بهترین ایده‌ها برای دکوراسیون سنتی خانه

داشتن خانه‌ای زیبا با دکوراسیونی که مورد پسند باشد خواست همه افراد است اما آیا همه می‌توانند خانه‌ای داشته باشند که با سلیقه‌شان هم‌سو باشد؟ آیا این کار به ‌تنهایی شدنیست و یا حتما باید از یک متخصص در این کار کمک گرفت؟ شما چه سبکی از دکوراسیون را می‌پسندید؟

بهترین ایده‌ها برای دکوراسیون سنتی خانه

هر کسی به‌دنبال داشتن خانه‌ایست که در آن آرامش داشته باشد و در این راستا داشتن دکوراسیون براساس خواست و علاقه هم در بروز این آرامش تاثیر به‌سزایی دارد. امروز در خانه دکوراسیون‌های گوناگونی به کار می‌رود و هر کسی براساس سلیقه خود مدلی را برمی‌گزیند و تلاش می‌کند خانه‌اش را برهمان اساس چیدمان کند اما این کار به‌راستی آسان نیست. ترکیب وسایل و این‌که رنگ‌ها و سبک‌ها در هم آمیخته نشوند بسیار دشوار است و شاید بهتر باشد در این راه از یک متخصص کمک گرفته شود. 

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به دکوراسیون سنتی برای منزلتان علاقه دارید باید بدانید این سبک دکوراسیون سنتی هنگامی‌ به‌وجود می‌آید که برای چیدمان خانه از المان‌های طراحی مربوط به گذشته و وسایل قدیمی استفاده کنید. در این سبک از چیدمان گویی گذشتگان در آن فضا جان دارند و زندگی می‌کنند. در خانه‌هایی با سبک و دکوراسیون سنتی حس و حال گذشتگان سخت در جریان است. حس نوستالژی که دیزاین دکوراسیون منزل به سبک سنتی ایرانی به انسان منتقل می‌کند می‌تواند در یک لحظه ما را با خود به سفری در گذشته‌ها ببرد.

در ادامه شما را کمی با این سبک و وسایل و طراحی به این روش آشنا می‌کنیم.

طراحی خانه به سبک سنتی ایرانی

کم‌تر ایرانی‌ای وجود دارد که به سبک سنتی علاقه‌ نداشته باشد و از دیدن و بودن در فضایی با این چیدمان احساس آرامش نکند. سبک سنتی ایرانی یکی از انواع سبک‌های دکوراسیون است که بسیار جذاب و دلرباست که در آن از ویژگی‌ها و المان‌هایی از گذشته استفاده شده است و با این کار گذشته را به یاد می‌آورد.

بهترین ایده‌های برای دکوراسیون سنتی خانه

 رنگ در سبک دکوراسیون سنتی ایرانی

هر سبک از اصول و ویژگی‌های خود پیروی می‌کند و این کاملا منطقی و درست است. در سبک سنتی ایرانی رنگ برای هر منطقه متفاوت است. این سبک می‌گوید باید به خانه و منطقه‌ای که در آن قرار دارد برای انتخاب رنگ دقت کرد درواقع اگر خانه در مناطق سردسیریست از رنگ‌های گرم و اگر در مناطق گرم سیریست از رنگ‌های سرد استفاده شود. اما رنگ مورد علاقه و خاطره‌انگیز دکوراسیون سنتی ایرانی چیست؟ کیست که نداند به‌ویژه که مدام آن را در فرش‌های ایرانی می‌بینیم بله رنگ قرمز.

رنگ قرمز بر اساس سبک سنتی ایرانی با خود جنب‌وجوش را به همراه دارد نوعی پویایی برهمین مبنا در خانه‌ای که از این سبک پیروی می‌کند و براین اساس چیدمان شده است نباید رنگ‌ها سرد و فضا را بی‌روح کنند. اگر به بناهای قدیمی ایرانی دقت کنید رنگ‌های موجود در آن را خواهید دید که دقیقا از این اصل پیروی می‌کنند. در خانه‌ها و مسجدهای سنتی قدیمی مانند مسجد صورتی در شیراز، اکثر شیشه‌ها رنگی‌اند که با عبور نور خورشید از آن ترکیبی از رنگ‌های آبی، سبز و قرمز در فضای داخلی دیده شود.

بنابراین در طراحی خانه با چیدمان و سبک سنتی می‌توانید از رنگ‌های قرمز، سبز یشمی، آبی، فیروزه‌ای، کرم، سفید و قهوه‌ای بهره ببرید. 

استفاده از وسایل چوبی و عتیقه در دکوراسیون سنتی

یکی از المان‌ها و نشانه‌های دکوراسیون سنتی بهره‌گیری از چوب و وسایل عتیقه و قدیمی در چیدمان است. گزینش هر وسیله البته با دقت و قراردادن در بخشی از خانه که می‌تواند بهترین جا برای آن باشد می‌تواند چیدمان سنتی خوبی را برای شما به‌وجود آورد. معمولا تم رنگی به کار گرفته شده برای طراحی سنتی رنگ زرشکی به همراه قهوه‌ای چوب است.

نورپردازی در دکوراسیون سنتی 

نورپردازی و استفاده درست از آن نقش مهمی در زیبایی خانه و دکوراسیون دارد. با نور می‌توان فضا را روشن و دلباز کرد و در خانه حس خوبی به‌وجود آورد. در قدیم هم خانه‌ها همه دارای پنجره‌های بزرگ بودند تا نور را به داخل هدایت کنند. تا جایی‌که می‌توانید نور را به خانه بیاورید و برای تامین نور در شب هم از لوستر و آباژورهایی با سبک سنتی استفاده کنید. فراموش نکنید بهترین نور، نور غیرمستقیم است.

بهترین ایده‌های برای دکوراسیون سنتی خانه

 گل و گیاه در دکوراسیون سنتی

یکی دیگر از نشانه‌ها در دکوراسیون سنتی استفاده از گل و گیاه است. گل و گیاه جزو جدایی‌ناپذیر دکوراسیون سنتی ایرانیست و در گذشته در هر جای خانه و حیاط و حوض را که می‌دیدید پر بود از گل و گلدان. بودن گل و گیاه در خانه سبب روح‌بخشیدن به فضای داخلی می‌شود و زندگی را به جریان می‌اندازد. 

در سبک و دکوراسیون سنتی هم‌چنین می‌توانید از سازهایی مانند تار و سه‌تاز و شمع و تابلوهایی با طرح شعر استفاده کنید نشانه‌هایی که همگی نشانه‌هایی از چیدمان سنتی ایرانی محسوب می‌شوند. 

ظروف مسی در  دکوراسیون سنتی

ظرف و ظروف جزو جدایی‌ناپذیر  دکوراسیون منزل محسوب می‌شوند. با مدرن‌شدن سبک زندگی ظرف و ظروف قدیمی ایرانی هم در کم‌تر خانه‌ای دیده می‌شود. امروز ایرانی‌ها هم مانند دیگر مردم دنیا بیش‌تز از ظروف  آرکوپال، شیشه‌ای، پیرکس و سرامیکی استفاده می‌کنند اگرچه با دیدن ظروف مسی که گاه به گاه در مغازه‌ای آن‌ها را می‌بینند شگفت‌ و ذوق‌زده می‌شوند. بنابراین اگر در خانه از سبک سنتی ایرانی پیروی می‌کنید و چیدمان منزلتان را بر آن اساس چیدمان کرده‌اید از ظروف مسی و استفاده از آن غافل نشوید. 

فرش در دکوراسیون سنتی ایرانی

در هر دکوراسیونی با هر سبکی فرش جزو المان‌ها و عناصر بسیار مهم و تاثیرگذار است اما در سبک دکوراسیون سنتی فرش با خود اصالت و زیبایی خاصی به همراه می‌آورد. در سبک دکوراسیون سنتی ایرانی فرش عنصریست که اهمیت به‌سزایی دارد و در هر خانه و در کانون آن قرار می‌گیرد. کیست که از اصالت و زیبایی فرش ایرانی که در دنیا شهرت دارد چیزی نداند و به آن علاقه نداشته باشد. فرش ایرانی دارای مقاومت و دوام بالایی است که در رنگ‌های خاص با مواد و الیاف طبیعی در طرح‌های زنده‌ای چون حیوانات، انسان‌ها و انواع گل‌ها بافته می‌شود.

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها