کلسترول بالای خون معمولا علامتی ندارد

میزان بالای کلسترول خون به طور معمول هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و تنها موقعی کشف می‌شود که پزشکتان برایتان آزمایش خون تجویز کند یا عوارض ناشی از آن باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی شده باشد.

کلسترول بالای خون معمولا علامتی ندارد

بنابراین بسیاری از افراد ممکن است ندانند که میزان کلسترول‌شان بالا است.آزمایش کلسترول خون باید از همان اوائل زندگی شروع شود و حتی کودکان و نوجوانان باید ازمایش کلسترول انجام دهند.

آزمایش کلسترول باید بین ۹ تا ۱۱ سالگی آغاز شود و هر پنج سال یک بار تکرار شود. کودکی که والدینش کلسترول بالا یا سابقه بیماری قلبی دارند، ممکن است حتی در سن پایین‌تری نیاز به ازمایش داشته باشد.

توصیه «انستیتو قلب، ریه و خون آمریکا» (NHLBI) این است که پس از ۲۰ سال هر پنج سال یک بار آزمایش کلسترول دهید. هنگامی که مردان به ۴۵ سالگی یا زنان به ۵۵ سالگی می‌رسند، آزمایش کلسترول باید هر دو سال یکبار تکار شود

درصورتی که فرد عوامل خطرساز برای بیماری قلبی مانند سابقه خانوادگی حمله‌های قلبی یا بیماری قلبی زودرس داشته باشید یا اگر کودک چاق است یا دیابت دارد، پزشک ممکن است انجام آزمایش کلسترول با فواصل زمانی کمتر را توصیه کند.

در نتیجه مطلوب آزمایش چربی‌های خون مقادیر اجزای متفاوت  باید در این حدود باشد:

کلسترول کل: حدود ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

کلسترول بد یا LDL : حدود ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

کلسترول خوب یا HDL : در مردان ۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بیشتر و در زنان ۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بیشتر

تری‌گلیسرید: کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

منبع: نکته بهداشتی روز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها