اسپا بدن چیست و شامل چه مواردی می شود؟

در اسپا بدن برای حفظ و بازیابی سلامت جسمی و روانی از خدمات متنوعی در کنار چشمه های آب گرم و ماساژ برای ریلکس کردن جسم و ذهن استفاده می شود.

اسپا بدن چیست و شامل چه مواردی می شود؟

در اصطلاح کلی اسپا به کلیه خدماتی گفته می شود که باعث حفظ و بازیابی سلامت جسمی و روانی می شود. در یک مجموعه اسپا امکانت متنوعی وجود دارد از جمله چشمه های آب گرم، استخر شنا، جکوزی، حمام بخار، گیاهان دارویی، درمان های زیبای، ماساژ، یوگا و غیره. 

اسپا چیست؟

گفته می شود کلمه اسپا  ( به انگلیسی : spa  ) از نام شهری در بلژیک گرفته شده که به خاطر حوضچه های آب گرمش معروف شده بود.  این حوضچه ها به دلیل وجود مواد معدنی  خاصیت درمانی داشتند و افراد زیادی را به خود جذب میکردند. 

از سویی دیگر از نظر ریشه شناسی برخی معتقدند که کلمه SPA مخفف کلمه لاتین SANITAS PERAQUAS به معنی درمان با آب است و همانطور که از نامش پیداست روشی برای بهبود شرایط جسمی و روحی با استفاده از آب است. 

اسپا ، مکان هایی هستند که از چشمه های آب گرم یا آب چشمه های معدنی که از دل زمین بیرون می آیند برای التیام و درمان جسم و روح انسان استفاده میکنند. 

اسپا را نباید با ماساژ درمانی اشتباه بگیرید ، اگر بخواهیم این دو را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که ماساژ درمانی در واقع زیر مجموعه اسپا محسوب می شود. 

در اسپا توجه کاملی به حواس پنج گانه می شود و با رنگ های خاص ، رژیم غذایی خاصل و موزیک های خاص که همه بر اساس استاندارهای مشخصی تدوین شده اند ، آرامش را برای تمام حواس فرد تامین میکنند. 

اسپا کل بدن, اسپا بدن, اسپا بدن چیست

استفاده از ماسک های گیاهی 

در اسپا از ماسک های گیاهی برای التیام پوست استفاده می شود و از کرم های مختلف برای ماساژ بدن استفاده می گردد و در فضایی معطر همراه با موسیقی آرام بخش تمام حواستان درگیر می شود تا تنشهای بدن خارج شده و ریلکس و آرام شوید. 

رفتن به اسپا روشی خوب برای کسانی است که میخواهند پاهایی نرم و سبک داشته باشند ، پوستشان لطیف شود و خستگی های مزمن را از دست و پا و بدنشان دور کنند. 

خدمات اسپا بدن

هنگامی که به اسپا می روید میتوانید از خدمات متنوعی استفاده کنید. از جمله :

- لایه برداری پوست های خشن پا 

- ماساژ دست و پا و بدن با روغن های گیاهی

- گذاشتن ماسک روی پوست

 

مزایا اسپا بدن, اسپا خانگی, ماساژ اسپا

انواع خدمات اسپا بدن

ماسک گل تمام بدن : تمام بدن را با خمیر غلیظ و گرم گل ها می پوشانند و برای اثیر بیشتر  رویشان پلاستیک یا فویل می کشند  و نیم ساعت استراحت میدهند. 

پوشش گیاهی بدن : ورقه های کتان را با روغنهای گیاهی خیس میکنند و تمام بدن را با آن ها می پوشانند و بدن را با ملحفه ای پلاستیکی می پوشانند و اجازه میدهند 20 دقیقه استراحت کنید. 

پوشش پارافینی بدن : بعد از اعمال مواد مغذی روی پوست ، بدن را با پوششی پارافینی میپوشانند تا به جذب بهتر مواد مغذی کمک کند. 

اسپا شیر و عسل : از ترکیب شیر و عسل برای ماساژ پوست بدن و ماسک گذاشتن روی صورت و افزایش لطافت و آبرسانی به پوست استفاده می شود و در انتها تمام بدن با لوسیون آبرسان ماساژ داده میشود و برای تاثیر بیشتر بعد از هر مرحله برای تاثیر بیشتر از حوله های گرم استفاده می شود. 

 اسپا بدن, اسپا بدن چیست, خدمات اسپا بدن

اسپا شکلات برای لایه برداری پوست

اسپا شکلات : ابتدا پوست با اسکراب لایه برداری می شود و سپس بدن و صورت با شکلات پوشانده شده و برای جذب بهتر شکلات به پوست رویشان با فویل های آلومینیومی پوشانده می شود و در انتها بدن با لوسیون های آبرسان ماساژ داده می شود. کافئین موجود در شکلات باعث  تحریک سیستم لنفوی و کاهش سلولیت ها و افزایش گردش خون و چربی سوزی بدن می شود. مواد معدنی فراوان موجود در شکلات به بازسازی بهتر پوست کمک میکند. 

اسپا آرام : ماساژ پا با کرم های مخصوص ، ماساژ سر با کرم ها و ماسک های مغذی ، ماساژ صورت با مواد آبرسان . 

سیرن اسپا : این خدمات مناسب برای پوست های خشک و خشن است. بدن با کرم های حاوی شن و نمک لایه برداری شده و سپس از ماسک های گیاهی مفید و مغذی استفاده می شود و در آخر با لوسیونهای مخصوص آبرسانی می شود.

اسکراب بدن : اسکراب کامل بدن برای لایه بردرای پوست . در این روش سلولهای مرده پوست با استافده از کرم های حاوی دانه های ریز پولیش می شود و سپس با روغن های گیاهی بدن ماساژ داده می شود و شفافیت و سلامت به پوست بر میگردد. 

اسپا دست : قسمت های زبر پوست دست پاکسازی شده و سپس با روغن های گیاهی و بالم های مخصوص ماساژ داده می شود. با اسپا دست علاوه بر افزایش لطافت پوست خستگی های مزمن دست از بین می روند. 

اسپا پا : پوست های زبر پا کاملا پاکسازی می شوند و سپس با روغن های گیاهی و بالم های مخصوص پاها را ماساژ می دهند و لطافت به پوست پا بازگشته و خستگی های مزمن پا از بین می رود. 

اسپا کل بدن, اسپا بدن, اسپا بدن چیست

مزایای اسپا بدن

بعد از یک هفته کاری پر از مشغله و استرس ، اسپا میتوانید هدیه ای باشد که به خودتان  دهید ، میتوانید 2 ساعت کامل در اسپا به آرامش جسم و روح خودتان بپردازید و جسم و جانی تازه کنید. 

اسپا بدن معمولا برای آرامش ذهنی و کاهش دردهای اسکلتی و عضلانی استفاده می شود. سایر مزایای اسپا در کنار آرامش جسمی و روحی ، کمک به زیبایی پوست بدن و آبرسانی به پوست است.  مهم ترین مزایای اسپا بدن عبارتند از : 

بعد از اسپا فردی شادتر می شوید

ماساژ اسپا و فضای گرم و آرامش بخش آن باعث افزایش سطح سروتونین و دوپامین در بدن می شود. حتی افرادی که مبتلا به افسردگی هستند در صورت استفاده منظم از اسپا روحیه بهتری پیدا میکنند.

خدمات اسپا بدن, مزایا اسپا بدن, اسپا خانگی

بهبود سلامت قلب با اسپا بدن

غوطه ور شدن در آب از گردن به پایین میتواند باعث ورزش قلب شود ، فشاری که آب به بدنتان واردمی کند باعث میشود قلبتان نیاز به پمپاژی قوی تر برای خونرسانی به سطح پوست داشته باشد و این کار به تقویت عضلات قلب کمک میکند. 

خواب راحت تر بعد از اسپا بدن

احساس آرامشی که در اسپا بدست می آورید و از بین رفتن تنش های جسمی و ذهنی باعث می شود که خوابی عمیق تر را تجربه کنید.  گرمای آب اسپا و اسانس گیاهان آرام بخشی که روی پوست شما ماساژ داده شده ، عضلات بدن را ریلکس کرده باعث کاهش فشار خون و تنظیم ضربان قلب می شود که در نهایت شما را برای داشتن خوابی آرام آماده میکند. 

تسکین دردهای عضلانی

آب گرم به طور کلی به ریلکس شدن بدن کمک میکند به علاوه دردهای ناشی از آسیب های ورزشی ، کشیدگی عضلات یا حتی آرتروز را کاهش میدهد. اگر احساس درد عضلاتی یا درد مفاصل دارید، دراز کشیدن در وان آب گرم احساس بهتری به شما میدهد. 

خدمات اسپا بدن, مزایا اسپا بدن, اسپا خانگی

کاهش فشار خون با اسپا بدن

نشستن در حمام آب گرم میتواند فشار خون را کم کند ، رفتن به اسپا برای افرادی که فشار خون بالا دارند یا در معرض بیماری های قلبی هستند بسیار مفید است. 

کاهش استرس با اسپا بدن

استفاده از اسپا طبیعی مانند چشمه های آب گرم یا حتی اسپا خانگی میتواند استرس را کاهش دهد و احساس آرامش ذهنی و جسمی به همراه داشته باشد. 

کاهش روند پیری و جوانسازی پوست با اسپا

معمولا در اسپا از گیاهان آرام بخش و لوسیون های آبرسان برای پوست استفاده می شود که با هیدراته کردن پوست ، ایجاد چین و چروک های پوستی را به تاخیر می اندازد. 

اغلب خدمات اسپا باعث بهبود جریان گردش خون زیر پوستی و شفاف و درخشان تر شدن پوست می شود. 

ضمن این که برخی از سالن های اسپا از خدمات جوانسازی پوست از جمله میکرونیدلینگ ، بوتاکس و تزریق ژل استفاده میکنند. 

اسپا کل بدن, اسپا بدن, اسپا بدن چیست

چطور اسپا خانگی داشته باشید

از آنجا که اسپا معمولا جزو خدمات گرانقیمت محسوب می شود میتوانید با کمی خلاقیت یک اسپای خانگی برای خودتان درست کنید. 

کنار وان حمامتان قفسه ای نصب کنید و انواع گیاهان آرام بخش مانند بابونه و اسطوخودوس ، اسانس های معطر ، نمک های حمام و بمب حمام در آن نگهداری نمایید. 

نوشیدنی های آرام بخش آماده کنید .

امکان پخش موسیقی ملایم را در فضای حمام ایجاد کنید. 

برای تزئین حمام چند عدد شمع روی روشویی یا قفسه کنار وان روشن کنید. 

گل های تازه و گیاهان آرام بخش کنار شمع ها قرار دهید. 

از نورپردازی برای فضای حمام استفاده کنید. 

حوله یا کفپوش کف حمام بیندازید و با انجام حرکات کششی یوگا ذهن و جسم خود را ریلکس کنید. 

از ماسک آبرسان صورت برای آرامش بیشتر استفاده کنید. 

بدنتان را با لوسیون های آبرسان ماساژ بدهید و در انتها زمانی را در آب گرم وان که با اسانس های آرام بخش یا گیاهان آرام بخش معطر شده استراحت کنید. 

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها