مشکلات و نحوه برخورد با شخصیت اجتنابی در ازدواج

عمق مشکلات در ازدواج با شخصیت اجتنابی بسیار زیاد است و در اغلب موارد همسر چنین فردی با احساس نارضایتی از خودش درگیر افسردگی می شود.

مشکلات و نحوه برخورد با شخصیت اجتنابی در ازدواج

شخصیت اجتنابی در شروع رابطه بسیار خجالتی است و تا زمانی که شما به سمتش قدم برندارید ، پیش قدم نخواهد شد. احتمال این که شخصیت اجتنابی را با فرد خجالتی یا بدون اعتماد به نفس اشتباه بگیرید زیاد است. از سویی دیگر ممکن است تصور کنید شخصیت اجتنابی فردی با حیا و نجابت است ولی به مرور متوجه خواهید شد که اجتناب او از شما ، به دلیل حیا و نجابت نبوده است و در همه موقعیتها حتی در روابط زناشویی بروز میکند.  

حیا و نجابت مدتی کوتاه بعد از ازدواج و ایجاد صمیمیت بین زن و شوهر از بین می رود ولی  شخصیت اجتنابی  همچنان به بهانه های مختلف از شما دوری میکند.

رابطه عاطفی و جنسی با شخصیت اجتنابی میتواند خیلی زود منجر به عدم احساس رضایت شود بنابراین توصیه می شود قبل از ازدواج اگر متوجه علایمی شدید که نشان دهنده شخصیت اجتنابی بود چشم بسته این علایم را به حساب حیا یا خجالت نگذارید و با شناخت و آگاهی بیشتر تصمیم بگیرید چرا که باید بعدا و در تمام طول زندگی بتوانید با ویژگی های همسر اجتنابی خودتان کنار بیایید. 

اگر فردی برون گرا و اهل هیجان هستید یا از نظر روحی و عاطفی نیاز به حمایت و ابراز احساسات دارید به هیچ عنوان نمیتوانید با یک شخصیت اجتنابی کنار بیایید. 

ویژگیهای شخصیت اجتنابی

در صورتی که فرد مقابل شما حداقل 4 مورد از ویژگیهای زیر را داشته باشد ، احتمال این که دچار اختلال شخصیت اجتنابی باشد زیاد است. 

آسیب دیدن از انتقاد یا تایید نشدن 

نداشتن دوست صمیمی

نداشتن تمایل به معاشرت با دیگران

اجتناب از فعالیت هایی که مستلزم ارتباط با دیگران است

از ترس انجام اشتباه از موقعیت های اجتماعی دوری کند

اغراق در بیان و دیدن مشکلات

عدم بروز احساسات و هیجانات حتی در روابط صمیمی

به دلیل ترس از تمسخر و خجالت با دیگران صمیمی نمی شود 

از نظر اجتماعی احساس نخواستنی بودن و بی عرضگی می کند

به خاطر ترس از خرابکاری تمایلی به انجام کارهای جدید و ریسک کردن ندارد 

کمبود عزت نفس

شخصیت اجتنابی در رابطه, اختلال شخصیت اجتنابی و ازدواج

روش تشخیص فرد اجتنابی در رابطه عاطفی

در رابطه با شخصیت اجتنابی هر چقدر به او ابراز محبت کنید ، کافی نیست و او را راضی نمی کند. 

از سویی دیگر مهارت ابراز عاطفه و ارضای نیازهای عاطفی شما را ندارد که به مرور باعث ایجاد خشم و ناراحتی در شما می شود. 

در ابتدای رابطه همه زحمت تداوم رابطه بر دوش شماست ، شما تلفن میزنید ، قرار ملاقات ها را شما تعیین میکنید حتی میزان پیشرفت صمیمیت هم بر دوش شماست. 

در مهمانی ها همراه شما نمی آید و با بهانه های مختلف از اغلب آن ها اجتناب میکند. 

در جمع گوشه ای تنها می نشیند و با دیگران هم صحبت نمی شود. 

شما را از شرکت در مهمانی ها منع میکند و تا حد ممکن روابط شما را محدود میکند. 

هراس و وحشتی که شخصیت اجتنابی از طرد شدن دارد و وابستگی اش به شما باعث می شود که به راحتی نتوانید رابطه با او را تمام کنید و احساس عذاب وجدان و گناه داشته باشید ولی باید بدانید که شما مسئول خوشحالی و رضایت دیگران نیستید و اگر امروز نمیتوانید با خصوصیات اخلاقی شخصیت اجتنابی کنار بیایید بعد از ازدواج قرار است با مشکلات بسیار بزرگتری درگیر شوید. 

شخصیت اجتنابی اگر به فکر رضایت و خوشحالی خودش است باید به فکر تغییر و  درمان باشد در غیر این صورت ماندن شما به پای او باعث می شود برای همیشه در الگوی اجتنابی باقی بماند و انگیزه ای برای تغییر نداشته باشد. 

چرا جذب شخصیت اجتنابی می شویم 

مهم ترین علت این که فردی جذب شخصیت اجتنابی می شود ، الگوی طرد و ترک است. شما احتمالا والدینی داشته که شما را طرد می کرده اند و ابراز عواطف کمی را تجربه کرده اید و همیشه باید برای جلب محبت دیگران ، تلاش زیادی انجام میداده اید. 

به عبارت ساده تر شما عاشق رابطه ای هستید که در ان موش و گربه بازی زیاد است.  رابطه ای که به شما از عشق و عاطفه طرف مقابل اطمینان نمیدهد و مدام باید برای بدست آوردن محبت طرف مقابل تلاش کنید.

اگر با تصور این که فرد مقابل ویژگی های مثبت زیادی دارد و بعد از ازدواج تغییر میکند باید بدانید که هرگونه اختلال شخصیت الگویی پایدار و فراگیر دارد که بر تمام جنبه های زندگی تاثیر می گذارد و حتی درمان مشاوره ای اگر به صورت بلند مدت و پیگیر باشد مدت زمانی طولانی ادامه خواهد داشت که تغییرات محدودی در پی دارد. 

شرایط ازدواج با شخصیت اجتنابی به چه شکل است؟

شخصیت اجتنابی یکی از انواع اختلالات شخصیتی تیپ C است. این افراد در زندگی زناشویی به صورت سنتی عمل میکنند و مانند زن و شوهرهای قدیمی فاصله مشخصی را با همسرشان حفظ میکنند و حتی ترجیح میدهند در اغلب اوقات مکان و اتاق جدایی از همسرشان داشته باشند. 

شخصیت اجتنابی از دیده شدن و توجه گریزان است و سعی میکند دنیایش را برای خودش خصوصی نگه دارید. 

زندگی با شخصیت اجتنابی اغلب در سکوت می گذرد. 

شما هر چه خودتان را به این افراد نزدیک کنید نمیتوانید به دنیای درونشان دست پیدا کنید حتی اگر درباره دنیای درون خودتان با آن ها صحبت کنید ممکن است به هراس بیفتد.

شخصیت اجتنابی از اطلاعات دادن به دیگران طفره می رود و به سختی می شود احساسات او را تشخیص داد بنابراین در ازدواج با یک شخصیت اجتنابی نمیتوانید انتظار بیان احساسات داشته باشید. 

زمانی که با شخصیت اجتنابی ازدواج میکنید ، مسئولیت رابطه و برقراری ارتباط همیشه با شما ست ، اگر با او تماس نگیرید یا قرار ملاقات نگذارید ، رابطه جلو نمی رود.

تعارضات زناشویی معمولا با کوتاه آمدن شخصیت اجتنابی و سکوتش به پایان می رسد پس خبری از جر و بحث های بیهوده در ازدواج با شخصیت اجتنابی نیست ولی همین مسئله میتواند به نوبه خود اعصاب خورد کن باشد و شما این رفتار را حمل بر بی توجهی و اهمیت ندادنش کنید. 

شخصیت اجتنابی معمولا فردی فرمانبردار است ولی گاهی به صورت افراطی آزادی خواه می شود.

رابطه عاطفی و جنسی با شخصیت اجتنابی, اختلال شخصیت اجتنابی, تشخیص فرد اجتنابی در رابطه عاطفی

مشکلات ازدواج با شخصیت اجتنابی

اگر وارد رابطه با شخصیت اجتنابی شده اید و قصد ازدواج با او را دارید یا کار از کار گذشته است و ازدواج کرده اید و میخواهید ازدواجتان را ادامه دهید بهتر است با ویژگی های شخصیت اجتنابی و چالش های پیش رویتان بیشتر آشنا شوید و آگاهانه انتخاب کنید و با تصور اشتباه این که قرار است بعدا درست شود ، وارد زندگی نشوید.

در رابطه با یک شخصیت اجتنابی بار عاطفی همه بر دوش شماست ، او از ارتباط چشمی و عاطفی با شما دوری میکند ، قهرهای زناشویی مدت زیادی طول می کشد و ماندگاری رابطه بر عهده خودتان است ، معمولا همسر فرد اجتنابی به دلیل سرد بود و بی احساس بودن طرف مقابل دچار احساس نارضایتی ، ناتوانی و افسردگی می شود. 

شخصیت اجتنابی به دلیل فرار از اجتماع ، نمی تواند از نظر شغلی پیشرفت کند و کم کم مسئولیتهای اجتماعی و تامین مخارج زندگی بر دوش شما خواهد افتاد . 

شناخت ویژگی های این اختلال شخصیت باعث می شود که بتوانید بهتر چالش های پیش رو را درک و مدیریت کنید.

معمولا چالش ها و مشکلات ازدواج با شخصیت اجتنابی از عمق زیادی برخوردار است و به احتمال زیاد نیاز به جلسات مشاوره خانواده برای کاهش تعرضات خواهید داشت. 

بخش از مهم ترین مشکلاتی که در ازدواج با شخصیت اجتنابی روبرو خواهید شد را در ادامه با هم بررسی می کنیم:

سکوت افراطی

شخصیت اجتنابی زیاد اهل مکالمه نیست و دایره کلامی محدودی دارد و با جملات کوتاه و حاشیه ای ادامه مکالمه را غیر ممکن می کند. 

هنگام بروز مشکلات به شکلی منفعلانه سکوت میکند تا سریعتر تنش تمام شده و بتواند به محدوده امن خودش برگردد و معمولا همین سکوت باعث می شود زمان زیادی برای حل یک مشکل طول بکشد و اغلب مشکلات حل نشده باقی بمانند. 

دائما صحبت کردن درباره موضوع تکراری که حل نشده باقی مانده و جوابش فقط سکوت است باعث خستگی مفرط روحی در شما خواهد شد.

هراس از خوش بودن

افراد اجتنابی از هر گونه احتمال درگیری و تعارض دوری میکنند و همسرشان را از هر گونه هیجان و لذت بردن از خوشی های لحظه ای محروم میکنند ، و باعث می شود به دلایل مسخره از لذت بردن در میان جمع اجتناب کنید. افراد اجتنابی بر خلاف تصور بزرگ منشی و خود بزرگ بینی از که از خودشان دارد، افرادی بسیار ترسو هستند.

بلاتکلیفی آزار دهنده 

شخصیت اجتنابی از یک سو تمایل زیادی به حضور در جمع دارد و در عین حال از حضور در جمع گریزان است و شما هر چه سعی کنید او را متقاعد کنید یا در مورد این مشکل با او صحبت کنید به جای این که به فکر حل این مشکل باشید دچار هراس و اضراب میشود و سعی میکند با جملات کوتاه و حاشیه ای از صحبت کردن با شما طفره برود.

معایب ازدواج با شخصیت اجتنابی, رابطه عاطفی و جنسی با شخصیت اجتنابی, اختلال شخصیت اجتنابی

مقصر همیشگی شمایی

شخصیت اجتنابی انتظار درک و حمایت بالایی از همسرش دارد و همه تقصیر ها و کمبودها را از جانب شما میداند و کاری میکند شما خودتان را مقصر بدانید. همسر افراد اجتنابی معمولا به دلیل احساس نارضایتی مداومی که به آنها تحمیل می شود دچار افسردگی می شوند.

نبود صمیمیت عاطفی

شخصیت اجتنابی همیشه فاصله خودش را با اطرافیان حفظ میکند حتی در روابط کاری و زناشویی . عدم احساس صمیمیت و نزدیکی در ازدواج با این افراد باعث می شود که نیازهای عاطفی شما برآورده نشود و کمتر شاهد ابراز علاقه و احساسات از سوی او باشد این فاصله ممکن است به قدری پیش برود که علیرغم تلاش شما برای نزدیک شدن به هم ، به قدری از شما فاصله بگیرد که حتی تمایلی به خوابیدن کنارتان نداشته باشد.

درک شخصیت اجتنابی از احساسات با دیگر افراد متفاوت است و نمیتواند نیازهای احساسی شما را درک کند و در نتیجه رفتاری که دلخواه شما باشد را نمیتواند انجام دهد ممکن است حسرت یک ابراز احساس از سوی همسرتان بعد از ازدواج روی دلتان بماند. 

افراد اجتنابی همیشه دنبال دلیل عقلی و منطقی برای احساس خود هستند و با دلایل عقلی اینقدر مسائل را سخت میکنند شما در اغلب موارد متوجه خواهید شد که همسر اجتنابی شما بویی از احساسات نبرده است. 

گریز از تغییر

شاید فرد اجتنابی هر روز به خودش و شما قول بدهد که تغییر میکند و سعی خودش را بکند ، به میان جمع برود و روابط فعال تری را شروع کند ولی به دلیل کمبود عزت نفس ذاتی که دارد با مشاده کمترین احتمال شکست یا روبرو شدن با انتقاد دیگران دوباره به حاشیه امن خود برمیگردد.

نقش مشاوره برای حل تعارضات زندگی زناشویی با شخصیت اجتنابی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی تمایلی به درمان ندارند و تا زمانی که مجبور نشوند و زندگی به شدت آن ها را تحت فشار قرار ندهد، افدامی برای درمان نمی کند.

شخصیت های اجتنابی با وجود بی احساس بودن و دوری کردن از شما حتی اگر با محبت های بی قید و شرط شما روبرو شوند ، باز هم مشکل را به گردن شما می اندازد و ابراز محبت شما را ناکافی می داند. 

چنین افرادی تمایلی به صحبت درباره مشکلات زناشویی خودشان ندارند و به صورت افراطی از آن گریزانند و بعید است که به راحتی رضایت به مشاوره رفتن بدهند. 

فرد اجتنابی از نظر خودش هیچ مشکلی در رابطه ندارد و برای حضور در جلسات مشاوره به شدت مقاومت میکند.

معمولا به این دلیل که نگران تایید نشدن توسط درمانگر است ، به راحتی با درمانگر ارتباط نمی گیرد و تا حد امکان از شرکت در جلسات مشاوره طفره می رود.

ویژگی های رفتاری شخصیت اجتنابی شباهت زیادی به شخصیت اسکیزوئید دارد ولی برقرار ارتباط و پیشروی درمان در این تیپ شخصیت راحت تر است.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    من به شوهرم علاقه ای ندارم و از او فراری هستم آیا منم اجتنابی هستم ؟
    کلا دوست دارم تنها باشم ازدواجم به خاطر اجبار خانواده ام بود چون فکر می‌کردند اگه ازدواج نکنم مردم پشت سرشون حرف می‌زنند یه زندگی ناخواسته رو به من تحمیل کردند
    زندگی که در اون اختیار خودتو نداشته باشی به چه دردی میخوره ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها