برای تقویت حافظه دیداری کودکان چه باید کرد؟

حافظه دیداری یک مهارت مهم و حیاتی است که باید خیلی سریع در کودکان گسترش پیدا کند. بازی های راحتی وجود دارند که برای تقویت حافظه دیداری کودکان خیلی مورد استفاده هستند. با ما همراه باشید تا این بازی‌ها را یاد بگیرید و از این راه به پیشرفت کودکتان کمک کنید.

برای تقویت حافظه دیداری کودکان چه باید کرد؟

ادراک دیداری شامل درک کردن چیزی که می‌بینید. هنگامی که چیزی را می‌بینید، چشم های شما سیگنال‌هایی را به مغزتان می‌فرستند که باید در آن جا رمزگشایی شود و چیزی را که فرستاده می‌شود درک کند. “حافظه دیداری فقط یک جنبه از ادراک و پردازش دیداری بوده و عبارت است از توانایی به یاد سپردن آنچه دیده می‌شود.”

حافظه دیداری می‌تواند به دو قسمت بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم شود. حافظه دیداری بلند مدت به توانایی به یاد سپردن چیزی که در گذشته مشاهده شده است اشاره دارد. حافظه دیداری کوتاه مدت به توانایی به یاد آوردن چیزی که اخیراً دیده شده، اشاره دارد. حافظه دیداری نقش مهمی در پیشرفت کلی بچه شما و به دست آوردن دیگر مهارت‌های لازم برای موفقیت در مدرسه و آینده دارد.

بازی برای تقویت حافظه دیداری کودکان, تقویت حافظه دیداری کودکان,بازی بی نظیر برای تقویت حافظه دیداری کودکان

بازی برای تقویت حافظه دیداری کودکان

حافظه دیداری کوتاه مدت و بلند مدت

حافظه دیداری به دو نوع حافظه دیداری کوتاه مدت و حافظه دیداری بلند مدت تقسیم می‌شود. حافظه کوتاه مدت دیداری در زندگی روزانه استفاده می شود.

حافظه دیداری بلند مدت نیز زمان به یاد آوردن اطلاعات قدیمی یا خاطرات تصویری از گذشته دور، کاربرد دارد. آیا شما تصویر مدرسه ابتدایی که در آن درس خوانده‌اید را به یاد می‌آورید؟! بنابراین حتما حافظه دیداری خوبی دارید! بدون تردید تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان در سنین پایین به یادآوری خاطرات آنها در میانسالی و کهنسالی کمک بسیاری می‌کند.

بازیهایی برای تقویت حافظه دیداری کودکان

بازی کارتی حافظه

در این بازی تعدادی کارت که دو به دو مانند هم هستند را برای چند ثانیه به کودک نمایش می‌دهید. در این مدت کودک باید کارت‌هایی که دو به دو مانند هم هستند را خوب به خاطر بسپارد. آنگاه کارت‌ها را به پشت برگردانید. اکنون کودک باید سعی کند هر دوی کارت‌های مانند هم را که به خاطر سپرده بود؛ به نوبت برگرداند و به شما نشان دهد. هر بار که دو کارت انتخابی که مانند هم نباشند یک امتیاز منفی حساب شده و دو کارت مجددا به پشت برگردانده می‌شوند. بسته به تعداد کارت‌ها و مقدار مهارت کودک؛ زمان نمایش کارت‌ها را مدیریت کنید.

می‌توانید زمان نمایش را از 15 ثانیه آغاز کنید. چنانچه جواب های صحیحی از کودک نگرفتید؛ زمان نمایش را از 15 ثانیه بیشتر کنید. و چنانچه این زمان برای کودک زیاد بود و در زمان کمتری می‌توانست کارت‌ها را به خاطر بسپارد، زمان را به کمتر از 15 ثانیه تغییر دهید. و این روال را هر چند مرحله آپدیت کنید تا چالش لازم و کافی برای کودک حفظ شود. لازم است بگوییم که در زندگی روزانه، این بازی به فرزندتان کمک می‌کند تا مکان چیزی را که قبلا دیده است؛ خیلی خوب در خاطر بسپارد.

بازی برای تقویت حافظه دیداری کودکان, تقویت حافظه دیداری کودکان, بازی بی نظیر برای تقویت حافظه دیداری کودکان

بازی بی نظیر برای تقویت حافظه دیداری کودکان

بازی تکرار کارها

رو به روی کودک خود بنشینید، آنگاه از او بخواهید که هر حرکتی که شما کردید را تکرار کند. به طور مثال دست راست خود را بالا ببرید و از او نیز بخواهید همین کار را انجام دهد. رفته رفته تعداد حرکات را بیشتر کنید تا بیشتر برای در یاد سپردن حرکات کوشش کنند.

همین طور می‌توانید در فضای باز، مانند پارک چند کاشی را معلوم یا با گچ، خانه‌هایی را رسم کنید. آنگاه حرکات لی‌لی را انجام دهید و از او بخواهید که پس از شما آن‌ها را تکرار کند. برای بالا بردن چالش بازی می‌توانید حرکات متفاوت تری که همزمان استفاده از دست و پا یا حتی صورت استفاده کنید.

بازی فکری وارونه

بازی فکری وارونه یه بازی رومیزی محسوب می شود. این بازی به بالا بردن مهارت دیداری، تفکر و تمرکز بچه ها کمک می‌کند. کودک شما باید بتواند مهره‌های این بازی را روی هم قرار دهد. بدون این که تعادلش را از دست بدهد.

تکرار مجموعه‌ای از اعداد یا حروف

کودک و والدینش تعدادی از حروف و اعداد را در این فعالیت تکرار می‌کنند. می‌توانید این اعداد و حروف را بنویسید تا کودک پس از نگاه کردن به آنها، آنها را از حفظ بگوید.

بازی برای تقویت حافظه دیداری کودکان, تقویت حافظه دیداری کودکان,بازی هایی برای تقویت حافظه دیداری

بازی هایی برای تقویت حافظه دیداری

به‌ یاد سپاری چهره

مهم‌ترین علت فراموشی چهره آدم‌ها بی‌ دقتی و نداشتن تمرکز در دیدار نخست است. راه به‌ یادسپردن چهره آدم‌ها شناسایی علت اهمیت آن شخص برای شماست.

با به وجود آوردن پیوند میان کسانی که می‌بینید و یک مفهوم ذهنی مرتبط، می‌توانید حافظه دیداری‌تان را قوی‌تر کنید؛ به طور مثال هنگامی که همکار بخش آی‌تی را می‌بینید می‌توانید لقب «آقای ربات» را به او بدهید! شیوه دیگر نگاه‌کردن به چهره‌ها با تمرکز بر جزئیات است. با توجه‌کردن به ویژگی‌های خاصی (مانند گوش‌ها، چشم‌ها، بینی یا پیشانی)، به‌یادسپردن چهره راحت تر می‌شود.

به‌ یاد سپاری نام‌ها

به‌ یاد سپردن نام‌ها با ترکیب حافظه دیداری و شنیداری امکان پذیر می گردد. حتی چنانچه نام فرد تصویری در ذهنتان به وجود نیاورد، سرانجام نوشته آن نام به ذهنتان خطور می‌کند. هرچند به چشم نمی‌آید؛ ولی این فرایند زمان‌بر است! بهترین کار پیونددادن نام‌ها با تصاویر ذهنی است.

تصویر ذهنی می‌تواند معنی و مفهوم آن نام باشد (مانند پیونددادن تصویر گل مریم با خانمی به‌نام مریم) یا اولین تصویری که با فکرکردن به آن نام به ذهنتان خطور می‌کند (مانند پیونددادن تخت‌جمشید با نام آقای جمشیدی). مهم نیست پیوندتان بیخودی و پوچ باشد، هرچه پیوند جالب‌تر باشد، به‌ خاطر آوردن آن راحت تر می‌شود.

بازی برای تقویت حافظه دیداری کودکان, تقویت حافظه دیداری کودکان, راهکارهای طلایی تقویت حافظه دیداری

راهکارهای طلایی تقویت حافظه دیداری

به‌ یاد سپاری مکان‌ها

ممکن است برایتان پیش آمده که فراموش کنید خودروتان را کجا پارک کرده‌اید؟ برای اینکه دیگر این اتفاقی نیفتد، باید محل موردنظر را با تصاویر ذهنی مربوط به محیط اطراف پیوند دهید؛ به طور مثال چنانچه در نزدیکی سطل‌زباله‌ای پارک کردید که یک تابلوی راهنمایی نیز در نزدیکی آن است، می‌توانید تجسم کنید تابلو دماغش را به‌خاطر بوی بد سطل‌زباله گرفته است!

بازی لیوان‌های جادویی

تعدادی کاسه‌ لیوان‌های مانند هم را روی میز بگذارید. یک شی کوچک را انتخاب کرده و در برابر دیدگان کودک زیر کاسه‌ی معینی قرار دهید. از کودک بخواهید با توجه به کاسه‌ها نگاه کند. کاسه‌ها را بدون بلند کردن روی میز حرکت دهید. در آخر از کودک بخواهید کاسه‌ای که شی هدف در آن بود را معلوم کند.

برای بالا بردن چالش در این بازی می‌توانید تعداد کاسه‌ها را بیشتر کنید؛ سرعت حرکت دادن کاسه‌ها را افزایش دهید و یا حتی به جای یک شی هدف؛ از 2 شی در دو کاسه به صورت همزمان استفاده کنید و از کودک بخواهید جایگاه هر 2 کاسه‌ی شامل شی هدف را خوب نگاه کند و به یاد بسپارد.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها