چرا تمایل مردان به ازدواج کمتر شده است؟

این روزها شمار فزاینده ای از مردان از ازدواج خودداری می کنند. شاید تصور کنید این دست مردان صرفاً علاقه ای به داشتن یک زندگی آرام ندارند اما علت خودداری مردان از ازدواج همیشه این نیست. علل روانی و اجتماعی زیادی برای این مسأله وجود دارد که شاید از فهمیدن شان تعجب کنید.

چرا تمایل مردان به ازدواج کمتر شده است؟

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا تمایل به ازدواج در مردان کمتر شده است.

۱- فشار زیادی برای ازدواج روی خود احساس نمی کنند

عمدتاً هیچ فشاری از سوی خانواده و نزدیکان برای مردان از بابت ازدواج وجود ندارد، به خصوص زمانی که هنوز جوان هستند. کاملاً بر عکس زنان که اغلب درباره ی مسأله ی ازدواج سؤال و جواب می شوند و از این جهت تحت فشار قرار دارند.

۲- با این حال، فشار زیادی از بابت خواستگاری بر روی مردان وجود دارد

معمولاً از مردان انتظار می رود که برای ازدواج پیش قدم شوند و از زن مورد علاقه ی خود خواستگاری کنند، تجربه ای که می تواند برای مردان بسیار اضطراب آور باشد.

۳- مردان اعتقاد دارند همسرشان حق تعیین تکلیف برای آن ها را دارد اما شریک عاطفی شان نه

جالب است که مردان این نگرانی را دارند که بعد از ازدواج همسرشان به آن ها امر و نهی کند.  با این حال، از نظر مردان این مسأله درمورد رابطه عاشقانه ی پیش از ازدواج صدق نمی کند، یعنی مردان فکر می کنند شریک عاطفی شان حق کنترل کردن آن ها را ندارد، مگر آنکه پای تعهدی بزرگ تر میان آن ها یعنی ازدواج در میان باشد.

۴- مردان معمولاً مجبور می شوند بعد از ازدواج تغییر چشمگیری در رفتار خود ایجاد کنند

بر اساس تحقیقات، هم مردان و هم زنان بعد از ازدواج تغییراتی در رفتار خود دارند. قرار گرفتن در نقش محافظ و نان آور خانواده، تغییر عظیمی در زندگی مردان ایجاد می کند. ازدواج نهایت تعهد است، به همین دلیل به ازخودگذشتگی زیادی نیاز دارد. تجرد می تواند مزایای زیادی داشته باشد و مردان احساس می کنند چیزهای زیادی را بعد از ازدواج از دست می دهند.

۵- مردان از طلاق بیشتر از مجرد ماندن می ترسند

تحقیقی نشان داد مردان به طور کلی ترسی از ازدواج ندارند، این ازدواج بد است که آن ها را می ترساند. بسیاری از افراد شاهد جدایی پدر و مادر و دیگر عزیزان خود بوده اند. به همین دلیل مردان دل شان نمی خواهد صرفاً برای اینکه مجرد نمانند گرفتار یک ازدواج بد شوند.

۶- مردان از مزایای ازدواج بی خبرند

با توجه به افزایش آمار طلاق و اضطراب و نگرانی زیادی که پیرامون مسأله ی ازدواج وجود دارد، ممکن است مردها به این فکر کنند که اصلاً چه لزومی به ازدواج است. با این حال، تحقیقات نشان داده ازدواج به طرق مختلفی برای مردان مفید است:

  • برخلاف این باور که ازدواج شغل فرد را تحت تأثیر قرار می دهد، مردان متأهل از سایرین، از جمله مردان مجرد، درآمد بیشتری دارند.
  • ازدواج اثر مثبت عظیمی بر سلامت روان مردان دارد، چرا که باعث کاهش تنهایی و افسردگی می شود.
  • مردان متأهل بیشتر از مردان مجرد عمر می کنند و در مقایسه با آن ها در دوران حیات خود از زندگی سالم تری برخوردارند.
  • برخلاف زنان، مردان از یک ازدواج معمولی (نه خوب و نه بد) هم می توانند از این مزایا برخوردار شوند.

برخی سلبریتی های مرد هالیوود هم از دلیل خود برای تصمیم به عدم ازدواج گفته اند

جان هَم ۱۸ سال با جنیفر وستفلد در رابطه عاشقانه بود تا آنکه آن ها در سال ۲۰۱۵ به طور رسمی از یکدیگر جدا شدند. وقتی از او درباره ی ازدواج سؤال شد گفت که نه او و نه وستفلد نمونه های خوبی از ازدواج در خانواده های خود ندیده بودند. او همچنین گفت که معتقد است باید تنها زمانی ازدواج کرد که آمادگی بچه دار شدن را داشت، امری که او در آن زمان تمایلی به آن نداشت.

کیانو ریوز هم یک دلیل شخصی برای ازدواج نکردنش دارد: در سال ۱۹۹۹، شریک زندگی اش، جنیفر سایم باردار شد، اما فرزندشان مرده به دنیا آمد. آن ها از یکدیگر جدا شدند اما در نهایت راهی برای گذر از این تراژدی یافتند و به پیش هم بازگشتند، با این حال، متأسفانه سایم یک سال بعد در گذشت. این اتفاق، ضربه ی بزرگی به ریوز وارد ساخت و او حالا معتقد است که دیگر برای بچه دار شدنش دیر شده است. ریوز از سال ۲۰۱۹، با یک هنرمند تجسمی به نام الکساندرا گرنت وارد رابطه عاشقانه شده است و اینطور که به نظر می رسد این زوج تصمیمی برای ازدواج ندارند.

لئوناردو دیکاپریو تاکنون تصمیمی برای ازدواج نداشته اما این موضوع را هم به کلی رد نکرده است. وقتی از او درباره ی مجرد بودنش سؤال شد، در پاسخ ازدواج را امری غیر قابل پیش بینی و غیر قابل برنامه ریزی عنوان کرد که هر وقت زمانش باشد خودش اتفاق خواهد افتاد. او از سال ۲۰۱۷ تاکنون با کامیلا مونرو، بازیگر و مدل آمریکایی در رابطه عاشقانه است.

منبع: روزیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • دانیال
    0

    والا من داشتم ازدواج میکردم لیسانس دارم 26 سالمه خدمتم رفتم ولی از اون طرف گفتن خونه ماشین باید داشته باشی یه حسابم کردم دیدم پول عروسی هم ندارم با این گرونی ها چه برسه به اجاره یا خرید خونه لعنت به این مسئولین که فقط جیب خودشونو پر میکنن امیدوارم اون دنیا همو ببینیم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوست عزیز! از مهمترین موضوع که شغل و حرفه است سخنی از خود به میان نیاوردید! اگر هم شغل و حرفه مناسب و درآمد خوبی داشته باشید در این شرایط بحران اقتصادی و وجود تورم افسار گسیخته امکان ازدواج و تأمین سرپناه استیجاری کمتر از سن ۳۵ سال را نخواهید یافت!

    • ناشناس
      1

      من براتون مثبت گذاشتم اما ....
      ببینید این چیزی که میگم به خدا از رو دلسوزیه.
      وقتی شوهرم به خواستگاری من اومد تقریبا هیچی نداشت
      ولی خب به خاطر یه مسایلی که نمیشه گفت
      مجبور شدم باهاش ازدواج کنم...
      چون نمی تونست اجاره خونه بده ،مجبور شدیم با خانواده اش در یک منزل زندگی کنیم
      مادرش به شدت در زندگی ما دخالت می کرد و بیشتر اوقات ما به درگیری و دعوا و ناراحتی و کتک کاری می گذشت در واقع کار من بعد ازدواج فقط گریه کردن بود...
      بعد از به دنیا آمدن فرزندم اوضاع بدتر شد ما حتی هزینه شیرخشک و پوشاک بچه رو هم نداشتیم
      شوهرم هر بار شغلش رو عوض میکرد تا درآمد بیشتری در بیاره تا از این وضعیت نجات پیدا کنیم
      مهمونی نمی رفتیم تا کسی به خونمون نیاد یک بار برادرم و خانمش از شهرستان اومده بودن خونه ما ولی ما آه در بساط نداشتیم من از خجالت مردم و اونها ساعت ۱۰ شب شام نخورده خونه ما رو ترک کردند
      هیچوقت لباس مناسبی نمی‌تونستم تهیه کنم و برای همین جایی نمی‌رفتم
      نه تفریحی نه مسافرتی
      وقتی زنان دیگه رو با خودم مقایسه می‌کردم احساس بدبختی عمیق میکردم و آرزو می‌کردم ای کاش ازدواج نمی‌کردم....
      کم کم همین احساسات باعث شد عشق به همسرم رو از دست بدم و برعکس روزهای اول ازدواج نه تنها دیگه دوستش نداشتم بلکه نسبت به او احساس تنفر هم پیدا کردم ....
      درسته که الان بعد چند سال به ناچار و به خاطر فرزندم مجبورم با او زندگی کنم ولی به خاطر مسایل مالی،، عشق او در وجود من از بین رفته و یک طلاق عاطفی بین ما جریان داره
      این‌ها رو گفتم که بدونید اگه پول ندارید ازدواج نکنید هم خودتون بدبخت می‌کنید هم دختر مردم..
      درسته که پول به تنهایی خوشبختی نمیاره ولی بدون پول هم زندگی جهنم میشه و لطفی نداره....

    • ناشناس
      0

      به ناشناس ۱۵:۱۱: خواهرم! اگر چه شما به لحاظ نوع شغل یا حرفه همسرتان در زندگی مشترک خود شرایط مالی خوبی را تجربه نکرده اید ولی از نوع قلم و بیان شما هویداست نویسنده خوبی هستید. گاهی اوقات سرنوشت و زندگی مشترک شرایط ناخواسته ای را به انسان تحمیل می کند که گریزی از آن نیست!

  • ناشناس
    0

    زنان و دختران نسل جدید و یا قدیمی های تغییر ورژن یافته،از ماهیت اصلی و فطرت زنانگی و جنسیت مونث خود خارج شده و تبدیل به موجودات دیگری شده اند!

  • ناشناس
    0

    به نظر من. م دانی که جوانی خودرا صرف دوست دختر وازدواج سغید می کنند سخت در اشتباهند زیرا. عمرشان تلف نی شود بدون یک همدم واقعی ودلسوز وسر پیری به فکر ازدواج می افتند که موارد خوب را از دست می دهند وپدری. مب سوند پیر وفرتوت که همان بچهشان هم از کنار چنین پدر پیری خوسحال پخ‌اهد بود اگر شرایط دارید برای ازدواج فورا به خواستگاری بروید وازدواج کنید وخودتانرا سرگرپان زنان ولگرد پکنید

  • ناشناس
    0

    به سه دلیل مهم و عمده: ۱- به علت مشکلات عدیده ناشی از نبود شغل و حرفه یا عدم اشتغال به کار پایدار ۲- مشکلات اقتصادی ناشی از کاهش شدید ارزش پول ملی و تورم افسار گسیخته ۳- قوانین و مقررات زائد و مخل استحکام خانواده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها