شوند و هم این‌که کیف و کوله مرتب‌تر خواهند شد.

مورد بعدی این است که برخی از دانش‌آموزان عادت دارند هر روز تمام وسایل خود را همراه ببرند درصورتی‌که اصلا نیاز به این کار نیست. هر دانش‌آموزی برنامه روزانه دارد بنابراین باید بر اساس آن وسایل خود را گزینش کند و با خود به مدرسه ببرد. مطمئن شوید که فرزندتان لوازم مورد نیاز همان روز را در کوله خود بگذارد و به مدرسه ببرد. در این‌صورت کوله‌پشتی سبک‌تر خواهد بود و امکان گم یا خراب شدن لوازم نیز کم‌تر می‌شود.

راه‌کارهایی برای مراقبت از لوازم مدرسه دانش‌آموزان

پوشه‌های تفکیک‌کننده معجزه‌گر

یکی از وسایل بسیار کاربرد اما مورد غفلت قرار گرفته پوشه‌هاییست که می‌تواند برای جداکردن کاغذ‌ها و جزوات از آن‌ها استفاده کرد.

حتما برای فرزندتان پوشه‌های تفکیک‌کننده تهیه کنید که بتوانند پلی‌کپی‌هایی که آموزگاران می‌دهند را داخل آن‌ها نظم دهند. در حالت کلی، کاغذ‌های پخش‌وپلا کوله‌پشتی را نامرتب کرده و خیلی زود پاره می‌شوند و استفاده از آن‌ها ممکن نخواهد بود.

تمیز نگه‌ داشتن کیف و کتاب

به فرزندان خود بیاموزید تا کیف و کتاب و دفتر و وسایلش را تمیز نگه دارد به آن‌ها یاد دهید دفترهایش را تمیز و سالم نگه دارد و از آن‌ها مراقبت کند. دفتر‌های کهنه و فرسوده احساس بی‌نظمی و کثیفی می‌دهند.

در پایان هفته لباس‌های فرزندانتان را بررسی کنید و در صورت لزوم بشویید. از آن‌ها هم بخواهید کیف و کفش و وسایل خود را با دقت بررسی کنند و اگر نیاز به شستشو و مرتب‌کردن دارند دست به کار شوند و آن‌ها را تمیز کنند.

برنامه‌ریزی را به فرزندانتان بیاموزید و بر آن اساس کار کنید تا آن‌ها هم از این روش بهره بگیرند و برنامه‌ریزی تبدیل به عادتی روزمره برای آن‌ها شود.

راه‌کارهایی برای مراقبت از لوازم مدرسه دانش‌آموزان

مراقبت از وسایل دیگران و مدرسه

به فرزند خود مراقبت از وسیله‌های دیگران و مدرسه را بیاموزید. برای نمونه هنگامی‌ که فرزندتان از دوستی یا مدرسه کتاب یا وسیله‌ای قرض می‌گیرد راه درست نگهداری از آن‌ها و اصول امانت‌داری را به او یاد دهید تا نسبت به وسایل دیگران هم خود را مسئول بداند. چنین فردی در بزرگ‌سالی هم در برابر همه آن‌چه به او مربوط است مسئولیت‌پذیر خواهد بود و از زیر وظایف خود شانه خالی نمی‌کند.

اهمیت اتاق کار

اگر فرزند شما برای خود اتاقی اختصاصی دارد حتما باید تکالیفش را در همان‌جا انجام دهد و پس از تمام‌شدن کارش هر وسیله را مرتب کند و سرجای خود قرار دهد. این‌گونه می‌داند هر وسیله کجا قرار دارند و هر روز زمان زیادی را صرف پیداکردن وسایلش نمی‌کند.

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها