چطور در خانه خمیر پیتزا درست کنیم؟

شاید فکر کنید تهیه خمیر پیتزا که اصلی ترین جزء در تهیه این فست فود خوشمزه و پرطرفدار به حساب می آید خیلی سخت است اما در واقع این طور نیست؛ در تهیه خمیر پیتزا به تنها چیزی که نیاز دارید حوصله است! و البته کمی مهارت.

چطور در خانه خمیر پیتزا درست کنیم؟

به شما طرز تهیه یک خمیر پیتزای خانگی فوری و ترد را آموزش می دهیم که می توانید در منزل تهیه و نوش جان کنید.

مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا

مقدار مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا که در زیر ذکر شده برای یک عدد پیتزای بزرگ کافی است. اگر قصد دارید تعداد بیشتری پیتزا تهیه کنید، مواد را دو یا چند برابر کنید.

 
  • آرد سفید یک پیمانه
  • روغن زیتون یا مایع ۱ قاشق غذا خوری
  • شکر ۱ قاشق سوپخوری
  • خمیر مایه فوری ۱ قاشق مرباخوری
  • نمک ۱ قاشق چایخوری
  • آب ولرم نصف پیمانه + یک تا دو قاشق غذاخوری اضافه

چطور خمیر پیتزا درست کنیم؟

مراحل تهیه خمیر پیتزا

این خمیر پیتزا ساده‌ترین خمیری هست که میتوانید تهیه کنید. مراحل را به صورت زیر دنبال کنید:

۱- آرد را داخل ظرف گودی بریزید.

*اگر آرد را الک کنید نتیجه بهتری هم می گیرید. (آردی که برای خمیر پیتزا استفاده می‌کنیم همان آرد سفید معمولی است که برند‌های مختلف آن در فروشگاه ها موجود است.)

۲- آرد را داخل کاسه میریزیم و وسط آن را گود میکنیم.

۳- خمیر مایه‌های موجود در بازار معمولا از نوع خشک است و میتوانید مستقیما داخل آرد بریزید.

*البته باید از تازه بودن و عمل آمدن خمیر مطمئن باشید. در غیر این صورت، بهتر است خمیر مایه را در مقداری آب ولرم که در دستور نوشته شده و مقداری شکر عمل بیاورید.

افرودن نمک و شکر

۴- نمک و شکر را نیز به مواد خشک اضافه کرده و همگی را با هم مخلوط میکنیم تا تمام مواد یکنواخت داخل آرد پخش شوند.

چطور خمیر پیتزا درست کنیم؟

۵- آبی که برای خمیر پیتزا استفاده میکنید، حتما باید ولرم باشد؛ به اندازه ای که اگر انگشتتان را داخل آب بردید نسوزید و احساس سردی هم نکنید.

وسط آرد را گود میکنیم و نصف پیمانه آب را کم کم به مواد خشک اضافه میکنیم و با قاشق هم میزنیم تا حالت خمیری پیدا کند. روغن زیتون را هم اضافه میکنیم و باز مخلوط میکنیم.

اگر احساس کردید میزان آب کم هست، یک قاشق آب به خمیر اضافه کنید. در صورتی که دیدید باز هم خشک است، یک قاشق دیگر آب اضافه کنید.

اگر تمام آب را یکباره روی خمیر بریزید، ممکن است خمیر شل شود و نیاز به آردپاشی مجدد پیدا کنید که در نهایت ممکن است در کیفیت خمیر تاثیر منفی بگذارد. پس آب را کم کم اضافه میکنیم تا خمیر شکل بگیرد.

چطور خمیر پیتزا درست کنیم؟

۶- حالا نوبت ورز دادن است. خمیر را روی سطح صافی که کمی زیرش را آرد پاشی کردید قرار دهید و با کف دست شروع به ورز دادن کنید.

نکته‌ مهم:

خمیر را با نوک انگشتان خود ورز ندهید، چون احتیاج به آرد پیدا میکند. هرجا که احساس کردید خمیر به دستتان میچسبد کمی دست خود را با روغن چرب کنید و به ورز دادن ادامه دهید. هرچه خمیر آرد کمتری داشته باشد و سبکتر باشد، کیفیت بهتری در پخت خواهد داشت. حدود ۵ دقیقه ورز دادن این خمیر کافی است.

چطور خمیر پیتزا درست کنیم؟
۷- دیواره‌ها و کف ظرف گودی را با روغن زیتون چرب میکنیم و خمیر را داخل ظرف میگذاریم. سپس، یک پارچه‌ تمیز که خیلی کم نمدار است روی آن می اندازیم (به این دلیل که روی خمیر بعد از ور آمدن خشک نشود).

۸- حالا ظرف را در جایی که کمی گرم باشد قرار میدهیم تا عمل بیاید و حجمش زیاد شود. حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت ور اومدن این خمیر طول میکشد. میتوانید در این زمان، مواد روی پیتزا را آماده کنید.

چطور خمیر پیتزا درست کنیم؟

۹- بعد از ور اومدن و زیاد شدن حجم خمیر، آن را روی سطح صافی پهن میکنیم و یک دقیقه‌ای ورز میدهیم تا پف اضافی آن بخوابد. بعد هم، خمیر را به ضخامت نیم تا یک سانت پهن می کنیم و پنیر و مواد پیتزا را روی آن میریزیم.

۱۰- این خمیر حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه به همراه مواد روی آن توی فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد میپزد و اصلا احتیاجی نیست که مواد را از قبل جداگانه داخل فر بپزید.

نکته‌های مهم برای تهیه خمیر پیتزا

  • مقدار‌هایی که در این مطلب گفتیم دقیق و امتحان شده هستند و اگر دقیق هم استفاده شوند تنیجه خیلی خوبی خواهد داد.
  • مقدار آب در هیچ خمیری ثابت نیست و با تجربه و آزمون و خطا میتوانید به مقدار‌ها مسلط بشید.
  • مهم این است که آرد بیش از اندازه به خورد خمیر نرود و در اصطلاح خمیر سنگین نشود.
  • موقع ورز دادن بهتر است به جای آرد پاشی گهگاهی دستتان را چرب کنید که خمیر به دست نچسبد و تا زمانی که واقعا لازم نبود، آرد اضافه نکنید.
  • از تازه بودن خمیر مایه مطمئن شوید زیرا اگر خمیر مایه به عمل نیاد، همه زحمات شما به هدر می رود.
  • همونطور که بالا هم گفتم، میتوانید مستقیما پنیر و مواد پیتزا را روی خمیر پهن کنید و داخل فر بپزید.
منبع: روزیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها