روش صحیح و نحوه چیدمان کتابخانه منزل

بعضی افراد در کنار مطالعه کتاب، از آن به عنوان وسیله‌­ای برای تزئین منزل خود نیز استفاده می‌کنند.

روش صحیح و نحوه چیدمان کتابخانه منزل

https://balsachoob.com/product-category/desk/ چه کتاب را فقط برای مطالعه استفاده می­‌کنید و چه تزئین منزل یا هر دو، باید به این نکته توجه کنید که اصول و قواعد چیدمان کتاب در کتابخانه را در نظر بگیرید. ما در این مقاله، نحوه چیدمان کتاب در کتابخانه منزل و نکاتی که بهتر است در هنگام دکوراسیون آن در نظر داشته باشید، را به طور کلی برایتان شرح می­‌دهیم.

دکوراسیون کتابخانه منزل، زینت بخش طراحی داخلی

در حالی که کتابخانه­‌های عمومی اغلب وسیع و پر شکوه هستند، کتابخانه­‌های خانگی شخصی و صمیمی بوده تا نشان دهنده خصوصیات فردی صاحب خانه باشند. وقتی کتابخانه خود را در منزل قرار می‌­دهید، دیگر عضوی از دکوراسیون خانه شما است و تمام نکات در مورد محل قرار گیری، رنگ، جنس و... را باید در مورد آن لحاظ کنید تا با محیط پیرامون خود ارتباط داشته باشد.

اگر قصد نوشتن و یا نت بر داری از مطالب را دارید، یا می­خواهید از فضای کتابخانه به عنوان اتاق کار استفاده کنید، با قرار دادن یک میز و چراغی برای مطالعه به این هدف دست می­یابید. می­‌توانید از گوشه‌ای نزدیک فضای کتابخانه، در اتاق نشینمن یا اتاق خواب برای این منظور استفاده کنید. حتی می‌توانید بخشی از کتابخانه خود را به میز اختصاص دهید و این دو را باهم ادغام کنید، به این صورت که طبقه‌­های پایین را با عمق بیشتری در نظر بگیرید تا صندلی جلوی آن قرار بگیرد و با خرید میز کامپیوتر فضایی برای مطالعه برای خود در نظر بگرید.

سبک کتابخانه در دکوراسیون داخلی

بهتر است سبک کلی فضای مطالعه خود را مشخص کنید تا مطابق آن جلو بروید و انتخاب­‌هایتان هدفمند باشد. برای مثال می‌­توانید از سبک کلاسیک که ترکیبی زیبا از قفسه­‌های چوبی و مبلمان چرمی است استفاده کنید. یا سبکی فانتزی که الهام گرفته از افسانه‌­ها است را با رنگ­های سفید، طلایی و صورتی مورد استفاده قرار دهید که به شما کمک می­‌کند تا فضایی سبک داشته باشید.

سبک مینیمال نیز انتخاب مناسبی است، با طراحی مینیمالیستی کتابخانه، همه چیز از دیوارها و مبلمان گرفته تا مجموعه کتاب‌­های شما واضح و ساده خواهند بود. و در آخر سبک مدرن که با استفاده از مبلمان صنعتی، استفاده کارآمد از فضا و پالت‌­های رنگی مشکی، سفید، خاکستری و دیگر رنگ­‌های کم نور در کنار هم تشکیل می‌­شود، محیطی جذاب برای کتابخانه شما ایجاد خواهد نمود.

نور مناسب برای کتابخانه

استفاده مناسب از رنگ‌ها، نوع و اندازه کتاب‌ها در نحوه چیدن کتاب در کتابخانه بدون در نظر گرفتن منبع نوری برای آن زیبایی کافی به همراه نخواهد داشت. برای این کار می‌توانید با اضافه کردن لامپ‌های هالوژن در قفسه‌ها یا قرار دادن کتابخانه در محلی که امکان استفاده از نور طبیعی در فضا وجود دارد، برای روشن‌­تر نشان دادن کتابخانه و بهتر به نمایش در آمدن کتاب‌­ها استفاده کنید.

هماهنگی کتابخانه و محیط

داشتن هماهنگی فرم و رنگ کتابخانه با محیط اطراف، یکی از رازهای زیبایی کتابخانه است. سعی کنید بیشتر از رنگ‌­های تیره مانند مشکی و یا رنگ چوب برای کتابخانه استفاده کنید و با اختصاص دادن قسمتی از دیوار کنار کتابخانه به رنگ­‌های متضاد و کم نور، به فضایتان روح ببخشید. ایده‌های متنوعی برای طراحی کتابخانه خانگی در اتاق خواب وجود دارد که با رعایت کردن نکاتی ساده امکان‌پذیر خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم پیش از هرگونه اقدامی و اجرای ایده کتابخانه خانگی  در اتاق خواب، به مقاله‌ای که بالسا برای شما آماده کرده مراجعه نمایید تا با اصول و قواعد آن بیشتر آشنا شوید.

استفاده از اکسسوری و وسایل تزئینی

اگر کتاب­‌های شما تنوع رنگی لازم را ندارند، و یا می­‌خواهید به کتابخانه خود زرق و برق بدهید، از اکسسوری­‌ها و وسایل تزئینی غافل نشوید. می­‌توانید از گلدان‌­های کوچک در طبقات و حتی گلدان بزرگ کنار کتابخانه استفاده کنید. مجسمه‌­های کوچک و قاب عکس یکی دیگر از وسایلی هستند که می‌­توانید در طبقات کتابخانه خود قرار دهید. به رنگ بندی اکسسوری‌­های مورد استفاده نیز توجه کنید، اگر رنگ قفسه‌­های کتابخانه شما روشن است، آن­ها را با رنگ متضاد قرار دهید و بلعکس تا جلوه بهتری داسته باشند.

نحوه چیدن کتاب در کتابخانه

در کنار فضای مناسب برای کتابخانه و دکوراسیون کتابخانه منزل، چیدمان کتاب­‌ها در کتابخانه نیز بسیار مهم است و نقش زیادی را در جلوگیری از حواس پرتی و احساس راحتی ایفا می­کند. برای چیدمان کتابخانه منزل خود، نکات زیر می‌تواند مفید باشد:

 چیدمان کتاب بر اساس عنوان

ساده‌ترین راه برای مرتب کردن کتاب‌­ها، چیدن آن­ها بر اساس حروف الفبا است. کتاب­‌های خود را قفسه­‌ها و ردیف‌­های کتابخانه به ترتیب حروف الفبا قرار دهید، این کار باعث می‌­شود که شما به راحتی کتاب مورد نظرتان را پیدا کنید.

چیدن کتاب بر اساس نویسنده

چیدمان کتاب بر اساس نام خانوادگی نویسنده روشی است که کتابخانه‌­های عمومی از آن استفاده می­‌کنند. اگر به این نوع چیدمان عادت دارید و کتاب‌های زیادی از هر نویسنده دارید، این روش برای شما مناسب است. این کار باعث می‌­شود تا کتابخانه شما تبدیل به مجموعه­‌ای منظم شود.

چیدمان کتاب در کتابخانه بر اساس ژانر

تفکیک کتاب­‌های داستانی و غیر داستانی و چیدن آن­ها بر اساس ژانر مانند رمان­‌های معمایی یا کتاب‌های فلسفی، برای هرکسی که کتاب­‌ها را بسته به حال و هوای آن­ها جست­وجو و مطالعه می­‌کند بسیار مناسب است. این دسته­‌بندی را می­‌توانید با دسته‌­بندی بر اساس نویسنده نیز ادغام کنید.

نحوه چیدن کتاب در کتابخانه بر اساس رنگ

این دسته بندی به طراحی کتابخانه شما بسیار کمک می­‌کند. دسته‌­بندی بر اساس رنگ بیشتر برای آن­هایی مناسب است که به طرح و جلد کتاب علاقه دارند و برای چیدمان کتاب در کتابخانه به دکوراسیون توجه می‌کنند. معمولا کتاب­‌های هر انتشارات به یک رنگ است و یا کتاب­‌های انتشارات در ژانر مخصوص نیز همین گونه است. می‌­توانید از این روش نیز استفاده کنید که کتاب­‌های شما بر اساس رنگ دسته‌­بندی شده و جلوه زیبایی در طیف­‌های رنگی به کتابخانه شما اضافه شود.

چیدن کتاب بر اساس اندازه

کتاب­‌های زیادی با اندازه­‌های متفاوت و بزرگ و کوچک وجود دارد. جایگذاری کتاب­ها بر اساس اندازه، جا دادن این نوع کتاب­ها را برای شما راحت‌تر می­‌کند. به این صورت که کتاب­‌های بزرگ را به صورت عمودی و کتاب‌­های کوچک را به صورت افقی قرار دهید، و یا نسبت به قفسه­‌‌‌بندی کتابخانه خود این کار را به صورت برعکس بکیند.

جمع­ بندی

در این مقاله اصول و استانداردهای چیدمان کتابخانه منزل و نحوه چیدن کتاب­ها در کتابخانه را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین می­‌توانید برای خرید میز کامپیوتر و مطالعه و خرید کتابخانه با بهترین متریال و تنوع بالا در طراحی و رنگ به بالسا مراجعه کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها