معرفی انواع غذاهای سنتی قم

استان قم، یکی از استان‌های کویری و مرکزی ایران است و غذاهای سنتی زیادی دارد. در لیست غذایی این استان تنوع بسیاری در پخت انواع غذاها دیده می‌شود. ما در این مطلب تلاش کرده‌ایم که در مورد تعدادی از غذاهای سنتی این استان بنویسیم.

معرفی انواع غذاهای سنتی قم

در استان قم به دلیل شور بودن آب و برای رفع املاح مضر آن از کلم قمری یا همان قنبید در غذاهایشان استفاده می‌کنند. آبگوشت قنبید یکی از غذاهای محلی استان قم است که از کلم قمری برای پختن آن استفاده می‌شود. همین طور در آبگوشت قنبید از گوشت گوسفندی، گندم پوست‌کنده، لوبیا سفید، رب، پیاز، پودر لیمو عمانی، نمک و زردچوبه نیز استفاده می‌کنند. این آبگوشت محلی بیشتر با نان سنگک و سبزی خوردن تازه خورده می‌شود.

آبگوشت هویج برگه

این غذای بی نظیر و سنتی، یکی از مغذی‌ترین و همین طور دوست‌داشتنی‌ترین غذاهایی است که در برنامه‌ی غذایی مردم استان قم پیدا می‌شود. آن‌ها با مخلوط هویج قمی (رنگ این هویج زرد است)، برگه، لوبیا قرمز، گوشت با استخوان، پیاز، نمک، زردچوبه و نعناع خشک، این غذای خوشمزه را تهیه می کنند. 

آشنایی با غذاهای محلی استان قم,غذاهای سنتی قم,غذاهای محلی استان قم,آبگوشت هویج برگه

آبگوشت هویج برگه

حلوا

از شیرینهای سنتی قم میتوان به حلوا اشاره کرد. البته شهرهای دیگر کشورمان هم در پخت حلوا مهارت مخصوصی دارند، حلوا از شیرینهای سنتی قم است که به تدریج به دیگر شهرهای کشورمان هم نفوذ کرده البته پخت حلوا امروزه در قم کمتر صورت می گیرد و بیشتر در استان مرکزی پخته میشود. از حلواهای معروف قم میتوان به حلوا ارده، کنجدی و شادونه اشاره کرد.

آشنایی با غذاهای محلی استان قم,غذاهای سنتی قم,غذاهای محلی استان قم,حلوا

حلوا

 

آش قونبیه (آش قنبید یا کلم سر)

از آش هایی است که در ماه مبارک رمضان، مردم استان قم استفاده می کنند. کارشناسان تغذیه بر این اعتقاد هستند که میل کردن این غذای مقوی، انرژی و مواد مغزی بدن را در طول ساعات روزه داری تامین می کند. مردم استان قم، با استفاده از نخود، لوبیا، عدس، پیاز، کلم، قنبید، سبزی آش (اسفناج، جعفری، تره)، زردچوبه و فلفل، به پختن آن می پردازند.

 

آشنایی با غذاهای محلی استان قم,غذاهای سنتی قم,غذاهای محلی استان قم,آش قونبیه

آش قونبیه

 

آبگوشت یخنی بادمجان

یخنی بادمجان از غذاهای محلی استان قم است که در گروه آبگوشت‌ها قرار می‌گیرد. با توجه به منابع خوب پروتئین و فیبری که در یخنی بادمجان وجود دارد، این غذا برای کودکان و خانم‌های باردار مناسب است. قمی‌ها برای درست کردن این آبگوشت از گوشت، لوبیا چیتی، عدس، بادمجان، به، پیاز، آب انار، نمک و ادویه استفاده می‌کنند.

ماش ماشک

ماش ماشک یکی از غذاهای محلی استان قم است که در گروه آش‌ها قرار می‌گیرد و از ترکیب ماش، هویج قمی، گوشت، نمک، فلفل و زردچوبه درست می شود. این غذای کم‌کالری برای کسانی که رژیم غذایی دارند یا باید چربی و قند خون خود را کنترل کنند مناسب است.

 

آشنایی با غذاهای محلی استان قم,غذاهای سنتی قم,غذاهای محلی استان قم,ماش ماشک

ماش ماشک

 

ماشاب

از دیگر آش‌های سنتی در رژیم غذایی مردم استان قم به حساب می آید. این غذا هم، نمونه‌ی کاملی از یک خوراکی مقوی و سرشار از فیبر و مواد مورد نیاز بدن انسان محسوب می شود. غذایی بسیارخوش‌طعم، خوش‌بو و لذیذ که از طرفداران زیادی هم برخوردار است.

 

این غذا با استفاده از ماش، لوبیا چشم بلبلی، پیاز، نمک، زردچوبه، عدس، سیب‌زمینی، برنج، گندم، فلفل، آب گوشت و کشک و نعنا داغ تهیه‌ می شود . ماشاب غذایی مقوی و از آش‌های محلی است که استفاده از آن به علت داشتن فیبر خواص بسیاری دارد.

 

آشنایی با غذاهای محلی استان قم,غذاهای سنتی قم,ماشاب

ماشاب

 

دمپختک قمی

دمپختک یا دم پختی یکی از غذاهای سنتی استان قم به حساب می آمد. این غذا به جز مزه و عطر بی نظیری که دارد از طرفداران زیادی هم برخوردار است. سالاد شیرازی، پیاله ای از ترشی لیته یا ترشی مخلوط و پیاله ای از ماست با سبزی خوردن، از جمله خوراکی هایی هستند که در کنار میل کردن این دمپختک عالی و لذیذ، استفاده می شوند.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها