آیا مواد غذایی ارگانیک سالم‌تر هستند؟

در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد خطر بالاتر مرگ به هر دلیلی و همچنین بیماری قلبی عروقی را در افرادی که بالاترین سطح متابولیت‌های آفت کش پیرتروئید را در ادرار داشتند گزارش کرد.

آیا مواد غذایی ارگانیک سالم‌تر هستند؟

در جریان یک نظرسنجی سراسری انجام شده توسط Consumer Reports که ۲۲۲۴ فرد بزرگسال امریکایی در پاسخ دهی به پرسش‌های آن شرکت داشتند ۴۲ درصد گفتند که فکر می‌کنند غذا‌های ارگانیک مغذی‌تر بوده و ۶۶ درصد فکر می‌کردند که مواد غذایی ارگانیک برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض آفت کش‌ها یا کود‌ها بهتر هستند.

چه چیزی حقیقت دارد؟ قوانین استفاده از برچسب USDA Organic در امریکا که نشان ارگانیک بودن مواد غذایی است شامل عدم استفاده از اکثر آفت کش‌ها و کود‌های مصنوعی است. مواردی از آفت کش‌ها و کود‌های مصنوعی که مجاز می‌باشند شدت نظارت شده بوده و تنها زمانی اجازه استفاده از آن وجود دارد که روش‌های دیگر ناموفق بوده و باید نشان داده شود که برای سلامتی مصرف کنندگان ایمن می‌باشند. هم چنین، مواد غذایی ارگانیک بدون ارگانیسم‌های اصلاح ژنتیکی یا تابش یونیزه کننده که گاهی برای کنترل آفات استفاده می‌شود رشد کرده و پرورش داده می‌شوند.
 

مواد غذایی به عنوان "نسخه"زندگی سالم

بر اساس تعریف وزارت کشاورزی ایالات متحده برای تولید مواد غذایی ارگانیک از جمله گوشت، طیور، لبنیات یا تخم مرغ به حیوانات تنها خوراک ارگانیک و بدون آنتی بیوتیک یا هورمون‌های اضافه شده داده می‌شود. با این وجود، زمانی که صحبت از فواید مواد غذایی ارگانیک به میان می‌آید واقعیت و افسانه چیست؟

در ادامه به چهار پرسش رایج درباره مواد غذایی ارگانیک پاسخ داده خواهد شد:

۱-آیا مواد غذایی ارگانیک سالم‌تر هستند؟

بستگی دارد. به طور کلی، پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌ها مانند غذا‌های معمولی هستند. تغییرات محتوای ویتامین و مواد معدنی نیز بسیار ناچیز است. تجزیه و تحلیل ۳۴۳ مطالعه در سال ۲۰۱۴ میلادی که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد نشان داد که محصولات ارگانیک حاوی سطوح بالاتری از آنتی اکسیدان‌های مقابله کننده با بیماری نسبت به محصولات معمولی هستند. نتایج مطالعات دیگر هیچ تفاوت قابل توجهی را نشان ندادند.

واقعیت ان است که وارد کردن محصولات چه معمولی و چه ارگانیک از راه دور می‌تواند تاثیر بدی بر مواد مغذی داشته باشد. ایالات متحده مواد غذایی ارگانیک را از بسیاری از کشور‌ها وارد می‌کند. امریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی مواد غذایی ارگانیک را تقریبا از ۱۰۰ کشور جهان وارد کرده بود.

۲-آیا برای تولید مواد غذایی ارگانیک آفت کش کم تری به کار رفته است؟

بله، مطالعه محدودی که حاصل تحقیقات محیطی در سال ۲۰۱۹ میلادی بود نشان داد افرادی که از یک رژیم غذایی خود را از رژیم معمولی به رژیم غذایی ارگانیک تغییر می‌دهند سطوح پایین تری از متابولیت‌های آفت کش در ادرارشان دارند. علیرغم آن که آن چه ما در مورد مضرات آفت کش‌های مصنوعی می‌دانیم محدود است آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده می‌گوید قرار گرفتن در معرض آفت کش‌های کشاورزی با آسم، برونشیت، پارکینسون و برخی از سرطان‌ها به همراه لنفوم غیر هاجکین (نوعی سرطان خون) مرتبط است.

در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد خطر بالاتر مرگ به هر دلیلی و همچنین بیماری قلبی عروقی را در افرادی که بالاترین سطح متابولیت‌های آفت کش پیرتروئید را در ادرار داشتند گزارش کرد. نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند کودکانی که بیش‌تر در معرض برخی از آفت کش‌ها قرار می‌گیرند بیش‌تر به اختلال کمبود توجه - بیش فعالی مبتلا می‌شوند و آفت‌کش‌های مصنوعی ممکن است سیستم‌های غدد درون ریز ما را که مسئول تنظیم هورمون هستند مختل کنند.

۳-آیا آفت کش‌ها برای محیط زیست مضر هستند؟

بله، آفت کش‌ها و کود‌های مصنوعی می‌توانند به خاک آسیب رسانده و آب را آلوده کنند. بسیاری از آفت کش‌ها و اشکال مصنوعی کود اگر مدیریت و تنظیم نشوند اغلب بر آب و حتی ماهی‌ها تاثیر می‌گذارند. کود مبتنی بر نیتروژن که اغلب در کشاورزی معمولی استفاده می‌شود عامل اصلی آلودگی هوا و آب است. با این وجود، برخی از کود‌های آلی با محیط زیست سازگارتر هستند.

۴-آیا حیوانات آنتی بیوتیک دریافت می‌کنند؟
به طور کلی، خیر. به استثنای جوجه‌ها و بوقلمون‌هایی که هنوز در تخم مرغ و در اولین روز زندگی خود هستند. با این وجود، آنتی بیوتیک‌های معمول هنوز به طور گسترده در گوشت گاو و طیور معمولی استفاده می‌شود که می‌تواند منجر به عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک شود. این بدان معناست که عفونت‌هایی (در حیوانات و افراد) که پیش‌تر براحتی درمان می‌شدند ممکن است دارای ظرفیت بالقوه جدی و حتی تهدید کننده زندگی باشند. زمانی که صحبت از حیوانات مزرعه می‌شود قوانین ارگانیک از پرورش دهندگان می‌خواهد که حیوانات در تمام طول سال به فضای باز دسترسی داشته باشند و در زمین‌های ارگانیک پرورش یابند و حیوانات چرا کننده مانند گاو دست کم ۱۲۰ روز در سال به مراتع ارگانیک دسترسی داشته باشند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها